PDA

Vis full versjon : Tomgang PID instilling. Dør når man clutsjer



TomX95
29/12/13, 18:39
Har MS3X og kjører orginal 2 polers tomgangsmotor fra bosch.

Er dønn stabil på tomgang, setter jeg den i gir og slipper clutsjen forsiktig gir den på som bare det.

Problemet er når jeg kommer til kryss, spessielt når det er nedoverbakke.. Over run fuelcut er jo på plass så trykker jeg inn clutsjen, så duaer den. Er for treg til å gi på. Har D på 80% . Er det bare å kjøre på så mye som mulig før den begynner å jage??? Noen som har løst dette på en god måte :) ?

Liland
01/01/14, 14:31
Hva er verdien på P og I parametrene?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

TomX95
01/01/14, 17:41
P 10
i 7

Batland
01/01/14, 18:11
Har MS3X og kjører orginal 2 polers tomgangsmotor fra bosch.

Er dønn stabil på tomgang, setter jeg den i gir og slipper clutsjen forsiktig gir den på som bare det.

Problemet er når jeg kommer til kryss, spessielt når det er nedoverbakke.. Over run fuelcut er jo på plass så trykker jeg inn clutsjen, så duaer den. Er for treg til å gi på. Har D på 80% . Er det bare å kjøre på så mye som mulig før den begynner å jage??? Noen som har løst dette på en god måte :) ?
Tabben som de fleste gjør er at de innbiller seg at tomgangsmotoren alene skal ta seg av all luften til tomgang. Dette gir nesten alltid problemer.

Løsningen er at man først kjører motoren driftsvarm, fjerner eller deaktiverer hele tomgansmotoren og justerer gasspjeldet slik at motoren går på det tomgangsturtallet man ønsker.
Dette er fundamentet man bygger videre på.
Så aktiverer man tomgangsmotoren og mapper den slik at motoren får det tomgansturtallet man ønsker når den er kald.

TomX95
01/01/14, 19:33
Tabben som de fleste gjør er at de innbiller seg at tomgangsmotoren alene skal ta seg av all luften til tomgang. Dette gir nesten alltid problemer.

Løsningen er at man først kjører motoren driftsvarm, fjerner eller deaktiverer hele tomgansmotoren og justerer gasspjeldet slik at motoren går på det tomgangsturtallet man ønsker.
Dette er fundamentet man bygger videre på.
Så aktiverer man tomgangsmotoren og mapper den slik at motoren får det tomgansturtallet man ønsker når den er kald.

Har ikke stillt spjeld helt opp til ønsket turtall, men går på 500 når tomgangsmotoren er stengt. Og holder turtall helt etter target når den er kald. Er akkurat det med å bremse på giret så trykke inn clutsjen. Hviss jeg kruser og trykker den inn er det ikkeno problem. Er bare når overrun fulcut er på plass

Batland
01/01/14, 19:55
Aha - er fuel cut turtallet stilt for lavt da?

TomX95
01/01/14, 20:23
Aha - er fuel cut turtallet stilt for lavt da?

return fuel: 1100? Ær vell ikke så ille det?

ArneR
02/01/14, 03:05
Hohoi, originalt på LH2.4 er det vel rett over 1500rpm. :p Prøv heller det du, og så kan du finjustere derifra. :)

Batland
02/01/14, 07:21
return fuel: 1100? Ær vell ikke så ille det?
Det er nok det.
Fuelcut er for å spare fuel når man slipper gassen i nedoverbakke og har 3000 o/min. eller mer. Da sparer man både fuel og miljøet.
Man sparer ikke merkbart mer fuel ved å ha fuelkutt på 1200 o/min. enn ved å ha det på noe høyere turtall.

Jeg hadde nok valgt 2000 o/min. Det er tross alt en trimmet motor.

Truckdriver
02/01/14, 23:22
Har du "shift settings" deaktivert? Er den aktivert vil tomgangsventilen lukke helt i de antall sekunder du angir når turtall er over det du angir, for å senke turtall raskere ved girskift.
"Close delay" vil om den er aktivert lukke tomgangsventilen under kjøring.
Sansynligvis har du en eller flere innstillinger aktivert som lukker tomgangsventilen helt.
Om du velger å ikke deaktivere funksjonene som lukker tomgangsventilen så må du tune "dashpot" verdiene dine slik at ventilen åpner tilstrekkelig når du slipper gassen og trykker inn clutchen. Beste funksjonen vil du nok få om du setter opp egen map med startverdier i forhold til motortemp, slik at du slipper å ende opp med for høy DC når du starter kjøring på kald motor og aktiverer "dashpot" ved å slippe gassen når motor har blitt varm.
PID kontroll av tomgang er ganske avansert, så det nytter ikke å la noen verdier være utunet.

Batland
03/01/14, 15:10
Har ikke stillt spjeld helt opp til ønsket turtall, men går på 500 når tomgangsmotoren er stengt.
Da er det kanskje på tide å gjøre det?
500 o/min i "gasspjeldhastighet" er unødvendig lavt og tilfører absolutt ingenting positivt.

TomX95
03/01/14, 18:24
Da er det kanskje på tide å gjøre det?
500 o/min i "gasspjeldhastighet" er unødvendig lavt og tilfører absolutt ingenting positivt.

Får prøve på det :)