PDA

Vis full versjon : Kjøpt 945LT, spørsmål om trimming og el. seter



olepeder
19/12/13, 23:44
Jeg har kjøpt en -98 945 med drygt 100 000 på telleren som er helt strøken, leter enda etter noe som ikke er 100. Må si jeg ble litt betatt av bilen, det er noe eget ved den (min første Volvo). Har også en tysk "premium" av nyere modell, men det er Volvoen jeg tar etter hver gang jeg skal ut:D

Siden det er en lavtrykksturbo virker det enkelt å trimme, jeg har lest flere hundre tråder og forstår det slik at jeg må ha ny chip og ny wastegate, stemmer dette? Hvor er evt beste plassen å kjøpe? Jeg ønsker ikke å trimme noe voldsomt, det er viktig at den fortsetter å være svært driftsikker, samt at det ikke blir for fristende å kjøre for voldsomt når barna skal bruke den.

Er det mulig å bytte understell på setene og bygge om til elektrisk? Jeg finner ikke helt vinkel/stilling som jeg ønsker. Det hjelper at førersetet er regulerbart foran og bak, men skulle ønske det var trinnløst.

Mvh
Ole

gl740turbo
19/12/13, 23:55
Hei og velkommen her :)

Du som har kjøpt bil av Espen Titlestad?

Jeg har chip til deg som er helt moderat som ofte blir brukt. 1000kr inkl frakt

Wastegaten må muligens byttes til en som leverer 0.9bar ladetrykk og dette får du hos http://www.bsr-tuning.no/

Ang setene, har du ikke en vippe funksjon på disse? en hendel på høyre side? Jeg tror desverre det finnes lite av seter med mye funksjoner til disse bilene. Er som regel kun fram og tilbake som er elektrisk :(

olepeder
20/12/13, 00:02
Hei og velkommen her :)

Du som har kjøpt bil av Espen Titlestad?

Jeg har chip til deg som er helt moderat som ofte blir brukt. 1000kr inkl frakt


Wastegaten må muligens byttes til en som leverer 0.9bar ladetrykk og dette får du hos http://www.bsr-tuning.no/

Ang setene, har du ikke en vippe funksjon på disse? en hendel på høyre side? Jeg tror desverre det finnes lite av seter med mye funksjoner til disse bilene. Er som regel kun fram og tilbake som er elektrisk :(

Tusen takk for det, ser ut til å være et svært oppegående og kunnskapsrikt forum.

Bilen er kjøpt av svigerfar som kjøpte den ny i 98 :)

Hvis du er sikker på at chipen passer kjøper jeg gjerne. Skal bestille wastegate derfra.
Hvordan effekt kan jeg forvente med et slikt oppsett?

Jeg har den spaken, men så for meg elektrisk tilt.

Ser at det hadde vært tøft med bakvinge og rails, er dette dyrt/komplisert?

gl740turbo
20/12/13, 00:34
Bakvinge får du billig rundt 1000kr for en fin original vinge. Rails er litt komplisert men ingen problem om du finner noen som har ett nytt sett med alle monterings detaljer og tegninger :)

Med chippen får du ca 220hk som gjør bilen mye mer lettkjørt med f.eks varehenger :)

Ta kontakt på PM for mer info :)

ClassicTurbo
20/12/13, 09:03
Med chippen får du ca 220hk som gjør bilen mye mer lettkjørt med f.eks varehenger :)

Ta kontakt på PM for mer info :)


220 skrytehester kansje, med kun chip og oppjustering til 0,9bar har du teoretisk 190hk om man ser bort fra effekt-tap pga varmeutvikling etc. For all del en godt merkbar effektøkning, men er vel på tide å slutte med denne villedningen?

Arne94
20/12/13, 14:22
Viking ecomax er vel et sikkerstikk innen chipping. god for opptil 240hk.
hadde det, alucooler, enkelmassesvinghjul og påjustert trykk på 1,3 på 13c turboen. MEN tenningsbank forekom etter en stund.
så ville ikke anbefale å noe over 1.bar i ladetrykk på dette oppsettet.
Skal ikke se bort ifra at du har ca 190hk slik som ClassicTurbo skriver ovenfor :)

olepeder
20/12/13, 21:42
Tak for innspill. Jeg var litt skeptisk til 220 hk, synes det er litt i overkant av hva jeg vil ta ut av motoren. 180 - 190 hk er mer i min gate.
Hvordan er mulighetene og ikke munst fremgangsmåten for å få dette godkjent?

gl740turbo
21/12/13, 00:35
Tak for innspill. Jeg var litt skeptisk til 220 hk, synes det er litt i overkant av hva jeg vil ta ut av motoren. 180 - 190 hk er mer i min gate.
Hvordan er mulighetene og ikke munst fremgangsmåten for å få dette godkjent?

Du kan godkjenne 940ien din med 238HK(175 kW) og 310 Nm ;)

Ang chippen oppgav jeg til ca 220 motorhester og i endel tilfeller kan det være man ikke får mer en 180-190hk. Men nok om det diskusjonsfeltet ;)

Arne94
21/12/13, 14:47
Du kan godkjenne 940ien din med 238HK(175 kW) og 310 Nm ;)

Ang chippen oppgav jeg til ca 220 motorhester og i endel tilfeller kan det være man ikke får mer en 180-190hk. Men nok om det diskusjonsfeltet ;)

Det er jo ikke chippen som øker antall HK, det kompanseres jo med ladetrykk, fuel, og tenning...

gl740turbo
21/12/13, 15:13
Det er jo ikke chippen som øker antall HK, det kompanseres jo med ladetrykk, fuel, og tenning...

Derfor sa jeg han må ha høyere ladetrykk for å kompansere bensinmengden og luftmengde. Og ja, jeg har brukt 2år nå på kun å sette meg inn i LH2.4.

For de som vil kan lese her og finne masse http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php

LH2.4 er ikke bare bare og man får ikke ting levert på sølvfat, men med mye prøving/feiling begynner det å bli bra resultater i benken.