PDA

Vis full versjon : b23A r sport turbo...går ujevnt



VeniaF
22/12/13, 23:46
Hei,

Jeg har en 245 85 mod, med b23A, standard volvo r sport kit mont. med en alu int.cooler, malpassi btr og en høytrykks el pumpe. forrige eier hadde trykk balansert forgasseren ( som er std. Pierburg). Men alikevel så dauer den ved pådrag...virker som den tømmer kammeret for bensin ved starten av pådraget og ikke greier å fylle det opp igjen ?.... Det står std fordeler på motoren og den er frakoblet vakuum. Justert på 6/8 grader fortenning. Får ikke bilen til å gå onrdentlig...kun når jeg starter å dra på og gir bånn gass...hva kan dette være ? bør jeg bytte fordeleren ?

Mvh V.Fagervold

VeniaF
22/12/13, 23:46
forresten så lader jeg ikke mer enn 0.5 bar

Batland
23/12/13, 00:00
Den øverste nippelen på Malpassiregulatoren skal kobles til en nippel på trykkboksen og IKKE til innsugsmanifolden. Det er endel som tabber her.
Hvis dette er korrekt koblet, men man likevel har problemer så er det helt typisk når man ikke sliper nålen til korrekt profil. Hvis du setter på en bredbandslamda så skal du få se AFR på både 16 - 22.

Forgasseren må modfiseres eller byttes til en ekte AT forgasser.
Fordeleren bør oppgraderes med en stor vakumklokke.

VeniaF
23/12/13, 00:06
Okei, jeg har koblet trykknippelen på malpassi'n rett på trykk slangen på turboen. så alt skal være riktig montert i forhold til bensintilførsel. skal prøve å gjøre det med bredbandlamda'n... og se hva den vil si. Han forrige eieren sa til meg at han hadde byttet dysa til en større en på gasseren, når han trykkbalanserte den...men kan jo kanskje lønne seg å ta den av og skjekke alt for sikkerhetsskyld....takk for svaret :)

VeniaF
23/12/13, 00:09
jeg har også fått høre at det lønner seg kanskje å legge ut en "lufting" ifra trykkboksen ? er det noe som vil hjelpe ?

Batland
23/12/13, 00:11
Ok, det funker det også.

Trykkbalansere forgasseren og byttet til større dyse på en A-forgasser?? Hmmm, dette høres ikke bra ut.

Batland
23/12/13, 00:12
jeg har også fått høre at det lønner seg kanskje å legge ut en "lufting" ifra trykkboksen ? er det noe som vil hjelpe ?
Nei det vil det ikke. Trykkboksen og hele trykksystemet må være så tett som mulig.

VeniaF
23/12/13, 00:21
Har forsåvidt bare stolt på at han som eide bilen før meg gjorde en skikkelig jobb. Men skjønner nå at det kanskje ikke var så bra alikevel. Fant en svensk side der det beskrives hvordan en A "gasser" (Stromberg) skal "trykkbalanseres". Der står det at dysa skal borres opp til 2,5 mm?...
Men skal i uansett ta opp forgasseren og slipe nåla litt mer først..:)

Batland
23/12/13, 12:19
Har forsåvidt bare stolt på at han som eide bilen før meg gjorde en skikkelig jobb. Men skjønner nå at det kanskje ikke var så bra alikevel. Fant en svensk side der det beskrives hvordan en A "gasser" (Stromberg) skal "trykkbalanseres". Der står det at dysa skal borres opp til 2,5 mm?...
Men skal i uansett ta opp forgasseren og slipe nåla litt mer først..:)

Dysen er 2,5 mm orginalt, men hvis det er nåleventilen dere mener så er denne 1,75 mm på b20 forgasserene, 2,0 mm på de andre forgasserene og 2,5 mm på turboforgasserene og på gulkorkforgasserene.

Til orgienterting er presisjonsnivået på nålene 0,01 mm så det er fort gjort å ta for mye og ødelegge nålen. De fleste som har forsøkt har en liten håndfull av slike nåler før man nærmer seg ett velfungerende resultat.