PDA

Vis full versjon : Volvo XC70 2004 - AEM / CFE



Toffe
29/12/13, 23:31
Heisann.

Har jo kjøpt meg XC70 og savner fjernstart på parkeringsvarmen (selv om jeg aldri har hatt parkeringsvarme).

Ser da at CFE er en mulighet for å fjernstarte på kontrollen. Jeg har somregel aldri bruk for å starte den fra lenger rekkevidde en kontrollen :)

Jeg ser da at jeg kan velge mellom en del kabler, lurer på hvordan jeg kobler opp en slik modul og hva slags kabler trenger jeg? Har jeg AEM eller ikke?

Takk og godt nyttår snart :D

Edit: "VIN-CHECK" ga meg dette: V70/XC70 - MY2004 is supported by the CFE
Edit 2: Ser at jeg kan ha "HU" cable, jeg har jo byttet HU men regner med dette er et mellomledd? Er det kanskje den jeg skal ha? ref url: http://www.volvotech.eu/cfe

FroBe
29/12/13, 23:54
"HU-cable" er et skjøtestykke som kobles mellom originalkabel og spiller. Fungerer sannsynligvis også hvis man har uoriginal spiller.

Da kan du trekke ut kabelen til CFE og legge den i hanskerommet slik at du lett kan få tak på den for omprogrammering.

Toffe
31/12/13, 21:11
Hvordan ser jeg om jeg har aem?


-
Toffe

aarnes
02/01/14, 21:08
høyre side i bagasjen, av med dekslet for å bytte lyspærer, en svart boks

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/29.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/30.jpg

Toffe
15/01/14, 22:55
Da har jeg bestillt CFE med HU cable istede for AEM, vet ikke om jeg har aem og har ikke sjekket men HU har jeg ;)

mstrandbo
16/01/14, 09:09
Gled deg, bilen føles nyere med en gang :)

Toffe
01/02/14, 22:00
Heisann.

Fikk CFE med HU kabel.

Jeg koblet den til pcen, satt den opp med nyeste FW og konfigurerte den, så puttet jeg den i hanskerommet og koblet inn HU kabelen mellom min (dobbeldin) cd spiller og main harness ( grønn kontakt).koblet den til, åpnet og lukket døren så startet den opp og så blinket varsellysene 2 ganger og ikke 3 som det sto. Hva kan dette være? Ingen av "funksjonene" fungerer.

FroBe
01/02/14, 22:27
Min pleier å blinke 2 ganger når jeg har valgt vintermodus, men bare en gang hvis jeg har valgt sommermodus.
Et par ganger har jeg opplevd at den ikke har vært i funksjon (utenom hvis kabelen har løsnet), men da har jeg bare stoppet og startet bilen igjen.

Jeg har valgt at den alltid skal skrue på Cruise-kontroll, dermed ser jeg med et kjapt blikk på speedometeret at CFE er aktiv.

Toffe
01/02/14, 22:41
Jeg aktiverte "mer info" og slik i menyen, samt aktiverte så og si alt av funksjoner. Men ingenting fungerte. Den lyser orange kun på øverste lys, den som står "Can-ACT" på er ikke aktiv i det hele tatt.

Står "Can-con" tror jeg

FroBe
01/02/14, 23:08
Sjekket nettopp min i bilen.
Oransje lyser/blinker hele tiden, grønn lyser opp når man setter tenningen på I eller II.

Har du valgt Summer eller Winter-mode? Tredje valget er "Switched off", da gjør den ingenting (dette skjer automatisk hvis man kobler til VIDA/DICE).

Toffe
01/02/14, 23:12
Lyser opp som i å lyse hele tiden? Min lyser aldri grønn , bare orange på den øverste lyset. Kjørte fra og tilbake butikken med den i, nothing skjedde (?)

Har winter mode tror jeg.:)

FroBe
01/02/14, 23:19
Oransje lyser nesten konstant (blinker/blafrer litt), grønn lyser konstant når tenning er på.

Toffe
01/02/14, 23:21
Oki, da er det noe galt her. Skjønner ikke hva, har koblet den inn med det grønne mellomstykket. Har ikke orginal spiller (?). Står at når jeg skal koble den til må jeg åpne og lukke døra. Da "starter" den boksen og lyse og blinke og så blinker varsellysene 2 ganger og så lyser oransje hele tiden uansett om jeg har tenninga av eller på eller om jeg kjører.

aarnes
01/02/14, 23:37
Oki, da er det noe galt her. Skjønner ikke hva, har koblet den inn med det grønne mellomstykket. Har ikke orginal spiller (?). Står at når jeg skal koble den til må jeg åpne og lukke døra. Da "starter" den boksen og lyse og blinke og så blinker varsellysene 2 ganger og så lyser oransje hele tiden uansett om jeg har tenninga av eller på eller om jeg kjører.

Kan muligens skyldes at du ikke har org. spiller, siden CFE kommuniserer på CAN, og når du fjerner org. spiller så har den ikke noe CAN enhet å kommunisere mot.

bare en tanke....

Toffe
02/02/14, 00:36
Tenkte kanskje den bare hooket seg på can systemet jeg? At den ikke trengte spiller da en can-bus går igjennom kabelen uansett (?) skyt meg om jeg tar feil her. :-/ Litt kjipt da at enheten ikke kan brukes med denne kabelen til 250kr + frakt + moms.. gah :P

aarnes
02/02/14, 10:13
Tenkte kanskje den bare hooket seg på can systemet jeg? At den ikke trengte spiller da en can-bus går igjennom kabelen uansett (?) skyt meg om jeg tar feil her. :-/ Litt kjipt da at enheten ikke kan brukes med denne kabelen til 250kr + frakt + moms.. gah :P

Har du hørt med Bob @ volvotech ?

FroBe
02/02/14, 10:43
Jeg har ikke erfaring med dette, men blir CAN-buss skrudd av i HU-kabelen hvis Volvo legger inn software for å fjerne HU-603 og slippe feilmelding i VIDA?

Det er mulig at uten terminering av CAN-kabelen i spilleren så blir det for lang uterminert "stub" til at signalene blir brukbare? I så tilfelle må man lage/koble terminering i CFE-kabelen.

Hvis knappene på rattet fortsatt styrer din uoriginale spiller går det sannsynligvis via CAN, men du har kanskje ikke knappene i bruk?

Som Aarnes sier så kan man spørre Volvotech, de vet nok mer enn oss.

Toffe
02/02/14, 14:27
Heisann, jeg har koblet inn et "CANBUS -> ANALOG" stykke som jeg kobler inn i "Wired Remote" på spillern min som gjør at knappene fungerer på rattet. Så CANbus signal er der jo.

Koblingen ser slik ut:

HU Cable -> "CFE Hu Cable Skjøt" -> "Cable for Pioneer player med forgreining ut til canbus-analog boks" -> spiller

Så canbus signal .. ja det skal være der, har tatt kontakt med volvotech og venter svar :)

Toffe
07/02/14, 14:49
Da fikk jeg det til, var bare at enheten ikke ble programmert :P PRøvde windows 8 da gikk det :)

FroBe
07/02/14, 15:37
Godt å høre.
Selv har jeg motsatt problem. Programmet sluttet å virke på Win 8.1, nå må jeg bruke det på en maskin med Win 7.

Hadde også litt problemer å fullføre programmering når 9V-batteriet ble dårlig.

Toffe
07/02/14, 16:10
9V batteri? Er det slik i den?

Også sliter jeg med de 3 klikka for å starte varmen, er nesten umulig! noen tips? :P

FroBe
07/02/14, 16:48
Mulig at nye utgaver slipper dette, men for å kunne programmere min 16 måneders gamle CFE på PC via USB så må jeg plugge på et 9V-batteri i DSUB-kontakten.

Toffe
07/02/14, 18:58
Aha, men har du problemer med å klikke 3 ganger på unlock for å starte varmen? Føler liksom det ikke var bare å bare å klikke, må time det litt innenfor de 3 sekundene? :-/ Er jo 4 andre knapper på kontrollen han kunne brukt, f.eks 2 ganger på gul knapp, 2 ganger på bagasjerom knappen.. :P Min åpner bare vinduene når jeg prøver 3 ganger på unlock!

aarnes
07/02/14, 21:07
Rev 2 kommer uten ekstern strømtilførsel for programmering. ellers er de like.

@Toffe: det er fordi du har funksjonen aktivert. prøv å sett den i "Winter" mode, så aktiverer du kun varmer via configen, og på "Summer" setter du at vinduer skal åpnes.
Trenger ikke åpne alle vinduene på vinter vel? :D

Jeg har satt det som beskrevet over, trykke tre ganger så starter varmer.

Edit:

Dvs. i configen kan du velge Summer og Winter på første fane, og i alle funksjonene du kan programmere, kan du velge Summer og/eller Winter. det betyr at du kan ha et oppsett for sommer, og et for vinter.

mstrandbo
07/02/14, 21:09
Ja, jeg endte med å fikse Summer/Winter, da med åpning av vinduer på sommern og starting av varmer på vintern. Men, synes fortsatt det er litt dum kombinasjon for starting av varmer. Kunne heller vært 3xLås synes jeg. Jeg har på at den skal slå på lysa når jeg låser opp bilen, og da blir det litt vanskelig til tider å se at den har mottatt oppstart-av-varmer-kommandoen.

aarnes
07/02/14, 21:11
Ja, jeg endte med å fikse Summer/Winter, da med åpning av vinduer på sommern og starting av varmer på vintern. Men, synes fortsatt det er litt dum kombinasjon for starting av varmer. Kunne heller vært 3xLås synes jeg. Jeg har på at den skal slå på lysa når jeg låser opp bilen, og da blir det litt vanskelig til tider å se at den har mottatt oppstart-av-varmer-kommandoen.


Enig. eller holde inne feks gul i 3sekunder e.l.
er jo bare å bruke rapporteringsfunksjonen på volvotech.eu , kanskje de endrer på det om mange nok ønsker seg det.

aarnes
10/02/14, 08:11
Jeg gjenbruker denne tråden litt:

Igår så hadde jeg justert førersetet helt bak (elektrisk) og skulle kjøre det tilbake til memory 1, men det fungerte ikke.
Måtte programmere det på nytt. etter det sluttet venstre speil å justere seg ned når jeg rygger, og det er heller ikke mulig å velge høyre/venstre for å justere speilet manuelt. Lyset kommer ikke på.
Noen som vet hva dette skyldes? alle andre funksjonener fra CFE fungerer, dobbeltsjekket config og reloada den, uten at det hjalp..