PDA

Vis full versjon : Nero: Volvo S80 D5



Nero
15/12/13, 17:34
En liten prosjekttråd om min Volvo S80 som ble kjøpt den 12.12.13
Ingen store planer for bilen, men litt oppgradering og utbedringer i tillegg til service vil den få. Bilen har i dag gått 160.000km
og virker å være i relativt god stand med full service historikk. Den er importert fra Sverige i 2009 og har siden det gått i Hamar/Stange området før
jeg kjøpte den.



2005 modell Volvo S80 Summum D5 163hk (D5244T)

Utstyr:


Automat.


4C Aktiv chassi comfort-sport modus.



DSTC


Navigasjon/DVD m.fjernkontroll.



Telefon.


HU850 Stereo.



Innfellbare speil med lys.



Nedfallbare nakkestøtter.



Sportseter i skinn med el.justering begge sider + m.memory førerside.



Alarm


Dieselvarmer med 2 tidsur og direktestart.



Takluke.


Ryggesensor.



Cruisekontroll.



Xenonlys.
(Det er sikkert mer utstyr på bilen også, men jeg er usikker på hva som kom som standard eller er ekstra)





Planer, vil oppdatere listen om ting blir utbedret eller gjort i tillegg med grønn skrift :


Oppgradere til 305mm bremser fremme og bytte skiver/klosser rundt hele bilen. Ble gjort Jan/feb 2014, Brembo skiver og kermaiske klosser..


Flushe og oppdatere girkasse.



Fjerne dugg i frontlys, montere lokk med lufting. Utbedret med nye glass og lagd egen lufting Mars 2014.



Feilsøke og evt. utbedre 4C aktiv chassi da det noen ganger gir feil.mld service erfordras.



Feilsøke og evt. utbedre parksensor da den noen ganger gir feil.mld service erfordras.



Rense skinnseter, teppe og tak i interiør. Farge opp førerstol grunnet litt slitasje og mangel på tidligere vedlikehold.



Nye sommerfelger, 18" Pegasus er øverst på ønskelisten. 18" BBS Volvo Draco felger kjøpt våren 2014.



Hvite sidemarkeringslys og blanke blinklys pærer rundt om hele bilen. Gjort i Jan 2014.



Sønnak startbatteri 900amp 100ah med ctek hurtigkobling til lader. ( kjøpt og montert)



Rense EGR og rør i forbindelse med den og innsug. Renset EGR ventil, blendet T-røret til innsug og byttet egr eksosrør. Mars 2014.


Grundig vask og polering (2-3steg og våtslip av dype riper)



Navigasjon fungerer ikke, utbedre dette.



Vccn skiltplater.



Comfort Call eller org. fjernstyring av dieselvarmer.


M5 spoiler/list på bakluke. Montert april 2014..



Legge om til Nokian Hakka 5 på det som tidligere var sommerhjul. Originale Volvo 17" (Gjort Desember 2013)



April 2014:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/588.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/589.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/590.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/591.jpg (http://s669.photobucket.com/user/TheEmil/media/Mobile%20Uploads/20160110_153300.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/592.jpg (http://s669.photobucket.com/user/TheEmil/media/Mobile%20Uploads/20160110_134120.jpg.html)

Bilder tatt like etter kjøp:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/593.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/594.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/595.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/596.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/597.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/598.jpg

Nero
15/12/13, 17:44
Et spørsmål rundt denne D5 versjonen, har den DPF(partikkelfilter) og gjelder regelen om å kun fylle 3/4 med olje ifølge peilepinnen? Fikk beskjed om det siste der når jeg kjøpte en liter til å ha i bilen fra Volvo/Bilia.
Kunne også vært interessant å vite om EGR kan blandes av trygt uten feilkoder på denne versjonen? Forebygger vel mye koksing med den blendet av.
Spørsmål 3, hva brukes til å lese av feilkoder på en slik bil? Regner med OBDII er for utdatert.

Daniel V
15/12/13, 18:31
Se her ja!
Flott bil a gitt :)

Jeg er ganske sikker på at du ikke kan blende EGR på denne uten å få feilkoder og masse styr.

Duggen i lyktene får du bort ved å kjøpe nye lokk der du skifter pæra. Disse er med ventilering og Volvo har laget de til S80 kun for det problemet du beskriver. Mine og Oluf sine lykter ble helt duggfrie etter montering av disse lokkene.

Du har sportssetene ja :)

Men det er vel kun 185HKen som har benevnelsen D5? Denne heter vel 2,4D. :)

mrstfu
15/12/13, 18:40
Et spørsmål rundt denne D5 versjonen, har den DPF(partikkelfilter) og gjelder regelen om å kun fylle 3/4 med olje ifølge peilepinnen? Fikk beskjed om det siste der når jeg kjøpte en liter til å ha i bilen fra Volvo/Bilia.
Kunne også vært interessant å vite om EGR kan blandes av trygt uten feilkoder på denne versjonen? Forebygger vel mye koksing med den blendet av.
Spørsmål 3, hva brukes til å lese av feilkoder på en slik bil? Regner med OBDII er for utdatert.

OBDII er absolutt ikke utdatert, fremdeles den gjeldende diagnosestandarden i dag. Firmabilen fra 2012 har OBDII, så om du har en port som er lik den du har i V70en, kjør på. Antageligvis lettere å lese av feilkoder og, på de tidligere var det en del overgangskoder og Volvospesifikke koder de færreste lesere klarte å ta.

Nero
15/12/13, 18:50
Se her ja!
Flott bil a gitt :)

Jeg er ganske sikker på at du ikke kan blende EGR på denne uten å få feilkoder og masse styr.

Duggen i lyktene får du bort ved å kjøpe nye lokk der du skifter pæra. Disse er med ventilering og Volvo har laget de til S80 kun for det problemet du beskriver. Mine og Oluf sine lykter ble helt duggfrie etter montering av disse lokkene.

Du har sportssetene ja :)

Men det er vel kun 185HKen som har benevnelsen D5? Denne heter vel 2,4D. :)

Takk, helt grei bruksbil :)
Den heter nok D5 til og med 2005, er visstnok slik at biler som er nyere med grått motorlokk som kalles for 2.4d og har 163hk. Mener også ha lest at de med grått lokk er euroIV motor med DPF og problemer med blokking av egr. Men det siste der er jeg ikke 100% sikker på i grunn. Må sjekkes opp i.

@ mrstfu det var jeg ikke klar over, hørt noe om dice/Vida eller noe slik men da kan kanskje en vanlig OBDII scanner gi meg en pekepinn på hva som trigger 4c chassi når den meldingen kommer opp da? Må først finne den kontakta inni bilen, ikke sett etter den ennå.

mrstfu
15/12/13, 19:11
@ mrstfu det var jeg ikke klar over, hørt noe om dice/Vida eller noe slik men da kan kanskje en vanlig OBDII scanner gi meg en pekepinn på hva som trigger 4c chassi når den meldingen kommer opp da? Må først finne den kontakta inni bilen, ikke sett etter den ennå.

Hør med P2-folket, hva de bruker av instrumenter. Jeg har et instrument fra Biltema som oppfyller de fleste av mine behov, den komplette feilsøkingsopplevelsen kommer vel kun med VIDA/DiCE, som er henholdsvis Volvos eget diagnoseprogram (erstattet VADIS for noen år siden) og interfacen mellom OBDIIporten og PCen.

Veit ikke akkurat hvor porten er, men det har blitt mer eller mindre en standard å sette den oppunder rattstammen over pedalene der.

Daniel V
15/12/13, 19:13
Porten ligger rett ved panseråpneren :)

Nero
15/12/13, 19:31
Akkurat.
Du som også har knapper på rattet Daniel, får man bytta mellom å styre telefon og radio via en eller annen bryter? På høyre side av rattet er det jo telefon rød og grønn øverst, volum knapp og pil til venstre og høyre. Når jeg trykker på volum knappen eller de pil knappene så sier det bare PIP og så får jeg beskjed om "Simkort mangler etc"
Man skal vel kunne styre stereoanlegget via disse også? Fulgte med to fjernkontroller også, men er ikke så diger bil at jeg ikke når midtkonsollen :)

Daniel V
15/12/13, 19:34
Det har ikke testa enda. Min er så gammel at jeg må ha spesielt simkort for å kunne bruke telefonen, og det har jeg ikke fått ordnet enda, så har ikke testet det. :) Men jeg tror det er sånn at du kun kan styre telefonen med dem når du har en samtale gående, og utenom dette funker de kun til stereo etter hva jeg har forstått :)

Nero
15/12/13, 19:39
Hmm, men det skjer ikke noe når jeg trykker på de forutenom et lite varsel om at sim mangler. Jeg vil styre stereon med de, telefon har jeg ikke tenkt til å ta i bruk med det første. :D

Daniel V
15/12/13, 19:40
Så du får ikke styrt stereoen med volumknappene og pilene på rattet?

Nero
15/12/13, 19:46
Nei virker ikke sånn, akkurat som om de knappene er til telefon for øyeblikket. Kanskje telefon må slås av og hvordan? Er en on knapp på den i midtkonsollen, ikke at det skjedde så mye når man trykker på den men. Er noen knapper bak rattet også, usikker på hva det er men kjentes ut som D-paden til en Xbox kontroll :P Er i overkant mye å trykke på i disse bilen...

Daniel V
15/12/13, 19:52
Nei virker ikke sånn, akkurat som om de knappene er til telefon for øyeblikket. Kanskje telefon må slås av og hvordan? Er en on knapp på den i midtkonsollen, ikke at det skjedde så mye når man trykker på den men. Er noen knapper bak rattet også, usikker på hva det er men kjentes ut som D-paden til en Xbox kontroll :P Er i overkant mye å trykke på i disse bilen...

Da skjønner jeg hva du mener.

Hos meg fungerer rattknappene til stereoen. Knappene du har på baksiden av rattet ditt er til navigasjonen :) Det er pil opp, ned, høyre og venstre, samt to knapper på toppen. Den ene er "enter" og den andre er "back". :) Utrolig nok fungerer faktisk navigasjonen i min, til tross for at bilen er fra 1999. Det eneste som er kjedelg er at den er for gammel til å lese DVDer, så jeg har plass til to CD-vekslere bak i bagasjerommet. En til navigasjonen med 6 CDer i (en for hvert land) og en til vanlige CDer. Dog har jeg bare en nå, og den er til navien. Mye lettere for deg som bare kan dytte i en DVD så er det greit :p

mrstfu
15/12/13, 20:04
Om du holder ONknappen på telefonen inne, slår du vel av og på telefonen? Hvertfall slik i min fars XC70, prøvd å slå av telefonen? Det burde i det minste gjøre det lettere å bruke volumknappene til stereoen.

Daniel V
15/12/13, 20:07
Det er jo egen on/offknapp på selve modulen. Trykker man på den en gang så den lyser, så er den jo på, holder man den inne i 2 sekunder skrur man hele greia av. Skal ut å kjøre med min om 5 min, så da kan jeg teste og se om det er noen forskjell på om knappene på rattet virker på stereoen når telefonen er av og på.

Nero
15/12/13, 20:30
Holde inne den knappen ja, tenkte ikke på det nei. Skal prøve det i morgen å se hva som skjer :)
Et annet spørsmål, slår den dieselvarmeren seg på selv når bilen startes i kuldegrader? Høres ut som noe blåser/suser litt ekstra ved venstre framhjul, ser ingen røyk men lukter litt ekstra eksos rundt bilen ved kaldstart. Kan man se i displayet at den er i drift egentlig? Der står det parkvarmer direktestart av, tidsur 1 av og tidsur 2 av.

Daniel V
15/12/13, 20:40
Den begynner av seg selv hvis det er under 3 varmegrader mener jeg.

Var ute å sjekka nå, og når dioden på "onknappen" på telefonen lyser, så virker ikke rattkontrollen til stereoen, men med engang jeg skrur av telefonen, så dioden ikke lyser, så virker det som bare det. Hvis du skrur på telefonen uten å trykke på noe etter du har trykket på on-knappen, så virker også rattkontrollen, men med engang du trykker på noe annet til telefonen så det lyser i displayet i instrumenthuset, så kutter rattkontrollen ut.

Nero
15/12/13, 20:49
Er det noen sak, godt å ha andre med S80 man kan spørre til råds :)

edit* En liten takk til mannen bak selveste Lysaker Fjøsmekk og sportseksos også, som briljerer med sin viten om både P80 og P2 plattformen ;) Takk for tipset om on/off knappen mrstfu :D

mrstfu
15/12/13, 20:57
Heihei. Idéen om ONknappen til telefonen kom fra en stakkars P80eier, sleng litt kred denne veien og, er du snill.

Nero
15/12/13, 21:49
Har bestilt nytt batteri til bilen da jeg synes den drar litt sakte rundt, drar vel 2 runder men høres litt anstrengt ut.
Er det rett frem å bytte batteri på denne eller må den på verksted for å fortelle en drøss med hjerner og duppedingser om at det er nytt batteri i bilen? Sønnak 100ah 900amp batteri som er på vei.

Daniel V
15/12/13, 22:30
Det er bare å ta rett ut, og rett inn. Ifølge VIDA skal du ha på parkysene når du tar av polene, og når du setter det på igjen. Simpelt :)

Du har den behagelige plasseringen av oljefilteret også. :) Innsatsfilter i den runde saken til venstre for peilepinnen din ;)

gaupe
16/12/13, 00:58
D5 fram til og med 2006 er på 163 hk og er den gamle motoren på s80.

thune
16/12/13, 19:57
ser bra ut denna her

ovlov86
16/12/13, 20:34
Ser riktig bra ut! :) Følger med!

Nero
16/12/13, 21:47
Det er bare å ta rett ut, og rett inn. Ifølge VIDA skal du ha på parkysene når du tar av polene, og når du setter det på igjen. Simpelt :)

Helt sikker på at det bare er ut og inn? Kom over en video som viste at man må legge inn vifte, takluke, vinduer osv ved å trykke/legge de inn på en spesifikk måte. Skal sjekke litt til før jeg bytter, har ikke motatt det ennå likevel :)


D5 fram til og med 2006 er på 163 hk og er den gamle motoren på s80.
2006 også ja, vet du om jeg har partikelfilter (DPF) eller kom det på neste gen 2.4D/D5 som da kom i 2007(?).


ser bra ut denna her
Takker

Ser riktig bra ut! :) Følger med!
Takk, bare å følge med. Skjer vel mer utover mot sommeren vil jeg tro, men vil vel skje et og annet i vinter også.

gaupe
16/12/13, 22:01
Ingen partikkelfilter på din eller 06 nei. Den nye girkassa kom heller ikkje på s80 før den gjekk ut.

Nero
16/12/13, 22:16
Flott, en "bekymring" mindre :) Gjelder ikke den regelen om å fylle 3/4 på peilepinnen heller da? Siden den ikke vil regenerere noe filter og muligens sende diesel i olja:confused:

Nero
16/12/13, 22:29
Da var forresten 160.000km service bestilt sammen med flush/bytte fra rød til grønn orginal kjølevæske samt litt feilsøking rundt 4C chassi som dukker opp og park.sensor. Tenkte å finne ut om bilen har slik aem modul i morgen, hadde vært kjekt med comfort call på dieselvarmeren :)
Vurderer også nye vinterdekk, kanskje få noen piggdekk på de orginale sommerhjula som fulgte med. Synes de som sitter på nå passer dårlig på bilen. Det er forøvrig nye piggfri dekk som står på, satt fantastisk på snøføret men mindre bra på is, måtte ha 3 forsøk opp en bakke i dag før jeg ga opp og måtte gruse.

gaupe
16/12/13, 22:57
Du har sannsynlegvis ikkje aem-modul, det er sjeldan å finne på seine bilar.

Det med 3/4 på peilepinnen gjeld nok dpf-bilane ja.

Orginal kjølevæske er blå :-)

Daniel V
16/12/13, 23:20
Jeg hadde ut batteriet på min rett etter jeg kjøpte den for å støvsuge reservehjulsbrønnen og vedlikeholdslade det inne i garasjen en natt. Har ikke gjort en dritt etterpå, og alt av mitt elektriske fungerer utmerket :p Eneste er jo at man må stille klokka på nytt.

Samme med Oluf. Han hadde dårlig batteri på sin da han kjøpte den. Dro på Volvo å kjøpte nytt 100 bat, og byttet. Ingen problemer der heller.

Har hatt av batteriet på mine foreldres 07 V70N over en hel natt to ganger for å gjøre reparasjoner, og nullstille en feilkode som kom uten at det var noe galt. Aldri noe som måtte programeres på nytt etterpå der heller. Eneste er jo å stille klokka som nevnt..

Så hvorfor du plutselig skal få issues med det, kan jeg ikke skjønne :p

Nero
18/12/13, 21:18
Batteri er på plass, prøvde metoden du sa Daniel og det ser ut til å ha gått greit. Mista radio kanalene og autodown/up på vinduet må legges inn på nytt virker det som. Ellers bare velstand, starteren snurrer vesentlig fortere enn før også. Satte på Ctek hurtigkobling for batterilader også.
Nye Hakka 5 piggdekk på det som var sommerfelga, piggfritt som står på bilen var brukbart frem til snøen smelta og ble til is. Hjelper heller ikke at antispinn ikke kan slås av og bremser ned hjul/fart.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/782.jpg

Christian
18/12/13, 21:27
Autofunksjonen får du ved å holde inne knappen for vinduet. Kjør det ned, og opp igjen, og hold inne knappen etter at det er helt oppe. Skal si klikk når den er "resatt".

Daniel V
18/12/13, 23:20
Hmm, jeg mistet ikke auto up/down, men som Christian har sagt så er det jo en smal sak å legge inn igjen :)

Antispinn kan slås av jo :) Du må bare holde inne DTSC-knappen i x antall sekunder.

larsverm
18/12/13, 23:39
Jøss, rene datamaskinen, denne bilen. :p På min har jeg også noen knapper på rattet som jeg så langt ikke har fått noen virkning av, de til høyre som skal gjelde telefon og stereoanlegg. Etter all denne tiden har jeg ennå ikke anskaffet SIM-kort og prøvd telefonen.

Fin bil. :)

Nero
19/12/13, 18:24
Takk for det larsverm, er kurrante biler det her. Har ikke skaffet simkort til min heller, vurderer å skaffe et om det viser seg at jeg har mulighet for noe som heter comfort call som kan fjernstarte dieselvarmeren :)

Hmm, jeg mistet ikke auto up/down, men som Christian har sagt så er det jo en smal sak å legge inn igjen :)

Antispinn kan slås av jo :) Du må bare holde inne DTSC-knappen i x antall sekunder.

Ja vet det, da kommer det opp DTSC er dekativert eller noe i displayet. Men jeg synes den bremset farten på hjula selv om den var slått av. Begynte å spinne og skli, turtall synker fordi den holdes igjen av bremsene og så sto jeg til slutt fast på samme sted som når DTSC var aktivert. Blinka også ei gul lampe i displayet når jeg spant. Uansett så skal piggdekk på i løpet av helga, piggfritt er håpløst synes jeg :P

mrstfu
19/12/13, 20:19
Mener å huske etter å ha kjørt rundt i V70en til far for noen år siden at det går ikke an å slå systemet helt av.. det vil alltid være der for å gripe inn i ekstremtilfeller, men samtidig får jeg ikke det å stå fast i en bakke til å bl synonymt med ekstremtilfeller.

Daniel V
20/12/13, 00:09
På både S80en og 07 V70en her går det ann å slå det helt av. Ingenting som bremser her i alle fall når det først er skrudd av ;)

larsverm
20/12/13, 17:01
Uansett så skal piggdekk på i løpet av helga, piggfritt er håpløst synes jeg :P

Det kommer nok an på klima- og føreforhold i ditt strøk, men jeg må si at jeg er positivt overrasket over hvor godt det fungerer med piggfrie vinterdekk. :) Mulig de jeg har er relativt gode, av merket Continental.

Daniel V
21/12/13, 05:20
Dere slipper jo å betale avgift også. Koster jo flesk å kjøre med piggdekk i Oslo, + at det er sjeldent ordentlig piggdekkføre her. :) Så for større byer, er piggfritt ofte bedre enn pigg. Her i Oslo er piggdekk bare avgifter, vegstøy og svevestøv :p

Nero
21/12/13, 18:33
Piggfritt duger nok også her store deler av vinteren, satt veldig bra på snøføre. Men når det ble holke/blåis grunnet mildvær nå så synes jeg hvertfall de dekka jeg hadde fungerte dårlig. Selv i svak helling så kom jeg nesten ikke i gang! Nordic et eller annet het de, ikke et merke jeg hørt om før.


I går fikk bilen noen julegaver fra andre sida av dammen. Viste seg at 305mm er hakket større enn jeg har i dag, så da må jeg skaffe noen braketter til oppgradering også:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/859.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/860.jpg

Ute en tur i dag, bikket 160.000km. Har fått på nye hjula:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/598.jpg

Fant ut at jeg hadde lys i speilet, kjekt å ha i en mørk garasje:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/861.jpg

JKK
22/12/13, 00:25
Ser fin ut denne, nærmest heilt lik min ser jeg også.
Skal gå an å få slått av antispinn, jeg gjorde det eingang da jeg skulle opp bakkene der jeg budde før
på skikkelig slapseføre, og da spant den som bare det uten at den blei holdt igjen i hvertfall.
Har kjørt min på piggfritt siden jeg kjøpte den i 2007, og er bare eingang jeg ikke har kommet opp ein bakke
og da var det is med vann oppå. Gikk sidelings ned igjen der gitt.

Nero
22/12/13, 13:41
Jo takk, skulle tro man fikk slått antispinn av på et vis. Har ikke forsket så mye nærmere på det i grunn, men kan meddele at piggdekk fungerer suverent :)
Siden du har samme bil, har du xenon lamper foran? Skulle veldig gjerne tenkt meg å vite hva slags pærer som sitter rundt på denne bilen. I allefall blinklys foran og bak, samt sidemarkeringslys. Det fulgte nemlig ikke med noen manual, det pleier jo å stå på baksiden hva slags pærer som sitter hvor. Har tenkt til å bytte til krom/blanke pærer.


I dag bestilte jeg holdere til kalipre fremme slik at man kan få på større skiver. Bestilte i samme slengen nye volvo hjulbolter med løs kon til å erstatte låsebolter med.

JKK
22/12/13, 14:50
Har xenon ja, er vanlige 21w pærer i blinklysa, har bytta de foran til krompærer.
Bak er det vel orange i glasset eller i ein kuppel mellom glasset og pæra
Er vel w5w pærer i sidemarkeringslysa og parklysa inni blinklysa foran etter det jeg veit.
Kan ta bilde av baksida av instruksjonboka mi hvis du vil.

Nero
22/12/13, 15:19
Hadde vært fint om du kan få til et bilde ;)
Har lyst på bedre fjernlys også, hva slags pære sitter der? Er vel halogen det sikkert.

JKK
22/12/13, 15:20
Er H7 på fjernlysa på min i hvertfall.
Skal prøve å fått tatt bilde veldig snart

JKK
22/12/13, 15:31
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/891.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/892.jpg
Sånn, det står på tysk men det viktigste er jo pæretypene

Nero
22/12/13, 15:45
Takk skal du ha, sendte en bestilling på pærer nå. Satser på å få bort det meste som er oransje, har klare sidemarkerings glass på vei også :) Skal prøve osram Nigth breaker unlimited i fjernlyset.

JKK
22/12/13, 15:52
Har klare sidemarkeringslys foran jeg også, passer godt på ein sølvfarga bil.
Her er den jeg har i sommermodus. Har ein 262C også som står i garasjen for vinteren...
3821

Nero
22/12/13, 16:05
Se der ja, den var ikke veldig ulik min nei :) Hva slags felger har du på din? Så bra ut hvertfall.

JKK
22/12/13, 16:13
Er 8x18 Ocean Timeless, blei mye bedre enn de originale 17 tommerne som var et slit å vaske.

Nero
22/12/13, 16:27
Å ja, selv har jeg egentlig bestemt meg for å skaffe et sett med Pegasus felger til sommeren igjen. Har noen org Capella felger liggende, men de trenger litt renovering for å bli bra igjen og de er heller vanskelig å holde rene :)
http://www.deepnetconsulting.com/swedespeed/gallery/s80/uber-S80.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1.jpg?v=0

mrstfu
23/12/13, 09:37
Pent. Originale 18", eller går du for større? Utseendemessig, spesielt med den litt større kroppen til S80, kler jo hjulbuene på P2 19" lett. Litt avhengig av felgdesign er ikke 20" feil, heller.

gaupe
23/12/13, 10:58
19" Pegasus replica passar perfekt. Og din med 4c er vel litt lavare også. 3826

Nero
25/12/13, 15:56
Blir mest sannsynlig originale Pegasus i størrelsen 18", vil ha litt komfort igjen. Vet ikke hvor mye lavere 4C chassi er, men skvettlapper subber nedi lett slik som den er nå. Tenkte egentlig det skulle bli fint med litt høyere bil i forhold til V70'n med eibach og R undrestell, men S80'n er nok like lav virker det som.



Hva bør man kjøpe for å kunne koble telefon (iPhone) opp mot stereoen i bilen?
Om det er trådløs eller via kabel spiller ingen stor rolle så lenge lyden er bra og det hadde vært
kjekt med styring via ratt/konsoll som originalt. HU850 heter anlegget i bilen, er cd veksler men tror den er inni dashbordet?

gaupe
25/12/13, 18:14
Du har såpass store hjul på s80, at du får bra komfort på 19"

Nero
25/12/13, 18:20
Hvilke dekk dimensjon kan man få plass til på 19" da? Er 215/50 17" på den nå. Noe mindre enn 40profil er uaktuelt da det er lite som tar i mot skulle man treffe et høl eller kjøre på en kant.

mrstfu
25/12/13, 18:54
Nå må du huske at profilen er en konsekvens av dekkbredden. Breiere rullebane, breiere profil, og med din får du vel lett plass til 235 bredt. Får jo gummi med felgbeskytter og.

JKK
26/12/13, 02:00
De originale 17 tommerne jeg hadde, der subba dekka på fullt utslag.
Men da jeg fikk 18 tommere subba det ikke, og det med samme dekkbredde,225 ,meiner jeg det er...

mrstfu
26/12/13, 02:40
Da hadde du antageligvis en annen profil. Eventuelt annen ET, eventuelt annen dekkprodusent. Varierer veldig mellom produsentene, om dekket rundes av ned mot felgen eller ikke. Bredden sier jo faktisk kun noe om rullebanen.

Nero
26/12/13, 17:48
Nå må du huske at profilen er en konsekvens av dekkbredden. Breiere rullebane, breiere profil, og med din får du vel lett plass til 235 bredt. Får jo gummi med felgbeskytter og.

Javel, så da vil tykkelsen på dekket variere ettersom hvilke profil man velger til en gitt bredde da?
http://www.dekkonline.com/Reifenbezeichnung.html

Uansett lenge til sommerdekk skal på, så ikke noe rush med å skaffe dekk eller felger ennå.

mrstfu
26/12/13, 17:53
Javel, så da vil tykkelsen på dekket variere ettersom hvilke profil man velger til en gitt bredde da?
http://www.dekkonline.com/Reifenbezeichnung.html

Uansett lenge til sommerdekk skal på, så ikke noe rush med å skaffe dekk eller felger ennå.

Husker ikke helt, og det vil sikkert være noe variasjoner ute og gå, men såvidt jeg husker, er profilen oppgitt i peosent av rullebanens bredde. Altså, 295mm med 40profil, vil ha mye mer ballongpreg enn et 185mm med 40profil.

Daniel V
26/12/13, 19:56
Husker ikke helt, og det vil sikkert være noe variasjoner ute og gå, men såvidt jeg husker, er profilen oppgitt i peosent av rullebanens bredde. Altså, 295mm med 40profil, vil ha mye mer ballongpreg enn et 185mm med 40profil.

Stemmer det at høyden er regnet i prosent av bredden :) Mange som bommer der og tror at det også er mm :p

gaupe
26/12/13, 20:25
Husker ikke helt, og det vil sikkert være noe variasjoner ute og gå, men såvidt jeg husker, er profilen oppgitt i peosent av rullebanens bredde. Altså, 295mm med 40profil, vil ha mye mer ballongpreg enn et 185mm med 40profil.

Blir ikkje akkurat ballong for der, sidan dette står optisk i stil.

kvkleppe
26/12/13, 20:33
Synes r-felgene passer bra, værtfall på sølv bil. Her er min, riktignok s60, men med 19" og 225-35-19 piggfrie dekk.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1085.jpg

mrstfu
26/12/13, 20:33
Uttrykket "ballong" var der for å illustrere, gaupe.

Nero
26/12/13, 20:33
@ gaupe: Hva slags dekk dim hadde du på sonic R'en sine pegasus?

mrstfu
26/12/13, 20:39
Bakdelen med store dekk og lav profil er jo det at prisene skyter i været. Man betaler definitivt ikke for hva man får.

Daniel V
26/12/13, 20:41
De størrelsene det ikke går mye av er dyre, sånn er det bare. F. eks 205/55R16 er jo den absolutt mest vanlige på dagens biler. De får du jo omtrent kastet etter deg.

Man betaler for det man får jo. Rulleomkretsen blir jo den samme. ;)

mrstfu
26/12/13, 21:19
Rulleomkretsen blir den samme, men man får mindre gummi. Mindre gummi er jo det man vil ha, men man får fremdeles mindre gummi per krone. My point.

Anyways, jeg kjøpte Hakka R i 185/65-15 for et par år siden, lå på rundt 4.500 for alle dekka. Samme dekk i 215/45-17 lå på 9.800, altså godt over det dobbelt.

gaupe
26/12/13, 21:30
De størrelsene det ikke går mye av er dyre, sånn er det bare. F. eks 205/55R16 er jo den absolutt mest vanlige på dagens biler. De får du jo omtrent kastet etter deg.

Og 205/50x16 får ein jo omtrent ikkje, som er den korrekte for 240.

Refinement!
26/12/13, 22:41
Og 205/50x16 får ein jo omtrent ikkje, som er den korrekte for 240.

Til 850, ja. Til 240 har jeg aldri sett annet enn 55-profil anbefalt.

Daniel V
26/12/13, 22:46
Uansett så er det god plass Nero! :)

Jeg prøvde 235-35R20 på min nå i November. Det ble perfekt!

larsverm
27/12/13, 01:33
Javel, så da vil tykkelsen på dekket variere ettersom hvilke profil man velger til en gitt bredde da?
http://www.dekkonline.com/Reifenbezeichnung.html

Uansett lenge til sommerdekk skal på, så ikke noe rush med å skaffe dekk eller felger ennå.

Småartig regnestykke for å finne teoretisk rulleomkrets, ja. Bredde i millimeter, høyde eller profil i prosent av den bredden og deretter felgens diameter i tommer...

Nero
28/12/13, 15:45
Siden vinteren har tatt pause og gradestokken passerte 6+ grader på formiddagen så var det ikke annet å gjøre enn å kaste seg over bilen for en grundig vask på DCN (http://www.detailersclub.no/)måten :D.
Bilen fikk smake på prickbort mot asfalt, Surfex HD til generell skitt og IronX mot piggstøv i lakken. Deretter ble det håndvask og tørking, før det ble lagt et lag med Collinite 845 voks på bilen og alle ruter bortsett fra frontruta. Fikk sett på nært hold hvilke tilstand lakken er i, det er en del mer riper, steinsprut og hakk i lakken enn jeg forventet, samt noen bobler på bakluken som jeg trodde var i aluminium. Det er den nok ikke likevel viser det seg.
Mye skal jeg klare å fjerne til våren/sommeren igjen, men lakkrust fra innsiden er det nok ingen annen kur på enn å lakkere på nytt dessverre :( .
IronX i action, her var det mye å ta av!
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1180.jpg
Ferdig vokset:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1181.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1182.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1183.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1184.jpg
Til venstre nedenfor D5 merket kan man se en liten boble:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1185.jpg

Nero
28/12/13, 17:10
Har funnet ut at det som trigger eller utløser den feil.mld om atkiv 4 chassi service erfordras er når man legger over rattet helt til høyre for deretter å rygge. Håper virkelig det kun er føler eller ledning som ikke er helt 100%. En demper koster 6500sek ifølge et svensk Volvo forum.....

Daniel V
28/12/13, 17:16
De demperne er grisedyre ja! :)

Nero
28/12/13, 17:38
Jupp, ser man får de litt billigere på IPD sin sider. Tilkommer jo mva og frakt, men likevel noen lapper billigere vil jeg tro. Krysser uansett fingrene på at selve demperne er i orden og at det er noe annet som er årsaken. De var verken spesielt rustne eller synlig slitte når jeg kikka på de ved hjulskifte.
Skal undersøkes nærmere på den kommende 160K km service 7.jan :)

Nero
30/12/13, 12:07
Faen ta, vaska og vokset bilen på lørdag. Kjørte inn i garasjen og klarte det kunststykket å dra opp brekket. Bilen stod i hele går når det var mildt ute, i dag tidlig var det -5c og klavene eller vaier var frosset fast. Prøvde å lure det løs med å kjøre litt fremover, men inni garasjen kommer man jo ikke lenger inn en til veggen. Siden jeg "måtte" ut med bilen så ga jeg litt gass mens jeg prøvde å rygge. Smalt godt og bilen kom løs.
Brekket fungere ennå, men om det tar like bra på begge sider tror jeg ikke. Fra høyre bakhjul er det nå en morsom gnisse lyd når man kjører type "tsk tsk tsk" i takt med farten. :mad:
Tror klavene har løsna og at de nå gnisser mot trommelen i skiva, det blir ikke noe varmeutvilking der men skal begrense bruken av bilen fram til neste tirsdag når den skal på verksted. Hadde jeg tenkt meg om skulle jeg ha varma opp skiva med varmluftpistol, men hjelper lite å være etterpåklok :(

Børge Vikebø
30/12/13, 12:45
Mener å ha lest at man får kjøpt disse 4c-demperene et annet sted fra Monroe for ca 2500,-. Petter fikk vel et tips, men da hadde han allerede byttet :)

Om man sjekker delenr og søker på ebay, finner man kanskje ok tilbud :) Riktignok til R.. http://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-OEM-FRONT-SHOCK-ABSORBER-VOLVO-S60R-V70R-2004-2007-30683703-/230693207816?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo&hash=item35b662ff08&vxp=mtr

Daniel V
30/12/13, 12:45
Smeller alltid litt når brekket løsner. Det er jo akkurat samme på 850en de gangene på sommeren hvor jeg vasker den og kjører den inn i garasjen for så å sette på brekket. Hvis ikke lyden er ekstremt høy, så pleier det å gå over :)

gaupe
30/12/13, 14:20
Desse demperane her har nok ein del kortare livslengd enn standarddemparar, rundt 160k er vel det som har vore vanleg. Nivomatar brukar ofte å ikkje vare lengre heller.

Nero
31/12/13, 13:51
Sjekket litt på ebay og det ser ut til at man kan få tak i 4 dempere fra Monroe (som lager disse for Volvo) for rundt 10lapper + mva. Det er fortsatt kostbart, men til å leve med om det er dobbel pris hos Volvo. Men det er klart om dempere blir funnet i orden og varer noen 10.000km til så blir det nok tatt en gang i framtida istedenfor. Synes det er litt rart at akkurat det å legge over til høyre mens man rygger får opp feil.mld. Kjørte en lengre tur før helga, var innom en del boligfelt med fartsdumper for hver 10.meter omtrent og fikk ikke opp en enste feil.mld da.

Sjekka dette med levetid gaupe og ser ut til at du har rett, mange med R biler som har bytta sine før eller rundt 80-90K miles. Det vil jo si at min har gått så langt som de gjør i snitt, med mindre de har blitt bytta tidligere. La merke til at noen med R biler hadde byttet sine på garantien forholdsvis tidlig (rundt 30K miles).


Smeller alltid litt når brekket løsner. Det er jo akkurat samme på 850en de gangene på sommeren hvor jeg vasker den og kjører den inn i garasjen for så å sette på brekket. Hvis ikke lyden er ekstremt høy, så pleier det å gå over :)
Lyden jeg hørte i går var av den typen som når du vet noe gikk veldig galt eller ble ødelagt, var ikke et lite knepp for å si det slik. Smalt rimelig bra:p Fin skrapelyd når man kjører "tsk tsk tsk", men ingen varmeutvikling så jeg tror noe ligger løst eller såvidt tar bort noe inni der. Hadde hele greiene flyttet på seg vill det vel ha blitt så stramt at det tok borti og bremset skiva?

gaupe
31/12/13, 14:01
Det er sikkert bremsebandet som har løsna frå skoen, veldig vanleg P2 problem som kan gi katastrofale følger om det låser seg. Er størst problem på automatbilane.

Nero
31/12/13, 14:11
Kan man plukke ut delene som har med brekket å gjøre og bare sette på skiva imens? Har ikke delene til brekket liggende her, så om det da lønner seg å bare ta ut alt som har med brekket på h.side bak så gjør jeg det. Siste jeg vil er at det låser seg....

Daniel V
31/12/13, 14:46
Hvis det smalt ordentlig så er det fare på ferde ja :) Pass på å bruke brekket ditt på vinteren også. Jeg bruker mitt når jeg er inne på butikken osv bare sånn at det ikke setter seg. :) Men så er ikke jeg veldig fan av at bilen står å hviler på kassa i P heller. Enkelte bruker jo aldri brekket på automatbilene sine.

Nero
31/12/13, 16:01
Har brukt det jeg på samme måte som du, inne på butikk eller i korte perioder uten problemer. Skal unngå å bruke det etter vask med mindre jeg kjører bilen slik at bremsene får litt varme og tørker opp inni trommelen. Når det er sagt så skyldes nok problemet mitt nå en blanding av vann som frøs, rust og det som beskrives som Volvos heller dårlige patent på håndbrekk ifølge denne 20 sider lange tråden om problemer med fjærer som ryker eller belegg som skiller seg: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=89899&highlight=handbrake+problems
Tar av skive i morgen og ser hva som har skjedd, plukker ut håndbrekksko eller hva det heter midlertidig slik at bilen
kan brukes før noe mer skjer, ser ut til at det kan ødelegge mye skulle det låse seg i fart, for ikke å snakke om at man kan miste kontroll over bilen:rolleyes: Takk til gaupe som ga meg litt heads up på problemet:)

gaupe
31/12/13, 17:16
Kan vere at dette var eit problem før du fekk bilen også. Om banda har skilt seg, er det ikkje sikkert du får av skiva utan ein del vold.

Nero
01/01/14, 15:49
Hadde av skiva i dag for å se hva som var årsaken, det var ikke verre enn at den ene av 2 fjærer som holder bånda var hoppet av og kilt seg mot den andre fjæra i bunn. Der lå den å skrapet mot skiva. Fikk fjæra på plass igjen og det virker ok. Såvidt det er lyd ennå som jeg tror skyldes at alle fjærene har strekt seg litt under uhellet nå, sammen med at skiva er slitt og litt rusten inni. Blir nye bremsebånd og fjærer, ny skive og klosser samt smøre opp glidere på servicen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/2.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/3.jpg

gaupe
01/01/14, 18:48
Den fjøra der ser fin ut, kødden å få på plass

Nero
04/01/14, 16:03
Den fjøra der ser fin ut, kødden å få på plass
Var glad det ikke var skjedd noe mer, hele navet kan visstnok bli ødelagt skulle bremsebånda gå i lås i fart. Fikk fjæren nokså lett på plass, merkelig patent. :)

Har i dag fått hvite sidemarkeringslys og holder til bremsecaliper for å oppgradere til 305MM skiver.
Men jeg trenger litt hjelp til å finne delenummer på bremseslanger til Volvo S80 med 305mm skiver, dropper å bruke stålomspunnede slanger grunnet evt. problem med eukontroll og at de visstnok ikke tåler like mye bøy og tøy som originale.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/89.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/90.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/91.jpg

edit: Er det slik at sidemarkeringslys må være oransje? Kan ikke bytte til hvit pære f.eks

JKK
04/01/14, 16:40
i følge kjøretøyforeskriften


SIDEMARKERINGSLYS
13. Bil kan ha to lykter som gir gult markeringslys til hver side.
13.1 Lyktene skal være svakt lysende og ikke ha lysende flate større enn 30 cm2 .
13.2 Lyktene for markeringslys skal være avskjermet/innfelt slik at de ikke er synlig rett fremover eller bakover.
13.3 Det skal plasseres en lykt i forkant og en lykt i bakkant av bilen, mindre enn 1 m fra bilens ytterste punkt i lengderetningen.
For øvrig skal lyktene være plassert slik som beskrevet for refleksanordninger på siden i nr. 6.
13.4 Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
13.5 Lyktene kan kombineres med godkjent refleks på siden.
13.6 Bil kan, uansett bestemmelsene foran, ha sidemarkeringslys i henhold til direktiv 76/756/EØF, som endret ved direktiv 91/663/EØF.

Nero
04/01/14, 17:28
Stemmer, da får det bli oransje da:) Får jo bort den oransje refleksen ihvertfall.

ovlov86
04/01/14, 19:27
Sett i krompærer da. ;-)

gaupe
04/01/14, 21:02
Trur s80 2006 har kvitt markeringslys, har sett dette på dei siste av førstegenerasjons x40 også. Men det kan vere at dei har mista fargen.

larsverm
04/01/14, 21:13
Tja, i brosjyren for S80 06 ser det ut til å være samme som på 04 - men det kan jo ha blitt endret litt lengre utpå. Trolig en bagatell som ikke krevde noen sommerferie med omfattende omlegging av produksjonen. :D

gaupe
04/01/14, 21:21
Tja, i brosjyren for S80 06 ser det ut til å være samme som på 04 - men det kan jo ha blitt endret litt lengre utpå. Trolig en bagatell som ikke krevde noen sommerferie med omfattende omlegging av produksjonen. :D

Det er brosjyra som har feil då, ikkje uvanleg.

Daniel V
04/01/14, 21:39
Oransj pære synes ikke gjennom :)

larsverm
04/01/14, 21:39
Feil gjøres utvilsomt. Men snodig da at hvite markeringslys ikke dukker opp et eneste sted i brosjyren.

Nero
05/01/14, 20:46
Jeg har heller ikke sett hvite markeringslys i brosjyren jeg fikk tak i, skal være fra 05 den brosjyren men på en side inni der så ligger det et bilde av speedometer fra det som må være 06 (Slik med brede alu-ringer og blank skive).
Uansett, her ble det hvertfall hvite markeringslys i dag :) :
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/197.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/198.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/199.jpg

Jeg likte nesten bedre oransje av en rar grunn, men den ene var skadet så da får de hvite sitte på. Blir krompære så fort jeg får det fra Danmark.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/200.jpg

Nero
05/01/14, 20:49
Hvordan bytter man pærer i hjørnelyktene foran:confused: Skal sette inn krompære til blinklys og en parklyspære som matcher xenon bedre....

Edit* Fant det ut http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=13413

ovlov86
05/01/14, 21:03
Står ikke det i instruksjonsboka? :)

På tidligere S80 er det iallfall som på tidlig V70, stikker et skrujern ned på en slik plasttapp.
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=13413

Vet ikke om det er likt på din 05 da, men regner nesten med det.

Nero
05/01/14, 21:10
Benny the nåså got the book..... Fulgte ikke med noen dessverre, får vel skaffe en :)
Fant ut hvordan man fikk løs lykta, var samme som på X70 ja.

Nero
05/01/14, 21:28
En ting jeg lurer litt på når det gjelder D5 og automat, tåler den Rica 197hk/435nm eller er dette å be om trøbbel på sikt?
Flush og oppdatering av kasse først selvfølgelig. Savner liksom litt punch til forbikjøringer i forhold til gamlebilen.
En annen ting jeg la merke til, BSR oppgir den motoren som sitter i min til å ha 177hk/426nm i utgangspunktet.
Er ikke det litt vel mye avik ifra det som Volvo oppgir nemlig 163HK/340NM.

Daniel V
05/01/14, 21:43
Kan umulig stemme. Din står registrert med 120kw=163,2HK.

Nero
05/01/14, 21:50
Ja, men alle biler har vel avik opp eller ned. Det er jo ingen nyhet meg bekjent. Men nesten 100nm mer? Det er litt rart.
http://www.bsr-tuning.no/produkter/t401/

larsverm
05/01/14, 21:58
Kunne virke som om noen har registrert en oppgradering på bilen din på et tidspunkt...?

Nero
05/01/14, 22:02
Kunne virke som om noen har registrert en oppgradering på bilen din på et tidspunkt...?

Hvordan da? Det som står på BSR sine sider er effekt de har målt på tilsvarende motor, ikke min om du tenkte det. :)

Daniel V
05/01/14, 22:19
Alle biler har avvik ja, men det pleier å være på +/- 2-3HK. Har aldri hørt om en som har 14HK mer enn oppgitt som avvik originalt.

I alle fall ikke 100nm :p Det er ganske mye :p

Nero
05/01/14, 22:25
Ja, spørs om de ikke har testet en bil som kanskje hadde et slikt avvik grunnet en eller annen feil med motor/oppsett. Tviler på at det er snitt av flere biler den effekten de har oppgitt.

larsverm
05/01/14, 22:31
Hvordan da? Det som står på BSR sine sider er effekt de har målt på tilsvarende motor, ikke min om du tenkte det. :)

Nei vel, jeg tenkte kanskje de hadde din bil i et register. :p Da får en si at avviket var drøyt, særlig på dreiemomentet.

Daniel V
05/01/14, 22:37
Kan jo være at de har skrevet feil også. Volvo pleier å være nøyaktige med effekten.

Nero
08/01/14, 23:58
Henta bilen fra 160K km service i dag, stort sett alt ser ut til å være i orden.
De fant 2 feil, en føler til ryggesensor er ødelagt og "akselerasjonsmeter" inni venstre framdemper er ikke i orden. Sa jeg inni? Ja, med andre ord så må demper byttes på sikt og når man bytter en må man hvertfall bytte på motsatt side og gjerne alle 4. Etter litt googling så ser jeg at Monroe i England kan levere dette for rundt 10 lapper med mva og frakt (fram+bak), noe som ikke er mer enn hva et ok sett med coilovere koster og absolutt til å leve med. Volvo derimot vil ha mellom 7 til 8K per.stk
Satser på å få dette byttet i løpet av våren.

Til helga blir det EGR rensing, kjøpt inn noen remedier og litt diesel som skal brukes til rensing. Spent på hvordan den ser ut inni, samt de tilhørende slangene. Antakeligvis rimelig tett etter 160.000km med mindre den er renset tidligere.

ovlov86
09/01/14, 00:34
Aj, 7-8k pr. stk. Det er drøyt! :p

gaupe
09/01/14, 00:50
10k går å svelge, berre ein får tenkt litt på det....

Christian
09/01/14, 01:59
Hvis jeg forstod riktig at det er 10k for 4c dempere foran og bak, så vil jeg si det er veldig billig. Blir jo 2500,- per hjørne.

larsverm
09/01/14, 08:37
Svært vesentlig forskjell det...

mrstfu
09/01/14, 10:04
Lite spørsmål, Nero.. hvordan fant du frem til pris til DIN bil? Er ute etter nivomater til min, og Volvoprisen avskrekker meg litt. Om det er billigere direkte fra Monroe, er jo det absolutt aktuelt, men jeg fant bare en generell produktpresentasjon, ikke modellspesifikk informasjon. Skal sies at de har en app til Android som gir merkespesifikk informasjon, men de har kun bakdempere til FWD P80, ikke AWD.

gaupe
09/01/14, 10:08
Lite spørsmål, Nero.. hvordan fant du frem til pris til DIN bil? Er ute etter nivomater til min, og Volvoprisen avskrekker meg litt. Om det er billigere direkte fra Monroe, er jo det absolutt aktuelt, men jeg fant bare en generell produktpresentasjon, ikke modellspesifikk informasjon. Skal sies at de har en app til Android som gir merkespesifikk informasjon, men de har kun bakdempere til FWD P80, ikke AWD.

Nivomat er Boge/Sachs.

mrstfu
09/01/14, 11:20
Ahh. Trodde dette var Monroevarer jeg, de har nivomater til FWD. Takker, da tusler jeg over dit:-)

gaupe
09/01/14, 13:05
Ahh. Trodde dette var Monroevarer jeg, de har nivomater til FWD. Takker, da tusler jeg over dit:-)

Volvo har historisk sett kun brukt Boge, med unntak frå DeCarbon som sportsdemparar og Monroe/Öhlins til 4c og Öhlins som sportdempar på P80.

Nero
10/01/14, 22:18
Fikk et pristilbud i dag fra Monroe inkludert frakt, med moms så blir det da 10750kr.
Regner med det beste er å bytte alle 4 først som sist, selv om det nå bare er en demper som gir fra seg feilmelding. Sender bestilling litt uti februar tror jeg, minuset med det kjøpet er at det spiser av felg budsjettet. Kan se ut til at det bare blir retting og lakk av noen Capella felger istedenfor Pegasus.

Men til noe annet realtert til understell, er det her noe som passer på min S80?
http://www.ipdusa.com/products/4891/106672-anti-sway-bar-kit-s60-v70-s80-fwd-models

sekse
10/01/14, 22:33
Capella er et utmerket felgvalg! :) Det blir knallbra!

Nero
11/01/14, 17:43
Capella er et utmerket felgvalg! :) Det blir knallbra!

Joda, er vel helt greie felger i grunn det. Sjelden å se her til lands ihvertfall, skal prøve på en felg å se hvordan det ser ut en dag.

Det ble ingen rens av egr i dag, men bytta til osram nightbreaker unlimited i fjernlys og satte inn osram 6000k led pinolpærer over skiltlyset. Led pærene flimret litt i starten da jeg prøvde de ved å kun bruke fjernkontroll for å sette på lysa. Så startet jeg bilen og da lyste de konstant slik de skal, prøvde deretter å slå av bilen og så slå på lys via fjernkontroll og da virket de fint.
Uansett, slik ble det:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/594.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/595.jpg
(Snøen som er smelta over lysa skyldes de gamle glødepærene)

Per Turbo
13/01/14, 05:59
Står at Swaybar kitet skal passe S80 så :)

gaupe
13/01/14, 09:42
Eg hadde venta med å bytte krenginghemmarar, til du har fått nye 4c-demperar, kan vere at du blir fornøgd :-)

Nero
13/01/14, 18:07
Tenkte på om det passet D5, men er sikkert ingen forskjeller på understell.
Nei det blir nok ikke kit fra ipd før til sommeren, dempere er egentlig første prioritet men må først bytte skiver/klosser foran. Henger litt på venstre caliper, må sikkert byttes kan jeg tenke meg.

gaupe
13/01/14, 21:27
Tenkte på om det passet D5, men er sikkert ingen forskjeller på understell.
Nei det blir nok ikke kit fra ipd før til sommeren, dempere er egentlig første prioritet men må først bytte skiver/klosser foran. Henger litt på venstre caliper, må sikkert byttes kan jeg tenke meg.

Trur det er mest 4c du skal tenke på, det skal i teorien gjere at du treng mindre krengningshemmarar.

Nero
18/01/14, 22:09
Trur det er mest 4c du skal tenke på, det skal i teorien gjere at du treng mindre krengningshemmarar.

Ja, det blir sikkert stivt nok vil jeg tenke meg med noen større felger og lavere profil. Når det er sagt, har aldri kjørt en fwd som sitter så godt på vinterføre. Det skyldes vel DSTC og 4c dempere, den virker utrolig retningstabil i forhold til P80 plattformen. Prøver man å kjøre litt "slalom" på snøføret så vil den ikke slenge ut bak med mindre man napper i brekket.
Men neste bil blir nok med awd likevel :)



Jeg har ikke fungerende navi på bilen min, tv signaler får man jo heller ikke inn i dag og om den leser DVD vet jeg ikke.
Likevel så kommer den skjermen i dashbordet opp hver gang man starter bilen, hvordan får man den skjermen til å IKKE komme opp? Den er jo for meg ubrukelig og lyset er bare forstyrrende i mørket. Prøvd å trykke litt men finner ikke ut hvordan man får skjermen til å holde seg nede. Må man inn i Vida for å endre på noe?

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/940.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/941.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/942.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/943.jpg

Christian
18/01/14, 23:29
Ta ut plata baki.

Daniel V
18/01/14, 23:31
Du får den kanskje ikke ned uten plate? Når du først senker den ned med bilen i gang, så kommer den ikke opp igjen ved neste oppstart før du fysisk trykker på knappen selv.

Om det går ann å få tatt den ned fra sånn du har den nå vet jeg ikke. Har klart det på min en gang mens jeg ikke hadde i CD-veksleren (min er så gammel at navien ikke går på DVD, men på 6 stk CDer i en egen veksler :p)

Per Turbo
18/01/14, 23:39
Mulig jeg tar feil.. Men skal du ikke kunne skru av skjermen i menyen eller noe? Da vil ikke skjermen poppe opp på hver start.
Men det kan være den gjør det nå for å si fra at det er en feil.

Ta ut skiva i leserenheten og rens den. Evt. få låne en kartplate av noen andre som har og test. Kan være leserenheten også.

Daniel V
18/01/14, 23:41
Den programvare DVDen er vel ikke så fryktelig dyr? JohBor kjøpte jo her i sommer til S60en sin, og mener har kom ganske greit ut av det. :)

Men ja, leseren kan være dårlig den også. Hva slags plate er det som står i nå? Det kan jo være en vanlig DVD film for alt vi vet :p

Nero
18/01/14, 23:57
I menyen på den skjermen fant jeg bare kontrast og lysjustering, samt en liste over land i Europa, men på den "siden" fikk jeg ikke valgt noe.
Skal prøve å ta ut plata i morgen, hadde vært fint om skjermen holdt seg nede :)

Jeg tror at selve laseren er defekt, hvertfall det jeg fikk fortalt ved kjøp av bilen. Har undersøkt litt på et engelsk forum. Der sies det at den kan være så møkkete at man må åpne for å rense med qtips, eller man kan få noen med skills på elektronikk til å bytte selve laseren med en ny tilsvarende om den er defekt.
Ny DVD enhet koster vel skjorta vil jeg tro.

Per Turbo
19/01/14, 01:12
Volvo selger en rengjøringsplate faktisk til det der, er en plate med en liten kost på :)

Nero
19/01/14, 15:59
Skal prøve å skaffe den rense cd'n å gi det et forsøk. Viss ikke kan det hende jeg sender den på rep en plass, om jeg føler det er verdt det. Er vel ikke verdens beste GPS har jeg hørt rykter om :)

Prøvde å ta ut cd'n, skjermen kom opp igjen når jeg satte på tenninga likevel. Er det noen skjulte undermenyer eller knapper som må trykkes på kanskje?
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1010.jpg

Trodde jeg fant AEM modul der, men var bare noe til hengerfeste ser jeg nå:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1011.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1012.jpg

Christian
19/01/14, 17:33
Sitter ikke AEM'en på andre siden?
På min så hjalp det ihvertfall å ta ut plata, skjermen min gikk opp som din når jeg startet den.

gaupe
19/01/14, 18:31
Er sjeldan AEM på sein P2. Før trengte ein jo det til ryggesensor.

Per Turbo
19/01/14, 18:34
Etter 2005 var det vel ikke særlig nødvendig med AEM vel?

Christian
19/01/14, 18:40
Ja jeg husker ikke når skillet gikk men trodde det fortsatt fantes på facelift.

Per Turbo
19/01/14, 18:44
Mer info her :)

http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/NO/S80(-06)/2005/D5/Automatic/L.H.D/ShowDocument/VCC-425303

gaupe
19/01/14, 19:11
Etter 2005 var det vel ikke særlig nødvendig med AEM vel?

Nei, lurer om det kan ha vore eit 04-skilje på heile p2-plattforma, vi såg litt på det når vi bestilte krok på sonicen.

Per Turbo
19/01/14, 19:36
Ja virker som 04 var litt sånn overgangsår på mange måter :)

Nero
19/01/14, 22:25
Men om jeg ikke skulle ha AEM modul, så lar det seg vel gjøre å ettermontere? Har nemlig litt lyst på det ComfortCall systemet aarnes tilbyr, virker lettvint å styre dieselvarmeren via sms.

Torsen67
21/01/14, 09:26
Min skjerm kom også opp i ett kjør. Det gjør den ikke lengre, men er ikke kar om å huske hvordan jeg løste dette. Men kanskje det finnes noen innstillinger på dette i Vida?

Per Turbo
21/01/14, 10:28
Husker at på taxi'n jeg kjørte så kom ikke skjermen opp før jeg trykket på knappene bak rattet eller at den stod på når bilen ble avslått. Ellers holdt den seg nede når jeg skrudde av navi og skjermen :)

gaupe
21/01/14, 10:32
Husker at på taxi'n jeg kjørte så kom ikke skjermen opp før jeg trykket på knappene bak rattet eller at den stod på når bilen ble avslått. Ellers holdt den seg nede når jeg skrudde av navi og skjermen :)

Det er slik den skal oppføre seg, alt anna er feil. Den kjem vel opp om den har lyst til å fortelje at noko ikkje virkar, då har ein nok ei feilkode satt på dette.

Den kom ikkje opp før ein kom borti knappen og skynda seg å få den ned igjen :D

Nero
22/01/14, 20:37
Det er slik den skal oppføre seg, alt anna er feil. Den kjem vel opp om den har lyst til å fortelje at noko ikkje virkar, då har ein nok ei feilkode satt på dette.

Den kom ikkje opp før ein kom borti knappen og skynda seg å få den ned igjen :D

Men nå som dvd'n er tatt ut, så er det ingen feilmelidng på selve skjermen. Det står bare at det ikke er noen dvd som er satt inn... edit* Etter å ha tatt ut cd'n og holdt inne back knappen på rattet så forsvant jammen skjermen, endelig! :D


Bremser:
Er det noen som kjenner til en bra how to/Guide på hvordan man bytter bremser på P2 biler? Usikker på hvordan og hva som skal smøres opp... Skal bytte skive, klosser, caliper, og brakett. ( Kanskje bremsevæske og slanger) Er dette med glidere jeg ikke vet noe særlig om....:rolleyes:
Fikk verksted til å bytte på bilen bak samtidig som håndbrekk ble fiksa på, men må lære sjøl en gang også hvordan det skal gjøres.

Per Turbo
24/01/14, 08:00
Det er veldig enkelt faktisk.

Send meg mailadressen din på en PM så får du oppskriften :)

Nero
25/01/14, 22:44
Dugger bare mer og mer i lyktene, så i løpet av kort tid må jeg bytte glass og paking. Siden fanger må av og lykter plukkes ut så skal jeg benytte anledningen til å bytte xenon pærer. Høyre lykt har et svakt rosa skjær og flimrer innimellom.
Kan man bruke noe annet en det Volvo selger og er D2R den type pærer som passer min bil (bi-xenon)? Lyst til å prøve disse: http://www.megalys.no/products/philips-d2r-xenon-x-tremevision2

Caliper ble kjøpt i dag, blir bytta så snart jeg har skaffa nye bremselanger tilfelle de er modne for utskifting.

Per Turbo
25/01/14, 23:04
D2R pære er like uansett, skiller bare på kelvinstyrken. Volvo origibal ligger på ca 4200K

Nero
28/01/14, 20:58
Tre på rad i dag :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1628.jpg

buster83
02/02/14, 16:37
Fin bil du har :)

Så du nevnte i en annen tråd at vi er tett på naboer, hvor bor du? Minka feltet? :)

Nero
03/02/14, 22:25
Takk, er en grei bruksbil. Stemmer det ja, bor på minka feltet ;)

Nero
22/02/14, 21:13
Fikk et sett med Philips xtreme vision xenonpærer i dag, siden jeg da hadde både glass, butyl og nye pærer måtte jeg sette i gang med noe jeg ikke har sett så mye fram til. Etter en del knoting var fangeren av og lyktene ute, skal sette det sammen igjen i morgen. Var på tide å få satt i nye pærer fordi ene pæren lyste svakt rosa, oppdaget at den hadde mistet en bit av tuppen som jeg fant inne i lyktehuset. Krysser fingrene for at det ikke dugger mer i lyktene nå, om ikke butyl holder det tett så finner jeg fram Tec7 :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1226.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1227.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1228.jpg

Byttet til nye blinkers for noen uker siden sammen med Osram krompærer. Tror det var Swedeparts eller no slik, dårlig finish så blir muligens et par nye fra Volvo etterhvert:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1229.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1230.jpg

Nero
27/02/14, 20:05
Lyktene ble montert forrige søndag, satte sammen fronten og tok den med til nærmeste bensinstasjon for å spyle av bilen og se om lyktene var tette.
Det var de virkelig ikke, dugget igjen på noen sekunder. Siden jeg har gitt butylteip et forsøk som feilet, så skal jeg nå prøve medfølgende skumgummi pakningen og tec7 sammen. Hadde egentlig tenkt til å bytte i stad, men bestemte meg for å bare se på tilstand til EGR "mixer pipe" delen, fult av dritt så har nå begynt å demontere EGR systemet.

Stakk fingeren inn i åpningen til plenumet :mad:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1546.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1547.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1548.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1549.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1550.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1551.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1552.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1553.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1554.jpg

Nå gjenstår det å løsne to slangeklemmer på EGR ventil "dingsen", sånn kan jeg dra den ut fra det trange plassen mellom abs/bremserør og dieselpumpa.
Synes at soten var i overkant bløt i bunn av røra, vet ikke om det er normalt eller om veivhusventilasjon må renses? Med min flaks er det sikkert turboen som lekker olje:(
Siden plenumet antakeligvis er full av samme dritten så må jeg få et verksted til å rense det, problemet er at 5 dyserør må skrus av og ifølge Volvo må de byttes. Når de først er av så vurderer jeg å få de til å teste dysene for å se om de fungerer noenlunde normalt etter 160.000km, så ikke ut til at de har vært rørt og alle hadde samme nummer og klassifisering (2).

En liten positiv ting med bilen er at de nye xenon pærene virkelig fungerer bra sammen med nye glass, ble som natt og dag i forhold til de gamle. Et lite minus er at de lyser en tanke høyt, men skal få det justert. Antakeligvis fordi lampene har vært ut og inn fra bilen, siden selve pæra sitter helt likt som tidligere med strengen/røret på utsiden av pæra pekende nedover.

Daniel V
27/02/14, 20:40
Sånn blir det med dieselbil, småkjøring og EGR. :( Skal blende EGRen min til uken. Lurer fælt på hvordan min motor ser ut etter 328 700 km :p

Nero
27/02/14, 21:01
Vil tippe den har blendet seg selv omtrent, den er vel av mekanisk type slik at den ikke kaster fra seg feilmelding om den er koksa igjen.
Min har ikke gitt fra seg noen feilmelding ennå, så litt gjennomstrømning er det nok. Skulle helst ha blendet av min også, men pga lmm ved luftfilter og o2 måler i eksosen så "vet" bilen hvilke luftverdier den skal ha igjennom. Blender jeg min egr på eksos eller luft side så vil den gi fra seg feilmelding og gå i nødmodus etter det jeg har lest. Skal gjelde fra 05 med eurIII motor og nyere. :(

Daniel V
27/02/14, 21:05
Lurer på om min har vært renset før, for kikket litt nå, og det er ikke så ille som på din.

Nero
27/02/14, 21:47
Spørs nok det ja, vet ikke hvordan EGR systemet på din er oppbygd men virker som at D5/2,4D har en tendens med å fylle seg med dritt.
Leste igjennom denne tråden, virker som at årsaken til oppbyggingen av dritt er en blanding av oljedamp fra veivhusventilasjon, kalde metalloverflater og eksos. Det legger seg som kondens på alle flater ved kald motor og bygger seg opp over tid.
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=94139

Øyvind G
28/02/14, 00:34
Ta av toppdekselet ditt så finner du mere koks fra EGR. På faren min sin bil var det kun små kanaler igjen i koksen som luften kunne passere imellom. Mye jobb å få bort alt!

Børge Vikebø
28/02/14, 11:19
Mye verre på biler med partikkelfilter, derfor din er så bra, Daniel. Og desverre derfor din er ille ,Nero. Og grunnen til at jeg valgte bensin på xc90en..


Sent from my aiFåon using Tapatalk

Daniel V
28/02/14, 11:24
Mye verre på biler med partikkelfilter, derfor din er så bra, Daniel. Og desverre derfor din er ille ,Nero. Og grunnen til at jeg valgte bensin på xc90en..


Sent from my aiFåon using Tapatalk

Så koster det med 495,- ekstra på årsavgiften også da :p

gaupe
28/02/14, 11:31
Mye verre på biler med partikkelfilter, derfor din er så bra, Daniel. Og desverre derfor din er ille ,Nero. Og grunnen til at jeg valgte bensin på xc90en..


D5en med partikkelfilter kom aldri på førstegenerasjons S80, så denne er utan.

Nero
28/02/14, 17:46
Ta av toppdekselet ditt så finner du mere koks fra EGR. På faren min sin bil var det kun små kanaler igjen i koksen som luften kunne passere imellom. Mye jobb å få bort alt!
Ja jeg kan tenke meg at det er rimelig mye koks inni der, men jeg er litt redd for å skru av røra til dysene. Skjønner ikke hvorfor men de bør byttes ifølge Volvo. Hva gjorde du i ditt tilfelle?

Har fått pris på nesten 8K for å rense det, synes det var i overkant men det er kanskje mer omfattende enn jeg liker å tro?
De nyere bilene med innsug av plast må bytte hele greia som koster ennå mer.

Skru av rør til dyser, dra unna ledninger.
Skru opp alu.deksel med x antall torx skruer.
Stikke noe papir ned i trakter til ventilene.
Forsiktig skrape med plastkniv og evt støvsuge for å få opp det meste av koks. Spraye noe forgasserrens eller liggende på papir og tørke over.
Flytende pakning på alu.deksel, sette sammen i motsatt rekkefølge.

Nero
28/02/14, 17:52
Mye verre på biler med partikkelfilter, derfor din er så bra, Daniel. Og desverre derfor din er ille ,Nero. Og grunnen til at jeg valgte bensin på xc90en..


Sent from my aiFåon using Tapatalk

Neste gang blir det bensinbil, savner gamlebilen og vurderer seriøst å kjøpe en eldre bil igjen. Hadde ikke vært feil med en strøken T5R eller liggende :rolleyes:

Øyvind G
28/02/14, 17:56
Vi demonterte rørene å brukte de om igjen. Vet de egentlig skal skiftes, men har aldri hatt problemer med gjenbruk av slike rør.

Nero
28/02/14, 18:23
Å ja, du er vel mekaniker på lastebil (?) om jeg ikke tar feil. Var det noe særlig mer innviklet enn å skru av det dekslet slik jeg skrev litt lenger opp?

Daniel V
28/02/14, 22:44
Neste gang blir det bensinbil, savner gamlebilen og vurderer seriøst å kjøpe en eldre bil igjen. Hadde ikke vært feil med en strøken T5R eller liggende :rolleyes:

Men den kan du ikke bruke som bruksbil! :)

Marius Skau
28/02/14, 22:58
Men den kan du ikke bruke som bruksbil! :)

Fordi? :P

Øyvind G
28/02/14, 23:21
Å ja, du er vel mekaniker på lastebil (?) om jeg ikke tar feil. Var det noe særlig mer innviklet enn å skru av det dekslet slik jeg skrev litt lenger opp?

Jeg jobber som mekaniker på lastebil ja.

Det er ikke avansert å ta av dekselet nei. Største delen av jobben er faktisk rengjøringen. Koksen sitter godt og det er mye av det.

Nero
02/03/14, 14:46
Men den kan du ikke bruke som bruksbil! :)
Det går så fint så ;) Holde seg unna salt, gnikke og gnu samt jevnlig med understellsbehandling.
Meeen det er sjelden mellom godbitene, ser ikke ut til å være for mange R og T5R til salgs som ikke er skrudd for mye på.
Var vel en T-gul 854 T5R ute i fjor til rundt 150K med lav kilometerstand, noe slikt jeg kunne tenkt meg på sikt.



Jeg jobber som mekaniker på lastebil ja.

Det er ikke avansert å ta av dekselet nei. Største delen av jobben er faktisk rengjøringen. Koksen sitter godt og det er mye av det.
Stemmer, da skal jeg nok få det til. Lurer på om det er noe vits med innvending motorens og hvilken evt? Når det er så mye dritt på vei inn i motoren mener jeg.
Skal sies at olja er nokså ren etter ca 2700km.


Er dette normal brytning på lyset for xenon lamper uten linse? Synes den lyser litt høyt i forhold til tidligere, men da var ikke lyset like sterkt som det er nå. Ingen som blunker til meg, men synes jeg lyser opp skilt rimelig langt unna når jeg er ute å kjører i skumringen/mørket.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/102.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/103.jpg

Nero
09/03/14, 21:50
Her tar ting tid gitt, bilen har stått siden sist oppdatering. Støtte på problemer i dag når vi skulle dra ut EGR systemet (vannkjølt eksoskanal, ventil og akkuator/motor til ventil). Alt det sitter jo sammen på siden av motoren under dieselpumpa, rett ved abs/bremserør og like foran bremsekraftforsterker.
Etter mye klundring så bestemte vi oss for å gi blanke i hele greia. Skjønner ikke hvordan man får ut den saken, tror motorrommet er bygd opp rundt det:p Kan prøve å få tatt et bilde i morgen.
Om noen har en beskrivelse på hvordan man demonterer egr systemet så kom med det, har bare lest på et engelsk forum hvordan de demonterer det. Men i England/UK så sitter bremsekraftforsterker et annet sted, slik at de har mer plass ved egr systemet.

Har fått på nye bremser foran i dag, var på tide vil jeg si. Satt på ny caliper på venstre side, 305mm brembo skiver og tilhørende braketter. Så nå er det nye skiver og klosser rundt hele bilen.

Det neste nå blir å få rensa innsuget for koks, lar verksted få gjøre det de skal. De tar av hele topplokket og vasker det i delevasker, samtidig blir det test av dyser og vil tro de ser over inni toppen også.

buster83
10/03/14, 00:00
Orginal med xenon?

larsverm
10/03/14, 12:57
Originalt kan det godt være og muligens til og med standard på disse senere modellene.

buster83
10/03/14, 13:04
Okey. Vil ha xenon på v70 min, men vet ikke hvor mye jobb det er å bygge om..

Torsen67
10/03/14, 21:53
Jeg blendet hele EGR styret. Hadde den nettopp på PKK og fikk ingen anmerkning på avgass. Deilig å tenke på at jeg ikke kladder ned motoren med all den dritten.

Nero
11/03/14, 18:11
Orginal med xenon?

Originalt ja. Ser du vil bygge om din bil til xenon, vet ikke om det er mulig på V70 men jeg har lest at Audi/Vw folk får til å ettermontere ved å bytte til xenon lamper og montere nivåsensor. At lyset justerer seg til riktig høyde i forhold til last i bilen er jo viktig.

Nero
11/03/14, 18:18
Jeg blendet hele EGR styret. Hadde den nettopp på PKK og fikk ingen anmerkning på avgass. Deilig å tenke på at jeg ikke kladder ned motoren med all den dritten.

Ja, skulle gjerne ha gjort det selv. Men jeg har lest at fra 2005 så har noen glupe hoder hos Volvo lagt inn noe software eller føler som merker at egr systemet er blokkert/blendet igjen. Når det er sagt, en blendeplate med et lite hull i kan kanskje være løsningen. Da slipper litt igjennom, men det er uansett bedre enn full åpning. Skal teste ut litt etterhvert.

Torsen67
11/03/14, 21:00
Se her du:

http://www.ebay.co.uk/itm/69-A-EGR-valve-blanking-plate-VOLVO-D5-2-4D-S60-S80-V70-II-XC70-XC90-1st-series-/181242581984

Da slipper du til og med å lage den selv;-)

Nero
11/03/14, 21:27
Oi, ferdig med hull også. Den skal bestilles nå :)

Edit* Nå var den bestilt ;)

Nero
15/03/14, 16:24
Er det noen måte å finne navn eller fargekode på skinnsetene som er i bilen? Skal bestille farge til setene, fant ikke noe overflødig skinn som jeg kunne klippe av og sende inn for matching.....

volvoRsport
15/03/14, 16:32
Mest sannsynlig "off-black".

Nero
15/03/14, 16:57
Det foreslo swissvax også, da prøver jeg det :)

Nero
04/04/14, 21:33
Har ikke skjedd stort her i det siste, skal inn på verksted en tur førstkommende mandag for å bytte egr røret bak motoren fordi det lekker i en sprekk og rense selve egr ventilen som jeg aldri fikk ut. :)

Har kjøpt noen nye felger som kom på nyere Volvo'er. De har 5x108 boltsirkel og ET45, problemet er at de har 63,4mm nav åpning. Er det slik at original felger til P2 biler har 65,1mm åpning?
http://forum.vccn.no/showthread.php?63626-Dreie-opp-senterhull-på-Volvo-felger

Nero
22/04/14, 15:46
Har fått tilbake felger fra dreining nå, passer fint på bilen og ingen skader i lakken :)
Men har blitt litt i tvil på hvilke dimensjon jeg bør velge på dekk?

235/40 X 18" eller 225/40 X 18"? Vil helst slippe dekkstrekk, er "enorme" hjulbuer på bilen så om dekket blir for lite er jeg redd det vil se rart ut. Samtidig vil jeg ha minst mulig subbing... :rolleyes:

18" x 8" er størrelsen på felga.

JKK
22/04/14, 17:06
Jeg meiner jeg har 235 på de jeg har på min. Og de subber ikke i innerskjermen i motsetning til de jeg hadde på 17 tommerne som var 225

Nero
22/04/14, 17:09
Husker du profilen du har på 235? Synes det var merkelig trangt mellom fjærbein og felg når jeg prøvde i stad. Men det er vel kanskje slik at hjulet havner lenger ut når bilen settes på bakken og får mer klaring?

JKK
22/04/14, 17:12
Meiner det er 235/40. Var 225/45 trur jeg på de originale 17 tommerne. Ikke heilt sikker. Og får uheldigvis ikke sjekka nå da jeg er på vei til Stavanger og bilen er i Larvik. Men kan hende det står i tråden om den.

Nero
22/04/14, 17:32
Tror ikke jeg har sett tråden din før nå, vi har rimelig like biler ser det ut til :)
Stod ikke noe om dimensjon på dekk, men felgene dine passer veldig fint på. Vurderer nesten å skaffe noen liggnende om jeg ikke blir fornøyd med Volvo Draco felga jeg har kjøpt.

JKK sin Volvo S80 (http://forum.vccn.no/showthread.php?54649-JKK-2004-S80-D5-liten-oppshining)

buster83
22/04/14, 18:21
Hva slags dempere/senk kjører du med?

Nero
22/04/14, 18:59
Synes du min er lav? Har ikke senka den, tror ikke det lar seg gjøre på 4C chassis på S80 :confused:

buster83
22/04/14, 19:49
Okey.. njei, bare gikk ut ifra det.. :p

Nero
22/04/14, 20:43
Har egentlig ikke undersøkt mulighetene for å senke den, men den hadde ikke hatt vondt av det akkurat :)
Om det er slik at fjører er like overens på vanlig understell og 4C understell, så skal det ikke være noe i veien for å montere senkefjærer fra Elevate eller liggnende. Men finner lite info om det på nettet, S80 er vel ikke så populære å modde og markedet for "morro" deler er nokså snevert;)

gaupe
22/04/14, 23:07
Trur 4c chassiset skal vere lavare enn standard :-)

Nero
23/04/14, 20:08
Hørte med Elevate, fjørene de selger til S80 senker +/-30mm og skal passe både på vanlig dempere og 4C chassi. Men jeg må undersøke litt mer før et eventuelt kjøp. Får se hva som skjer utover sommeren :)

Nero
26/04/14, 17:55
Fått på sommerhjul i dag, BBS-Volvo Draco 18" x 8" ET45, senter er dreid opp til 65,1mm og passet rett på :)
Var litt usikker på hvor store dekk jeg skulle velge, ble 225/40 18 og synes de passer greit og null subbing så langt. Men jeg angrer litt på at jeg ikke valgte 235/40 for syns skyld. Hva synes folket?

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/588.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/589.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/590.jpg

Steen
28/04/14, 06:01
Syns felgene kledde bilen :)

mrstfu
28/04/14, 12:18
For syns skyld? Hadde blitt mer gummi i profilen og lite merkbar ekstra bredde i rullebanen, så om det er slikt du går etter, kan du angre, ja:-)

Torsen67
28/04/14, 13:15
Har du fått testet EGR blanking-plata?

Nero
28/04/14, 21:10
For syns skyld? Hadde blitt mer gummi i profilen og lite merkbar ekstra bredde i rullebanen, så om det er slikt du går etter, kan du angre, ja:-) For syns skyld og bitte litt mer komfort ja, tror det ville fylt opp hjulbuen bedre. Men om det trengs vet jeg ikke, 18" 215/40 som jeg hadde på V70'n passet perfekt synes jeg. Men hjulbuene virker en del større på P2 plattformen, hadde fint slukt 19" tror jeg.


Har du fått testet EGR blanking-plata?
Den er montert ja, ble den med et lite hull for litt flow igjennom. Virker sterkere fra bunn av, kanskje bare innbilling :p
Fikk ikke noe merkbart lavere forbruk, men gikk ned fra 0,65 til 0,63 nå som sommerhjul kom på.

Nero
28/04/14, 21:19
Frontlyktene på bilen har vært bra en stund, men ble dugg i dem etter en vask for ikke lenge sida og har kommet og gått litt i ettertid. :mad:
Etter tips fra verkstedet bilen jevnlig er innom så skal jeg nå trykkteste lampene og spraye på såpevann for å finne ut hvor det lekker inn og få det tett en gang for alle. Skal samtidig montere nye originale grøftelys som jeg har kjøpt av gaupe, er litt slitt i glasset de som sitte på bilen.

Daniel V
28/04/14, 23:31
Hmm, mine har vært duggfrie helt fra januar, da jeg borret et hull i lokket til nærlyspære på hver side. Før det dugget det noe vanvittig.

Torsen67
29/04/14, 09:42
Sjekk pakningene til parklys og blinklys. Det var synderen på min bil. Vannet renner rett ned der nå bilen er i fart eller når du vasker. Jeg satte inn pakningen på parklys med flytende silikon og la på en o-ring. Da ble det tett gitt;-)
Regner med det er ganske likt på S80.

Nero
29/04/14, 20:06
Hmm, mine har vært duggfrie helt fra januar, da jeg borret et hull i lokket til nærlyspære på hver side. Før det dugget det noe vanvittig. Ja, er usikker på hvor vannet kan komme inn men har en mistanke om at det kanskje kan finne veien inn på baksida ved ballastene som er stående. Skal uansett finne ut av det så fort jeg har tid, er så utrolig irriterende med dugg i lyktene, ihvertfall når forsøk på utbedring feiler gang på gang! :D Det eneste positive med det er at jeg nå kan skru av og på støtfangeren i blinde ;)


Sjekk pakningene til parklys og blinklys. Det var synderen på min bil. Vannet renner rett ned der nå bilen er i fart eller når du vasker. Jeg satte inn pakningen på parklys med flytende silikon og la på en o-ring. Da ble det tett gitt;-)
Regner med det er ganske likt på S80. Det er 2 delte lykter på S80 så det er ikke årsaken til dugg i hovedlyktene, men det dugger i disse park/blinklysene også som er nesten nye omtrent. Skal ta å se på tettingen til pæreholderene.

Nero
10/05/14, 22:31
iMiV classic (bluetooth+iphone kabel) er bestilt nå, var usikker på om jeg skulle velge Grom audio eller iMiV men etter å ha søkt litt rundt så havnet jeg på sistnevnte grunnet lett montering uten strømtyver, video på rti skjermen og den viser tekst i displayet. Satser på at det blir bra :)

http://www.imiv.ca/cms/

mrstfu
25/05/14, 15:17
Har ikke fått med meg hva du bestemte deg for mtp understell, om du ville senke eller hva, men jeg kom over en artikkel du kanskje finner interessant.

http://forums.swedespeed.com/showthread.php?164573

Nero
25/05/14, 21:37
Takk for tipset, visste ikke at man kan lure systemet på den måten. Blir nok et sett med nye 4C dempere når man kan ta seg råd til det, synes det er utgifter hele tida med denne bilen :P Ikke at det hjelper på med "kjekt å ha" dingser og slikt man vil kjøpe i tilegg. Har kjøpt IPD krengstag og fått montert iMiV boks til stereo/rti systemet nå nylig.

Flush av girkasse er vel overstått også, girer penere og raskere nå. Ba de teste motorfestene som går på vakum, har hatt på følelsen av at noe var galt med det grunnet litt mye vibrasjoner osv til tider, det som er foran lekker så må få byttet det snart.

Daniel V
25/05/14, 22:44
Er ofte sånn på biler med mye utstyr og elektronikk :)

Nero
19/12/15, 17:09
Lenge siden noen oppdateringer her inne.
Har fortsatt bilen, har blitt noen oppgraderinger, vedlikehold og nødvendig reparasjoner av bilen så langt.
Blant annet nye Monroe 4c dempere rundt det hele for 1 1/2år sida, IPD krengstag foran og bak, Rigid sr2 10ledbar i nedre grillen for å nevne noe.
Fikk seg en 2 steg polering i høst med Menzrena fg 400 & 2500 toppet med et lag Swissvax Shield og polytrol på plasten. Farget også opp skinnet på sjåførstolen med Swissvax sitt kit.
Tok noen bilder før tåka kom i stad:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/528.jpg (http://s669.photobucket.com/user/TheEmil/media/Mobile%20Uploads/20151219_153201_001.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/529.jpg (http://s669.photobucket.com/user/TheEmil/media/Mobile%20Uploads/20151219_153144.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/530.jpg (http://s669.photobucket.com/user/TheEmil/media/Mobile%20Uploads/20151219_153247.jpg.html)http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/531.jpg (http://s669.photobucket.com/user/TheEmil/media/Mobile%20Uploads/20151219_153238.jpg.html)