PDA

Vis full versjon : xenon i tåkelys



TommyG
27/12/13, 22:09
Lurer litt på om dette har noe praktisk for seg, eller om det bare ser fancy ut.

Har kjørt i snøføyke over filefjell ett par ganger nå i vinter og ser jo at langlys gjør en blir blendet når lyset reflekterer i snøflakene når en kjører i mørket. Tåkelysene er jo mye lavere, så jeg lurer derfor på om det kan ha noe for seg å montere xenon der.

Noen som har noen erfaringer med det?

Jeg har forøvrig en xc70 2005 som har mer spot framover enn v70, som har mer grøftespredere.

FroBe
27/12/13, 23:30
Blir det ikke knotete å "dimme" ned fra supertåkelys til nærlys hver gang du treffer på møtende trafikk for å unngå å blende dem?
Fjernlys er lett å dimme ned fra uten å ta blikket fra veien, men for å treffe tåkelysbryteren må man ofte se hvor man trykker.


Edit:
Hvis man forstår engelsk så finner man en god gjennomgang her om hva tåkelys egentlig kan (eller ikke kan), med linker til flere forskningsrapporter:
http://www.danielsternlighting.com/tech/lights/fog_lamps/fog_lamps.html

Slik jeg forstår det vil det ikke hjelpe mye å skrue opp lysstyrken i tåkelys, det vil i de fleste tilfeller gjøre mer skade enn gagn.
"there is little reason to expect that there would be a safety benefit even from improved lamp" :
http://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/49453/UMTRI-2001-40.pdf?sequence=1

Refinement!
28/12/13, 17:14
Har hatt xenon i tåkelys og kan bekrefte at i situasjoner der tåkelys er hensiktsmessig å bruke, vil den økte lysmengden kun føre til egenblending som ved bruk av fjernlys.

Mer lys er ikke nødvendigvis bedre lys, selv om en stor del av den norske befolkningen tror det når nærlys og tåkelys blir brukt sammen.

Ola Hagen
28/12/13, 19:46
jeg skjønner svært godt at du ønsker å få bedre lys som lyser lavt for da ser du mer i snø vær. Har slått av fjernlysa på taket på lastebil når jeg kjører i snøvær, lyset slår jo tilbake av snøen, så ved lavt liggende fjærnlys så er det mye mer behagelig å kjøre med de laveste lysa.

Men grøftelysa til v70n er veldig enkel lampe som jeg syns fungerer dårlig over tid, de funker fint til grøfte belysning hvis de er riktig justert syns jeg.

Men mine pæresokler blir for varme med 55w pærer i grøftelysa. Har byttet lampene en gang før også pga samme feilen.

Hadde vel vært bedre med slik løsning som impreza har på visse modeller med svære runde grøftelys.

TommyG
28/12/13, 23:56
Blir det ikke knotete å "dimme" ned fra supertåkelys til nærlys hver gang du treffer på møtende trafikk for å unngå å blende dem?


Helt klart, men det kunne en gjort en endring på om det hadde vert hensiktsmesssig



Hvis man forstår engelsk så finner man en god gjennomgang her om hva tåkelys egentlig kan (eller ikke kan), med linker til flere forskningsrapporter:
http://www.danielsternlighting.com/tech/lights/fog_lamps/fog_lamps.html

Slik jeg forstår det vil det ikke hjelpe mye å skrue opp lysstyrken i tåkelys, det vil i de fleste tilfeller gjøre mer skade enn gagn.
"there is little reason to expect that there would be a safety benefit even from improved lamp" :
http://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/49453/UMTRI-2001-40.pdf?sequence=1

Takker for meget godt dokumentert svar ☺



grøftelysa til v70n er veldig enkel lampe som jeg syns fungerer dårlig over tid, de funker fint til grøfte belysning hvis de er riktig justert syns jeg.
Jeg har xc70 som har litt andre tåkelys, men de blir gjerne ikke optimal de heller

C.Erstad
29/12/13, 01:54
Jeg har xc70 som har litt andre tåkelys, men de blir gjerne ikke optimal de heller

Har xenon i mine... Kjør på!

TommyG
29/12/13, 08:33
Har xenon i mine... Kjør på!

Men ser du noe bedre i tåke og snøføyk med dem?

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Anders Dybvadsskog
29/12/13, 22:11
Niks. Ser bare penere ut. Hatt det på 3 biler og på tåkelysene har de aldri lyst lengre.

Jimmen
29/12/13, 22:18
Niks. Ser bare penere ut. Hatt det på 3 biler og på tåkelysene har de aldri lyst lengre.

Er jo ikke lyspæra som bestemmer hvor langt det skal lyse, det er jo reflektoren.

Uansett, kanskje ett dumt spm.. Hvordan fester dere pæra på 05 - 08 mod?

TommyG
29/12/13, 22:41
Er jo ikke lyspæra som bestemmer hvor langt det skal lyse, det er jo reflektoren.


Reflektoren styrer vel helst hvor bred lys strålen skal være tenker jeg. Men det er klart at en tynn stråle er gjerne lite optimalt om en vil se godt langt

C.Erstad
30/12/13, 14:23
Men ser du noe bedre i tåke og snøføyk med dem?

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
Så mange dagene det er snø og tåke her i bergen så er vel det dårlig med erfaring der. Men vil si eg ser like mye. Men er det snø ute så er det mye mere behageligt å kjøre med de.

Uansett, kanskje ett dumt spm.. Hvordan fester dere pæra på 05 - 08 mod?

Eg tar båndsliper og lager hull i sokkelen som er der orginalt. Og limer fast pæra i den.

TommyG
30/12/13, 15:22
Så mange dagene det er snø og tåke her i bergen så er vel det dårlig med erfaring der. Men vil si eg ser like mye. Men er det snø ute så er det mye mere behageligt å kjøre med de.


Like mye som med originale tåkelys vil jo egentlig si veldig lite.

Nei, det er ikke så ofte en har bruk for dem her i Bergen. Jeg tenkte mest på de gangene en kjører over fjellet, og har bruk for noe bedre.



Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

FroBe
30/12/13, 15:50
Reflektorer i tåkelys/grøftelys vil aldri fokusere like godt fremover som reflektorer i nærlys eller fjernlys siden de i utgangspunktet er designet for at mye av lyset skal spres til alle kanter.
Prøver man å jukse med å presse inn en xenon-pære har man ennå dårligere mulighet for å få god fokusering, siden lysbuen i xenon-pæren lyser sterkest i endene, mens glødetråd lyses sterkest i midten.
Alt man oppnår er å mangedoble lyset som spres til alle kanter, økningen i lyset rett fremover blir lavest.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/486.jpg

Vil man ha lavtmontert nærlys må man nok ta ut hele tåkelyset og erstatte det med et nærlys- eller fjernlys-lampemodul.

Ola Hagen
30/12/13, 17:04
Reflektorer i tåkelys/grøftelys vil aldri fokusere like godt fremover som reflektorer i nærlys eller fjernlys siden de i utgangspunktet er designet for at mye av lyset skal spres til alle kanter.
Prøver man å jukse med å presse inn en xenon-pære har man ennå dårligere mulighet for å få god fokusering, siden lysbuen i xenon-pæren lyser sterkest i endene, mens glødetråd lyses sterkest i midten.
Alt man oppnår er å mangedoble lyset som spres til alle kanter, økningen i lyset rett fremover blir lavest.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/486.jpg

Vil man ha lavtmontert nærlys må man nok ta ut hele tåkelyset og erstatte det med et nærlys- eller fjernlys-lampemodul.

FROBE, hva trur du om den linselykta som det var prosjekt om å sette inn i grøftelysa? Ville vel tru at no lignende ville gi bedre lys bilde enn vanlig grøftelys reflektor.

FroBe
30/12/13, 18:46
Linselykter er ofte mer direktive enn reflektorlykter, men er ennå mer følsomme for innvendige modifikasjoner.
Jeg fikk en aha-opplevelse da jeg prøvde å fjerne en cutoff-skive fra et Hella-nærlys i håp om at det kunne fungere som fjernlys.
Da ble lyset svakere og flekkete, og var verken nærlys eller fjernlys.

Får man tak i en passende linselykt er utfordringen å få montere den skikkelig.

Vatnehol
31/12/13, 13:47
https://www.theretrofitsource.com
kjøp de minste miromoto linsene, de er mye brukt borti statene for å få brukbart lys på r-lyktene.
har ett sett slike selv som jeg har tenkt å montere i grøftelysene en gang i fremtiden når tiden tillater.