PDA

Vis full versjon : Spenningsproblemer på 245



Arne94
01/01/14, 23:07
Har problem på min 91 mod 245 at strømmen reguleres veldig! lysene dimmes og motor går å jager.
Har nettopp byttet børster på dynamo, reima er grei og som den skal være.

Veldig irriterende, for lysene blir svakere når det dimmer, og bilen blir veldig nappete..

Kan det være batteri? Dynamo?

Arne94
02/01/14, 21:14
Ingen som vet/har forslag?

850GLTsilver
02/01/14, 22:51
Litt høna eller egget dette.
Er det når du står på tomgang du opplever dette?
Altså er det slik at lyset dimmes når motoren går på tomgang, og blir gående og jage på et lavt turtall?
Du har i grunnen ingen brukbar lading før motoren går jevnt på rundtr 900 omdr.

Hvordan ser/høres det ut når du kjører vanlig? La oss si rundt 1500 omdr.?

Arne94
03/01/14, 01:44
Dette er akkurat likt om den står på tomgang eller har 5000omdr.. ser det ikke på som dårlig lading, mer som at noe forstyrrer strømmen så den dimmes i et jevnt tempo..

850GLTsilver
03/01/14, 02:47
Jevnt tempo?

Pulserer i hvilken takt da?
Uavhengig av turtallet også?

Er ikke mye som påvirker spenningen annet enn dynamo/regulator.
Kan ikke si jeg har vært borti akkurat slik du beskriver det her, men den regulatoren/børstene. Hvor kjøpte du den?
og du er sikker på at den er til akkurat din dynamo?
Bosch har mange regulatorer som passer mekanisk, men ikke passer til andre dynamoer enn hva regulatoren er ment å passe til.

I ytterste fall kan det rett og slett være sleperingene i dynamoen som er slitt, noe som vil gi problemer med lading/spenningsnivå.

Du kan jo også sjekke at jording av dynamo og batteri er 100% i orden.
Sjekk for irr i koblinger og ikke minst at batteriklemmene dine er i orden og tighte.

Arne94
03/01/14, 15:56
Pulserer kanskje hvert 0,5sekund, blinker veldig fort til tider.
Dette også uavhengig av turtallet. samme hvilket turtall..

Jeg kjøpte børstene på biltema, skal ærlig innrømme at den fra biltema så annerledes ut enn den som sto i dynamoen. men den passet.. som du beskriver her.

850GLTsilver
03/01/14, 16:44
Pulserer kanskje hvert 0,5sekund, blinker veldig fort til tider.
Dette også uavhengig av turtallet. samme hvilket turtall..

Jeg kjøpte børstene på biltema, skal ærlig innrømme at den fra biltema så annerledes ut enn den som sto i dynamoen. men den passet.. som du beskriver her.

Så lenge du passet på å ha med deg bosch-nummeret på dynamoen din, og børstene ble plukket ut fra det, så skal det være OK.
Er langt viktigere enn at børstene ser like ut.

Arne94
03/01/14, 16:49
Hadde ikke med noe bosch nr. biltema søkte opp via REG.NR på bilen.. så skulle tro det ble rett ja?

volvo245gl
04/01/14, 08:02
Jeg hadde lignende problem. Da var det dynamoen og batteriet som var problemet.
Dynamoen var det en av kontaktene som børstene ligger mot som var slitt vekk.
Og i batteriet en defekt celle. Dermed blinket lysene raskt og motoren jaget.
Byttet begge og nå er den normal igjen.

Arne94
04/01/14, 17:06
I går når jeg skulle se på dette så var det helt greit, kjørte kanskje 10 mil i går å merket ingenting, men det begynte såvidt å blinke i taklyset når jeg hadde på det.
Ellers ingenting og merke :) håper det bare var en bagatell

850GLTsilver
04/01/14, 20:00
Hadde ikke med noe bosch nr. biltema søkte opp via REG.NR på bilen.. så skulle tro det ble rett ja?

Leit at de fortsatt satser på det. Er noen forskjeller det er viktig å ta hensyn til.
I tillegg skal man ikke se bort fra at dynamo KAN være skiftet på en såpass gammel bil.
Men det tyder i grunnen på at slepering er slitt ja. Vil oppføre seg slik du beskriver. Nå når du har kjørt litt er det/de ny(e) børste (ne) blitt slitt ned litt nærmere den profilen sleperingen har.
Vil nok være lurt å sjekke tilstanden på batteriet ditt også, særlig om det er noen år gammelt.

Arne94
05/01/14, 22:28
Får sjekke opp i morgen, har ikke hatt problemer med bilen sålangt nå, merket i dag når jeg startet den, så lyste alle varsellampene på tomgang, men når jeg ruset opp den en gang ble de borte og alt ble greit.

Skal gå over alle jordingspunkt også, ser de fra torpedo til topp er nesten helt løse..

Arne94
08/01/14, 13:21
Oppdaget problemet i går kveld! den gjennomgående bolten i dynamo'n hadde løsnet.

850GLTsilver
11/01/14, 16:13
Oppdaget problemet i går kveld! den gjennomgående bolten i dynamo'n hadde løsnet.

Er ikke mulig å mase nok om det egentlig:

Enhver bør sjekke at ting henger sammen før de engasjerer en hel drøss mennesker i feilsøking.
Når du her forteller at en bolt er løs, så finnes det ingen muligheter for noen å sitte med kjennskap til slikt. Ei heller hvilke symptomer slikt kan medføre.
Dermed benyttes masse tid og energi til å leite etter "idiotfeil" uten noen som helst relevant verdi for noen på forumet.

Enkelte spammer jo forumet også etter svar på ting som man ellers ofte kan lese seg frem til med minimal innsats på søkemotoren her inne.
Ikke minst om man kikker raskt gjennom Howto tips & triks.