PDA

Vis full versjon : S40 2007 1.6D - tappe av kondensvann på dieselfilter



aarnes
28/12/13, 12:48
har en S40 2007 1.6D her som i det siste plutselig mister motorkraft rundt 3000rpm.
Har lest av feilkoder og det ser ut til at den mister trykk på dysene.
Et av forslagene i VIDA er å tappe av kondensvann på dieselfilteret, men det står at man må lufte systemet etterpå, med et spesialverktøy fra Volvo (selvfølgelig)
Er dette nødvendig? jeg mener - om man tapper av kondensvann eller bytter filteret - samme greia, og da pleier det å være nok å kjøre dieselpumpa et par ganger før man starter.

Braathen142
28/12/13, 23:00
jeg bare bruker sånn bremseveske lufter til kompressorn til og få fram dieselen igjen, Men funker også like bra og bare suge opp selv (med munn) også gjort det för jeg kjöpte bremseluftern :p

C.Erstad
29/12/13, 01:57
har en S40 2007 1.6D her som i det siste plutselig mister motorkraft rundt 3000rpm.
Har lest av feilkoder og det ser ut til at den mister trykk på dysene.
Et av forslagene i VIDA er å tappe av kondensvann på dieselfilteret, men det står at man må lufte systemet etterpå, med et spesialverktøy fra Volvo (selvfølgelig)
Er dette nødvendig? jeg mener - om man tapper av kondensvann eller bytter filteret - samme greia, og da pleier det å være nok å kjøre dieselpumpa et par ganger før man starter.

Det må luftes... hvis ikke starter den ikke...
Har du en bremselufter liggende så er det lettest å suge i slangen som har hurtigkobling ved øvre registerdeksel.
Da suger du bare til det kommer diesel ut av den.

Hvis ikke du har det så kan du sette overtrykk på dieseltanken slik at det kommer frem.

Shaiko
29/12/13, 01:59
Det handler om at høtrykkspumpa ikke tåler luft. Da det er så ømfintlig at den kaviterer veldig fort.
Men om det er trykket som faller så er det neppe vann som gjør dette.
Vann lar seg ikke komprimere og om så hele railen hadde vært full av vann så hadde ikke trykket synki, hadde såklart ikke startet og mye mulig ødelagt høytrykkspumpen.

Sikfte av diesel filter er ingen uting og prøve. Ved minus grader så kan så kan vann være synder til tapt trykk da det kan danne seg is i filteret.

Sykdommene er dyser og trykkventil. Da 300-2000 bar har en tendens og slite godt på delene.

Ved 5-600 bars trykk så er det nok med et par dråper som lekker mellom en dyse så forsvinner trykket.

Mål retur mengden på dysene og sammenlign. Men du må gjærne prøve og drenere filteret først.

Men ikke bli fristet til og prøve og starte uten og lufte godt. Du lurer seg selv og tru at høytrykkspumpa ikke tar skade av det.

C.Erstad
31/12/13, 21:10
Men kan du skrive hva kilometerstanden er? :)

aarnes
31/12/13, 21:36
ca 140k

C.Erstad
01/01/14, 14:06
ca 140k

Og det er da bytta partikkelfilter på denne på 120.000km går eg utifra? :)

aarnes
01/01/14, 14:29
Og det er da bytta partikkelfilter på denne på 120.000km går eg utifra? :)

Jepp, på forrige service ble det byttet :.)

Stig-Arne
01/01/14, 19:17
Jepp, på forrige service ble det byttet :.)

kondensvann av dieselfilte skal da vitterlig tappes av om ikke filter byttes på service. I alle fall om du utfører en original service.

aarnes
01/01/14, 20:24
Service tatt hos merkeforhandler, rett før bilen ble handlet av kompis.
Men, rett etter den servicen så stoppet bilen plutselig, ble hentet av viking og det viste seg at forhandler hadde glemt å bytte det, og da ble det byttet. hvorvidt det har noe å si, aner jeg ikke.
men som en del av feilsøkingsprosedyren i VIDA på respektive feilkoder sto det at man skulle tappe av evt. kondensvann.
verdt å nevne at det ble fylt helt full tank på den for noen dager siden og det har foreløpig ikke skjedd igjen at den mister motorkraft og går i nødmodus.

aarnes
15/01/14, 22:13
Kjøpte nytt filter og byttet dette. luftet iht hva det sto i VIDA og problemet forsvant. Enten var filteret modent for utskifting (det ble byttet i September 2012) eller så må det ha vært forvarmeren på toppen av filteret. problemet ble bare verre og verre nå i kulda. uansett så er det løst :-)


Sent from my iPad using Tapatalk HD