PDA

Vis full versjon : Volvo 940 Vil ikke dra som den skal...



René Fredriksen
30/12/13, 20:16
Hei.

Hjelper en kamerat med 940'en hannes som har ett litt merkeligt problem...
Den ligger seg litt høyt på tomgang når den er varm.. 1500omd ich.. det som er tingen er at når maskinisten (b230fk) er drift varm så vil den ikke dra som den skal... Det som skjer er følgene:
Du gir flat pedal i foreksempel 3 gir.. Den drar slik den skal opp til 4200omd da bare "dør" den fint ut nett som en diesel som treffer sperren... Den bare holder 4200omd og verken synker eller øker helt til du slipper pedalen.... dette skjer nesten vær gang du drar den ut på varm motor... så begynner den og jage mellom 400-1200omd på tomgang når den begynner med denne hengingen under pådrag....

Det som er vert gjort med motoren er:
Rådelager
Rammelager
honet sylinder
nye stempelringer
alle pakninger og simmeringer nye
bensinpumpe relé
dyserelé

Motor var sånn før overhaling å..
Feilkode tall husker jeg ikke i hodet, men var feil signal fra gasspjell sensor, har byttet denne men samme feilkode kommer opp i gjenn.. ( den nye vet jeg virker)
Har prøvd andre styreenheter til ingen hjelp.

Det finnes ikke falskluft på maskinen.. og alt er koblet riktig....

spesielt problem...

MVH
René F

ClassicTurbo
30/12/13, 20:44
Temp sensor er en mulighet

René Fredriksen
31/12/13, 02:19
Temp sensor er en mulighet

Temp sensor og er målt og er ok i følge verkstedsboken til frydenbø

C.Erstad
31/12/13, 02:35
Temp sensor og er målt og er ok i følge verkstedsboken til frydenbø

Er denne målt på de 3 ulike temperaturene som står opplyst der? :)

René Fredriksen
31/12/13, 03:24
Er denne målt på de 3 ulike temperaturene som står opplyst der? :)

Den er ikke målt på -10c. Men på 20c og ich 80c og var innenfor :)
jeg mener han har prøvd med en annen temp sensor å, det husker jeg ikke hva han sa, I så fall må jeg høre med han i morgen

Øyvind G
31/12/13, 11:23
Se om den blir bedre hvis du tar av kontaktstykket på LMM (PS. da vil den gå dårligere på tomgang). Hjelper dette, så er LMM defekt.

eab
31/12/13, 12:13
Feilkode tall husker jeg ikke i hodet, men var feil signal fra gasspjell sensor, har byttet denne men samme feilkode kommer opp i gjenn.. ( den nye vet jeg virker)

Den sensoren må justeres så den står riktig. Med motoren avslått skal det være mulig å høre et aldri så lite klikk fra den akkurat i det gasspjeldet begynner å bevege seg fra lukket posisjon. Det samme ved fullgass (hvis jeg husker riktig). Prøv å juster den riktig og sjekk om det er brudd i kablene fra denne og inn til lh-hjernen. Det er alltid lurt å bli kvitt feilkodene hvis man prøver å finne ut hva som er feil.

René Fredriksen
31/12/13, 17:29
Se om den blir bedre hvis du tar av kontaktstykket på LMM (PS. da vil den gå dårligere på tomgang). Hjelper dette, så er LMM defekt.
Jeg har ikke prøvd og nappe ut LMM, skal ta og gjøre det i løpet av dagene når jeg er der :)


Den sensoren må justeres så den står riktig. Med motoren avslått skal det være mulig å høre et aldri så lite klikk fra den akkurat i det gasspjeldet begynner å bevege seg fra lukket posisjon. Det samme ved fullgass (hvis jeg husker riktig). Prøv å juster den riktig og sjekk om det er brudd i kablene fra denne og inn til lh-hjernen. Det er alltid lurt å bli kvitt feilkodene hvis man prøver å finne ut hva som er feil.

Gass spjeld sensoren er riktig justert ( har juster att par av de med årene ) som sakt feilkoder er slettet med dukker opp selv med ny sensor.. Så skal ta og måle ledningsbrudd. Noen som vet vilken pinner på ECU'en som er til spjeld sensoren? Er jeg på villspor når jeg sier pin 2 og 3? er 3 ledninger på spjell kontakten... hvor går den siste da:P (så jeg slipper og rive opp hele pølsen for og ta en ende til ende måling)

volvo245gl
01/01/14, 07:42
Jeg har ikke prøvd og nappe ut LMM, skal ta og gjøre det i løpet av dagene når jeg er der :)



Gass spjeld sensoren er riktig justert ( har juster att par av de med årene ) som sakt feilkoder er slettet med dukker opp selv med ny sensor.. Så skal ta og måle ledningsbrudd. Noen som vet vilken pinner på ECU'en som er til spjeld sensoren? Er jeg på villspor når jeg sier pin 2 og 3? er 3 ledninger på spjell kontakten... hvor går den siste da:P (så jeg slipper og rive opp hele pølsen for og ta en ende til ende måling)

Koblingskjema finner du her:http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php?page=LH2.4%20Pinouts%20and%20Diagrams