PDA

Vis full versjon : Dynamo og spenning, hva er greit?



jekristiansen
26/12/13, 03:22
Heisann, jeg er ny inne på forumet, men likevel så har jeg to biler av 200 serien der den ene er kjørbar... eller delvis.
Nå så virker det som at den originale dynamoen har begynt å streike, og jeg vurderer å bytte til en dynamo kjøpt på biltema.
Nå har jeg også sjekket inne på skruvat og spesifikasjonene som den har til 200 serien, der det står oppgitt at den lader 14 volt med 80 ampere, og tanken var da å kjøpe en som gir mer, som f.eks den biltema har på 24 volt, men det eneste som kan butte litt da, er amperen på 50, det er altså under 80, men det er også den typen som gir 100 ampere med 12 volt.
Hvordan står jeg i forhold til hva som er "greit" å ha på en 245?
Hadde egentlig håpet på litt mer enn 14 volt siden det skal kobles på noen ekstra lys og en litt grommere bilstereo.

Alle gode svar blir satt stor pris på :)

kermitt
26/12/13, 03:25
Det er 12 volts anlegg på bilen din så en 24V dynamo vil ikke gjøre noe godt for deg :p Om du ikke ønsker å koke batteriet, sprenge alt av lyspærer og svi ledningene. Det du skal bry deg med er Amper og om festene til denne dynamoen passer braketten i bilen din. 80A skal holde bra om du ikke har en særdeles tungstarta bil eller står lenge og bruker strøm uten å ha motoren i gang.

Sondre93
27/12/13, 16:50
Eg monterte 100a dynamo i 244en min. Tok 1 veke før issolasjon smeltet på kablene mellom dynamo og starter og lagde full kortslutting. Så eg ville med fordel kjøpt tjukkere kabler visst du skal bruke så stor dynamo. Kjedelig med brann ;)

850GLTsilver
29/12/13, 17:21
Den nominelle spenningen i bilen din er 12V.
Alle batterier brukt til bil vil ha en noe høyere ladespenning enn dette for å fungere optimalt.
Alle batterier lider av fare for overlading om man har for høy ladespenning.
Alt av lamper og releer, samt elektronikk, blir laget for 12V +/- 10% sånn generelt. (I praksis rundt 20% faktisk)

Når du holder dette opp mot dine ønsker om litt høyere spenning til lamper og stereo og slikt, så støter vi klart på litt problemer.

1. med høyere spenning på lamper, releer og elektronikk, enn hva de er beregnet for, så reduseres levetiden VELDIG mye. 5% opp i spenning og levetiden er halvert.
2. Du har langt mer igjen for å sørge for at du har riktig ladespenning og riktige kabler (tverrsnitt og koblinger) fram til eventuelle ekstralys og forsterkere enn du eventuelt ville hatt av å skulle ha en spenning som er "litt høyere enn 14V".
3. 24V kan du rett og slett glemme. NoGo, umulig, bortkastet å forsøke på og så videre. Ville krevd såpass mye omgjøring i bilen din at du nok heller hadde kjøpt en ny bil.
4. Bytt til et nytt batteri, om du ikke alt. har gjort det. Sjekk alt av kabling hele veien fra dynamo, via starter og til battereri. Både plusspol OG minuspol/jording.
Særlig viktig å kontrollere at alle koblingspunkter er rene og fri for alle spor av irr og korrosjon. Samme med bolter og koblingspunkter på såvel motor som på dynamo, batteri og spesielt jordpunkt til chassis.
Ved å holde slike punkter og koblinger rene og korrosjonsfrie, vil du "vinne" gjerne opp mot et par volt frem til lampene i ekstralysene dine, samt til forsterkerne i bilstereoen din.
Dette vil gi deg godt lys og god lyd. Selv med den 14V 100A dynamoen. Bli ikke fristet til å velge noe annet.

En stor fordel er det om regulatoren i dynamoen din er temperaturkompensert. Aller best med en ekstern tempføler montert PÅ batteriet.
Disse er heller uvanlige OG dyre, så det nest beste er vanligst: Temperaturkompensert laderele i dynamoen.
Disse er gjerne merket opp mot 14,5V, og har en spenningskurve som starter på Ca 13,7V ved 25°C og ender opp med 14,5V ved -20°C. Sånn ca.
Dette vil gjøre at batteriet får mest mulig optimal lading alt etter utetemperaturen. Noe som vil gi deg maksimalt utbytte av det elektriske anlegget i bilen din.

Å gå opp fra 80A til 100A byr på absolutt ingen problemer for originalkablingen i bilen.
Dersom originaldynamo var på 65A, vil utskifting av originalkabelen fra dynamo til starter ofte være mer enn ønskelig.
Lønner seg å støtte seg til fagfolk også på det elektriske i bil. Er enorme krefter i sving om man tabber seg ut.