PDA

Vis full versjon : Kjøpe taxikjørt v70. 03mod?



space-ace
16/12/13, 22:50
Hei. Vurderer å kjøpe en 03 mod Volvo v70. Trur det er en 2,5 diesel..

Bilen er taxikjørt tre første åra, og har etter dette vært reservetaxi.

Kjenner eier siden den var ny, og han er svæært nøye med å fikse ting som dukker opp.

Bilen har gått 420 000km. Bandet meste har vært byttet hehe. Girkasse. Turbo, bremser, div elektronikk ++++. Ikke lenge siden register har vært byttet heller trur jeg.

Hva trur dere om å kjøpe noe sånt? Er det å skyte seg i foten og spørre om store utgifter? Vil ha en bruksbil som går billig...

Christian
16/12/13, 22:54
Hvis det er diesel så er det en 2.4l.
Enten 2.4d (131hk) eller D5 (163hk). Forøvrig samme motor, bare annen elektronikk.

Min erfaring er at drosjebiler er som lotto. Du sier du kjenner eier og har sett bilen siden den var ny, det teller mye. Er bilen godt holdt betyr ikke kmstand noe.
Vil ikke fraråde deg å kjøpe bilen, men du må smake litt på den selv og si hva du syns.

Jeg har en 2002 V70 med 2.4d som har gått 309k km nå, og den funker helt fint. Ingen store utgifter sålenge jeg har hatt den.

FroBe
16/12/13, 23:04
Er du usikker så kan du spandere en NAF-test på den for å få sjekket slitedelene.

Man kan aldri eliminere tilfeldige feil, disse kan dukke opp uansett om bilen er 10 år gammel eller 5 år gammel og lite kjørt.

C.Erstad
16/12/13, 23:15
Er du usikker så kan du spandere en NAF-test på den for å få sjekket slitedelene.

Man kan aldri eliminere tilfeldige feil, disse kan dukke opp uansett om bilen er 10 år gammel eller 5 år gammel og lite kjørt.

De NAF testene er ikke mye verdt... De skriver opp ting i hytt og pine her i byen i hvert fall...
Så ville gått til Volvo og tatt en "tilstandsrapport".

Mine ord :)

space-ace
17/12/13, 00:26
hei igjen, og takk for mange svar :D

bilen har som sagt hatt en eier siden ny, og har gått med vokse sjåfører som taxi vet jeg. tror han har to stykk som kjører for seg, altså tre brukere av bilen da.

det med naf-test har jeg hørt litt variert om også. men kunne kanskje tatt den med til volvo her i byen, det er også de som har gjort alt arbeide på denne bilen siden den er ny.så de kjenner sikkert igjen bilen oppå der.


litt usikker på hvilken motor som står i den. men er det 130 hk, så er den kanskje slapp? har forsåvidt ikke så mye betydning akkurat det da. bør vell kjøres litt forsiktig uansett når det er så mange km på den :P


-men hvordan er disse å kjøre egentlig ? har faktisk aldri prøvd volvo noe særlig. prøvde en 08 mod xc70 såvidt for noen år siden, og den var jo veldig comfy.

han sa han hadde målt den til 0,45 eller noe slikt på langkjøring. det høres nesten for godt ut til å være sant : P men det passer meg yppelig isåfall. jeg er lei av å fylle bensin nå (les: v8 som bruksbil)


bilen ser veldig hel og pen ut. forsatt knallrød lakk. men ser at kantene på setene, skinnbelgen på håndbrekk og gir begynner å bli litt slitt. rattet var treverk trur jeg. men slike ting er jo lett å bytte med noe annet brukt osv. setene kan sikkert farges litt. kunne igrunn bare tenkt meg noen andre felger på den.

skurk
17/12/13, 04:19
130hk.2.4D er billig i drift.
Har 04mod.med automat selv og den rusler jevnt på 0.41l.pr.mil på langkjøring og 0.63l.pr.mil til daglig.
Er så langt derifra noen slapp bil og er superkomfortabel å kjøre.
V70N er absolutt noe jeg vil anbefale.
Har selv vært litt lunken til denne biltypen før,men etter å ha eid en i snart 2mnd.så elsker jeg den.
Ser ingen grunn at kilometerstand er noe problem hvis servicer etc.er fulgt.
En kjenning av meg som er verksmester på et volvoverksted hevder at disse går til evig tid hvis de får jevnlig service.
Hadde også 8'er i bruksbilen tidligere,men nå har det å fylle drivstoff faktisk nlitt gøy.
Hadde halv tank på søndag og vurderte å fylle...tenkte at "nææsj,fyller neste søndag i stede"

Morgis
17/12/13, 09:37
En 03modell V70N kontra 08modell V70II kan ikke helt sammenliknes.
To forskjellige verdener kjøremessig.

Bra biler, 300K trenger ikke å være så avskrekkende dersom den har følgt "taxi"servicer gjevnlig.
Hovedsaklig automatkassen du må kjenne nøye på. Alltid en svakhet, spesielt på større dieselmotorer.

Ola Hagen
17/12/13, 16:07
vil anbefale v70n. pluss at den taxi servicen så skal de visst være oftere olje skift på automat kassa ifølge to som jobbet på østli. så motor og alt det andre er greit å se på, men er vel automaten som er mest å ha med å gjøra pga volvo satte lange skift intervaller på automaten som ikke var så lurt.

Lurer på om drosjene byttet hver 60 000km på kassa ifølge en plass her inne?

Morgis
17/12/13, 16:16
Bilen generelt taxi/utrykningskjøretøyservice hver 20000km fremfor personbil 30000km.
Automatkasse taxi/utrykningskjøretøyservice hver 60000km fremfor personbil....aldri?...

space-ace
17/12/13, 17:16
Girkassen har vært byttet, men jeg spurte ikke ved hvilken km det var på.

Trur han nevnte kompressoren til ac'n har vært byttet også. Så den er jo påkostet enorme summer tidligere :)


Hva er skifteintervallene på registeret på disse da?

Trur dette ville vært en flott bruksbil jeg. Billig i bruk, god å kjøre, automat, god plass osv.


Skal høre litt nærmere hva han har tenkt seg for den. Sist sa han bare 'den er ikke verdt så mye'.

Hva mener dere de er verdt? Ser prisene på finn varierer endel. Spesielt de med bensin er veldig rimelige

knetrom
17/12/13, 17:43
Prøvekjør bilen, hvordan den er å kjøre avhenger bl.a. mye av hvilken stand foringene er i. En enkel test som jeg anbefaler alle: Dra på og slipp gassen brått (lovlig fart holder), hvis bilen "brutalt" endrer retning da, kan du regne med at du må bytte en del foringer (og de er det flere av enn på en gammel Volvo). Tilsvarende hvis den svinger mye av seg selv når du bremser, men jeg merket det over veldig godt på en ca 10 år gammel S60 med fullt servicehefte og helt ny EU som vi prøvekjørte i høst.

larsverm
17/12/13, 18:12
Dette skal i beste fall være gode biler å kjøre med, men med et eksemplar som har gått så mye, ville det være interessant å finne ut hvor mye kilometrene har å si. Kunne jo sammenligne med en tilsvarende som har gått under halvparten.

knetrom
17/12/13, 18:54
Kan jo være de er byttet på den som har gått lengst :) Det er nok en del variabler som spiller inn også, S60en jeg nevnte hadde f.eks bensinturbo og manuell, mens min som har gått lenger har 163hk diesel og automat. Jeg syns ikke S60en gikk noe bedre enn min (nødmodus kanskje), men den var mer kontant når jeg gikk på og av gasspedalen, så jeg tror at den ville vinglet mer enn min med de samme foringene. Siden jeg og broren til han som skulle ha bilen nettopp hadde byttet foringer på min, anbefalte vi han å ikke kjøpe bilen ;)

Taxikjørt bil i seg selv er ikke hindring for min del, den jeg har var taxi i 3 år og jeg har kjørt den i 3 år nå. Har hatt noen elektriske problemer med den faktisk, men den virker solid mekanisk fortsatt. Vet ikke om de elektriske problemen egentlig ble ordnet eller om de bare var en "glitch" (eller om de kommer tilbake for tredje gang nå rundt nyttår), og det er jo vanskelig å si om det er pga km eller bare "nyere bil" som er problemet.

space-ace
18/12/13, 19:28
hva trur dere denne kan være verdt da? unasett hvor god stand den er i, så betyr jo km litt på verdien.


tenkte å stikke bortover å se litt nøyere på den i dag eller morgen.

FroBe
18/12/13, 21:00
Det finnes kalkulatorer som sjekker prisene på lignende biler på Finn og Bilguiden basert på merke/modell og kilometerstand.
Prøv denne: http://www.dinside.no/104523/hva-er-bilen-din-verdt

space-ace
18/12/13, 21:25
"Bilen din er verdt omtrent 17 000 kroner"

hehe. jaja da bør den bli billig :-p

ser de på finn ligger runt 50.000 for ca samme km.

FroBe
18/12/13, 21:31
Da har du funnet to prisytterligheter som anslår hva bilen kan være verd for andre, og så er det opp til deg å finne ut hva du synes den er verd for deg.

lars otto skiftesvik
20/12/13, 22:10
Jeg er selv drosjeeier og har hatt flere volvo jeg har også min erfaring gjennom andre drosjeeiere.
Volvo er gode drosjebiler men du må ikke finne på å kjøpe en diesel drosje som har gått 420000 km og er 10 år gammel Dersom du har stor garasje og er serdeles flink hobbymekaniker kan du tilby kr25000 for bilen men egentlig er ikke bilen verd noe.Min erfaring er att denne motoren kan havarere i morgen, ny motor koster kr95000 på ett verksted importerer du brukt motor og finner ett rimelig verksted som kan ta jobben kan du slippe unna med kr50000-60000.
Bilen ellers kan være brukbar men da mener jeg bare brukbar Dersom du ikke er den store mekanikeren bør du holde deg langt unna.
Du kan selvfølgelig kjøpe bilen for kr 17000 slik det er nevnt ovenfor og kjøre bilen så lenge den går men skal du ha bil fremover må du ikke kjøpe denne.

Ola Hagen
20/12/13, 23:26
Men en fin ting med desse v70n bila er jo at karosseriet holder seg bra, ruster ikke mye, i allefall ikke som jeg har sett. Og motor og gir får du da kjøpt overalt. Se på finn.no, D5 motorer i fluss fra 13 000 og oppover fra biler som er import og hugd i deler. Girkasse fås i fra rundt 6000 og oppover.

Og verditapet på v70n er veldig liten, det er derfor forsikringa på de bila er så svindyre for meg. To forsikringsselskaper har nevnt dette til meg når jeg har prøvd å få ned prisen.

Jeg har selv en v70n, 2002 modell med D5 og automat, gått 332 000, skal ikke ha vært byttet kasse på den, men jeg har henta ny/brukt som skal settes inn på nyåret. Motoren har jeg ikke trengt å etterfylle motorolje på engang. Turbo var byttet på 250 000 av tidligere eier. Ikke hatt noen problemer utenom slite deler som hjul lager og bærebru framme og to blinklys pærer som var visst for hvite for eu kontrolløren.

locked
21/12/13, 02:44
Ikkje grunn til å vere skeptisk til drosjekjørt bil i utgangspunktet.

Det er bruken og vedlikeholdet som betyr noko! Om den har vore hardt brukt har det ikkje noko å sei om det var uten taxiskilt på taket.

FroBe
21/12/13, 10:09
Kjøp av gamle bruktbiler er et lotteri i utgangspunktet. Man er garantert å tape, men hvis man gjør godt forarbeide og klarer å reparere litt selv taper man mindre enn verditapet ved å kjøpe ny bil.

Daniel V
21/12/13, 21:24
Det er som FroBe sier. Å kjøpe bruktbil er et lotteri uansett hva du måtte finne på. :)

Jeg har en S80 med VAG-dieselen. Gått 325 000km nå, og har ingen nevneverdige problemer. Vedlikeholdet har alt å si :)

Børge Vikebø
21/12/13, 23:15
Jeg er selv drosjeeier og har hatt flere volvo jeg har også min erfaring gjennom andre drosjeeiere.
Volvo er gode drosjebiler men du må ikke finne på å kjøpe en diesel drosje som har gått 420000 km og er 10 år gammel Dersom du har stor garasje og er serdeles flink hobbymekaniker kan du tilby kr25000 for bilen men egentlig er ikke bilen verd noe.Min erfaring er att denne motoren kan havarere i morgen, ny motor koster kr95000 på ett verksted importerer du brukt motor og finner ett rimelig verksted som kan ta jobben kan du slippe unna med kr50000-60000.
Bilen ellers kan være brukbar men da mener jeg bare brukbar Dersom du ikke er den store mekanikeren bør du holde deg langt unna.
Du kan selvfølgelig kjøpe bilen for kr 17000 slik det er nevnt ovenfor og kjøre bilen så lenge den går men skal du ha bil fremover må du ikke kjøpe denne.

Forskjell på en gammal taxi fra Bergen Taxi enn en lokalkjørt en på bygda.. Nå vet vi jo ikke hvor denne har gått, men hadde ikke bekymret meg. Kjøpte en gammal taxi som har gått hos Bergen Taxi selv, gikk fra '91-ca 2000, rullet over 700'km som taxi. Lite trøbbel med den, og det jeg gjorde med den var helst modifikasjoner.

space-ace
22/12/13, 14:16
Er kom det litt varierte meninger ja :p.

Vet han har hatt motorproblemer med de andre bilene sine, brente ventiler, regreim som har hoppe over, regstrammere som har havarert osv, men aldri noe på akk denne bilen.


Biler jo å blir risiko mtp feil osv. Stikkordet for denne er å ikke betale så mye trur jeg, slik at den kan selges som delebil den dagen noe skikkelig dyrt går istykker.

Jeg skrur fort litt bil selv, bremser understell osv ordner jeg, men blir det motor eller girskifte.. Da gir jeg opp ja..

space-ace
22/12/13, 22:00
Han har også en 10 modell v70 som har gått 300. Den skulle jeg få for 150k. Denne hadde og ny kasse :p

Kanskje litt bedre kjøp det, men litt mye penger å legge ut føler jeg

larsverm
26/12/13, 16:18
150.000 for en 10-modell V70 høres i utgangspunktet gunstig ut, ja. Ikke fått noen prisantydning på den 03-modellen? Særdeles skarp advarsel fra drosjeeieren her, forresten...

Daniel V
26/12/13, 20:05
Som sagt, drosjer brukes så forskjellig i dette landet at skal man høre på noen, så må man kontakte de andre som eier og kjører drosje i samme området. Bruken er så vanvittig forskjellig. Enkelte steder er det stort sett langkjøring, mens i Oslo er det bare småkjøring/køkjøring som sliter ut bilene vanvittig fort. Alt handler om bruken :)

Det samme gjelder jo om man skal kjøpe gamle ambulanser eller poltibiler. Kjøper man fra et lite sted kan man gjøre et kjempe godt kjøp, mens kjøper man en som er gått i Oslo er det 99% sikkert en utslitt doning :p

larsverm
27/12/13, 01:08
En drosjebil fra ute i distriktet som hovedsakelig har blitt langkjørt, trenger vel i prinsippet i beste fall ikke være noe mer eller verre slitt på det tekniske enn en annen bil med tilsvarende kjørelengde.

Nyland
28/12/13, 12:22
Min forrige V70N var gammel drosjebil, og jeg har kun lovord å si om den!

Dog, dessverre er det mange drosjer som går for lut og kaldt vann..
Kjenner du servicehistorikken, samt får en gunstig pris, så ser jeg ingen betenkeligheter med å kjøpe den.
Prøvekjør den, så merker du det meste selv.

Forøvrig, en kompis kjøpte en '03 130 hk diesel med 460' på telleren. Den går enda og har såvidt rundet 500'... ;)

Daniel V
28/12/13, 12:39
Bare se på Morgis sin! Gått 495 000 siden 2008. Går som en drøm enda :)

space-ace
29/12/13, 15:08
trur også det er en god pris på den 10 modellen. den er enten seeent 10 modell eller tidlig 11 modell. da han har bestilt ny taxi nå. de byttes vell ca. på dagen de er 3 år gamle?


har ikke fått pris på den 03 modellen untatt at "den er ikke verdt så mye". satt på med den her en dag, og den virket veldig ok. fin 5'er lyd også. likte setene og. men alt av knapper å slikt virket litt gammeldags synes jeg :P hehe.

knetrom
29/12/13, 23:27
Har selv en eks-taxi, 2007-modell, ble solgt til meg da den var 3 år og ca 3-4 mnd gammel, og da hadde den vært "reservetaxi" i hvertfall i noen måneder. Det fins vel skatte- eller momsregler som sier at taxier må gå 3 år før de blir solgt for å få noe fradrag eller noe, 3 år er hvertfall det vanlige når de selges videre ja.

Jeg vurderte det slik da jeg kjøpte min at en taxi som var gått på lange turer i distriktet på OK veier (om enn smale, det merker jo ikke bilen) i motsetning til brosteinene vi har mye av i Bergen var bedre enn en som var gått på mye småturer i sentrum. Det trenger ikke være riktig, men ut i fra det som blir sagt om mindre slitasje på motor og gir ved jevn langkjøring så tror jeg det er riktig. Motor og gir har gått 302 000 km per i dag på min bil, mot mange "by-taxier" jeg så da jeg var på jakt etter V70 som hadde fått ny motor/gir på rundt 200 :)

space-ace
31/12/13, 16:40
jeg og vil tru det er stor forskjell på taxier. har jo selv sittet på med taxier i oslo, og enkelte av de kjører som om de skulle ha vært hjemme (!)
hadde vært meeget skeptisk til å kjøpt en oslo taxi som lukter karry, hehe. hard bruk, masse salt, minst mulig vedlikehold og masse bulking er det jeg forbinder de bilene der med.


svigers hadde for lenge siden en mercedes 250 diesel. DEN kunne man ikke se at hadde vært taxi altså. den hadde vært bygde taxi i nabobygda. og det går jo mest på syketransport.. den hadde gått 350.000km den gangen. setetrekk fra bilen var ny osv, så ny ut innvendig.
pappa hadde også en taxikjørt (gått her i byen faktisk) mercedes w123 for mange år siden, denne hadde gått 550.000km, og gikk som ei klokke helt til rusta tok den.

locked
31/12/13, 18:11
Hadde VW Caravelle som taxi her, den vart solgt for et par år sidan og sjølv om den hadde rulla 200 000km så såg og føltes den ut som en ny bil. Kjøper var kjempefornøgd og ville gjerne kjøpe neste Caravelle og...

Så ja, det har med bruk og vedlikehold å gjere. Den nevnte her er ikkje bykjørt og det hjelpe mykje.

space-ace
03/01/14, 20:25
fikk pris på 03 modellen nå. det som er feil med den er igjenkokset webasto og defekt korsryggstøtte(justering) på ene framsetet. skulle få låne den noen dager om jeg ville, så da får jeg føle litt på det. han sa rundt 50.000. synes det hørte nok ut jeg men : /

webastoen kostet vist 5-6k og rense.

larsverm
03/01/14, 20:53
Mange 03-modeller av V70 med langt mer normal km-stand, både diesel og bensin, koster rundt 75.000 - enkelte oppi ca 100, men andre en del mindre. Dermed tenker jeg også at rundt 50 for denne kan virke som mer enn nok. Vanskelig å vurdere ut fra km-stand alene, både fordi at relativt få har gått så mye, men enda mer fordi at tilstanden må tillegges enda mer vekt.

space-ace
03/01/14, 21:35
vurderer og bmw e39 stv diesel. hadde en slik for noen år siden, en tds 2,5l. denne var sykt god å kjøre, men fikk trøbbel med dieselpumpa så den var tungstartet. byttet også mye understellsdeler, bremser +++ så jeg var nok litt uhedig med den. er og skeptisk til aut.kassene på bmw, de havarerer uten forvarsel. spesielt dieslene er utsatte.

trur man får en 5 serie 01-03 modell for rundt 50-60k som har gått litt under 250-300. men da vet man jo ikke hvordan bilen er holdt.. dessuten er vell rust ett tema og på de. spesielt bagasjeluka.

Torsen67
04/01/14, 04:07
Er ikke disse 525 dieselmotorene tragiske? Har hørt de ikke er av de mest sofistikerte.

-Tommy
04/01/14, 10:20
Er ikke disse 525 dieselmotorene tragiske? Har hørt de ikke er av de mest sofistikerte.
Har vel ikke vært de mest feilfrie motorene nei. Har vle også vært en del problemer med coiler som ryker på de etter det jeg har hørt.

Men tilbake til V70, hadde en kompis som kjørte en V70N D5, når han solgte den så hadde den rundet 640' og gikk fremdeles som en klokke.

space-ace
04/01/14, 13:56
Er ikke disse 525 dieselmotorene tragiske? Har hørt de ikke er av de mest sofistikerte.


disse tds'ene er vist noe av det sterkeste som er bygd av motorer sies det. taxiene i tyskland elsket de vist. men dieselpumpa og toppakninga (tåler iallfall ikke hardkjøring på kald motor) er svake punkt. min var også chippet til 180hk og gikk godt. sykt turtallsvillig til å være diesel, drar helt til toppen.


de nyere D-motorene som de heter har jeg nesten ikke prøvd. kun prøvd en 2005 mod 530d. gikk da ganske godt den.

space-ace
04/01/14, 13:58
hadde vært litt mere komfortabel med 40k for volvoen jeg men.


får bare ta å låne den og se hva jeg synes. har en følelse på at de er daue jeg, om det er kun 130hk.

larsverm
04/01/14, 16:43
Hvis han sa "rundt 50", kan det jo fortsatt være verdt å prøve seg på et noe lavere bud.

space-ace
05/01/14, 17:19
Er noe dritt å handle med familie/bekjente. Stygt å krangle på pris da synes jeg.

Lå forresten en bil på finn med tilsvarende km nå for 32000kr.

Lå også en 2,4 bensin for 40000, som hadde gått 190.000km bare.

FroBe
05/01/14, 19:52
Med familie/venner pruter man ikke for å prute, men man må kunne diskutere pris så lenge det ikke går for mye prestisje i det.

Hvis du føler at du ikke vil betale mer enn 40 bør du kunne si det, og akseptere hvis han ikke vil selge for det.

Et annet alternativ er å avtale at du betaler 50, men at dere deler på eventuelle reparasjoner det første året? Hvis bilen er i god stand så trenger ikke eieren være redd for en slik avtale.

space-ace
05/01/14, 21:03
får høre etter å ha prøvd den, kanskje jeg merker noe han ikke har nevnt også..

de holderpå å pusse opp en leilighet for tiden, så jeg har hjulpet de endel der. kanskje jeg kan trekke litt fra for dette også. og det koster meg jo ingenting : )

menmen vi får se, er da nok av biler der ute, det er ikke problemet. fordelen med denne er at jeg vet historikken/bruken.



begynner å bli lei av å kjøre toyota starlet nå :P

Revell
10/01/14, 01:26
Er ikke alltid det er lurt og handle en V70 man kjenner historikken på heller ;) Jeg kjøpte V70n av broren min. Det er en 03 V70 D5 med da 215000km på telleverket. Der skulle det ikke være store problemene og få den mellom eu kontrollen. 6stk 2'r feil og 7stk 1'r feil. og på den bilen kjente jeg service historikken. etter att jeg kjøpte bilen har Dieselvarmeren og Viskermekanikken sviktet. Så se på historikken med en klype salt ;)

space-ace
11/01/14, 20:44
Dæven ja, vært litt uheldig du da :/. Leit å kjøpe noe der feil har hoper seg opp..


Har sjekket regnr på bilen, Fant ut at den må på euok i mai i år, er førstegangsreg i januar 2002. Er en 2,4. 130hk ja..
Slipper iallefall unna med den billigste omregistreringen da :)

Hadde vært greit å tatt en eukontroll på den. Kan vell gjøres 4mnd før det om jeg ikke tar feil(?)

Karlsen88
12/01/14, 22:01
Har selv hatt en 06 mod V70 D5 163hk automat, den hadde gått 398000km når jeg kjøpte den og 510000km når den endte opp knelende i en grøft.. Eneste jeg byttet var en dynamo og hadde generelle servicer :-) Virker bilen grei så by han 40000kr og slå til :D

RuZleBiFf
13/01/14, 14:25
01 V70'n min blei akkurat vrak, og skal kjøpe gamle til mamma nå, 01 V70 Diesel.
Jeg synes absolutt ikke du burde betale mer enn 40.000 for den. Som en annen skreiv "Ligger en på finn med samme km for 32.000kr".
Du kan nevne for selger at de går på finn for ca 30, og pga alle de nye delene kan du by 40.

Ang km ville jeg ikke brydd meg noe særlig. Hvis den har blitt tatt godt vare på er det ikke noe problem, hvis den ikke har blitt tatt godt vare på, kan du fort få ventiler med slakk osv.
Som nevnt av andre, lotto og bruktbil er ganske likt :)