PDA

Vis full versjon : utveksling bakaksel



Team Tynner
01/01/14, 15:05
Hei
Hvor høy utveksling er det gunstig å bruke på en bane bil?Bilen kommer til å bli mest brukt på street legal og aks er første pri.Har 1031 aksel nå med 4,10 utveksling.Getrag 262 kasse med 1:1 på gear,på de andre vet jeg ikke.Vil og bruke lavprofildekk (50/15).Grunnen til att jeg lurer,er att jeg kom over en aksel med 5,28 utveksling i,blir dette for lett?:confused:Kommer det bare til å spinne?Akselen har stått på en rallybil.

Batland
01/01/14, 15:25
Til street legal er ikke lette diff utvekslinger det rette fordi man sjelden og aldri får godt nok grep til å utnytte dette. I stedet kaster man bort massevis av tid på å foreta 3 gearhift.

Tipset må være at du i utgangspunktet forsøker å velge utveksling slik at du går noe over det turtallet hvor maks effekt avgis på 3. gear over 201M streken.

Sammenligne også hvordan det ser ut med 2-3-4 gear i stedet for 1-2-3, men 5,38:1 (-28% hastighet pr. gear i forhold til 4,10:1) er fryktelig lett til 50/15 dekk.

I den hastigheten som 3,54:1 gutta har 3540 o/min så vil du med 5,38 diff ha 5380 o/min. Til dragracing passer dette best til hysterisk turtallsvillige sugemotorer med lite dreiemoment.

Team Tynner
01/01/14, 15:38
Takk for god forklaring:)Da bruker jeg 4,10 som først planlagt.Får jeg heller eksperimentere litt med dekk dimensjoner å se hva som gir best grep:)Er vel bredere jo bedre?

Filtvedt Racing
01/01/14, 15:43
Heisan.

Som Batland sier er nok 5,28 for lett.

Jeg ville bare prøvd med 4,10 du har. Trur nok ikke dette er veldig galt.

Resultatet er jo en kombinasjon av parametere som skal henge sammen.

Arbeidsregisteret på motorn er prio 1.
Deretter ant girvekslinger du ønsker,max 3 anb.
Utv bakaksel.
Diameter drivhjul.

Men for enkelt sjekker hvilken vei på utv er det bare og få tak i forskjellige dekk med forskjellige hjuldiametere.
Så er det bare og teste seg fram. Derretter evt bytte utv til riktig når du har fått deg litt erfaring på hvordan du kjører og hva bilen din er kapabel til. Dumt og bruke flere tusenlapper på utv hvis det viser seg og ikke bli riktig.

Lykke til med kjøringen:).



Filtis

Filtvedt Racing
01/01/14, 15:44
Hehe der var du før meg gett:)

Batland
01/01/14, 16:41
Takk for god forklaring:)Da bruker jeg 4,10 som først planlagt.Får jeg heller eksperimentere litt med dekk dimensjoner å se hva som gir best grep:)Er vel bredere jo bedre?
Værsågod.
Det er en god plan.
Hvis du gearer på 6800 o/min og bruker 2-3-4 så blir det ca. 80 km/t på "1. gear", ca. 110 km/t på "2. gear" og hvis du går over 201 M streken på 6500 o/min så klarer du 145 km/t. Dette er en god kombo.
(Til orientering er topphastigheten kun 191 km/t og cruiseturtallet i 80 km/t er ca. 2850 o/min.)

Ikke bare bredere, men også høyere. Lavprofil har ingenting i dragracing å gjøre. 26*10,5 dekk (og evt. ca. 4,44:1 diff) er fint, men orginale hjulhus er vanligvis for små.

ClassicTurbo
01/01/14, 20:35
Takk for god forklaring:)Da bruker jeg 4,10 som først planlagt.Får jeg heller eksperimentere litt med dekk dimensjoner å se hva som gir best grep:)Er vel bredere jo bedre?

Husk at diameter har større innvirkning på kontaktflate enn bredde.