PDA

Vis full versjon : (LØST) V70 07 D5 - Bremsevæske forsvinner



aarnes
18/12/13, 08:25
Første problemet med "ny" bil:

Uka etter at jeg hentet den begynte den å varsle om lav bremsevæskenivå.
Etterfylte en liten skvett, det ble bra - i en uke eller to , så satte den igang igjen når jeg var i Sverige.
Fylte på resten av 0,25l boksen jeg kjøpte på volvo - har vært bra i to uker, men nå har den begynt å varsle igjen.

Bilen fikk byttet bremser for 200mil siden, den har vært på EU-kontroll OG NAF-test etter dette, normalt burde en av disse to oppdaget evt. lekkasjer fra bremsene.

Første gangen klarte jeg å fremprovosere det ved å tråkke HARDT på pedalen stillestående, mens den stort sett varsler i krappe svinger, ved litt høy hastighet.
Ser at hele systemet tar 0,6l , og jeg har fylt på ca 0,2l totalt.

Tips anyone?
Hadde vært kjekt å funnet ut av dette, kjipt å fylle på væske hele tida (eller må jeg bare etterfylle nok?)

Jeg la merke til når jeg fylte på sist, så forsvant det liksom nedi ekspansjonstanken, i det "hullet" som er oppi der - nivået var det samme hele tida, kan det være at det har vært alt for lite på den etter bremseservice og at det skal minimalt med slitasje på skivene til for at det blir for lite væske?

Ingen flekker hverken på snøen som har vært, eller på garasjegulvet på jobb, hvor bilen står hele dagen..

cortinaterje
18/12/13, 09:27
Hvordan er det inni bilen? Noe søl på gulvet under pedalen der?

aarnes
18/12/13, 09:27
Hvordan er det inni bilen? Noe søl på gulvet under pedalen der?

Ikke som jeg har lagt merke til, men kan sjekke etterpå!

Texascom
18/12/13, 15:43
Utløserlager (?), om du har motorplate under så det bare ligger på plata?

Ola Hagen
18/12/13, 15:59
jeg hadde problemer med bremsekraft forsterkeren min og da jeg tok den opp så oppdaget jeg bremsevæske rundt akslingen og en del bløtt på skum gummien mot torpedoveggen. ble jævli mye jobb å få det rent att.

aarnes
18/12/13, 16:32
Utløserlager (?), om du har motorplate under så det bare ligger på plata?

Tenkte på det selv, men pleier disse å ryke på så lav km?
Det er jo veldig suspekt at dette skjer umiddelbart etter bremsebytte og syns jeg.

Snakket uansett med Hk-bilar hvor den var på service, de ville ta en kikk på bilen på Fredag.
Så også en god del gris på kaliper/kloss høyre side foran.

Kikka litt i VIDA og, for å se mulige feil, alt gikk på sjekke bremser for lekkasje, ingen ting på utløserlageret...ikke at det har så mye å si men

gaupe
19/12/13, 11:20
Tenkte på det selv, men pleier disse å ryke på så lav km?
Det er jo veldig suspekt at dette skjer umiddelbart etter bremsebytte og syns jeg.

Det er ofte ved slike anledningar det kan ryke, etter det eg har fått med meg.

aarnes
20/12/13, 09:37
Men burde jeg ikke ha merket sluring feks, om det lekker ut bremsevæske inni der eller at clutchen begynner å ta selvom den er tråkket inn etter en viss stund i kø?

Vatnehol
20/12/13, 12:01
det høres veldig logisk ut, lagt på trykk og så vil den lekke ut over tiden pedalen er presset inn.
En annen ting å tenke over er jo bremsekraft forsterkeren, hvordan de har luftet bremsene. Gammelt av så blir det sagt at man aldri skal trykke bremse pedalen i bunnen når man lufter bremser pga du vil trykke o-ringene på stempelet forbi den vanlige vandringen(hvorav slitasjen er) og der kan vere kant på enden på slitasjen som river litt i o-ringene og får de til å lekke.
Jeg har alltid trykket pedalen i bunnen selv uten noen problemer.

Men det kan vere de ikke har luftet kaliperet i det hele tatt, bare trykk tilbake stempelet og satt inn nye klosser, god rutine og alltid lufte bremsene når man holder på fordi det vil bygge seg opp kondens over tid, bremsevæsken/hydralikk væske tiltrekker seg fuktighet i luften, og noe mange synder på er å bytte denne annenhvert år :)

aarnes
20/12/13, 17:13
Utløserlager (?), om du har motorplate under så det bare ligger på plata?

+1 til Anders.

Utløserlageret lekker, og må byttes.
Så, om noen på Østlandet har lyst til å hjelpe meg, hyl ut!