PDA

Vis full versjon : tips til MK2 ombygging



Luigi
07/06/10, 13:09
Har startes sånn smått og planlegge og bygge om til multilink på min volvo 740 1990 mod, har lest og studert i ChrMl sin tråd om hannes 940
Men er noen ting jeg lurer på!

Kan jeg bruke demperne som står på bilen min nå, bare presse ut stålhylsa som står på?

Hva skjer med innpresset? kan jeg bruke 16" Gemini felga mine bake?
Kommer dem for langt ut kansje?

Passer MK2 på min bil i det hele tatt ?

Passer tank armaturet mitt i tanken fra 960 ?

Er det bare 2 fester som må sveises fast? det som dempern går gjennom.

passer mellomakslingen? eller burde jeg få tak i mellomaksel fra 960 ?

Hvis noen har tips og triks, gode råd og komme med, SKRIV ut! :)

Christian
07/06/10, 13:30
Hva skjer med innpresset? kan jeg bruke 16" Gemini felga mine bake?
Kommer dem for langt ut kansje?

Dette må du bare prøve. Mulig det går med en så "liten" felg hvis du velger riktig dekk. Viktig at hjulet fyller hjulbua. ;)


Passer MK2 på min bil i det hele tatt ?

Ja.


Passer tank armaturet mitt i tanken fra 960 ?

Vet ikke, men du kan fint bruke 960 armaturet, så du trenger ikke bytte.


passer mellomakslingen? eller burde jeg få tak i mellomaksel fra 960 ?[/B]

Du bruker bilens mellomaksel, men du må bytte inngående medbringer/yoke på MK2 diffen, til den som står på den stive akselen.


Driver selv med ombygging til multilink, men da til MK1 grunnet pris (fikk hel bil gratis)

Har ikke kommet så langt at jeg har begynt å montere, men skal oppdatere her underveis. :)

Luigi
07/06/10, 13:37
Du bruker bilens mellomaksel, men du må bytte inngående medbringer/yoke på MK2 diffen, til den som står på den stive akselen.


den fra min bil, eller den fra 960?

hva er en medbringer/yoke ? :p

Luigi
07/06/10, 13:38
Takker for utfyllende svar!

Christian
07/06/10, 13:39
den fra min bil, eller den fra 960?

hva er en medbringer/yoke ? :p

Den koblinga du skrur mellomakselen fast i, helt bakerst på akselen. Den må du ta av den stive akselen, og sette på multilink-klokka. Sitter med en stor mutter inni, 24 eller 27mm. ;)

Luigi
07/06/10, 13:43
Den koblinga du skrur mellomakselen fast i, helt bakerst på akselen. Den må du ta av den stive akselen, og sette på multilink-klokka. Sitter med en stor mutter inni, 24 eller 27mm. ;)

ja den ja! på ChrML sin tråd, så bytta han også den, og han satta i skruene før han skrudde yoken fast

ChrML
07/06/10, 13:58
Kan jeg bruke demperne som står på bilen min nå, bare presse ut stålhylsa som står på?

Yup, det skal gå bra. Det funker hvertfall på originale dempere og Bilstein Sprint dempere. Men foringen må muligens borres opp litt og du må bruke en passe stor skive.




Hva skjer med innpresset? kan jeg bruke 16" Gemini felga mine bake?
Kommer dem for langt ut kansje?

Det går nok bra. Kjørt med noen originale 940 15" alufelger av noe slag på min 940, husker ikke dim. De kom egentlig ganske perfekt ut, fyllte opp godt. Men så litt rart ut at bilen hadde bredere sporvidde bak enn foran og de likte det ikke på EU kontroll (byttet bare til V70 felger bak så gikk den igjennom). Har også prøvd Eiker E1 bak og det går akkurat hvis man skjærer vekk litt av plastinnerskjermen.





Passer MK2 på min bil i det hele tatt ?

Skal passe like bra på 740 som på 940.





Passer tank armaturet mitt i tanken fra 960 ?

Du må bruke 960 armaturet i tanken. 940 armatur passer ikke i 960 tank. Men du kan/bør flytte over bensinpumpa fra 940 armaturet.





Er det bare 2 fester som må sveises fast? det som dempern går gjennom.

Må sveise fast festet som demperen går igjennom, ja. Et skruehull passer, resten må sveises.

Så må du sveise inn en mutter i rammevangen til bakerste festet. Enkleste er nok å sveise fast mutteren på en stor skive og deretter borre ut et stort hull i rammevangen bak og sveise hele skiva "inni" kant-i-kant. Og behandle godt etterpå.

Vi borret et hull litt mindre enn mutteren, tredde mutteren inn et annet hull og sveiset den fast inni utenfra. Men det var litt vanskelig.





passer mellomakslingen? eller burde jeg få tak i mellomaksel fra 960 ?
Du kan enten gjøre som jeg gjorde å bytte til 940 flens på klokka, men bolthulla kommer veldig nærme akselen. Så skruene må tres inn først, noe som kan bli litt vanskelig å jobbe med senere hvis du må ned med mellomakselen (ikke prøvd selv enda), fordi den må tres ut av boltene.

Alternativet er å bytte til 960 flens bak på mellomakselen. Sånn at du kan bruke pinjongflensen på klokka fra 960 og skru de i 6 gjengede hull på flensen. Da er det lettere å ha med å gjøre senere.

Luigi
07/06/10, 15:00
Takker for gode utfyllende svar!
skal ta MASSE bilder av ombygginga for senere og lage en sikkeli how 2 do tråd :)

Nicklas
07/06/10, 16:34
Lurte litt på kva slags forskjell det er på MKII Akslinga og den andre ? Fremfor alt hvordan ein ser forskjell på dei.

ChrML
07/06/10, 16:40
Lurte litt på kva slags forskjell det er på MKII Akslinga og den andre ? Fremfor alt hvordan ein ser forskjell på dei.
Mener du MK2 og MK1? MK2 har alu "ramme" og tverrliggende bladfjør. Er vel den enkleste måten å se det på.

Nicklas
07/06/10, 16:45
Er det noen forskjell i veigrep dei to imellom ?

ChrML
07/06/10, 18:46
Er det noen forskjell i veigrep dei to imellom ?
Ja, MK2 er bedre pga lettere deler og tverrliggende komposittfjør. Gir bedre egenskaper og mindre uavfjøret vekt.

Luigi
07/06/10, 21:21
kom på enda et spm!
hvordan blir det med utvekslinga mi viss donor 960ien hadde automat kasse ?
får jeg idiotisk utveksling da ??

ChrML
07/06/10, 21:58
kom på enda et spm!
hvordan blir det med utvekslinga mi viss donor 960ien hadde automat kasse ?
får jeg idiotisk utveksling da ??
Kan hende du får 3.74 eller 3.91 eller noe lignende, ja. Laveste utvekslinga du får MK2 med er 3.54. Men det går å flytte over 3.31 utveksling fra en stiv aksel som er best.

Luigi
07/06/10, 22:02
Kan hende du får 3.74 eller 3.91 eller noe lignende, ja. Laveste utvekslinga du får MK2 med er 3.54. Men det går å flytte over 3.31 utveksling fra en stiv aksel som er best.

satt og tenkte på det ja, har jo ei utveksling liggende så!

Luigi
09/06/10, 00:19
enda et spm!

må jeg fjerne den ene delen som panhardstaget er skrudd fast i ?

ChrML
09/06/10, 00:26
enda et spm!

må jeg fjerne den ene delen som panhardstaget er skrudd fast i ?
Ja, ellers butter den i aluminiumsramma når du skal heise multilinken på plass. Er bare et blekk som stikker ut som du må skjære av hele veien bortover langs reservehjulsbrønn over til andre sida. Husk å skjære vekk alt på høyre side og, ellers har du ikke plass til eksosanlegg etterpå.

Luigi
10/06/10, 13:58
Ja, ellers butter den i aluminiumsramma når du skal heise multilinken på plass. Er bare et blekk som stikker ut som du må skjære av hele veien bortover langs reservehjulsbrønn over til andre sida. Husk å skjære vekk alt på høyre side og, ellers har du ikke plass til eksosanlegg etterpå.

syns jeg spotta det på et av bildene i tråen din ja :)

Luigi
10/06/10, 14:36
Hva trenger jeg av papier får og få godkjent MK2 ?

Christian
10/06/10, 14:45
Hva trenger jeg av papier får og få godkjent MK2 ?

Det er veldig vanskelig å godkjenne MK2 siden du endrer sporvidden, og 740 ikke er godkjent med den sporvidden. Du må bare ta en prat med folka på BT og argumentere med at du bygger om for å få mer comfort, etc etc.

Luigi
10/06/10, 15:18
Når ChrMl fikk sin godkjent, så syns jeg min også burde bli godkjent :p

Christian
10/06/10, 15:29
ChrML sin er ikke godkjent. ;)

ChrML
10/06/10, 15:56
Det er veldig vanskelig å godkjenne MK2 siden du endrer sporvidden, og 740 ikke er godkjent med den sporvidden. Du må bare ta en prat med folka på BT og argumentere med at du bygger om for å få mer comfort, etc etc.
Hvis man benytter seg av TUV godkjente 20mm spacere foran og bruker ET40 felger hele veien så har man ikke endret sporvidde noen steder. Da skal i teorien ikke sporvidden være noe problem for BT.

Det som kan være et problem er at man ikke har papirer på at 940 og 960 karrosseriene er "like" bak. Med tanke på at man skulle hatt papirer på at bladfjøra man monterer har en karakteristikk som fungerer like bra på 940 som den gjør på 960, pluss hvor mye vekt den er godkjent for (mtp lastekapasitet i vognkortet eventuellt må skrives om).

TBO fikk dette godkjent, men det var hos en kontrollør som var inn i Volvo og visste dette. Men hos en annen kontrollør så er det fare for at man må dokumentere dette og det kan bli litt vanskelig. Man må isåfall få et skriv fra Volvo på det.



ChrML sin er ikke godkjent. ;)
Stemmer :). Men skal prøve å godkjenne det etterhvert.

TeamBørnOut
11/06/10, 06:15
Det har kommet 940 med multilink. MkI. Noen sier det står 964 i pappirene. mulig. men er jo samma skiten.
Det ble godkjent hos "pål snorre" som kammeraten min heter. hos "nazistene i sarp". Hvis noen henger seg opp i det så har de en dårlig dag. da ville jeg bare smilt pent å prøvd et annet sted. gjør det pent og ikke skryt av at du kan ha 100kmt mer gjennom nabolaget med den nye akselen så går det nok bra. Firmaer som driver med karrosseribytte gjorde jo dette MYE før når dette var halvnye biler.

Soulair
11/06/10, 06:27
Jeg hadde besøk av en fra biltilsynet på verkstedet i går for å se på 760n. Da spurte jeg om ombygging til multilink.(ja, jeg vil også ha:p) Han mente at det ikke gikk, fordi innsveising av nye fester (på lik linje med wattlink og fourlink) kvalifiserer bilen som et amatørbygg. Dvs bilen blir registrert som en ny bil med de avgifter osv det medfølger.:(

TeamBørnOut
11/06/10, 06:54
Da får du skru de fast isteden :) tar litt mer tid bare :D
Men noe sånt har de aldri sagt til oss. er jo lov å sveise rusthull. da burde jo dette være lov. ikke sikkert han brukte hue no særlig. bor, og en magnet stav så får du skrudd fast festene. det er markert opp hvor hullene skal være også. et skrue feste passer. så du ser hvor resten er.

Soulair
11/06/10, 07:31
Da får du skru de fast isteden :) tar litt mer tid bare :D
Men noe sånt har de aldri sagt til oss. er jo lov å sveise rusthull. da burde jo dette være lov. ikke sikkert han brukte hue no særlig. bor, og en magnet stav så får du skrudd fast festene. det er markert opp hvor hullene skal være også. et skrue feste passer. så du ser hvor resten er.

Du sier noe der! Men er ikke vitsen med å sveise inn braketter, delvis for å flytte festepunktene?

TeamBørnOut
11/06/10, 09:09
nei. man sveiser fordi man sparer tid i forhold til å bore hull å kødde til å tre inn muttre!

et skruehull er der fra før (bremseslange festet). jeg slenger ut en howto når jeg skal montere multilink på 940n! men jeg er tom for mkII aksler nå :P

ChrML
11/06/10, 10:15
Men burde i det minste bore litt store hull og sveise inn mutterene da når man først er igang. :p

Luigi
12/06/10, 15:31
hmm, da kan man vente med godkjenning til den nye loven om og få godkjent slike amatør bygg er kommet :)

TeamBørnOut
12/06/10, 16:34
hvis du har god råd så.. koster "noen" penger pr kilo og pr hk :P
får en ny bmw for den prisen :D

Luigi
14/06/10, 20:48
hvis du har god råd så.. koster "noen" penger pr kilo og pr hk :P
får en ny bmw for den prisen :D

vet ikke helt om jeg fårstod den ?:P

Luigi
14/06/10, 20:49
hvordan finner jeg ut om MK2 diffen jeg har fådd har slyngediff ?
har snurra på navene, men er likt som på en aksel som ikke har sperre, låser den når det blir litt NM på hjula ?

ChrML
14/06/10, 22:40
hvordan finner jeg ut om MK2 diffen jeg har fådd har slyngediff ?
har snurra på navene, men er likt som på en aksel som ikke har sperre, låser den når det blir litt NM på hjula ?
Bare å få en kompis til å stå ved andre navet. Så snurrer dere raskt hver deres vei. Da skal den låse og begge hjula skal gå likt hvis dere spant raskt nok. Hvis ikke sitter det åpen diff eller en defekt slyngdiff i den.

Luigi
14/06/10, 22:42
Bare å få en kompis til å stå ved andre navet. Så snurrer dere raskt hver deres vei. Da skal den låse og begge hjula skal gå likt hvis dere spant raskt nok. Hvis ikke sitter det åpen diff eller en defekt slyngdiff i den.

får prøve det neste gang jeg har besøk :p
tror ikke diffen er ødelagt, diffen lå opp ned en stund og da rant det rød fin olje ut av diffen, så vil tro den er strøken inni.

780V8
15/06/10, 07:13
...... men jeg er tom for mkII aksler nå :P

Ja akselen min ligger her fortsatt den, som du skulle hente i fjor :)

Refinement!
15/06/10, 20:29
780V8: Har du mulighet for å legge ut How-to montering av Truetrac i MK1-aksling som du la ut på Volvoforumet?

TeamBørnOut
18/06/10, 05:34
Ja akselen min ligger her fortsatt den, som du skulle hente i fjor :)
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jeg har en motor jeg skulle hentet i samme distrikt! Jeg tar kontakt snart! (du er egentlig en reddende engel nå :D)

TeamBørnOut
18/06/10, 05:36
vet ikke helt om jeg fårstod den ?:P

Du må "regge" bilen på nytt. dvs. du må paye alle avgifter etc :P
det er en grunn til at "alle" ac cobra replicaer er regget med små motorer :D

Luigi
18/06/10, 18:44
Du må "regge" bilen på nytt. dvs. du må paye alle avgifter etc :P
det er en grunn til at "alle" ac cobra replicaer er regget med små motorer :D

hmm, tror du må utdype den.
mener du at bilen min blir en 760 nå?
eller at den liksom skal bli en dyrere bil og ha forsikring på?

TeamBørnOut
18/06/10, 18:47
Nei. men hvis man skulle registrert bilen som et amatørbygge fordi man la 2 striper med sveis så måtte man ut med noe hundre tusner :)

Luigi
18/06/10, 18:59
Nei. men hvis man skulle registrert bilen som et amatørbygge fordi man la 2 striper med sveis så måtte man ut med noe hundre tusner :)

åja slik ja :p

Luigi
26/06/10, 21:10
Er vel bare en ting jeg lurer på nå, siden det var hull i 960 tanken fra donoer bilen, så synes jeg og ha lest at TBO har brukt orginal tanken, bare med og varme opp denne og forme den.

noen som har en tegning over ca hvordan jeg må forme tanken?

holder det med varmluftspistol fra Biltema?
eller burde jeg ha gass brenner?
har begge deler da.

ChrML
27/06/10, 12:13
Det skal en god del varme til for å forme om plasten så du må ha en skikkelig gassbrenner. Type blå flamme. Det er to steder som må formes om. Der tanken butter i multilink ramma og der den butter i fremre brakett til bærearm.

Gjorde ikke dette på min, jeg synes det ble en god del bedre å bare slenge på en 960 tank jeg hadde kjøpt tidligere. Den fyller også bedre ut tomromma under der og den har feste til potta på siden der så slipper du å lage nytt feste til det (gamle festet sitter på trekantopphenget til stive akselen).

TeamBørnOut
27/06/10, 15:34
vanlig propan holder lenge. Eller en grill. har brukt begge deler :D bare varm den opp så den blir myk å monter multilinken så former den seg. mulig jeg har bilder av dette

Luigi
27/06/10, 16:16
bilder sier mer en tusen ord :)
tippa dele bilen min over på sida i dag for og se om det var mye om og gjøre, så ut som den må formes en del ja..

TeamBørnOut
27/06/10, 17:47
er bare litt i bakkant. hvis du skrur løs den øverste alubraketten (ramma på mkII) så er den lett å løfte å bruke til å tilpasse tanken med.

Luigi
27/06/10, 18:05
er bare litt i bakkant. hvis du skrur løs den øverste alubraketten (ramma på mkII) så er den lett å løfte å bruke til å tilpasse tanken med.

ja den ligger løst allerede, tar det en dag det er godt vær ute :)
har regna i strekk nå!

TeamBørnOut
27/06/10, 18:09
Får flytte til den bedre delen av norge :D sol å sommer året rundt her nede!

Luigi
27/06/10, 18:12
Får flytte til den bedre delen av norge :D sol å sommer året rundt her nede!

trives egentli her oppe :p har sol her av og till :)

ChrML
27/06/10, 21:34
er bare litt i bakkant. hvis du skrur løs den øverste alubraketten (ramma på mkII) så er den lett å løfte å bruke til å tilpasse tanken med.
Mener det var ganske mye om å gjøre at det gikk i bakkant! Ikke bare noen cm akkurat :p.

TeamBørnOut
28/06/10, 15:27
er ikke så mye gitt. finner ikke bildene heller. en er bare litt med varmern og litt pressing. det fine er at hvis man forlenger de fremre tankfestene en cm eller to så slipper man ha disse båndene under. det eneste minuset er jo at man får litt mindre tank. men det betyr mindre vekt å mer moro :D

Luigi
28/06/10, 15:49
er ikke så mye gitt. finner ikke bildene heller. en er bare litt med varmern og litt pressing. det fine er at hvis man forlenger de fremre tankfestene en cm eller to så slipper man ha disse båndene under. det eneste minuset er jo at man får litt mindre tank. men det betyr mindre vekt å mer moro :D

greier du lage noe i paint da ? :p

eller hva om jeg fikser et bilde fra unndersiden av en 740 med orginal tank ?
så kan du tegne på det bilde med rød skrift.

TeamBørnOut
28/06/10, 15:56
nedre bakdel er det som skal presses litt inn + litt bak. Det er mye lettere å se når du skal montere dette.

Christian
28/06/10, 17:48
Mangler du tank?
Passer MK1 tank?

Luigi
29/06/10, 10:56
aner ikke hvordan Mk1 tank ser ut, kan sjekke i vaids!

Luigi
13/07/10, 22:17
http://www.google.no/imgres?imgurl=http://i175.photobucket.com/albums/w153/780V8/780Diff5.jpg&imgrefurl=http://www.bilforumet.no/prosjektforum/181072-780v8-volvo-780-chevy-v8-true-trac-pa-multi-link-oppdatering-24-juli-08-a.html&usg=__6SSbgWGic6dhrrTGlJQQDj7gEr8=&h=768&w=1024&sz=46&hl=no&start=93&itbs=1&tbnid=_yS5-uMIMEuUnM:&tbnh=113&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dmultilink%2Bvolvo%26start%3D84%26hl%3 Dno%26sa%3DN%26gbv%3D2%26ndsp%3D21%26tbs%3Disch:1
fant denne tråden på BF.
kan være litt morsom og lese gjennom før di som er intrisert i MK1 og MK2