PDA

Vis full versjon : Ulyd i motoren, rådebank?



stian2k
20/12/13, 13:08
Noen som har peiling på om dette er rådebank eller bare noe i toppen?


http://s807.photobucket.com/user/Stian2k13/media/IMG_01941_zpsdf048fa0.mp4.html

kermitt
20/12/13, 15:37
høres ut som ei helt vanlig rødblokk med noen kilometer bak seg for min del :p Men den har sikkert ikke vondt av å få sjekka ventilklaring og eventuelt justering så det blir rett.

René Fredriksen
20/12/13, 16:04
Vil selv tørre og påstå at dette ikke er rådebank, Jeg har hatt 2 maskiner med rådebank ( En Rød og en hvit blokk). Hørest mer ut som hva kermitt sier at du skulle hatt en justering av ventiler.
Om det sier raskt og klart og tydeligt klakk klakk når du nermer deg 2500-4000 omd så kan vi snakke rådebank. Men din hørtes fin ut når du ruste den.. :)

MVH
René F

stian2k
20/12/13, 16:47
Vil selv tørre og påstå at dette ikke er rådebank, Jeg har hatt 2 maskiner med rådebank ( En Rød og en hvit blokk). Hørest mer ut som hva kermitt sier at du skulle hatt en justering av ventiler.
Om det sier raskt og klart og tydeligt klakk klakk når du nermer deg 2500-4000 omd så kan vi snakke rådebank. Men din hørtes fin ut når du ruste den.. :)

MVH
René F

Ja, er bare der på lavt turtall ;)


høres ut som ei helt vanlig rødblokk med noen kilometer bak seg for min del Men den har sikkert ikke vondt av å få sjekka ventilklaring og eventuelt justering så det blir rett.

Har rulla et par mill ja :p Får vel se på ventilene da :)


Takk for svar hvertfall! :D

samaron
20/12/13, 18:03
Hvilken motor er dette? B230ET har klikkelyder i dysene, høres helt normalt ut. Hvertfall slik på min bil.

Lundberg Performance
20/12/13, 19:00
de fleste dyser "klikker", hørte ikke noe spesielt ulyd. Men som nevnt over her at ventilklaringa skulle vært målt over.. sikkert litt slitte chims og lober på kamen etter x-antall mil.

eab
20/12/13, 22:35
Det er nok dysene som lager lyden.

Lundberg Performance
20/12/13, 23:36
Det er nok dysene som lager lyden.

Enig me deg eirik ;)

Brisendal
21/12/13, 01:01
Høres ut som dysetikking for meg. Du kan sjekke dette enten med et stetoskop eller med en stor, flat skrutrekker. Legg den flate enden på innsuget, nært dysene, og press håndtaket mot øret. Gjenta dette med den flate enden direkte mot toppen, og du kan fastslå hvor tikkingen kommer fra etter fra hvor lyden er mest tydelig gjennom skrutrekkeren.

Det høres også ut som servo- eller dynamoreima di skulle vært litt strammere. Du kan spraye litt wd40 på reimhjulene og se om det forsvinner noe lyd, i så fall har du funnet reima som burde strammes litt.

kermitt
21/12/13, 01:05
Ikke spray noe som helst på reimhjulene, stram reima eller bytt den om det ikke slutter å gnelle. ALDRI noen form for spray eller annet faenskap på dem, de blir bare glatte og slitte av det.

Brisendal
21/12/13, 01:22
Ikke spray noe som helst på reimhjulene, stram reima eller bytt den om det ikke slutter å gnelle. ALDRI noen form for spray eller annet faenskap på dem, de blir bare glatte og slitte av det.

Slitte? Den påstanden får du gjerne begrunne.

Wd40 senker i dette tilfellet friksjonen mellom kilereima og reimhjulet tilstrekkelig til at en eventuell vibrasjon forsvinner og en slakk reim kan oppdages. Om lydbildet ikke endres er det opplagt ikke der feilen ligger. Friksjonen senkes uansett ikke nok til at reima glipper merkbart, og wd40 har den egenskapen at den fungerer dårlig som et smøremiddel - det slites bort i løpet av få kilometer. Derved har jeg vanskelig for å se for meg at det påvirker levetid til hverken reim eller reimhjul, men korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Fikk forøvrig tipset fra en gammel mekaniker for mange år siden, har ikke sett noen ringvirkninger av det enda.