PDA

Vis full versjon : Problemer med tomgang - Volvo 850 T5 1995



twistmaker
28/12/13, 00:25
Hei!

Har problemer med tomgangen som ligger å muurer på rundt 1100 omregninger. Kan etter varm motor finne ut å gå opp til 1500-1600 omregninger å ligge der å skriker. Den roer seg ned når man først trykker på gassen. Da går den ned til normalt (ca. 800-ish) før det tar et par sekunder før den er tilbake på 1100.

Har fått tak i ny tomgangsregulator å byttet denne. Har også renset spjelden som var litt skitten. Gjorde ikke saken noen bedre, egentlig. har også gått over noen slanger som er rett under regulatoren for å se om det hjalp med å fjerne de morkne delene som var på den. Nå skal det sies at Lambda'en også lyser. Kan det være LMM eller skal jeg gi et forsøk på å bytte lambda'en?

Morgis
28/12/13, 04:18
du har nok en vakuumlekkasje.
Lamdalampen betyr ikke nødvendigvis at det er lamdaen som er feilen.
Det betyr at det er lagret en feilkode på motorelektronikken.
Kan være hundrevis av feil.
Anbefaler deg å lese ut feilkoden.

gswede
28/12/13, 13:05
Sikkert lurt å sjekke at vakuumslangen og bend til bensintrykk demperen ikke er lekk.
Jobb deg ut fra vacuumtreet, sjekk o-ringen på selve treet også for lekk. Sitter med 1 stk 10mm.

Klipp deg en meterlang hageslangebit og lytt etter vacuumlekkasjer rundt innsug og alskens vacuumslanger. Hvordan står det til med vacuumbendet på enden av innsuget - mot servopumpe?

twistmaker
28/12/13, 16:01
Kan jeg også ikke bare bruke startgass for å sjekke om det lekker?

Sist jeg sjekka, så den vacuumbendet ganske grei ut. Fjernet dog morkne slanger rett under tomgangsregulator.
Men skal ta å sjekke evt. feilkoder samt. prøve med en hageslange.

Morgis
28/12/13, 21:18
sjekk gummislanger fra intercooler. Den slangen ved innsug/tomgangsregulator kan sprekke.

twistmaker
19/01/14, 03:46
Hei! Liten oppdatering. Nå har jeg faktisk fått tak i helt nye vakuumslanger, jobbet fra vakuumtreet og utover. Eneste som var dårlig å klar til og byttes ut, var den som gikk til tilbakeslagsventil og den som gikk fra innsuget til turbo.

Etter dette begynte den og forandre turtallet slik at den går opp og ned, opp og ned flere ganger. Dvs. Fra 1100 til ca. 1900 omregninger.

Har en aning for LMM da den ikke dør ut når jeg kobler den ut eller på igjen.

twistmaker
19/01/14, 04:40
Leste for øvrig feilkoder -sokkel A2

2-3-2
2-3-1
1-2-1

Jimmen
19/01/14, 11:44
Bilen skal dø ut når du plugger I kontakten på LMM, ikke når du kobler den av.
IVertfall slik på min bil, 2.5 turbo 193hk.

twistmaker
19/01/14, 15:22
Bilen skal dø ut når du plugger I kontakten på LMM, ikke når du kobler den av.
IVertfall slik på min bil, 2.5 turbo 193hk.

Husket bare ikke i farta når den skulle dø ut. Men min vil ikke dø ut når jeg kobler den på.

Jimmen
19/01/14, 19:02
bytt LMM :)