PDA

Vis full versjon : Kjøpe lakk fra Ebay!



Jimmen
15/12/13, 12:31
Hei.

Kjøpte en ekstra bil nå på fredag, som må ha lakk!
Jeg er ute etter noe billig her, skal jo selvfølgelig se bedre ut enn Benga..

Vurderer Plasti-dipp, men hørt mye fram og tilbake.

Derfor vurderer jeg nå kjøpe lakk fra Ebay, prisene er ikke gale i det hele tatt.
Men er dette virkelig alt jeg trenger?

http://www.ebay.com/itm/Oxford-White-Gallon-Kit-Single-Stage-ACRYLIC-ENAMEL-Car-Auto-Body-Paint-Kit-/141132330099?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item20dc247473&vxp=mtr
Her er det jo under 1000kr med frakt for nesten 4 liter.. hva mer trenger jeg? Kan umulig være så billig.

:)

volvoRsport
15/12/13, 12:51
Husk at det ikke er lov å sende brennbare væsker med fly..

buster83
15/12/13, 12:58
Du kan gå på en smell met tanke på avgifter.. pga løsemidler osv..
Så ser det ut som du må kjøpe tynner i tillegg.. hvis du drar på et lakkverksted som driver med storbil f.eks så får du det nok for ca samme pris...
Vi betaler ikke mer enn rundt 160 - 200 for liter'n inn på acryl lakk. (Lastebillakk som blir like fin som personbillakk)

Jimmen
15/12/13, 13:54
Du kan gå på en smell met tanke på avgifter.. pga løsemidler osv..
Så ser det ut som du må kjøpe tynner i tillegg.. hvis du drar på et lakkverksted som driver med storbil f.eks så får du det nok for ca samme pris...
Vi betaler ikke mer enn rundt 160 - 200 for liter'n inn på acryl lakk. (Lastebillakk som blir like fin som personbillakk)

Er veldig fersk når det kommer til lakk her, kun lakket en del med sprayboks.. :p

Men, på en S70.
Hvor mye lakk trenger jeg? Hvor mye klarlakk, og mye tynner?

Ett spm til, lastebil lakk.. Hva er egentlig forskjellen mellom denne og bil-lakk?
Vanskeligere og legge eller?


Har masse spm, men har bestandig lyst til å prøve og spraye en hel bil selv.. nå er det på tide! :)

Ola Hagen
15/12/13, 15:10
lastebil lakk skal vel være mer solid. Men vet ikke om lakken er like solid idag og.

Og hvis du sprayer bilen så kan bilen se fin ut på avstand, men lakken kan kjennes litt porete da spray er grov korna i forhold til sprøyte. Så det blir jo ikke så glatt, men ruglete.

roffenn
16/12/13, 16:24
"Lastebil lakk" som vi kaller tettfarge blir bladet med herder og tynner, denne trenger da ikke klarlakk for og herde. Men er fult mulig og legge klarlakk på...
Dette med at den er små mye grovere er litt tull, men at det blir litt mer struktur er sant. Legges den rett og i god flyt blir det pent.

Men hvis noen lakkerer i garasjen og ikke har noe erfaring med å lakke så vil jeg tro det blir like mye struktur uansett hvordan lakk man velger.

Tettfargen legges i først ett strøk i 80% flyt og i 100% og er enkel å lakkere. For og minske strukturen er det viktig og legge første strøket i jevn flyt. Mellom strøken skal man vente 5-8 minutter, ihvertfall det vi gjør men da ligger vi i rundt 20-25 grader i boksene.

Bil lakken legges i 80 - 100- 20 strøk og to strøk klarlakk. Er vanskeligere og få fin kontra tettfargene. Tar litt mer tid og krever mer fokus på strøkene for og få godt dekke, flyt og lite struktur. Så hvis lakkeringen ikke skjer i lakkboks av noen som kan lakkere ville jeg gått for tettfarge da det er lettere, jeg føler også at den er tykkere og lettere og ikke få støvkorn i..

Ta deg en tur til ett lokalt lakk verksted og be om å få pris på lakk til din bil. De vet hva du trenger og har det meste. :)
Men det ligge mye forarbeid i ett karroseri for og få en bra lakkering, er ikke bare og hive på lakk. :p

Hilsen lærling i faget :)

buster83
16/12/13, 17:01
hvordan du legger lakken varierer fra merke til merke.
Lastebillakk blir akkurat like slett og fin som personbillakk. spørs bare hvordan du blander den.. du kan tynne den f.eks 10 - 20% ekstra, men da må du være litt bevisst når du lakkerer. så kan du gå ned på dysestørrelse på sprøyta. du kan sprøyte nærmere og fortere... osv.. :)
Hvis du vil prøve å lakkere selv så vil jeg anbefale å bruke såkalt lastebillakk, da denne er billigere. en hel del billigere. Og metallic får du snart kun i vannbase. og da er du avhengig av min. 20 grader og luftgjennomstrømning... hvis ikke tørker det aldri..

Sig og appelsinstruktur hører med.. det du lærer av.. har lakkert alt fra semitrailere og hjullastere til personbiler og antikke spisestur i over 10 år, og kan garantere deg at det du lærer best av er å prøve :)
Værste som kan skje er at du må gjøre det oppatt. :)

Fordelen med å kjøpe lakk lokalt, er at du kan få en innføring i hvordan lakken skal blandes/påføres. :)

Christian
17/12/13, 00:33
Blei det den 850'en? :)

Jimmen
17/12/13, 20:23
Blei det den 850'en? :)

Ja, 850 gjort om til S70 2.5T ja, fyrer opp noen bilder i 850,S/V70 forumet i morgen ;)

Og, er rimelig sikkert at det blir lastebil lakk da det er billigere og ikke superkrise om jeg får litt sig eller noe som nevnt ovenfor.
Takk! :)

Lundberg Performance
17/12/13, 21:02
Finn deg en farvesjappe som selger Jotun hardtop AS, knall lakk til 150,-kr litern inkl herder.. Tynner koster ikke mange kronene for 5ltr...

Jimmen
17/12/13, 21:53
Finn deg en farvesjappe som selger Jotun hardtop AS, knall lakk til 150,-kr litern inkl herder.. Tynner koster ikke mange kronene for 5ltr...

Båt lakk..? Er ikke denne veldig tykk da?
Har ikke byggmakker jotun forresten?

Lundberg Performance
17/12/13, 23:38
Båt lakk..? Er ikke denne veldig tykk da?
Har ikke byggmakker jotun forresten?

Jepp, er defor der finnes tynner. Er eget blandingsforhold hvis den skal sprøytes. Er ikke sikker på det. Jeg kjøpte hos westing.

Jimmen
18/12/13, 15:18
Jepp, er defor der finnes tynner. Er eget blandingsforhold hvis den skal sprøytes. Er ikke sikker på det. Jeg kjøpte hos westing.

Skal sjekke like over helga jeg :)