PDA

Vis full versjon : Hjulstøy eller lagerstøy?



LarsPetter
15/12/13, 18:24
Hei

Har akkurat kjøpt ny (brukt) Volvo v70 2005 D5. Gått 115 000km.

Det jeg lurer på er om det er "litt" støy i disse bilene. Har også en Mercedes e klasse 2000 i gården og den syns jeg er mye roligere innvendig når enn kjører.
Lurer på om det kommer bak fra, Det er konstant støy og øker ved høy hastighet. Det støyer helt likt uansett hvem vei jeg svinger.

Fadern mente det var litt mer støy i og med det er stasjonsvogn. Men jeg er usikker på det. Mener den skal være ganske rolig.
Det støya veldig med de gamle utslitte vinterdekka men nå er det nye og det hjalp. Men trur ikke det hjalp nok til at jeg blir helt fornøyd.

Er det noen som har noe tips?

Daniel V
15/12/13, 19:05
Hmm, dette var en kjent bil og en kjent mann! ;)

LarsPetter
15/12/13, 19:09
Hehe jada må prøve seg litt :) er vel alltid noe når man har bil? Selvom merca har vært upåklagelig snill til snart å ha runda 400 000km.
:)


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Daniel V
15/12/13, 19:30
Hehe jada må prøve seg litt :) er vel alltid noe når man har bil? Selvom merca har vært upåklagelig snill til snart å ha runda 400 000km.
:)


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Sånn skal det være :)

Greit at du er her inne også, så kan du jo følge med litt på gamlebilen din ;)

Høres ut som lagerstøy ja. Vår 07 modell lager ikke noen støy som du beskriver, og det gjør ikke S80en heller :)

Du hadde jo ikke sånn støy i 850en heller, og det er jo ikke en så annerledes bil :)

FroBe
15/12/13, 19:46
Min hadde hørbare problem med et hjullager over 50 km/t, og lyden skiftet nivå i svinger. Jekket opp bilen for å snurre på hjulene og lytte med stetoskop, men klarte ikke å lokalisere det sikkert før jeg la meg bak i bagasjerommet under kjøring for å høre forskjell på venstre og høyre side. Byttet høyre lager bak, og lyden forsvant.

Etter skifte fra sommerdekk til slitte piggdekk så hører jeg "lagerstøy" hver gang jeg kjører, men vet at det ikke er slike lyder med sommerdekk. Derfor gleder jeg meg til våren og sommerdekk.

LarsPetter
15/12/13, 20:55
Ja det er derfor jeg lurer siden kjerringa mener ho ikke hører noe. Men så er ho vandt med en gammal yaris ;) jeg merker ingen forskjell i svinger.
Noen tips til hva/hvordan jeg sjekker opp litt?

Jada Daniel har fulgt med litt på den sann innimellom :)


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Torsen67
16/12/13, 01:03
Få en til å kjøre mens du krabber rundt i bagasjen og lokaliserer. Slik som frobe gjorde. Er nok lettere å finne ut av det da.

skurk
16/12/13, 03:48
Min 04 V70 med rundt 270k på telleren lager også litt støy.
Har kjent over lagrene og sett litt på støyisolering i innerskjermer.
Konkludert med at lagra er ok og bilen er godt støyisolert alle andre steder enn i hjulbuene.
Siden det er volvo er det garantert for at de har tenkt "racing" så da er det greit :-)

LarsPetter
16/12/13, 17:16
Ja får ta og se litt på det.
Vil man lett høre om lagre er "litt" dårlig i bukken om man snurrer hjula?

FroBe
16/12/13, 18:26
Nei, jeg merket ingenting ved å snurre hjula med bilen på bukk.
Prøvde til og med å bruke bil-stetoskop (http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr_og_deler/garasjeutstyr-og-verktoy/verktoy/ovrig-verktoy/stetoskop/) for å høre bedre.
Mulig at det er større sjanse til å høre det bak uten AWD-drivakslene.

Når man har tatt vekk lageret kjenner man forskjell på nytt og gammelt, men moderne forseglede kulelager er ikke slik de gammeldagse kon/kule-lagrene var med tydelig slark og ulyd.

knetrom
16/12/13, 19:33
Hvis det ikke endrer seg i svinger ville jeg prøvd med sommerhjul (om føret tillater det). Min har begynt å bråke igjen nå, fikk byttet høyre hjullager foran for en stund siden for den bråkte i noen utvalgte venstresvinger, og nå bråker den i høyresvinger så jeg tenker det er venstre foran som er gåent. Men det morsomme er at selv om jeg har mistenkt at det var på vei til å bli dårlig i høst, så var det da jeg byttet til vinterdekk at lyden ble merkbart verre.

Ola Hagen
16/12/13, 21:28
jeg fant ingen slark eller ulyd på min, men prøvde bilen hengende i bukken og motor i tomgang i gir og da fant jeg lett lyden høyre framme. Så f eks så kan du sjekke fremlagrene mens den henger i 2 søyla bukk. og hvis du ikke finn noe så kan du få en polakk til å ligge i bagasjerommet og lytte :)

LarsPetter
16/12/13, 22:39
Men det er nye vinterdekk, de burde ikke støye de? Været tillater det nå de første dagene men trukke tiden tillater det

LarsPetter
16/12/13, 22:41
Om det er gåent lager på ene siden bak så vil man merke noe forskjell på lyden i svinger? Eller tenker jeg feil der?


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

FroBe
16/12/13, 22:59
Myke piggfrie dekk bør støye mindre enn harde sommerdekk, mens piggdekk støyer mest.

Jeg hørte forskjell på svingene med høyre bakhjulslager, men klarte ikke å lokalisere det fra førersetet.

LarsPetter
16/12/13, 23:02
Ok
Får ta en runde å se.
Satt på nye piggfrie micelin x ice3 nå så.

Takk for all tips så lenge :)


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

TurboNoob
22/12/13, 14:06
På min 04 V70 AWD merket jeg først lyd etter at jeg byttet til vinterdekk i høst. Trodde kanskje det var dekkstøy, for det var helt nye piggfrie dekk.
Kanskje de måtte gå seg til litt, tenkte jeg. Men lyden vedvarte. La om til sommerdekk igjen, men lyden var like ille.
Lyden blir først merkbar rundt 50kmt og værre over 60. I svinger blir den også værre.
Har nå fått nye SKF lager og skal bytte på begge sider foran.

LarsPetter
31/12/13, 11:21
Det er det som ikke skjer hos meg. det er likt i svinger. øker når farten øker.

har kommet frem til at jeg trur det er dårlig lydisolasjon et eller annet sted. Trudde ikke det skulle være det på disse bilene, er strålende fornøyd ellers...
Så jeg får begynne å lete/prøveisolere litt fremover :)

Torsen67
31/12/13, 12:09
Jeg syns det fortsatt "uler" litt i forhjula mine, selv om jeg byttet lagere der for 7-8000 km siden. Mener jeg kan høre det når jeg kjører langs en vegg el. med vinduet nede. Men skal ikke si dette med sikkerhet.

Vatnehol
31/12/13, 13:41
en ting som er viktig er å kjøpe skikkelige lager, har byttet plenty av de billigere lagerene etter kort tid. kjøp skikkelige merker. gjerne skf eller originalt.
de billigere får gjerne fort slakk, dette sjekker man fort med å jekke opp hjulet og ta en hånd klokken 12 og en 6 og prøv å vri det frem og tilbake.
har man ulyder og de øker med farten så er det relatert til hjul og eller drivakslinger.

locked
01/01/14, 15:00
Eg har skifta 3 hjullager på min siste 12mnd, er nok i en dårleg periode :)

Men eg skrur opp musikken, så køyrer eg til det lagar såpass med lyd at det vert enklare å lokalisere.. Berre HB som ikkje er nytt, men romlar det og så det er på blokka :)

FroBe
01/01/14, 21:58
Ikke tegn til vinter ennå her i lavlandet i Rogaland, kun noe melisdryss på fjelltoppene.
Byttet tilbake til sommerdekk i dag, var så lei av piggdekkstøy.
Det første jeg hørte da jeg kom til et stykke med fin asfalt var hjullager-lyd i høyresvinger...

Det blir nok litt mer spennende å bruke skolenes planleggingsdag i morgen til å mekke bil enn å rydde kjelleren, nytt lager til bakhjulet ligger allerede klart i garasjen.