PDA

Vis full versjon : Gåen/havarert toppakning eller sprekkt topp? T5



christoffera
13/12/13, 00:09
Har hatt 850en min i noen måneder nå, det er en 84 mod Turbo, 2.3 liter.
Bilen ble kjøpt med sprukket radiator, og den har kokt et par ganger.
Aldri sett noe olje i vannet eller kjent eksos lukt, men har altid vært en del skum/sludge i olja.

Motoren har fått en del stell i det sisste. Generell service, nyoverhalt 18T turbo, radiator, samt nesten alt av vakum og vannslanger.
Den nye turboen lader 0.9 bar (uten chip), og har kjørt med den i en drøy uke. Motoren har oppført seg friskt og går veldig godt og rent.

I dag da jeg kjørt mistet jeg plutselig all kraft i motoren, og så på måleren at den ikke fikk noe turbotrykk...
Før jeg rekker å stoppe ser jeg at det ryker masse fra eksosen! Vann!
Jeg stopper bilen og åpner panseret. Kan ikke se noe galt noen vei, bortsett fra at vannet i tanken har steget, den koker altså litt.
Jeg lar den stå litt så starter jeg igjen og ser at det kommer masse røyk opp fra eksos sia.

Fikk tauet bilen til verkstedet mitt, men da løftebukken står opptatt for øyeblikket fikk jeg ikke sjekket så mye mer ute i mørket.
Jeg startet den en gang til og det ryker fra eksos sia. Skrur av og ser at det er vått på eksosmanifoilen.

Hender det at disse toppene sprekker? eller kan det være toppakninga som er helt sprengt?
Dette kan jeg selvfølgelig finne ut av selv, men får ikke skrudd på den før til uka.

Evnt, er toppene forskjellige på 5 cyl motorene? Eller er det som på rødblokka at alt passer overens?
Passer en topp fra en 2.5L 144hk på en 2.3 T5? feks...? Eller må jeg ha en topp fra en 2.3 T5? lukter dyrt :S

Begynner å bli ganske lei, bilen har ikke funket mer enn 3 dager av gangen før noe har gått i stykker, og sånn har det vært hele tiden mes jeg har hatt den.
Nymotens biler altså, 240en er aldri sånn mot meg :P

Takker of svar og innspill.

Sollien
13/12/13, 05:32
2.5 144hk topp kan du hvertfall avskrive, det er 10 ventiler... men om du kan bruke fra 20v er for meg ukjent. Men om det var toppen ville du vel få det strakt i olja..

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 2

850GLTsilver
13/12/13, 08:11
Nå er ikke sprukne topper det som plager disse motorene mest.

Men blåst toppakning er nok det som har vederfartet deg, og er ingen kostbar affære.
Bare bittelitt mer jobb på en Porche-motor enn på de late firerne du er vant til. :D
Forøvrig så finnes det masser av alt fra komplette T5-ere til alt av smådeler til de tilgjengelige overalt rett og slett, og til en rimelig penge.

christoffera
13/12/13, 09:29
Ja, jeg vet at toppakninger er et problem på dissa hvis de koker feks, men flere som har opplevd at den havarerer på denne måten?
Vann spruter ut på eksosen bokstavlig talt.
For å si det sånn, hvis det viser seg å bare være toppakninga som er gåen da priser jeg meg lykkelig. Selve jobben er ikke no problem for meg, men om toppen er gåen frykter jeg at dette er noe som fort koster 4-5 tusen...!?

Finner jo ut av det når jeg tar av toppen, men innen den tid er det fint å få vite hva sånnt koster, og hvilken topper som passer.

850GLTsilver
13/12/13, 10:44
20V topper er etter hva jeg har erfart like på alle motorene.
Det vil si, en må ta høyde for dette med VVT, som er en egen topp.
Så bortsett fra dieselene, så kan du strengt tatt kun se etter at det er tallet 4 som siste siffer i motorkoden.

Prisanslaget ditt på gåen topp er innenfor hva jeg vil si er normalt ja.
Men heldigvis så er topphavari noe som ikke er vanlig på disse.

christoffera
17/12/13, 16:19
Ok, mulig jeg går til innkjøp av topp/delebil snart. Kan noen bekrefte med 100% sikkerhet at en 20v topp fra en glt er 100% lik som en 20v topp fra en 2.3 turbo?
Evnt lik som en 20v topp fra en 2.0 turbo?

Greit å være helt sikker på at jeg kjøper riktig :)

850GLTsilver
17/12/13, 17:25
Ok, mulig jeg går til innkjøp av topp/delebil snart. Kan noen bekrefte med 100% sikkerhet at en 20v topp fra en glt er 100% lik som en 20v topp fra en 2.3 turbo?
Evnt lik som en 20v topp fra en 2.0 turbo?

Greit å være helt sikker på at jeg kjøper riktig :)


Samme årgang = samme topp.
94-96 er lik hverandre.
96-97 er forskjellig fra din, samme med 93 og 92
MEN forskjellene er så små at de går om hverandre, UNNTATT de siste modellene med VVT.
Du skal ha topp uten VVT.

christoffera
17/12/13, 18:05
Ok takk for svar :)

mrstfu
18/12/13, 10:22
GLTsilver: VVIS sitter i sin helhet i innsuget, ikke sant? Ingen påvirkning på utforming av toppen? Så en GLT-topp med VVIS vil da antatt passe en T5?

Christoffera: motoren er fra 94-modell.

850GLTsilver
18/12/13, 11:38
GLTsilver: VVIS sitter i sin helhet i innsuget, ikke sant? Ingen påvirkning på utforming av toppen? Så en GLT-topp med VVIS vil da antatt passe en T5?

Christoffera: motoren er fra 94-modell.

Så tror jeg brillene må på. VVT er noe helt annet enn VVIS. :D

Påpekingen om årsmodell var mer myntet på donortoppen i grunn.

C.Erstad
18/12/13, 12:30
Vær ops på at ventilene på eksossiden kan være natriumfylte på turbomotor topp... Dette er de til vanlig ikke på sugemotor...
Letteste er å få tak i T5 topp.

mrstfu
18/12/13, 14:35
Så tror jeg brillene må på. VVT er noe helt annet enn VVIS. :D



Ta på deg egne briller. Jeg spurte spesifikt om VVIS. VVT er da variabel eksoskam, er det ikke? Noe som er lite kompatibelt med et variabelt innsugsspjeld.

christoffera
18/12/13, 16:03
Er liksom så mye tvil i svarene jeg får på 850 forumet :P ingen som kan disse motorene her? slik som folk kan rødblokk motorene på den siden av forumet :P

C.Erstad: Er ikke bare lett og billig å få tak i en T5 topp heller, og ser ikke poenget i det dersom nesten alle 20v toppene er like.
Mest ideelle er å få tak i en glt topp, da jeg får med bedre kamaksler i tillegg.

mrstfu: Ja jeg så at din var 94 mod, og jeg tror jeg henter den :)

mrstfu
18/12/13, 16:07
Mest ideelle er å få tak i en glt topp, da jeg får med bedre kamaksler i tillegg.

mrstfu: Ja jeg så at din var 94 mod, og jeg tror jeg henter den :)

Får med litt mer enn kamaksler, da:-)

850GLTsilver
18/12/13, 16:17
Ta på deg egne briller. Jeg spurte spesifikt om VVIS. VVT er da variabel eksoskam, er det ikke? Noe som er lite kompatibelt med et variabelt innsugsspjeld.

Pøh.

Topp med VVIS eksisterer jo ikke :D
Derimot, så eksisterer det topper med VVT, noe som er mer relevant. Er vel ellers intet som skulle tilsi at VVIS og VVT ikke ville fungert fint sammen?
Nå leverte vel aldri motorer med VVT og VVIS samen, så det blir vel uansett gjetninger.
Men toppen bryr seg lite om det er VVIS eller ei. VVT derimot ER et større issue.

:)

850GLTsilver
18/12/13, 16:19
Er liksom så mye tvil i svarene jeg får på 850 forumet :P ingen som kan disse motorene her? slik som folk kan rødblokk motorene på den siden av forumet :P

C.Erstad: Er ikke bare lett og billig å få tak i en T5 topp heller, og ser ikke poenget i det dersom nesten alle 20v toppene er like.
Mest ideelle er å få tak i en glt topp, da jeg får med bedre kamaksler i tillegg.

mrstfu: Ja jeg så at din var 94 mod, og jeg tror jeg henter den :)

Tvil?
Er da vel rimelig klart og tydelig vel?

Eventuell usikkerhet skyldes ellers kun driftsikkerheten på disse hvitmotorene ;)
Nesten ingen som har åpna de vet du....

mrstfu
18/12/13, 16:25
Pøh.

Topp med VVIS eksisterer jo ikke :D
Derimot, så eksisterer det topper med VVT, noe som er mer relevant. Er vel ellers intet som skulle tilsi at VVIS og VVT ikke ville fungert fint sammen?
Nå leverte vel aldri motorer med VVT og VVIS samen, så det blir vel uansett gjetninger.
Men toppen bryr seg lite om det er VVIS eller ei. VVT derimot ER et større issue.

:)

Har aldri sagt at topper med VVIS eksisterer. Jeg VET at VVT er på eksossiden, derfor spurte jeg ikke om VVT. Jeg spurte om VVIS.

christoffera
18/12/13, 17:05
tvil?
Eventuell usikkerhet skyldes ellers kun driftsikkerheten på disse hvitmotorene ;)
nesten ingen som har åpna de vet du....

hahahahahahahahaha

850GLTsilver
18/12/13, 20:08
Har aldri sagt at topper med VVIS eksisterer. Jeg VET at VVT er på eksossiden, derfor spurte jeg ikke om VVT. Jeg spurte om VVIS.

Var da voldsomt til mas da?

VVIS du fortsetter nå så renner jeg ned bygda di og røyklegger den med'n Emil.

Kvitta deg med de sakene du skulle slenge eller?

mrstfu
18/12/13, 20:28
Var da voldsomt til mas da?

VVIS du fortsetter nå så renner jeg ned bygda di og røyklegger den med'n Emil.

Kvitta deg med de sakene du skulle slenge eller?

Det skal jeg svare deg på, om du minner meg på hvilke saker det er.

850GLTsilver
18/12/13, 21:50
Girkasse, diverse motordeler og sånt.
Men regner med du får avsetning for den 20Vtoppen nå?
Eller er det en 10V du prøver å slenge bort?

mrstfu
18/12/13, 23:33
Om den blir solgt, blir det bilen som helhet, ja.. har dog en M56 stående annetsteds, til salgs for den riktige summen.

Folkvord
29/12/13, 13:26
170hk toppen fra en suger passer ikke over, blant anna så passer ikke innsuget overens, mens alle topper fra en turbomotor er bolt one, samme om det er en 2.0l eller 2,3 eller ein 2,5l så lenge det er ein turbo.
eg har solgt turbotoppene eg har hatt for 1500-2000kr vett ikke om det er dyrt eller billigt

Shaiko
29/12/13, 14:10
5'erne er da utstyrt med vvt på både eksos og insug dem. Vvis har ingenting med toppen og gjøre.



Om du trenger en 20v topp har jeg en til turbo med glt kammer du kan få for 3500. + du på 500 så skal jeg tilogmed plane den for deg.

850GLTsilver
29/12/13, 17:26
5'erne er da utstyrt med vvt på både eksos og insug dem. Vvis har ingenting med toppen og gjøre.



Om du trenger en 20v topp har jeg en til turbo med glt kammer du kan få for 3500. + du på 500 så skal jeg tilogmed plane den for deg.

Null VVT på mine femmere. :D Og ingen VVT på innsug på noen av de vel?

Shaiko
30/12/13, 01:35
N blokkene har ikke vvt.

Rn blokkene fra 98 er utstyrt med vvt noen på begge kammene også

Rnc blokkene har cvvt og cps

2,4 na RN har vel vvt på insugsaksel

850GLTsilver
30/12/13, 09:16
N blokkene har ikke vvt.

Rn blokkene fra 98 er utstyrt med vvt noen på begge kammene også

Rnc blokkene har cvvt og cps

2,4 na RN har vel vvt på insugsaksel

Her snakker vi om en 94- 23 T5, og er så langt unna VVT som det er mulig å komme.
VVT på P80 omfatter kun eksoskam.

christoffera
30/12/13, 14:21
170hk toppen fra en suger passer ikke over

Nå begynner jeg å bli lei. Er det ingen som kan noe om Volvo 850 her?

Først blir jeg fortalt at alle 20v toppene er like, så er de plutselig ikke det alikevell...

hgnubel
30/12/13, 15:16
Her snakker vi om en 94- 23 T5, og er så langt unna VVT som det er mulig å komme.
VVT på P80 omfatter kun eksoskam.

Er du sikker på at ikke B5244T2 har VVT på begge? Ikke den vanligste motoren i P80, men er noen :)


Nå begynner jeg å bli lei. Er det ingen som kan noe om Volvo 850 her?

Først blir jeg fortalt at alle 20v toppene er like, så er de plutselig ikke det alikevell...

Du klippet jo bort det mest verdifulle fra posten du siterte.

170hk-motoren er en sugemotor med et spesielt innsug, som andre kunnskapsrike 850-guruer diskuterer her (VVIS).

Nyere turbomotorer (fra modellåret 1999) begynte å få variabel ventiltiming (VVT) som også er viktig å tenke på hvis du ser på såpass nye motordeler.

Det vil alltid være noen som kan noe og andre som kan mer (eller mindre, men mener det sterkere) på et forum.

Hvis du vil ha et "verdensmester"-svar hvor all tvil er borte (inntil eventuelle problemer kanskje dukker opp) så bør du spørre en verksmester på et volvoverksted :)

850GLTsilver
30/12/13, 15:55
Hmm. Er ikke sikker på det egentlig.
Var det ikke slik at det var et par sugiser fra 1999 som hadde VVT på innsuget, mens turbomotorene kun hadde det på eksosen?

Men jeg er åpen for at jeg tar feil. Ble jo svært mange varianter av disse femmerne etterhvert.

Men jeg står 100% for påstanden om topp på den motoren det her spørres om: 20V fra samme årstall går rett på. Å skulle forvente at topp fra en 10 år nyere motor skulle klaffe er jo i seg selv litt å trekke ting for langt.

Og Christoffera: Kan du bruke vann på motoren din? Spørsmålet ditt i starten på denne kan nesten sammenlignes med et slikt spørsmål.
Du har fått mengder med godt begrunnede svar, hvorpå det har vært litt polemikk rundt hvilke varianter av disse motorene som er kommet i ettertid,
og hva disse har vært utstyrt med.
Du har fått klare gode råd om hvilke topper du kan benytte, så utbruddet ditt om at "ingen kan noe om motorene på 850" blir litt i overkant, syns nå jeg.

hgnubels siste setning over her stiller jeg meg eller 100% bak.

Folkvord
30/12/13, 16:31
Nå begynner jeg å bli lei. Er det ingen som kan noe om Volvo 850 her?

Først blir jeg fortalt at alle 20v toppene er like, så er de plutselig ikke det alikevell...

http://www.swededemon.com/images/SDM/shots/engine/build/b5254ds1-7.jpg der ser du innsugshulla fra en sugis

http://www.volvoforums.org.uk/images/members/dooby/engine/engine10.jpg der ser du fra en turbo, så en sugis passer ikke på en turbo, må ha turbo topp fra en 94 til 96 mod så slipper du noe som helst modifisering osv, kan bruke topp fra nyere med mekaniske ventillufterer men må da sveise vvt eller bruke glt 170hk suge kammer om eg ikke tar feil

turb00le
30/12/13, 16:46
Eeh, har du røyka noe? Du viser her både innsug og eksosporter, som merkelig nok ikke er like...

Meg kjent så skal alle 20v toppene være like helt fram til vvt kom rett før 2000 et sted. Kan være at sugemotorer har solide eksosventiler mens turbo har natriumsfylte men det har ingen betydning med mindre du skal dra med deg en henger gjennom alpene.

Kammene er også forskjellige fra sugis og turbo, men kan brukes om hverandre.

Toppene fra b5204T passer også, klin like så lenge det ikke er noe vvt griseri.

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

christoffera
30/12/13, 16:47
Jeg får først beskjed om at alle 20v toppene fra samme årskull er like, så leser jeg at glt toppen IKKE passer på torbomotoren... Hva skal jeg tror?

Har ikke lyst til å kjøpe delebil/topp for å så finne ut at det jeg har kjøt ikke passer.

Jeg mener ikke at ingen kan noen ting her, men er jo umulig å vite hvem jeg skal tro på her når alle er uenige om ting.

mrstfu
30/12/13, 16:55
No offence mot Folkvord, men han er vel den eneste som hittil har vært uenig? Attpåtil har han bevist selv at han tar feil, ved å linke til bilder av eksosporter, ikke innsugsporter. Den ene er nok fra en 10v, jeg sleit med å finne riktig eksosmanifoldpakning og husker de hulla der godt.

850GLTsilver
30/12/13, 19:13
http://www.swededemon.com/images/SDM/shots/engine/build/b5254ds1-7.jpg der ser du innsugshulla fra en sugis

http://www.volvoforums.org.uk/images/members/dooby/engine/engine10.jpg der ser du fra en turbo, så en sugis passer ikke på en turbo, må ha turbo topp fra en 94 til 96 mod så slipper du noe som helst modifisering osv, kan bruke topp fra nyere med mekaniske ventillufterer men må da sveise vvt eller bruke glt 170hk suge kammer om eg ikke tar feil


Eh, eksosporter der på den øverste ja, og innsug på de nederste.

Er ikke veldig overraska over at de er forskjellige fra hverandre. Noe de forøvrig er på en og samme toppen også.

Folkvord
30/12/13, 19:49
sorry min fail, her har du suge bildet:P
http://www.vsemotory.ru/cphotos/control/2560x1920/f3afb2a21ed795de852615fa07e365f0/motor_b_5254_s.jpg

Folkvord
30/12/13, 19:59
har både b5252, b5254, b5204t b5234t topper ligende. menner den fysisk passer over på blokka da eg sammenlignet to topp pakninger fra en b5254 og en b5204t og mener og huske di va like, men skal du ha insuget fra en turbo på så passer det ikke på en 170hk topp. menner forbrenningskammeret er annerledes uten og ver helt sikker


noen som er uennige i innsugskanalene nå?? ifølge vida så stemmer ikke delenr fra en sugis mot en turbo heller.

har alle motorene stående så om noen er uennige så er di hjertelig velkommen for og se forskjellen:P
har ein topp fra en b5204t motor som er gått 538 401km om du vil ha en, motoren sveiv heilt fint brukte verken olje eller vann når den blei tatt ut
blei tatt ut pga bil blei kondemt, motor var kjørt 382 000 når den blei sett inn i bil, ellers så har en 2 komplette b5234t motorer som står i bil og kan prøvest før demontering om det er ønskeligt??

Shaiko
31/12/13, 00:41
Enkelt og greit for og ikke forvirre trådstarter. Alle 20v topper fra turbo før vvt kan du bruke.

christoffera
31/12/13, 14:59
Jeg trodde og det var slik Folkvord sier, innsugskanalene er forskjellige...

Her er et pakningsett fra skruvat, og man ser at det følger med 2 innsugspakninger som er forskjellige. En til turbo og en til nonturbo. Stemmer det?
Med andre ord toppene er ikke like.

christoffera
31/12/13, 15:01
sorry min fail, her har du suge bildet:P
http://www.vsemotory.ru/cphotos/control/2560x1920/f3afb2a21ed795de852615fa07e365f0/motor_b_5254_s.jpg

Er det en 20v glt motor? eller en 10v?
års mod?

mrstfu
31/12/13, 15:06
Om det ikke er en 10v, så er det en gammel 20v. Mangler oljetrykksreturen til toppen.

christoffera
31/12/13, 15:49
Åssen ser innsugskanalen ut på din 850 mrstfu?
http://img.skruvat.com/images/26/21435055/21435055_large_0.jpg

Eller

http://img.skruvat.com/images/26/21431802/21431802_large_0.jpg

Folkvord
31/12/13, 16:11
det er en 170hk altså b5254s
b står for bensin
5 står for 5 sylindra
di neste 2 talla står for 2,5liter
og siste tall er 4 ventiler per sylinder
og s står for suger
er en 93 mod

Folkvord
31/12/13, 16:12
Er det en 20v glt motor? eller en 10v?
års mod?

er en 20v 93 mod, visst du tar ein 10v topp og setter den på siden av en 20v topp så skal eg låve deg du ser greit forskjell på hva som er 10v og hva som er 20v:p

Folkvord
31/12/13, 16:16
så vil bare anbefalle deg og gjer som shaiko sier og få takk i en 20v turbo topp så er du sikker på den passer;-)

hgnubel
31/12/13, 17:10
Åssen ser innsugskanalen ut på din 850 mrstfu?
http://forum.vccn.no/

Eller

http://forum.vccn.no/

Min gamle 2.0 10V hadde pakning som den første der, bare så det er nevnt...

Hva mrsstfu har får han svare på selv :)

christoffera
31/12/13, 17:13
Hvis det stemmer at det er en 20v glt topp fra en 93 mod. Så kan vi jo med sikkerhet si at den IKKE hadde passet på min 94 mod t5 motor.

Er en 94 mod glt topp anderledes i innsugskanalen enn en 93 mod glt topp?

christoffera
31/12/13, 17:16
Min gamle 2.0 10V hadde pakning som den første der, bare så det er nevnt...

Hva mrsstfu har får han svare på selv :)

Ja trodde i grunn den var til 10v, men om folkvord har rett i at dette er en 93 mod 20v topp:
http://www.vsemotory.ru/cphotos/control/2560x1920/f3afb2a21ed795de852615fa07e365f0/motor_b_5254_s.jpg

Da vil den også trenge den "øverste" innsugspakningen som igjen betyr at den ikke vil passe med mitt "T5" innsug.

Så det jeg lurer på er om toppene ble endret i 94 slik at glt toppen har samme utforming på innsugskanalen som T5 toppene.

Folkvord
01/01/14, 02:12
skal ikke nekte for at det er noe skifte me div på toppene, men min 20v suger hadde samme type innsug kanaler som på bildet her, og det var ein facelift 95 mod

christoffera
01/01/14, 16:11
Så 95 mod glt 20v har også forskjellig innsugskanal som T5en? Hvis 93 mod og har det da går jeg utifra at ingen 20v topper fra glt passer på T5... Eventuelt kan man bytte ut t5 innsuget med glt innsuget?

Er det virkelig ingen 850 guruer her som kan noe om disse motorene?
Spørr man spørsmålet "passer en 531 topp på en b230fk rødblokk?" på 2,7,900 serie delen av forumet får man svar med en gang, her er det heller anderledes :)

Godt nyttår til alle forresten :)

mrstfu
01/01/14, 16:24
Mange guruer som kan masse om 850 her inne, problemet er at dette gjøres ikke. Utover GLTkammer blir som regel T5toppene holdt med deler til T5.

Men, det jeg tenker litt på... det er ganske ettertrakta med 3" gasspjeld fra GLT, og det gasspjeldet burde vel bare passe på innsuget det kom fra. Innsuget burde vel i det minste passe på 20v topper, uansett.

christoffera
01/01/14, 16:45
Større gasspjeld på glt enn T5?

Jeg gidder ikke reise helt opp til deg med biltralle for å så komme hjem å finne ut at toppen ikke passer!
Derfor hadde det vært veldig fint om noen hadde hatt peiling på om GLT toppen passer overens på T5 blokk OG innsug, og er helt lik i utforming.

Det er begrensa hvor mange uker jeg kan sitte å spørre om dette her, når ingen vet det, så jeg la ut samme spørsmål på face gruppa for å se om noen har peiling der!

Folkvord
01/01/14, 17:34
alle innsugkanaler på suge topp er like, og alle på turbo topp er like så nei ingen suge topper passer bolt on på en turbo motor.
du har vvs/vvt eller hva di kalle det i innsuget til suge innsuget, du har også 3" gass spjeld så må bytte slangen inn på gass spjeldet, pluss er ganske sikker på du har ein ana coating eller hva det hetter på ventilene osv osv osv,
er nok ein grunn for at volvo laget forskjellige topper istedenfor og bare masseprodusere topper fra sugisen og bruke den på alle noe som hadde spart dem for mye penger.

det du sier om at folk på 2-7 og 9 forumet svarer mye fortere er vel igrunn ganske enkelt at den typen motorer osv har vert i eit tiår lengre en hva hvitblokkene ar så folk har fått forskett mye mer.
en anna grunn er vel det at det er ikke så mye klatt med disse hvit motorene enda så folk har sluppet og stresse med slikt enda

men så hvorfor ikke bare få tak i en topp som er lik den du har?? så slipper du alt stresset med usikkerhett osv

spør ein som kalle seg for flyfaen her inne på forumet han kan ein del meir en di fleste her inne på forumet om hvitblokkene:p

christoffera
01/01/14, 18:30
men så hvorfor ikke bare få tak i en topp som er lik den du har?? så slipper du alt stresset med usikkerhett osv


Fordi folk gjerne skal ha like mye for en 20v t5 topp som man kan kjøpe en hel delebil for, derfor!

Takk da har vi fått avklart dette en gang for alle! 20v toppen er IKKE lik på T5 og GLT!

Shaiko
01/01/14, 18:47
Fordi folk gjerne skal ha like mye for en 20v t5 topp som man kan kjøpe en hel delebil for, derfor!

Takk da har vi fått avklart dette en gang for alle! 20v toppen er IKKE lik på T5 og GLT!


Glt toppen er ikke lik nei. Og om det tok deg 3 sider og lese det for og endelig forså det så har vi prøvd og si det til deg et par ganger allerede. Men du kommer jo bare med at ingen vet dette. Om du ikke vil lese hva folk sier så er det liten vits og spørre om det.

christoffera
01/01/14, 19:28
Glt toppen er ikke lik nei. Og om det tok deg 3 sider og lese det for og endelig forså det så har vi prøvd og si det til deg et par ganger allerede. Men du kommer jo bare med at ingen vet dette. Om du ikke vil lese hva folk sier så er det liten vits og spørre om det.

Noen sier de er forskjellige andre sier de er like, jeg kjenner ingen av dere, så hvem skal jeg tro på?
Når en tråd blir 3 sider lang, da er det hvertfall sikkert at ikke alle er enige, og det blir veldig vanskelig for meg å vite hvem jeg skal tro på.
Derfor ble jeg iritert og ønsket å få det avklart, da det er greit å vite før jeg evnt handler topp!

mrstfu
01/01/14, 19:46
I christofferas forsvar er det ingen som har produsert bevis for hverken det ene eller andre her, så at han er forvirra har jeg ingen problemer med å forstå.

850GLTsilver
01/01/14, 22:29
Legger med delenummer på byttetopp fra Volvo for 850 1995-modell:

B5204FT 8111178
B5234FS 8111178
B5234FT 8111178
B5234T5 8111178
B5254FS 8111178

B5202FS 8111153

Dette i følge VADIS
Så om Volvo klarer å levere samme topp til ALLE 4-ventilerne, så burde det vel gå greit om hverandre for oss også?

Folkvord
01/01/14, 23:15
min far jobber hos tidligere billia(nå kverneland bil jæren) og har jobbet der i 35 år og eg bruker vadis som di bruker på jobben der og ifølge dn vadisen så var ikke dellenr lik på toppene.
men kan ikke bare tråd starter hente den 170hk toppen og kleme den på da så får vi alle svar en gang for alle om den er lik eller ikke, og det er ikke vere en at han tar med toppen sin opp til der delebilen er og skrur av innsuget og ser på innsugskanalen og får se at innsugskanalene ikke er like.

er heller ikke vere en at han går inn på bildelsbasen.se og søker på hver enkel motor og ser på bilda der at innsugskanalen heller ikke er like, er så mye enkle ting en kan gjer på internette som for eks bare og søke på motorkoden og sammenligne med en aen motorkode osv,

mrstfu
02/01/14, 09:54
850GLTsilver er jo den som har stilt med noe i nærheten av saklig bevis her, jeg for min del har ingen aning. Kan se om jeg finner bilder fra da jeg bytta motor i min.

Sidenote: B5234FS? 2.3liter sugis? Funky.

mrstfu
02/01/14, 10:07
Alright, lite bilde her, unnskyld dårlig oppløsning.

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-13200904.jpg

Innsugssida av motoren Folkvord linka til viser innsugsporter som er helt runde, noe innsugsportene på 10V er. På bildet mitt ser man, om enn noe dårlig, at innsugsportene har et lite hakk i seg, i det minste har pakninga det. Med andre ord, jeg tipper motoren Folkvord har linket til enten er en 10V, eller en seinere 20V uten VVIS, om dette skulle hatt noen påvirkning på innsugsporten. Tross alt påvirker jo VVIS hvor i innsugsporten luften kommer, altså oppe eller nede, om enn lite.

GLTsilver, er de toppene du la ut delenummer til motorer med VVIS? Altså 92-94 GLT?

hgnubel
02/01/14, 13:08
Bladde tilfeldigvis i Volvos "Utmaningen", boken om utviklingen av 850-modellen, og fant denne hjelpsomme illustrasjonen av B5254F (170hk 2.5/20v m/V-VIS som det skrives i boken). Side 88, hvis noen vil studere nøyere.

http://i1012.photobucket.com/albums/af241/es89432/20140102_130053_zpst4xibua3.jpg

mrstfu
02/01/14, 13:13
Hmm, runde innsugsporter. Kanskje bare pakningen har den fordypningen i toppen?

Folkvord
02/01/14, 15:40
volvo har gått over til bare en type pakning, nemligt pakkningen fra turbo da den funker på både sugis og turbo

Folkvord
02/01/14, 15:42
visst bare det dårlige veret gjer seg snart så kan eg ta og FILME motorkoden på blokka og rive av innsuget så du får se runde innsugskanaler på di 2 stk 170hk motorene eg har stående

mrstfu
02/01/14, 15:52
Det mer viktige er om toppen passer. Innsuget kan jo brukes på T5en, om så uten VVISfunksjonen.

850GLTsilver
02/01/14, 17:32
Det mer viktige er om toppen passer. Innsuget kan jo brukes på T5en, om så uten VVISfunksjonen.

Tror ikke innsuget er det som vil lage problemer nei.

GLT-Topp med begge pakninger lagt løst utenpå:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/25.jpg (http://s1113.photobucket.com/user/850GLTsilver/media/20140102_171700_zps3c595948.jpg.html)

GLT-Topp med turbopakning lagt løst på:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/26.jpg (http://s1113.photobucket.com/user/850GLTsilver/media/20140102_171814_zps8dd43597.jpg.html)

GLT-Topp med GLT-pakning lagt løst på:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/27.jpg (http://s1113.photobucket.com/user/850GLTsilver/media/20140102_171844_zpsb9b23b3f.jpg.html)

GLT-Topp uten pakning lagt på.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/28.jpg (http://s1113.photobucket.com/user/850GLTsilver/media/20140102_171724_zpse866b15d.jpg.html)

Overlater til den enkelte å vurdere om dette er noe som vil kunne fungere eller ikke.
Selv ser jeg ikke de store problemene med å benytte GLT-Topp og GLT-pakning.
Ulempen er jo muligens at det er litt mer plass til luft inn i motoren, noe som er en ulempe?

Kan vel ellers kun legge til dette at hva MRSTFU sier her er noe som kanskje er litt mer å ta hensyn til:
Hva er egentlig forskjellene på disse toppene? Er det noe annet som skulle tilsi at GLT-topp ikke vil passe på andre 4-ventilersmotorer?
Og for å presisere med hensyn til de delenummerne på byttetopper lengre oppe her: De gjelder for 1995-modell.
Jeg har ikke sjekket for andre årsmodeller, annet enn at det visstnok er likt nok så lenge vi holder oss innenfor visse årsmodeller.
1992-modellen for seg selv, 1993-1995 for seg selv, 1996-1997 for seg selv og så blir det visst forskjeller omtrent for hvert år på grunn av VVT og slikt.
VVIS er begrenset til kun innsugsmanifolden og er i grunnen ikke tema i denne sammenheng.