PDA

Vis full versjon : Vaxellåda service erfordres



geirhs
15/12/13, 17:32
Har en 03 modell XC90 D5 som nå har gått 230 000. Har vel snart kjørt 100 000 siden den første gangen gikk i nødkjøring og begynte å melde om dette problemet. Den kom seg noe etter bytte av girkasse olje men fortsatt driver den å går i nød, men det er jo bare å stoppe motor og starte igjen og så lenge det kun skjer et par ganger i året så er det ikke noe stort problem. Men det som irriterer mest er at en hver gang når en starter motor må kvittere ut feilmeldingen og at varsellampa lyser orange hele tiden. Så er det noen som vet hvordan jeg fjerner denne feilmeldinga uten å måtte kjøre bilen på verksted?

Børge Vikebø
15/12/13, 20:59
Du må nok inn med vida, alternativt en basis feilkodeleser til å slette basisfeilkoder. Girkassen går i nødmodus fordi du ikke har fått nullstillt oljeskiftindikatoren, jeg hadde samme feilen 3 ganger på min ganske på rappen på kald kasse. Flushet kassen og fikk resatt adapsjon og resatt oljeskiftindikator. Etter dette har den rullet snart 40.000 km uten feilslag.

geirhs
15/12/13, 21:42
Oljeskiftet ble gjort på Helmia i Arvika så regner med at de nullstilte det de skulle. Får jeg ordnet dette med en Vida? Har en mistanke om at feilmeldingen kan være årsaken til at parkeringsvarmeren min ikke fungerer også selv om Helmia på mail hevder noe annet. Iallefall fikk jeg ikke denne til å fungere vinteren 2011 dette blir påpekt ved service men de finner ikke noe feil men det blir byttet tennstift kommer hjem men starter fortsatt ikke, da har bilen i mellomtiden fått en aktiv feilmelding på vaxellåda service erfodres. Ved neste service i 2012 blir den defekte park.varmeren påpekt igjen men de tester og finner fortsatt ikke noe feil med denne. Når så vinteren kommer vil denne fortsatt ikke fungere. Skriver da mail til helmia med min teori på hvorfor denne fungerer på service og ikke når jeg skal bruke denne men de har ikke tro på min teori og anbefaler at denne byttes. Er ikke noen bilmekaniker men jeg er helt sikker på at aktive feilmeldinger er årsaken til at denne ikke fungerer, så det skal bli artig å se når jeg får slettet feilmeldinga.
Hvor kan jeg få tak i en lik Vida??

MadAss
15/12/13, 21:49
Om ikke verkstedet ditt greier å løse problemet med varmeren, bør du finnet deg et annet.
Enkelte feil er selvfølgelig vanskeligere å finne enn andre, men da er det jo mulig å begynne med å prøve å bytte del etter del.

At girkassa di og dieselvarmer stammer fra samme problem, er i grunn svært usannsynlig. De ligger ikke på samme nettverk og har heller ingen felles strømkilder. Eneste felles feil de kan ha er jordingsfeil, men da ville du også hatt mange flere problemer.

geirhs
15/12/13, 22:14
Kan hende du har rett i dette, men synes bare at dette er påfallende. Aktiv feilmelding vaxellåde og Varmer fungerer ikke -bil på verksted-avlesing av feilkode vaxellåde- sletting av disse og varmer fungerer. Neste gang jeg så skal bruke parkeringsvarmeren fungerer den ikke, hva har skjedd i mellomtiden?jo aktiv feilmelding vaxellåde har kommet tilbake. Runde 2 på verksted og samme regla gjenntar seg ved og etter dette besøket. Nå har jeg gitt opp, men for meg virker det opplagt at når den virker når bilen er på verksted og ikke heime så må det være en sammenheng.

aarnes
16/12/13, 22:41
Kan hende du har rett i dette, men synes bare at dette er påfallende. Aktiv feilmelding vaxellåde og Varmer fungerer ikke -bil på verksted-avlesing av feilkode vaxellåde- sletting av disse og varmer fungerer. Neste gang jeg så skal bruke parkeringsvarmeren fungerer den ikke, hva har skjedd i mellomtiden?jo aktiv feilmelding vaxellåde har kommet tilbake. Runde 2 på verksted og samme regla gjenntar seg ved og etter dette besøket. Nå har jeg gitt opp, men for meg virker det opplagt at når den virker når bilen er på verksted og ikke heime så må det være en sammenheng.

Vel, ta scenarioet at dieselvarmeren er sota ned, dårlig glødeplugg etc. så vil den sette feilkode, og blokkere start. når du sletter feilkode, så er jo det nullstilt og den vil fungere igjen, helt til neste gang den feiler. Ikke unormalt at disse feiler over tid.
Bor du i nærheten av Oslo? If so kan jeg ta en diagnose på bilen din, samtidig nullstille denne indikatoren.

geirhs
17/12/13, 17:07
Hørtes logisk ut det, nei bor ikke i nærheten av Oslo. Vet du hvor jeg får kjøpt en slik Vida?. Har sett litt på nettet men virker ikke som det er noen i norge som selger slike.

aarnes
27/12/13, 00:14
Hos Volvo får du kjøpt DIce (ca 10k) og VIDA får du via VCC i Sverige - ca 30k i året.
Alternativt kan du bruke google (vida + dice) så finner du nok svaret du er ute etter :-)