PDA

Vis full versjon : Kjøpt 03' XC70 (04 mod?) - Noen spørsmål



Toffe
18/12/13, 21:55
Heisann.

Kjøpt meg en 193 000km kjørt Volvo XC70 D5 som står som 04 modell men registrert i april 03. Veldig fin automatgir bil med "wannabe 4wd".

Har noen spørsmål:

1. Jeg ser også at den har innebgygget telefon og ønsker egentlig å fjerne denne + orginalspiller til fordel for en dobbeldin slot. Men vil gjerne beholde funksjonene i rattet, er dette noe heksekunst? Samtidig også gjerne benytte meg a microfonen som er bygd inn i bilen til bluetooth telefon som er i spilleren. Så vet noen hvordan jeg kan gå frem for dette? samt har dere noen spillere dere anbefaler som passer mot håndkontroller og det?

2. Sensoreren til bakluka er gåen, den sier at den er åpen hele tiden. Noen tips / kjente feil på dette?

3. Kan en forandre språk på kjørecomputeren?

4. Når jeg setter på tidsuret for motorvarmer går det ikke av før jeg skrur på bilen?

FroBe
18/12/13, 22:21
3. Nytt språk i kjørekomputer koster ca kr 1800 hos Volvo i følge denne tråden (http://forum.vccn.no/showthread.php?60705-Kj%C3%B8p-av-Vida).

4. "Med tidpunkt avses här det klockslag då uppvärmningen av bilen är klar. Bilens elektronik väljer tidpunkt när uppvärmningen ska börja utifrån rådande yttertemperatur. Om yttertemperaturen överstiger 15 °C kan värmaren inte startas. Vid -10 °C eller lägre är parkeringsvärmarens maximala gångtid 50 minuter."

Ola Hagen
18/12/13, 23:00
1. bluepower selger spillere som skal følge det originale designet til bilen ganske bra som mulig. og det er 2din. MEN etter mi mening så syns jeg pioneer leverer bedre skjerm kvalitet enn bluepower sin, så derfor har jeg byttet tilbake til pioneer.

Du kan få spilleren min fra bluepower billig, er den versjonen med navigasjon. Hvis du ikke er så nøye med gammeldags meny styring osv så funker denne grei. Jeg brukte vel den i to måneder, men ble lei av å bla gjennom 400 sanger så da ble det pioneer som har alfabetisk søkemotor som sparer meg for mye tid :)

og angående styringa fra ratt knappene så treng du overgang i allefall. Men det får du til de fleste merker. Hvis du feks kontakter bilradiospesialisten så er det greie med å ordne overgang etter mi mening.

TommyG
19/12/13, 00:11
2. det kan naturligvis være sensoren som er gåen. Den mener jeg ligger i låsekassen. Vet ikke om den selges løs. Men du kan begynne med å sjekke om kablene venstre hengsel til selve luken, er hele.

Toffe
19/12/13, 02:28
Takk for alle svar, men noen som vet hvor jeg kan få tak i en rimlig 2xDIN slot for denne volvoen? Og hvor mye jobb det er å fjerne telefonen som er innebygd? Kanskje en bygglogg på hva en skal gjøre eller noe?

Samt vil legg på og ta telefonen knappene fungere med en bluetooth dobbeldin? :) Er på leting etter noe "fancy" liker litt tekniske ting, touch gjerne.

Men hva mener dere med prisen egentlig, fikk jeg en god pris? Betalte 132 lapper for denne.

Pen i lakken og innholdet, ingen sprekker, ryggesensor, dieselvarme med tidsur, 04 modell registrert i 03, 193k lengde, ingen "feil" på motoren, høres bra ut med giringen og generellt ingen feil. Litt lekkasje med olje på veiva som visstnok er fra simringen som må byttes med neste reimbytte. Samt bittelitt oljesvette rundt topppakningen. Fått pris på å bytte simring + toppakning på 4000kr hos noen jeg kjenner, bilen lå ute for over 140k men prutet den ned 13k på det grunnlaget.

Generellt "fin" og hel bil, eneste manglene jeg har funnet er bakluka og "joysticken" til speilene som er delt i to. Den har jeg bestillt ny for en 50kr på ebay og så er det litt slitt rundt dørhåndtaket på førerdøra. (plasten er slitt igjennom ytterste laget i et hull på 1cm diameter.. noen som sliter med å få tak i håndtaket! hehe). Kjørt av dame før han her og han som har hatt den kjørte som en jente. :P

Ola Hagen
19/12/13, 05:56
for å ta av radio og telefon delen. så må du fjerne den penne holderen framme girspaken, den er det bare å vippe ut. Og bak der er det fire skruer, men du skal bare løsne de to øverste skruene og da svinger du ut klima panelet i nedre kan og ut. Hvis du kobler av kablene til klima panelet uten å koble av strømmen så vil du få SRS feilkode, så det er smart å koble av batteriet en stund før jobben for sikkerthets skyld.

Også sitt det to skruer under ramma til telefon og radio enheten så drar du den ut i nedre kant :)

er nyttig info her: http://forum.vccn.no/showthread.php?54429-monteringsramme-til-2din-spiller-v70

utfordringen med de telefon knappa på rattet er at bilen er canbus elektronikk. Men hadde vært praktisk med den funksjonen du ønsker.

Jeg har selv denne: https://www.google.no/search?q=pioneer+2+din&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=7HuyUvz1J-eCyAPh1YCgBg&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=943&bih=425#facrc=_&imgdii=_&imgrc=-wd_wRgZVcXIGM%3A%3BNiAZsI5PBmumtM%3Bhttp%253A%252F %252Fwww.caraudiocraze.com%252Fimages%252Fuploads% 252Fsummer%252FAVH-P3200BT.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.caraudiocraze .com%252Fin-dash-video%252Fpioneer-avh-p3200bt-in-dash-video-with-5-8-touchscreen-display%252Fprod_1504.html%3B544%3B306

kjempe fornøyd enda sjøl om den er gammel. Betalte vel 7900kr eller no på thorshov i gjøvik for mange år sia. Ser at slike ligger ute for 4-5000 idag.
Fine muligheter for ettermontering av navigasjon og ryggekamere osv,

FroBe
19/12/13, 07:05
Volvo sine nettsider har gode monteringsanvisninger for alt ekstrautstyr, listen for din bil finner du her (http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/SE/XC70(01-07)/2004/2.5T%20AWD/Automatic/L.H.D/PartNumberSearch?query=*).
Det kan lønne seg å lagre den som snarvei, du får nok bruk for den flere ganger...

(De)Monteringsanvisningen for telefonen er illustrert med tekst og bilder, du finner den her (http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/SE/XC70(01-07)/2004/2.5T%20AWD/Automatic/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-150137-1/V70_XC_(01-)_/_XC70_(-07)_2004).

Tilvarende for original radio finner du her (http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/SE/XC70(01-07)/2004/2.5T%20AWD/Automatic/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-162539-1/V70_XC_(01-)_/_XC70_(-07)_2004), i listen ligger også anvisninger for single DIN-radio.

larsverm
19/12/13, 09:03
Når det gjelder årsmodell og registreringsdato: 04-modellene må ha kommet tidlig. Min 04 S80 er registrert tidlig i mai 2003.

mrstfu
19/12/13, 12:09
Synes prisen var veldig bra, om den er i så godd stand som du sier. Fatters kjøpte en '05 XC70, registrert i '04„ identisk som din, dog uten ryggesensor og 310k km på telleren... ga 185k for to år siden.

Toffe
19/12/13, 20:23
Flott å høre! Ser noen nevner at det er noe som heter "canbus" som gjør at om du fjerner orginalstereoen mister du ryggesensoreren og knappen og ditt og datt av comfor. Er dette realitet? noen som vet om noen "negative" sider med en dobbel din?

mrstfu
19/12/13, 20:42
Canbus stemmer, ja. Er et diagnosesystem som knytter alt i bilen sammen, og ryggesensorsystemet benytter seg vel av originalhøytalerene.

Ola Hagen
20/12/13, 23:36
Det med canbus og ryggesensor er litt rart siden jeg har byttet til pioneer spiller. Men ryggesensora funker enda på min, men mange her inne har mistet sin..

Toffe
22/12/13, 15:32
Da har jeg kanskje et håp da Ola Hagen!

Jeg kjøpte følgende spiller: Pioneer AVH-X3600DAB

Samt en Can-bus adapter til analog som jeg kan koble til i spilleren for å få noen av signalene over.

Det bestillte jeg på fredagen fra trondheim og det er nå i kristiansand så håper jeg får det imorgen.. Posten som sier du må bestille før 16! Hehe ;)

Er blitt veldig glad i parkeringssensoreren min, aldri hatt så god plass i garagen foram bilen som etter jeg fikk den. hehe. Samt ellers og, gøy å kunne parkere helt inntil :)

Regner med det er V70 D5 02' som du snakker om her? For de er jo samme system som på XC70 etter hva jeg har forstått.

*fingers krossed*

Edit:

Leste også at en mistet høyaleren i dashbordet når man byttet spiller? Rart ingen har laget system som gjør at man ikke mister alt dette, en liten kontrollboks? Skal vel ikke så mye computerkraft til for å lese av canbussen og ha en liten kontrollboks for dette.

Ola Hagen
22/12/13, 17:37
flott, blir spennende om sensora dine fungerer etter byttet. Og hvis ikke så er jo desse rygge kamera/skiltlys glassa ikke så dyre. Kun å bytte ene skiltlys glasset med slike "halv glass og halv kamera", er trådløst og bruker strøm fra selve skiltlyset.

canbus adapter, er det til ratt betjeninga du tenker på? Evnt link? har ikke somlet meg til å bestille det sjøl..

Jepp, er 02 v70n ja, skal vel være lik fram til 2004 eller 2005 hvis xc70 følger samme som v70 forandringene?

Ola Hagen
22/12/13, 17:44
ser også på abc.no eller noe at de har canbus boks som kan plugges til for å beholde parkeringssensora sjøl om org radio blir bytta ut:

http://www.acb.no/Details.asp?ProductID=2312

Min bil har i allefall RTI og telefon, men alt fungere forsatt med uorg radio, utenom telefon da jeg ikke har testa den.

Toffe
23/12/13, 04:56
Hei,

Håper den følger samme standard, om ikke skal jeg sørenme ha den canbus piperen!

Her er canbus adapteren jeg bestillte som skal gi meg kontroll på knappene, samt sende ryggesignal inn i spilleren så den eventuelt kan switche til kamera (og kanskje bruke sensorerene?)

zzz. Får se imorgen, da kommer det nok alt sammen jeg kjøpte (Y)! :)

Toffe
23/12/13, 16:55
Da har alt kommet!

Selvsagt feil farge på dobbeldin adapteren til xcen, selv om jeg ville ha en annen sa de på radiospes at det var ikke den som passet til min. Merkelig nok står det overalt at den skal passe min da så får høre med dem. Kan jo bare være at det har blitt mørkere i fargen det gamle en den som er helt ny :P

Ryggesensoreren fungerer,

AIRBAG-SRS Service snarest har desverre ankommet, glemte å koble fra batteriet før jeg tok ut alt sammen. Noen som vet hvordan jeg kan resette den? Må nok vente til jeg er 100% ferdig men noen tips? Håper ikke det påvirker noe for kjøringen.

Edit: Er det noen som har klart å "hacke" seg på den innebygde mikrofonen med en adapter eller noe, slik at jeg kan utnytte den istede for den som følger med radioen? Hadde vært kjekt da den er skjult opp under speilet, ferdig kablet :P

Ola Hagen
23/12/13, 17:05
srs lampa må nok nullstilles med pc, dessverre. Eller så kanskje noen her inne som har pc med vida dice kan hjelpe deg evnt?

Toffe
23/12/13, 22:17
Fått en kamerat som jobber på mekonomen til å ordne det med tiden når alt er i boks ;) Må først føre mikrofonen opp og fjerne telefonen som er i bilen.

Er jo høytaler i hodeputa, mic bak speilet og gammel trådtelefon imellom setet! hehe :P var ikke liten fjerningsprosess !

God jul forresten! Bilen begynner å bli bra :D


Den høytaleren midt i dashbordet den fungerer ikke når jeg byttet spiller. Er det noe spesielt jeg må gjøre?

FroBe
24/12/13, 10:02
Vet du om det er montert høyttaler i dashbordet, eller er det tomt hull under dekselet?
Det er kun High Performance eller Premium-lydpakke sammen med HU-803 som har montert denne høyttaleren for å gi Dolby Surround-lyd.
Da er PA200 forsterkeren koblet til de fire høyttalerne foran og bak, mens den innebygde forsterkeren i HU-803 driver senterhøyttaleren.

Toffe
24/12/13, 13:44
Jeg tok av dekselet og der er en høytaler i midten der, membran og alt. Men den lageri kke lyd når jeg spiller med den nye spilleren :-/ kjente ingen vibrasjoner.

Som jeg ser i bilen er det en høytaler der, 2 stk på hver side på dashen og 2 stk i døra og 2stk i bakdørene og 2stk i tailgate døra. De er kanskje kun til parkeringssensoreren (?) .

degocostly
24/12/13, 16:46
Jeg og fikk lampa om at bakluka var åpen hele tiden.
Kabeloverføringen på førersiden mellom luka og "taket" var synderen. Vipp av dekselet og åpne strømpen rundt og se om det er noen brudd. Hos meg var 90% av kablene slitt av

FroBe
24/12/13, 17:33
Høyttalerne på begge sider av bakluken er mellomtone og diskant for basshøyttalerne i bakdørene.
I fremdørene sitter diskanten øverst, og bassen nederst i døren (+ mellomtone hvis det er Premium).

Uten Dolby Surround er det ingen vits i å bruke senterhøyttaleren, men du kan sikkert bare la den sitte.
Din gamle HU-803 kan du nok selge for en tusenlapp hvis CD-skifteren fungerer fint.

Toffe
24/12/13, 17:43
Er ikke cd skifter i den(?) er en telefon og en spiller. Da kan jeg kanskje fjerne den høyttalerne i midten da og legge inn en egen som e kan koble til anlegget. Liten sub f.eks. Eller ha dab antenne under der:-/


-
Toffe

FroBe
25/12/13, 11:18
Hvis du hadde HU-603 med kassettspiller og CD-spiller så var den ikke tilkoblet senterhøyttaleren.
HU-803 har innebygget CD-skifter for 4 CD-er og bruker senterhøyttaleren hvis man trykker på en av Dolby Surround-knappene.

Toffe
25/12/13, 12:30
Aha, så jeg kan bare fjerne høytaleren og bruke den til litt mer tekniske interesser som f.eks føringsvei for kjørekamera + lagrinsplass for en raspberry pi og slike nerdete ting :P

aarnes
27/12/13, 00:13
Aha, så jeg kan bare fjerne høytaleren og bruke den til litt mer tekniske interesser som f.eks føringsvei for kjørekamera + lagrinsplass for en raspberry pi og slike nerdete ting :P

Hvis du har HU603 så har du ikke høyttaler der - bare en "rist" med deksel over. så ja; du kan bare dra ut den "grillen/rista" og skru ut ramma som sitter der, og tilpasse den til evt annet som du vil ha inn.

Toffe
27/12/13, 09:58
Jeg tok av rista og det var en høyttaler der, membran og magnet og ledninger. Men har ikke den hu8 keg har kassett radio og cd


-
Toffe

FroBe
27/12/13, 18:59
Jeg har selv plassert en høyttaler under min rist da jeg oppgraderte til Ja - høyttalere, men har ikke fått reparert HU-803 slik at jeg får lyd.

Sent from my LT25i using Tapatalk