PDA

Vis full versjon : CCM-0070 og dugg på rutene...



vegartro
21/12/13, 18:36
Hei,

Har den siste tiden fått en del dugg på rutene under kjøring, samt at bilen frontruta dugger ekstremt i det jeg starter bilen (tar en stund før viftene får has på den). Har tilskrevet det fuktig vær, men når jeg kobla opp VIDA fikk jeg følgende feilkode når jeg trykte litt hit og dit under CCM:

ccm-0070 Konfigurasjonsfel Felaktig identifikation

Noen som vet hva dette er?

FolloAuto
21/12/13, 18:40
CCM-0070

Om styrenhet klimatanläggning (CCM) detekterar att ingående komponenter på LIN-buss 1 och LIN-buss 2 inte stämmer överens med de komponenter som finns upptagna i Car Config File sätts felkoden.
Styrenhet klimatanläggning (CCM) får information om Car Config File från central elektronikstyrenhet (CEM) via CAN-nätet.
Felkoden är diagnostiserbar vid tändningsläge I och II.
Felkoden är endast diagnostiserbar i samband med aktivering av diagnostjänst.

Felorsak

-Komponenter på LIN-buss 1 eller LIN-buss 2 saknas.
-Komponenter på LIN-buss 1 eller LIN-buss 2 felaktigt monterade.

Felsymptom
-Imma på rutor och/eller yttre backspeglar.
-Luftflödesproblem.
-Kupétemperaturen motsvaras inte av inställt läge.
-Ingen återcirkulation.

vegartro
21/12/13, 18:49
Se der ja.. Men hva betyr så dette i praksis?
Feilsymptomene er spot-on, bortsett far at tempen er fin. Gjenbruken av luft funker også så vidt jeg vet..

Ut fra infoen, kan det være dårlig kontakt (evt noe som ikke er plugga skikkelig inn et sted)?

vegartro
22/12/13, 00:08
...leser nå at folk på andre fora har hatt samme problem etter batteribytte osv. Når jeg tenker etter kom duggproblemene etter at jeg hadde av batteriet forrige uke. Koblet til som man skal, men uten å skru av vifta før jeg koblet det fra. Løsningen for endel har vært å reinstallere software til ccm hos volvo. Noen har hatt suksess med å koble fra batteriet, samt låst bilen opp og igjen en rekke ganger (skal visstnok resette noe)...

Får prøve det i morgen. Noen som har erfaring med dette?

vegartro
22/12/13, 12:34
For å summere opp: koblet fra batteri osv. og koblet til. Slettet feilkoder og kjørte en ny kalibrering av ccm i VIDA. Great success! Alt virker som det skal!

aarnes
22/12/13, 13:25
Nice! det meste løser seg med VIDA ;D