Logg inn

Vis full versjon : Fjerde gir maks hastighet?

Aalsen
06/06/10, 23:03
Hei! Har kanskje et dumt spørsmål å komme med, men vil ligge på den sikre siden.

Den gamle volvoen fra ´76 har bare fire gir på fremoverkjøring (automatkasse). Skulle gjerne hatt ett til på motorveien. Når jeg holder 120km/t høres turtallet ut som 6000 omdr! Det høres helt voldsomt! Turtallet ligger da på 3500.

Hvilken hastighet holder dere som har samme kasse?

Jeg holder 100km/t da jeg er redd for at dem gamle akslingen og understell skal gå dukken eller slite seg ihjel og motoren skal "bli ødelagt" (B230E). 100km/t er grensa for levelig kjøring over lengre tid høres det ut som.

Høres ikke trygt ut å ligge i 120 i en time i strekk..

Jeg tenker og at på 70-tallet hadde vi ikke motorveier og man trengte da ikke et femte gir, at bilen ikke er beregnet for høye hastigheter..

Torra
06/06/10, 23:12
Gammal volvo tåler alt i mine øyne..

Anders-
06/06/10, 23:24
Du dreper den nok ikke, har nok en del omdreininger på min 77 modell med m45 jeg og, noe særlig over 90-100 er høyst ubehagelig..

Aalsen
06/06/10, 23:41
Jeg merker faktisk ikke særlig forskjell fra 100-120, det eneste er lyden fra motoren. Girkassa er forresten bytta i 2001 tror jeg det var. Men hvilken kasse det er vet jeg ikke.

ArneR
07/06/10, 03:07
Siden du nevner at du har 4 gir, gjetter jeg på at det er en AW03-70 (eller AW03-71).

Dette er en tretrinns automatkasse med overdrive.

Om du kopler ut od så pilen i dashen lyser og kjører i f.eks 80, har du mye turtall da?

Wrasko
07/06/10, 05:50
Jeg vet lite om disse 4 autotrinnskassene. Men har kjørt en del 76' 244 med 3 trinn automat, og denne får en syk lyd i 95 km/t. Blir en slags ekstra uling.

Det jeg egentlig prøver å si, er at 3500 rpm i 120 er relativt normalt, og det er vel ca det samme som 245'en min holder i samme hastighet.

Soulair
07/06/10, 06:34
Hei! Har kanskje et dumt spørsmål å komme med, men vil ligge på den sikre siden.

Den gamle volvoen fra ´76 har bare fire gir på fremoverkjøring (automatkasse). Skulle gjerne hatt ett til på motorveien. Når jeg holder 120km/t høres turtallet ut som 6000 omdr! Det høres helt voldsomt! Turtallet ligger da på 3500.

Hvilken hastighet holder dere som har samme kasse?

Jeg holder 100km/t da jeg er redd for at dem gamle akslingen og understell skal gå dukken eller slite seg ihjel og motoren skal "bli ødelagt" (B230E). 100km/t er grensa for levelig kjøring over lengre tid høres det ut som.

Høres ikke trygt ut å ligge i 120 i en time i strekk..

Jeg tenker og at på 70-tallet hadde vi ikke motorveier og man trengte da ikke et femte gir, at bilen ikke er beregnet for høye hastigheter..

Er du helt sikker på at du har 4 trinns/3 trinns + OD og ikke 3 trinns lockup elns?

Jeg hadde 4 trinns lockup (ZF-4HP22) og 3,91 i bakakslingen som gav 2500 rpm ved 100 km/t.

Aalsen
07/06/10, 12:44
Siden du nevner at du har 4 gir, gjetter jeg på at det er en AW03-70 (eller AW03-71).

Dette er en tretrinns automatkasse med overdrive.

Om du kopler ut od så pilen i dashen lyser og kjører i f.eks 80, har du mye turtall da?

Koble ut overdrive? Jeg er ikke hundre prosent sikker på hva overdrive er og går det an å koble ut?

Aalsen
07/06/10, 12:51
Jeg vil ikke si meg helt sikker på om det er tre eller firetrinns kasse. Den har P, R, N, D, 1 og 2. Jeg mener den girer tre ganger fra første gir og oppover til den slutter å gire.

I 90km/t har jeg litt over 3000omdr og i 120 har jeg litt over 3500omdr.

Hva er forskell på od og lockup?
Har sett etter type girkasse i kvitteringen fra kassebyttet og overhalingen, men det stod ingenting.

Anders-
07/06/10, 14:25
Hvis du har en knapp på venstresiden av girspaken din og det begynner å lyse en pil opp i instrumentet har du od.. Men det gjør kanskje ikke det i gamle type dash? Har aldri hatt automat på så gammel bil

Aalsen
07/06/10, 15:05
Nei, jeg har bare en knapp på toppen, og den er vel bare til å få satt bilen i gir

Soulair
07/06/10, 16:31
Jeg vil ikke si meg helt sikker på om det er tre eller firetrinns kasse. Den har P, R, N, D, 1 og 2. Jeg mener den girer tre ganger fra første gir og oppover til den slutter å gire.

I 90km/t har jeg litt over 3000omdr og i 120 har jeg litt over 3500omdr.

Hva er forskell på od og lockup?
Har sett etter type girkasse i kvitteringen fra kassebyttet og overhalingen, men det stod ingenting.

Virker som du har 3 trinns kasse med 1:1 utveksling i siste gir og 4.10 i bakakselen..

Overdrive ligger i ordets betydning og er et ekstra gir som har en ?høyere? utveksling enn 1:1 (f.eks 0.67:1). Dette gir ca 500-600 rpm mindre, som igjen gir lavere drivstofforbruk og mindre slitasje på motor.

Lockup er en funksjon i de fleste automatkasser som låser converteren slik at den ikke lengre slurer, men har fast forbindelse. Denne slår inn etter siste giret og kan misforstås som et "halvt gir", fordi turtallet dropper 100-500 rpm avhengig av hvor mye pådrag du har.

Men finnes sistnevnte i de gamle 240 automatkassene??

volvo_entusiast
07/06/10, 16:52
det er hvertfall ikke farlig, har ligget på motorveien i 2 timer på 5000 omdr, også to timer tilbake, så 3500 omdr er ikke no problem ;)

Aalsen
07/06/10, 18:20
det er hvertfall ikke farlig, har ligget på motorveien i 2 timer på 5000 omdr, også to timer tilbake, så 3500 omdr er ikke no problem ;)

Hehehe. Hva slags bil og modell var dette?
Nei, 3500 burde vel gå bra da :D

Aalsen
07/06/10, 19:19
Virker som du har 3 trinns kasse med 1:1 utveksling i siste gir og 4.10 i bakakselen..

Overdrive ligger i ordets betydning og er et ekstra gir som har en ?høyere? utveksling enn 1:1 (f.eks 0.67:1). Dette gir ca 500-600 rpm mindre, som igjen gir lavere drivstofforbruk og mindre slitasje på motor.

Lockup er en funksjon i de fleste automatkasser som låser converteren slik at den ikke lengre slurer, men har fast forbindelse. Denne slår inn etter siste giret og kan misforstås som et "halvt gir", fordi turtallet dropper 100-500 rpm avhengig av hvor mye pådrag du har.

Men finnes sistnevnte i de gamle 240 automatkassene??

Aha. Hmm, mulig jeg har lockup. Når jeg slipper gassen i siste giret, faller turtallet med noen få hundre rpm. Og når jeg gir gass, hopper turtallet noen få hundre rpm opp før den "tar tak" liksom

locked
07/06/10, 19:33
når du gir gass går turtallet opp, men om du holder konstant gass skal turtallet gå litt ned igjen om du har passert 90..

men det er neppe lockup på 240 en tror det kom i 740 en sammen med zf kasse

ChrML
07/06/10, 20:11
Aha. Hmm, mulig jeg har lockup. Når jeg slipper gassen i siste giret, faller turtallet med noen få hundre rpm. Og når jeg gir gass, hopper turtallet noen få hundre rpm opp før den "tar tak" liksom
Har du lockup så skal kassa oppføre seg som en manuell kasse, dvs være direkte koblet forbi converteren når du er over 90-100 km/t. Altså det der skal ikke skje hvis du har det.

Aalsen
07/06/10, 22:02
Har du lockup så skal kassa oppføre seg som en manuell kasse, dvs være direkte koblet forbi converteren når du er over 90-100 km/t. Altså det der skal ikke skje hvis du har det.

Nei, da har jeg nok ikke lockup. Hører den slurer på lavt turtall i første gir, og det er vel converteren som slurer? Da er motoren koblet gjennom converteren i siste gir også siden det ikke er lockup? Dvs siden rpm er pluss/minus et par hundre ved gassing/ikke gassing? Helt nytt for meg detta, men tror jeg forstår.

Motoren er forresten en B230E, så jeg tenkte siden kassa også er bytta, at den ble bytta til en som "hører til" denne motoren. Denne motoren er vel fra midten av 80-tallet?
Uansett er det ikke helt samstemming mellom kassa og motor siden det ligger misstanke om at kassa tar for mye kraft fra motoren på tomgang, så har antageligvis en kasse som kom før tidlig på 80-tallet da lockup funksjonen dukket opp.

volvo_entusiast
09/06/10, 08:38
det var en 1978 244 med b230 k med a forgasser :)

gaupe
09/06/10, 09:15
når du gir gass går turtallet opp, men om du holder konstant gass skal turtallet gå litt ned igjen om du har passert 90..

men det er neppe lockup på 240 en tror det kom i 740 en sammen med zf kasse

Du har AW71L, som også vart levert i 240. Så sannsynlegvis har du lockup frå 88 modellane, skal ikkje banne på det, sidan det er så lenge sidan automatkassa stod i 240en min.