PDA

Vis full versjon : Sprekk i topp/gåen toppakning?? V70,2.0t



eisy
29/12/13, 22:38
Heisan! Ny i dette forumet i dag.
Kjøpte for 3 uker siden en 2004 V70 2.0t. som har gått 188000 km,og var i grunn godt fornøyd med kjøpet inntil følgende inntraff:

Om torsdagen mens bilen sto og gikk på tomgang ropte samboeren på meg og spurte om det var riktig at bilen skulle ryke så mye. Jeg så at det kom en del hvit røyk ut av eksosen, men tenkte ikke på at det kunne være noe galt,men stoppet allikevel bilen og åpnet panseret. Kunne da konstatere at innholdet i ekspansjons tanken sto på minimum,likeledes nivået på peile pinnen til olja. Kunne ikke se at det var noe tegn til kjøleveske under påfyllings lokket til olja eller på peile pinnen, heller ikke var det antydning til olje i ekspansjons tanken til kjøleveska heller.

Ringte dagen etter til Falck og fikk bilen transportert til Volvo som foretok en enkel diagnose og trykktest av kjøleanlegget, og etterfylte kjølevæske og olje. De sa at de ikke hadde funnet noe galt, og at det var bare og kjøre som normalt. Nå 2 dager senere observerer jeg at kjølevæskenivået har minket med ca. 5cm og oljenivået står på minimum. Mistanken min går på gåen toppakning og/eller sprekt topp. Hva tror dere andre medlemmer i forumet?

Alle svar tas i mot med takk.

Hilsen fortvilt V 70 eier

Jimmen
30/12/13, 01:52
Hvit røyk er jo tegn på kondens\vann.. Om det er kaldt ute, og bilen er kald er det jo relativt normalt med en del røyk før bilen blir varm.
Men, om det hadde gått olje ut i eksos hadde jo du hatt blå røyk.

For om det tar 2 dager å komme seg fra topp til minimum på peilepinnen (1.liter?), da ryker det som regel VELDIG blått etter deg.
Eller så kan det har vært så enkelt som luft i kjølesystemet, og at du har en pakning på motor som lekker olje?

Har jeg vært deg hadde jeg hatt en finger på litt småsløv jobb fra verkstedet og prøvd og fylt opp igjen, og sett igjen om en dag eller 2.
Lik så greit og sjekke en gang for mye en en for lite :)

eisy
30/12/13, 23:48
Var oppe på Volvo igjen i dag, og fikk etterfylt 1,5 l olje.Mekanikeren som jeg nå har fått var veldig interessert i mitt problem i og med at det var sjelden det var noe å gjøre med den type motor som jeg hadde.

Når det gjaldt kjølevannet kunne han bekrefte det du nevner om luft i kjølesystemet, og at det var noe jeg skulle se bort i fra i første omgang.Han skrudde opp lokket til ekspansjons tanken til kjøleveska og ruset motoren uten at det kom noen bobler eller eksos ut av beholderen, noe det visstnok ville gjøre hvis topppakningen hadde gått.. Jeg fikk beskjed om å bruke bilen som normalt og komme tilbake på Volvo over nyttår så skulle han ta en grundig diagnose for å kunne gi et fullstendig svar på hva problemene skyldes. Han sa at det enten kunne være et bagatellmessig problem, eller det kunne være et kostbart problem som f.eks. at turboen var på vei til å ta kvelden, eller at det var sprekk i toppen..

Tusen takk Jimmen for nyttig informasjon :)


Oppdatering følger....


Til alle dere forum medlemmer som har fulgt denne tråden. RIKTIG GODT NYTTÅR!!:cool:

eisy
01/01/14, 19:45
Hei, og vel overstått nyttår!

La ut på tur med Volvoen i går, og returnerte i dag etter å ha tilbakelagt 37 mil, 30 av disse foregikk på motorvei. Bilen har hele veien oppført seg eksemplarisk,ikke et eneste nykk har det vært.
Må sies at jeg ikke har sjekket olje/kjølevæskenivå under turen, så det har nok helt sikkert minket noe nå. Men iflg. Volvo er det ikke nødvendig å fysisk sjekke væskenivåene da jeg visstnok får varsel på displayet om noen av disse kommer ned på minimum...(Håper dette stemmer)

Dette har vært min første ordentlige tur med bilen siden jeg kjøpte den, og jeg må si at V70'en med femsylindret turbomotor i kombinasjon med automat og cruise er en drøm å kjøre.Så jeg må si at jeg gleder meg til å få fiksa den...

eisy
07/01/14, 23:35
Da har jeg vært en tur på Volvo igjen...

De konstaterte at det kun hadde minket 2 streker på peile pinnen siden sist de fylte på olje, kjølevæska hadde minket minimalt, og de sa at det var ganske normalt at kjølevæske nivået kom helt ned mot minimum mellom serviceintervallene...
Men når det gjaldt oljeforbruket jeg hadde hatt sa de at det var antydning til koksing under oljepåfyllnings lokket, og da bilen var kjørt litt langt mellom oljeskiftene, mente de at det veivhus ventilasjonen som var tett. De måtte ta opp og gjøre reint denne + kjøre en motorrens så ville problemene være over..
Jobben med dette skal de ha 2870,- for. Hadde samtidig tenkt å ta 200.000 service og da kommer hele herligheten på totalt 6200,-

Hva mener dere forummedlemmer om denne løsningen som Volvo foreslår, og ikke minst prisen de skal ha. En annen ting, synes noen av dere at jeg skal be forrige eier om å betale noe av dette?

griffin
08/01/14, 00:38
Hei. Velkommen til forumet og gratulerer med flott bil :)

Jeg syntes at hvis problemet skyldes lange oljeskiftintervaller så er det noe du sjekker og er klar over ved kjøp så at forrige eier skulle dekke noe av det syntes jeg ikke. Veivhusvent. skal jo sjekkes med jevne mellomrom på service så hvis ikke servicer har blitt fulgt opp så kan man jo regne med slikt.
Syntes kanskje at mekanikeren burde sjekke trykket for å sjekke om veivhus er tett eller ikke. Er vel ikke så bra for resten av motoren, pakninger, simringer osv. hvis den er tett.

Ang. prisen så syntes jeg det hørtes rimelig ut. Hadde det vært min bil så ville jeg nok fått byttet alle delene til veivhus fremfor å få det renset så man er 100% sikker på at det fungerer som det skal. Da etter min erfaring viser seg at endel slurv forekommer på verkstedene.

Lykke til ;)

eisy
20/01/14, 18:36
Da er Volvo'n endelig tilbake fra service.De har tatt ned og rengjort veivhus ventilasjon (som var potte tett) og kjørt motorens, så nå håper jeg at oljeforbruket er nede på det normale.Skal allikevel inn på en sjekk når jeg har kjørt 100 mil... I tillegg fikk jeg nå tatt 200' km service og Eu kontroll. Det eneste de fant var dugg på ene hovedlykta(noe som kvalifiserte til en 2'er). Volvo skulle ha 4000,- for ny, så det blir ikke aktuelt. Skal heller prøve å varme opp lykta med en føner når det blir litt varmere i været...:)

FroBe
20/01/14, 20:03
Hvorfor rote med hårføner når du har innebygget 125W med varmeelementer i hver lykt?
Sett på nærlys og fjernlys, deretter åpner du lokkene for skifte av pærer slik at du får sirkulasjon av luften.
Kald og tørr uteluft er bare en fordel.

En kjapp nødløsning kan være å legge et par poser med silica-gel (som man ofte finner i sendinger fra utlandet) inn i lykten.
Disse kan gjenbrukes ved å tørke dem i steikeovn i 150°C når de er blitt mettet med fuktighet.

Torsen67
20/01/14, 21:11
Har dugg i ene lykta selv. Kom når jeg vasket med høyttrykk for ett par uker siden. Skal på eu nå til onsdag, så kanskje greit å få det ut først;-)

eisy
20/01/14, 23:48
Takk for tipset FroBe,er jo ikke no vits å bruke føner da:).

Torsen 67, Problemet med dugg i hovedlykta, er at det blir feil lysbilde. Så jeg vil anbefale deg å gjøre det samme ja, så slipper du å reise tilbake for å vise bilen på nytt... Lykke til på Eu'n!