PDA

Vis full versjon : Slakk dørhengsel/Bolt



Rasp
14/12/13, 22:50
Noen som har eller har hatt plage med dørhengsle på v70 ? Jeg mistenker att bolten i nedre hengsle er helt utslitt(håper det er bolten) når jeg tar å løfter døren når den er open så er det en god del slark, dette er jo litt trasig da då døren aldri går skikkelig igjen uten å måtte opne den før å ver litt meir bestemt å slå den igjen, men spørsmålet mitt da er om man får kjøpt nye bolter og om noen har en fix på dette?

Morgis
14/12/13, 23:57
en god midlertidig løsning er å legge mutterskive mellom dør og hengsel. altså en mutterskive på hver bolt på nedre hendsle. husk å justere låsekloa i B stolpen før du smeller døra igjen ;). :)

apollo
17/12/13, 11:20
Jeg har samme på min 2008 mod. Har vært innom volvo i Sarpsborg og fredrikstad men de vet ikke hva en kan gjøre , de sier de aldrig har vært borti noe slikt ....
Var innom Volvo i Karlstad i Sverige og spurte , de undersøkte om det var noe reklamasjon på dørhengsler ,men fanns ikke noe fra volvo .
To teknikere undersøkte dørhengslene og konkluderte med at det måtte skjæres ut den gamle og sveise i en ny hengsel på karosseriet. Ikke noe problem som de sa :-)
Men skal prøve først med en skive som jeg kan legge mellom ..

Rasp
17/12/13, 17:43
hei og takk for svar, vart det tatt ut bolten med deg for å inspisere hengsle?

apollo
18/12/13, 16:32
Døra ble ikke tatt av , men er veldig enkelt på disse bilene , en skru oppe og en nede og så stopperen , bare å løfte av , skal se om jeg får gjort det snart så jeg kan finne litt mere ut av det ........

Rasp
18/12/13, 18:01
Ja må få gjer ei kvart med det en dag jeg oxo

orfaman68
17/07/14, 20:15
Fikk du gjort noe med hengseln? Har samme problem på min XC 70. Det finnes en Volvo originaldel, det er hele hengsel, mener den delen, som ble sveiset i A-stolpe, pluss delen som sitter i dørra inkl. bolt.
Har skruet fra hverandre di nye deler og byttet denne faste som sitter i dørra pluss ny bolt. Hjalp dessverre svært lite, fant ut at slaget er i den del som er sveiset :(
Men tipset av Morgis skal jeg prøve- det er jo fort gjort :) Takk for den :)

Rasp
12/04/15, 22:04
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/609.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/610.jpg
Seint svar her men jeg dreia meg ny bolt på jobb som vart litt tightere i hullet å slakken i døra er borte, smurte på masse fett/grease, dette har no fungert fint siden etter sommer ferien 2014