PDA

Vis full versjon : S70 2.5T, motor trøbbel



Jimmen
01/01/14, 16:37
Heihå. Beklager nok en tråd fra meg..

Men, jeg har på følelsen at S70n ikke har de 193hk den skal ha, blitt litt slappere med tiden virker det som?
Uansett, jeg har lamdba lampe som lyser.. Har byttet LMM fra kina til org, ble litt kvikkere synes jeg, men fremdeles føler jeg det mangler en god del krefter.

Prøvde en kina OBD leser og fikk opp at bilen gikk for tynt.. kan dette være pga lambda lampen , eller stemmer det?
Slettet feilkoder så da forsvant den, men er rimelig sikker den vil komme tilbake da den har gjort det før ifølge gamle eier..

Sjekket også turbotrykk via den kina leseren, og da fikk jeg beskjed om at jeg hadde 18 PSI, altså 1.25 BAR, det er jeg helt sikker på at ikke stemmer ivertfall, såvidt jeg kjenner skyvet fra turbo og hører den nesten ikke heller.. ordentlig måler er på vei i posten.

Noen tips hva jeg kan sjekke her?
Av en eller annen grunn har jeg en feeling på bensinpumpe, da jeg hadde akkurat samme trøbbel på en saab for ett par år siden.. da leverte ikke pumpa nok trykk!

Er det samme pumpe på 2.5 20v? jeg har 2.5 20VT..

Jimmen
03/01/14, 01:47
Noen som kan sjekke sistnevnte spørsmål for meg..?
Står vell i Vida eller noe vil jeg tro.

850GLTsilver
03/01/14, 02:43
Siden du har bytta lambda, så kan det være en grei start å få resatt motorstyringens adaptive tilpasning til den gamle lambdaen.

Koble fra batteriet og "tøm" systemet for restspenninger ved å sette på tenningen.
La bilen stå i minst ti minutter slik før du slår av tenningen igjen og kobler til batteriet.

Start opp og sjekk om ting har bedret seg.

mrstfu
03/01/14, 11:41
Og ja, bensinpumpa i 2.0 10v er mer enn kapabel til å levere bensinen 2.5T trenger, også med trim.

Tore
03/01/14, 15:30
Og turbotrykket til en 1997 modell S70 finnes ikke på OBDII kontakten; du må måte trykket i innsuget for å få vite dette...

Jimmen
03/01/14, 19:56
850GLTsilver, jeg har ikke byttet lamdba, jeg har byttet LMM.. :)
Men tar av batteriet ikveld uansett jeg, lar det stå hele natten.

Mange takk Mrstfu!

Tore, om dette er en 97 kan jeg ikke svare på egentlig. :p
Er en 92mod 850, ombygd til S70 eksteriør, understell og interiør (donorbil 97mod) og V70 motor..

Uansett, turbotrykksmåler fikk jeg i posten i dag så den blir vell montert ganske så kjapt.

Jimmen
07/01/14, 00:13
Montert trykkmåler i dag, kabel direkte fra innsug og rett på måler. viser -0.8 i vakuum, men når jeg gir full pedal går den ikke over 0.. turbon er aktiv, så den er ikke problemet.
Er en 80kroners måler fra Ebay, vil tro den er deffekt så skal prøve ny måler i morgen om noen vil låne meg en.

Uansett, prøvde bilen en tur idag å da gikk den meget godt.
Vell og merke, jeg fikk tilbake lamdba lampen i dag, føler rett og slett at bilen går bedre når den lyser.. :p

Jimmen
07/01/14, 17:52
Ikke fått prøvd ny måler enda, blir i morgen vil jeg tro.
Har sjekket feilkoder med kina måleren igjen, får opp Temp sensor å Air&fuel to low.. Sletter jeg de er de tilbake med en gang.

Service lampen og Lamdba lampen kommer og går når de selv vil.
Virker som det mangler krefter mellom 0 - 4000 Rpm bare, rusker seg opp mot 4000, med kanskje 150hk..

Hørt en del tull med temp sensor på disse fra før, så skal stikke på huggern en dag og se om de har en, samt plugger, fordeler lokk og rotor.

850GLTsilver
07/01/14, 19:28
Montert trykkmåler i dag, kabel direkte fra innsug og rett på måler. viser -0.8 i vakuum, men når jeg gir full pedal går den ikke over 0.. turbon er aktiv, så den er ikke problemet.
Er en 80kroners måler fra Ebay, vil tro den er deffekt så skal prøve ny måler i morgen om noen vil låne meg en.

Uansett, prøvde bilen en tur idag å da gikk den meget godt.
Vell og merke, jeg fikk tilbake lamdba lampen i dag, føler rett og slett at bilen går bedre når den lyser.. :p

Hva mener du med aktiv turbo?
At du føler du har fullt trøkk, eller at du hører det suser i den?

Kan være feil så det holder på wastegaten din som gir deg null turbotrykk.
Og viser måleren din null når du bare setter på tenningen, så er nok måleren grei nok den.
At den er "aktiv" ser du jo på at du får -0,8 på tomgang. = Vakuum.

Jimmen
07/01/14, 20:55
Hva mener du med aktiv turbo?
At du føler du har fullt trøkk, eller at du hører det suser i den?

Kan være feil så det holder på wastegaten din som gir deg null turbotrykk.
Og viser måleren din null når du bare setter på tenningen, så er nok måleren grei nok den.
At den er "aktiv" ser du jo på at du får -0,8 på tomgang. = Vakuum.

Hører, og kjenner når turbo lader.
Måler viser null , til jeg starter.. da viser den -0.8, av og til -1.0, gir jeg full pinne går den opp til 0 og stopper der rett og slett.
Tar jeg av slangen på måler mens jeg har bilen på tomgang suger den som bare det ivertfall.

Kan det være at jeg har koblet måler feil da?

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/394.jpg (http://s354.photobucket.com/user/jimrunelaugen/media/ClickHandlerashx_zps30bcc156.jpg.html)

Fant en 10mm skrue, som var skrudd inn i innsuget og hadde rett og slett ingen nytte.. Dro på Tess og kjøpte meg luftnippel, å kjørte slange der ifra og rett inn på måler.
Står 5cm fra gass spjeldet sånn ca, kan ta bilde om det vil hjelpe.

Jimmen
08/01/14, 17:19
Kobling av måler er ok ivertfall, fikk prøvd ny i dag og da viste den samme vakuum, men fikk 0.2 i turbotrykk.. Da vet jeg ivertfall en liten anelse om hvor jeg skal lete!
Utelukker trykkrør + cooler, for når jeg får 0,2 i trykk holder den det veldig fint og stabilt. Kommer til riktig tidspunkt også.. Og som tidligere sagt, av og til kan jeg kjøre hele dagen på 0.4 - 0.5 og det er jo orginalt.

Like ved der jeg koblet nippel på innsuget sitter en liten jævel, den skal jeg få byttet i morgen om jeg finner en.. Er 99% sikker på at det er rundt innsuge en plass, for når jeg skrudde sist gang holdt jeg på der og var litt brutal og ivrig, ristet på det meste og slikt.. det var etter da at bilen faktisk gikk normalt.. HELT til jeg startet og stoppet bilen igjen.

Jimmen
09/01/14, 01:28
Koblet ut magnetventil en tur etter samtale med IvarW (tror jeg?) her inne.. Ble ingen forskjell når jeg tok av kontakten, er dette normalt?
Klarte selvfølgelig og dra i stykker ene slangen så slange ut fra wastegate går nå i fri luft, da fikk jeg ladetrykk selvfølgelig.. Da gikk den opp til 0.4 - 0.45 bar og da går bilen godt å friskt.. Noe skummelt å kjøre slik?

Jimmen
12/01/14, 00:25
Prøver og skrive igjen i håp om ett svar.

Om jeg kjøper en boost controller, skal jeg da koble ut magnetventil?
Altså, Slange fra wastegate, igjennom controller og så rett inn på turbo?

Og, ingenting skjer når jeg napper ut kontakten på LMM, når jeg plugger den inn igjen så dør bilen.. men starter normalt igjen.
Normalt det og?

Jimmen
13/01/14, 23:09
Ingen som kan gi meg svar på noen av mine spm....?

Shaiko
14/01/14, 00:15
For det første. Uten noe trykk på wastegaten så skal den lade godt over 1bar.
Det er heller ingen fare og lade 0,6BAR med allt orginalt. Selv kjører jeg 1BAR på std 2,5t.
Men trenger ikke anbefale deg gjøre det av den grunn.

Mest sansynlig har du en lekkasje av luft. Du kan begynne og inspisere intercooler og plastrør..

Kjenn på wastegaten at den ikke går tregt eller henger seg opp,
Om du har slakk i turboen kan dette være synderen til trykket. Alltid en viktik ting og kjenne på. Da er det slakk aksialt du ikke vil ha.

Jimmen
14/01/14, 12:00
Wastegate går i fri luft, og får som sagt 0.4 BAR her..
Trykket kommer tidlig, ca 2000 omdreininger, holder også trykket pent og jevnlig hele veien, ikke ryker bilen i det hele tatt, ikke brukt en dråpe olje\vann siden jeg fikk tak i bilen heller.

Tomgang er pen, alt er bra nå, når slangen fra turbo går i friluft.. kobler jeg til slangen på magnetventil igjen så faller trykket til 0.2, og bilen blir selvfølgelig slappere og litt ujevn.

drar jeg ut kontakten til magnetventil skjer absolutt ingenting..

Shaiko
15/01/14, 00:56
Du leste det jeg skrev og lagde din egen tolking.

Du har for lavt trykk.

Jimmen
15/01/14, 01:20
Om jeg hadde lekasje en plass, ville den holde trykket så pent og stabilt da?
Derfor jeg utelukka lekasje..

Men, skal kjenne på snurra og gå over 1 gang til jeg.. :)

Shaiko
15/01/14, 01:31
Med så lavt trykk. Ja. Kan likeså være turboen din. Kjenn på slakk. Og kjenn at wastegate armen ikke går trått/sitter fast. V/2000rpm full belastning uten slangen til wg koblet på skal den lett peake 1BAR

Jimmen
16/01/14, 15:48
Var jeg som hadde sett feil, gikk ikke fri luft fra wastegate.
Uansett, tok av øvre trykkrør, og hele luftfilter slangen.. rengjorde 2 sensorer og alt annet som kom opp samtidig.

Fikk fremdeles 0.4, men om jeg drar av pluss pol, venter i 10min og kjører en tur igjen så har jeg 0.7..

Gamle eier vet ikke om bilen er chippet, og chipper du disse skal de vell gå til 0.7?
Bilen gikk penere og selvfølgelig mye bedre med 0.7.

Setter fortsatt en finger på en elektrisk feil her.

Har enda en slange som går i friluft, den går ivertfall inn på magnetventil.. kan legge ut bilde senere.
Kobler jeg på den får jeg 0.2, kobler av 0.4, sletter feilkoder, 0.7.

Kompis som hjalp meg, 10x flinkere med turbo maskiner han :p
Han mener også magnetventil er gåen, så jeg er på leiting.

Svirre
19/01/14, 16:00
Om det er magnetventilen (tomgangsregulatoren) så tviler jeg på at den kan forstyrre ladetrykket så mye som du beskriver her. Mistenker at du kan slite med TCV (turbo control valve) siden trykket er så varierende. Det er en sjuke på disse bilene.

Jimmen
20/01/14, 01:32
Om det er magnetventilen (tomgangsregulatoren) så tviler jeg på at den kan forstyrre ladetrykket så mye som du beskriver her. Mistenker at du kan slite med TCV (turbo control valve) siden trykket er så varierende. Det er en sjuke på disse bilene.

Prøvd litt nå igjen i kveld faktisk, og nå er jeg meget sikker på at jeg har funnet feilen.

Slettet feilkoder før jeg kjørte, (lamdba lampen borte).. kjørte meg en tur og gikk som en kule, 0.7 i trykk hele kvelden.
Startet og stoppet bilen, fortsatt helt normalt.

Helt plutselig like før jeg dro hjem fikk jeg bare 0.4 samt litt urolig tomgang, men ingen lampe!

Gikk fram og hørte en aldri så liten suselyd, rikla på det som man kaller "vakuum-treet" og tomgangen ble rolig + fikk 0.7 igjen. :)
Bilen har sikkert registrert lekasje der, og øka ikke trykket igjen før jeg slettet feilkoder.. eller? tar ivertfall og bytter det uansett.

Så i morgen skal jeg på huggern om jeg får tid, slike står vell på alle 20v har jeg forstått?
Står en 2.5 20v GLT på huggern nemlig.

Forresten, svirre.. har du noe bilde av hvordan TCV ser ut?
Om den står helt nederst på innsugs-slange, ca 10 cm fra turbo har jeg rengjort den grundig..

Ivar Hestø
20/01/14, 02:16
Kjært barn har mange navn. TCV blir vel også kalt magnetventilen av mange. Den vil du nok ikke finne på en GLT, siden den styrer ladetrykket på turboen, noe GLT ikke har.


Google + TCV + volvo = bilder.

Jimmen
20/01/14, 02:46
Kjært barn har mange navn. TCV blir vel også kalt magnetventilen av mange. Den vil du nok ikke finne på en GLT, siden den styrer ladetrykket på turboen, noe GLT ikke har.


Google + TCV + volvo = bilder.

Der var du å ja :p
Ja ok, da missforstod jeg svirre her, trodde TCV var magnetventil nemlig.. derfor jeg begynte og spekulere.

Men som du så Ivar, på forrige innlegg er jeg rimelig sikker på jeg fant synderen.
Såkalte vakuum treet, og det er jo ikke magnetventilen, så den finner jeg nok på en GLT.

Står en B5254S der nemlig.

mrstfu
20/01/14, 07:43
Burde finne vakuumtreet på alle motorer frem tilogmed 98modeller... men ta mål av din og få en identisk en, ikke alle som er like. Bytt også O-ringen i bunn av treet, like sannsynlig at denne er lekk, som at selve treet er sprekt.

850SlEEPER
23/01/14, 10:47
Hei, kunne noen forklart hvor dette vakum treet sitter? Har en 850 2.0 t5 som oppfører seg veldig rart.

mrstfu
23/01/14, 11:55
Ta av dekselet til gasspjeldet, på høyreside av innsugsmanifolden når du ser ned i motorrommet. Under/bak dette dekselet sitter det en liten plastklump med en gjeng med slanger inn på. Dette er vakuumtreet.

850SlEEPER
23/01/14, 12:39
ok, takk.