PDA

Vis full versjon : Hjelp med div feilkoder (CEM-6A01, ECM 5340, BCM-0115, BCM-0148 osv)



eab
13/12/13, 20:03
https://dl.dropboxusercontent.com/u/18246351/feilkoder_v70.jpg


Dette ble lest ut i går. At dørlåsen venstre bak er dårlig oppdaget jeg først på grunn av dette. Ny låsekasse får jeg billigst hvor?

I dag merket jeg at dstc systemet kuttet all motorkraft i høyresvinger i lav hastighet, samtidig som lampa i dashbordet blinket. Problemet er bare at dette skjer på tørr og fin vei uten antydning til hjulspinn eller skrens. Senere nå i kveld fikk jeg følgende to beskjeder i dashbordet:

"abs/antisladd serv. erfordras" og "bromsassistans serv. erfordras" samtidig som abs, antispinn og antiskrens ikke lenger fungerer.

Noen tips til hvor jeg bør begynne å lete? Skal få lest ut feilkodene på nytt i morgen, mtp. beskjedene som har dukket opp i dashbordet.

eab
13/12/13, 20:22
De øverste er jo greie nok, luftsensoren driter jeg i, bilen har bsr-programvare og vinduet på passasjerdøra har bugget litt (noe jeg tror er pdm-003e koden).

BCM-0115 er visst rattvinkelsensoren. Jeg logget denne i vida da jeg prøvde å kalibrere systemet, og dersom jeg vrir rattet til en av sidene så står det ikke konstant venstre hvis jeg vrir mot venstre, den hopper mellom høyre og venstre som en jojo. Samme hvis jeg drar rattet mot høyre. Er dette normal oppførsel?

Som en tilleggsopplysning kan jeg nevne at bremsepedalen av og til vibrerer (slik som når abs/dstc er aktivt) hvis man legger over fullt til høyre i lav fart og bremser. Mye det samme som når all motorkraft kuttes i høyresvinger. Kan det være så enkelt som et dårlig hjullager og abs-sensor som tuller pga telleringen som flytter på seg?

aarnes
14/12/13, 15:35
Jeg regner med at du sletta alle feilkoder, har kjørt et par dager og lest ut igjen?
Ellers kan du ha mye som ikke er reelt der. fra tidligere servicer, tomt batteri +++

Christian
14/12/13, 17:14
Det at DSTC jobber i tide og utide + bremsepedal som er rar kan være en gåen abs-føler/ring.
Hadde akkurat det samme på min, i høyresvinger tilogmed. Skiftet føler venstre foran (lå feilkode på den) så var alt i orden.

eab
14/12/13, 17:37
Feilkodene har blitt slettet flere ganger. Batteriet er ett år gammelt, og jeg har ikke fått noen feilkoder relatert til lav batterispenning. Somsagt er det bare BCM-kodene som er interessante. Resten går jo på bsr-programvaren i bilen, dørlåsen som ikke virker, og litt bugg med srs og dim.

Veldig nysgjerrig på rattvinkelsensoren, som hopper mellom høyre og venstre hvis man vrir rattet på rattet (uten å skifte retning).

aarnes
14/12/13, 21:04
Feilkodene har blitt slettet flere ganger. Batteriet er ett år gammelt, og jeg har ikke fått noen feilkoder relatert til lav batterispenning. Somsagt er det bare BCM-kodene som er interessante. Resten går jo på bsr-programvaren i bilen, dørlåsen som ikke virker, og litt bugg med srs og dim.

Veldig nysgjerrig på rattvinkelsensoren, som hopper mellom høyre og venstre hvis man vrir rattet på rattet (uten å skifte retning).

Har du byttet ratt noen gang? vet at noen bytter ratt, og ikke er helt nøye med å plassere på korrekt splines, da vil rattvinkelsensor lage krøll.
Rattvinkelsensor skal stå på 0 når rattet er rett og bevege seg med grader iforhold til hvilken vei du snurrer på det. den i seg selv skal nok kunne lage tull for resten av bremsesystemet iom at den regulrer antisladd (om du har det)
Det står jo at den mangler signal, kanskje bytte den? vil tro det er den billigste delen å starte med uansett.

Jeg poster ikke alt fra VIDA her, det er mye, men hva som skyldes hva:

BCM-0148:
Felorsak
Störningar eller intermittenta avbrott på CAN.
Internt fel i styrenheten för rattvinkelgivaren (SAS).

BCM-0115:
Felorsak
Störningar eller avbrott på CAN.
SAS inte ansluten på CAN.
Internt fel i SAS.

Begge feilkodene peker mot SAS, og som du skriver så ser det ut til at det er feil på den.

Det andre du nevner:

Som en tilleggsopplysning kan jeg nevne at bremsepedalen av og til vibrerer (slik som når abs/dstc er aktivt) hvis man legger over fullt til høyre i lav fart og bremser. Mye det samme som når all motorkraft kuttes i høyresvinger. Kan det være så enkelt som et dårlig hjullager og abs-sensor som tuller pga telleringen som flytter på seg?

Det høres ut som antisladd slår inn, fordi SAS ikke får/sender riktig signal.

Min mening er at alt peker mot SAS .

----

De andre feilkodene:

DIM-0002
DIM-0003
DIM-0005
DIM-0006
SRS-00D4
Høres ut som du må få reparert DIM, sjekk denne tråden: http://forum.vccn.no/showthread.php?14177-Volvo-01-og-nyere-med-DIM-feil

ECM-5340 og CEM-1D04 skyldes BSR, så disse kan du ignorere.

CEM-6A01 - defekt låsekasse, ikke unormalt. Så lenge den låser/låser opp ville jeg ignorert denne.

CCM-0021 -denne har jeg sett på MANGE biler, har byttet IAQS sensor uten at feilkoden forsvinner. Kanskje det skyldes uoriginalt kupefilter? jeg aner ikke, og har heller ikke lagt noen stor jobb i det, da feilsøkingen i VIDA sier sjekk kabler, evt bytt sensor. jeg har vanskelig for å tro at 8 av 10 biler har kabelbrudd. Sensoren sitter forresten under dekslet under frontruta (det som er rundt vindusviskere) på passasjersiden.

PDM-003E - VIDA sier:
Felorsak
Internt fel i programvara.

Felsymptom
Elektrisk fönsterhiss fungerar inte.
Manövrering av ytterbackspegeln fungerar inte.
Imma på rutor och/eller yttre backspeglar.


Håper du ble litt klokere :-)

eab
15/12/13, 16:43
Tusen takk ja, spørs om jeg bare får traske innom til volvo med lua i hånda og kjøpe en ny rattvinkelsensor for å prøve da. Har aldri vært byttet ratt på bilen, men jeg har prøvd å kalibrere dstc systemet flere ganger uten at det hjelper så veldig lenge hver gang.

Har ikke merket noe galt med DIM, alle lamper, visere og tekst ser ut til å virke slik det skal. Men det er kanskje stille før stormen. Det samme med låsekassen og vindusheisen, de kødder bare av og til.

Børge Vikebø
15/12/13, 20:55
CCM-0021 , hvis denne feilkoden er noe tilsvarende den feilkoden man har på solarsensor på toyota så er det bare en kode som er aktiv når bilen ikke går...

eab
15/12/13, 21:57
Er det noen måte jeg kan finne ut om det er sensoren eller programvaren isåfall? Har vida og dice, hvis det hjelper

Bilen har ikke vært på service hos et volvoverksted på noen år, så den er neppe oppdatert

MadAss
15/12/13, 22:00
Jeg slettet meldingen igjen fordi jeg tviler på at det programvarefeil da du mangler SAS intern fel feilkoden. Men har du hatt bilen på Service 2.0 så har du siste programvaren. Har du aldri oppdatert programvaren i bilen, så kan det jo være et sted å begynne.
Der er ikke noe feilsøkingsprosedyre for å se om det er programvaren, men volvo sier at programvaren skal oppdateres før rattvinkelgiver blir byttet.

eab
16/12/13, 15:26
Etter å ha søkt litt mer på nettet, og blant annet funnet denne (http://v70r.com/forums/topic/32913-dstc-unnecessarily-activating-on-right-turns/) forumtråden, ser det ut til at jeg må sjekke hjullager, stikkakslinger og drivknuter før jeg bruker opp julegavebudsjettet.

Hassel
22/12/13, 22:54
Sjekke at ikke en drivaksel har løsnet? Så den ligger å slår inn og ut på sensoren? :)
Hvis ikke dette så ligger feilen i rattvinkelgiver. Da du ser at der er kommunikasjonsproblemer. Og det er ikke bcm eller ecm som er problemet her. Men der problemer med å få kontakt med sas. Ikke så uvanlig feil dette når dem er godt en stund!
Prøv å skifte denne, inn til Volvo får og programmere opp. Hvis ikke er du like langt :)

eab
23/12/13, 14:28
Har ikke hatt tid til å se mer på bilen, men kjørte innom volvoforhandleren i dag. 3 høvdinger og litt småpenger skulle de ha for en ny sas.

Må jeg inn til volvo for å legge inn programvare? Holder ikke å bare kalibrere på egenhånd? Forbanna tull det der med programvare og oppdateringer på alt mulig.

MadAss
23/12/13, 14:30
Må ha "SAS omladning" programvare i tillegg til kalibrering.

Sent from my Galaxy Note 3

eab
23/12/13, 18:07
Blir mye spørring her nå.. :)

Stemmer det at det er selve sensoren, ikke tilhørende modul, som sannsynligvis er defekt? På engelske fora snakkes det om clockspring og steering wheel module. Fant også ut at softwaren som nevnes her i bunn og grunn tillater litt mer avvik i rattvinkelgiveren før feilkode evt settes. Hvis dette stemmer så vil dette bare maskere problemet?

Modulen kan visstnok ikke flyttes fra bil til bil, men sensoren/giveren kan det. Stemmer det? Og hvis jeg bare bytter giveren, ikke modulen, må det fortsatt lastes inn sw?

Er det sannsynlig at trøbbel med abs sensorer og/eller tellering kan sette slike feilkoder? Dette er somsagt bare et problem i høyresvinger :confused:

Og tilslutt; har volvo norge noen supportavdeling jeg kan spørre om slike ting? :-p

Hassel
23/12/13, 19:15
Sasen er det for og kommunisere med både dstc og abs så er ikke umulig at det setter opp feil på abs nei.
Som regel så er det kontaktrulla som er galt på dette her.

eab
23/12/13, 22:36
Var ute nå i kveld for å framprovosere feilen, og jaggu fikk jeg ikke en ny feilkode! BCM-0011 denne gang, og denne feilkoden forsvant hver gang jeg stoppet og startet bilen. Dukket ikke opp i vida i det hele tatt. Nå er de opprinnelige bcm-kodene borte, lurer på hva det skyldes?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/18246351/Screenshot%202013-12-23%2021.19.55.png

Så jeg tok meg en kjøretur, her er både høyre og venstre abs-giver foran. Som dere ser så er det litt avvik. Grunnen til at de har forskjellig skala ser dere i neste bilde. (dette er en skjermdump fra kjøring rett fram i 80ish km/t.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/18246351/Screenshot%202013-12-23%2021.49.41.jpg



Her kjører jeg i en høyresving, og som dere ser så har visst venstre forhjul rimelig god fart i forhold til høyre...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/18246351/Screenshot%202013-12-23%2021.30.57.jpg



I venstresvinger er signalet fra venstre abs-sensor ganske rent og pent. Det er bare rett fram og i høyresvinger det blir funky.

Hassel
24/12/13, 12:30
Har du sjekket at drivakselen sitter som han skal? At han ikke har skruen har forlatt redet og drivaksel bare hopper litt inn og ut?

eab
28/12/13, 16:20
Problemet er (midlertidig) løst! Shimsa ut abs-sensoren en liten millimeter..

Spørs om det er på tide å bytte hjullager snart, abs-ringen har tatt borti sensoren.

eab
14/01/14, 19:33
Her er det jeg regner med var problemet:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/18246351/Photo%2014.01.14%2017%2035%2021.jpg

Løsningen kostet 70kroner på biltema (65620), og hører egentlig til volvo 850:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsestyring/Bremsestyring-ovrig/ABS-ring-65620/