PDA

Vis full versjon : mer en 220 hester og 274nm??



kristoffer_v
13/12/13, 12:34
har hvert litt på tanken og faktisk gjøre ting litt låvelig på 240'n min jeg har kjøpt meg en "300hk oppsett" har ikke montert det enda, men jeg kom til og tenke på om det er mulig i få dette gokjent i vognkort eller om det bare er å ta fart å drite i får i si det pent??

er det noen som har gjort det før eller vet om noen som har gjort det?
hørte noen rykter om at hvis du monterer s60r bremser,calippere,klosser og skiver så skulle det være greit???

det koster jo 21000 hos volvo XD

setter pris på alle type svar :-D

er en 240 fra 91 med turbo

Arne94
13/12/13, 14:33
Du får ikke godkjennt oppsettet ditt. men bilen kan bremses i benk og så godkjennes.
Har du godkjennt turbo i vognkort?

kristoffer_v
13/12/13, 14:44
ja er gokjent turbo :)

skriver litt mail med bt nå å han sa at det normalt sett ikke går. så skal se hva han svarer nå, mtp på hva han mente med normalt sett :-P

men du mente ikke at jeg kunne benke den med 300 oppset og så få det i vognkort på lovelig vis???

Marius Nilssen
13/12/13, 14:45
Bygg motor med 300 oppsett, still ned turbo trykk og brems den til mindre enn 220hk og få bremsepapirene. Så sier du at du vil ha den godkjent med turbo og viser dem at det er mindre enn 220hk. Etter at den er godkjent stiller du opp trykket igjen :cool:
Du får aldri godkjent bilen med mer enn 220hk, men nesten alle som trimmer stiller ned trykket før bremsing slik at effekten er lovlig og stiller det opp igjen senere.

ellingsøyern
13/12/13, 15:12
regner med du snakker av erfaring......? blir for domt å skrive det der....

Marius Nilssen
13/12/13, 15:23
Har ikke noe erfaring med slikt men det er den eneste metoden å få det ''godkjent'' på. Er ikke en smart ting å gjøre da, ender du i en ulykke og de finner ut at bilen har mer hester enn lovlig vil de nesten garantert bruke det mot deg og du er gjeldsslave resten av livet.

Batland
13/12/13, 15:28
har hvert litt på tanken og faktisk gjøre ting litt låvelig på 240'n min jeg har kjøpt meg en "300hk oppsett" har ikke montert det enda, men jeg kom til og tenke på om det er mulig i få dette gokjent i vognkort eller om det bare er å ta fart å drite i får i si det pent??

er det noen som har gjort det før eller vet om noen som har gjort det?
hørte noen rykter om at hvis du monterer s60r bremser,calippere,klosser og skiver så skulle det være greit???

det koster jo 21000 hos volvo XD

setter pris på alle type svar :-D

er en 240 fra 91 med turbo
Ja, du kan drite i å få godkjent mer enn 220 hk uten enorme mengder arbeid og utlegg. En nabo hadde en 240 engang som var godkjent med oppjustert B21AT. Biltilsynet tabbet og i stedet for 220 hk ble det 220 kw. I vognkortet stod det 300 hk.!!

Jeg ringte til Volvos tekniske avdeling og diskuterte dette med dem. Rasset i andre enden NEKTET å tro på at det stod 300 hk i ett eneste vognkort som tilhørte en Volvo 240.
220 hk var absolutt maksimum som kunne godkjennes!

...og sånn er det bare ;)

kristoffer_v
13/12/13, 16:20
det rykte som går med at det går an å få gokjent med s60r beremser hele vegen og alt av mulige stag for og få bilen stivere så den ikke vris pga nm. er bar tull det da??

turb00le
13/12/13, 16:29
Du kan nok etter en del papirarbeid få bilen godkjent med r b bremser. De fleste stsgene er jo egentlig originale med unntak av tårnstaget.

Greia er at bilen er godkjent for inntil 220hk i seg selv. Skal du ha mere blir det godkjenning hos tuv, men det er såpass kostbart at bare noen ihugga entusiaster har gjort det med f.eks e30 med e36 m3 motor.

Du kan alltids sende en søknad til Biltilsynet, hva andre har fått godkjent er ikke verdt så mye for din del uten aksept på en søknad.

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

Batland
13/12/13, 16:48
det rykte som går med at det går an å få gokjent med s60r beremser hele vegen og alt av mulige stag for og få bilen stivere så den ikke vris pga nm. er bar tull det da??
Det er myye prat og vas rundtom.
Hvis man f.eks setter på R-bremser og får bilen gjennom en EU kontroll så er jo bilen forsåvidt godkjent med R-bremser. Den er imidlertid ikke godkjent OMBYGGET med R-bremser og det er noe helt annet.
At noen har fått en 240 godkjent OMBYGGET med mer enn 220 hk og fått dette inn i vognkortet betviles sterkt inntil det motsatt er bevist.

larsverm
13/12/13, 16:56
Bortsett fra i tilfelle en enkelt saksbehandlingsfeil, som du nevner lengre opp?

kristoffer_v
13/12/13, 17:33
da takker jeg for alle svar :D jeg skal hvertfall prøve å ta opp kampen med bt å se om jeg kan få en søknad mellom om jeg kan få låv :D

Batland
13/12/13, 18:29
Bortsett fra i tilfelle en enkelt saksbehandlingsfeil, som du nevner lengre opp?
Det kan man si, men denne tabben skjedde for nærmere 30 år siden og derfor lenge før gatebil.no og alt det som det førte med seg.
Tror du får høye odds på ett veddemål om at dette skal skje igjen.

larsverm
13/12/13, 18:46
Finnes sikkert også kontrollsystemer nå som gjør slike glipper mindre sannsynlige.

jabbajohn
13/12/13, 19:57
Njaa står i vognkortet til en mercedes faren av en kompis av meg har. At den er godkjent med 1224 hk. Så om de har systemer til og unngå slike tabber stemmer vel ikke helt ? :)

larsverm
13/12/13, 20:11
Er det av nyere dato? :p

jabbajohn
13/12/13, 20:19
Er av nyere dato det ja såvidt jeg forstod :) han hadde nylig kjøpt bilen så :P er vel mest sannsynlig 90 kw som skal stå der og ikke 900 kw.

skjarlie
13/12/13, 20:19
Fekk godkjent b230fk i min 1991 mod 740 i 2009. Der klarte biltilsynet å skrive feil, så det står 1235 hk istaden for 135. Det står og dreiemontert istaden for dreiemoment :)

Batland
13/12/13, 20:23
Herlig.
Da er det bare å ringe forsikringsselskapet og forsikre bilen med denne effekten så burde du være trygg. :cool:

larsverm
13/12/13, 21:49
Jøss, da foregår skriving av vognkort på simplere og mer tilfeldig vis enn jeg ville ha trodd... :p

Jannern
14/12/13, 14:32
Du vinner i hvert fall de fleste gateracene Rundtom da hvis de sjekker vognkortet for da tørr ingen å kjøre mot deg haha ;D Merkelig at det er så normalt med skriveleifer i vognkort.. lurer på hva de sier om du setter i en motor med nesten den hk som er oppgitt der og stikker oppom bt bare for å være vrang haha..

mrstfu
14/12/13, 14:57
Du vinner i hvert fall de fleste gateracene Rundtom da hvis de sjekker vognkortet for da tørr ingen å kjøre mot deg haha ;D Merkelig at det er så normalt med skriveleifer i vognkort.. lurer på hva de sier om du setter i en motor med nesten den hk som er oppgitt der og stikker oppom bt bare for å være vrang haha..

Mye sånne småfeil. Når jeg fikk vognkortet på AWDen, var kWen justert ned en kW i forhold til det gamle vognkortet, go figure.