PDA

Vis full versjon : Intake Air Tempsensor '99 B5254T



mrstfu
12/12/13, 09:41
Hvor sitter denne? Hvordan feilsøker jeg på den?

Får fra tid til annen opp en varsellampe på motorelektronikk, og med OBDII-instrumentet mitt leste jeg av 9 plussgrader på Intake Air Temperature under kjøring for et par dager siden, med 4.5 minusgrader omgivelsestemperatur.

Greit nok, innsugslufta blir nok LITT varmet opp på veien fra grillen til sensor, men 13.5 grader høres drøyt ut. Lurer da på om årsaken til feilkoden kan være denne. Noen andre som bruker et instrument som kan lese av IAT og sammenligne?

Noen andre motorer jeg kan hente en lik sensor fra? Lettere med tanke på feilsøking og prøvebytte.

TheStig
12/12/13, 10:59
Nå er det godt mulig jeg er ute på syltynn is her, men mener at det er den sensoren som sitter på belgen mellom luftfilterhus og innsug. Helt oppe ved luftfilterboksen altså..
Som sagt, godt mulig jeg blander sammen sensorer her nå. Men dette vet uansett 850GLTsilver alt om, mener vi hadde en prat der denne sensoren ble nevnt som mulig årsak når jeg sleit med min 850 her for et års tid siden..

Regner med at det er ganske likt på V70 også akkurat dette?

mrstfu
12/12/13, 11:08
Nja, ikke helt. Du har kun tempsensor, mens jeg har luftmassemåler (LMM). Om denne tar for seg temperaturavlesning og, vet jeg ikke... derfor jeg spør:-)

Åpen for diskusjon rundt om denne sitter langt nok inn på luftveien til at luften blir såpass oppvarmet innen den når den og. For ordens skyld, avlesningen på 9 plussgrader hendte etter å ha kjørt noen minutter i 60-70kmt, så det er ikke varmluft fra motorrommet som suges inn.

TheStig
12/12/13, 11:19
Skjønner. Jeg lykkes ikke helt med å finne ut hvor denne sensoren kan være plassert, men jeg fant en videosnutt med litt forklaring om hvordan man kan feilsøke IAT sensoren iallfall. Den ene pinnen skal ha 12V, den andre skal ligge på 4,6-5.0V. Denne skal variere i volt etter temperaturen på innsugslufta, og man kan teste funksjonen ved hjelp av en hårtørker.
Denne andre pinnen skal også være mulig å måle via pin 5 i OBDII kontakten.

Her er videosnutten iallfall. (Teit datastemme som prater)


http://www.youtube.com/watch?v=dM4zUa9-Ib4

850GLTsilver
12/12/13, 20:58
Nja, ikke helt. Du har kun tempsensor, mens jeg har luftmassemåler (LMM). Om denne tar for seg temperaturavlesning og, vet jeg ikke... derfor jeg spør:-)

Åpen for diskusjon rundt om denne sitter langt nok inn på luftveien til at luften blir såpass oppvarmet innen den når den og. For ordens skyld, avlesningen på 9 plussgrader hendte etter å ha kjørt noen minutter i 60-70kmt, så det er ikke varmluft fra motorrommet som suges inn.

Ikke bli overrasket over 13 graders tempøkning der.
Helt ideelt skulle temperaturen på IAT ligge opp mot 30 grader. (!) Skal sjekke hva den ideelt SKAL ligge på.
Du vet, jo kaldere luften er, jo mer varm luft hentes fra kappa på eksosmanifolden. Mye å gå på der.

Den sitter vel rett etter LMMen din denne? (1998 modell tross alt?) Gi meg VIN.

Er feil tegninger på VADISen min så jeg får ikke sett detaljene.
Finnes ingen preheating på inntakslufta, og derfor større inntaksslange på denne kontra tidligere motorer.

850GLTsilver
13/12/13, 11:14
Se der ja.
Her er det ikke helt enkelt å nøste ut det hele.
Bilen din er bruktimportert, og dermed av "ukjent opprinnelse".
Det vil si, jeg mangler litt mer info for å kunne finne ut litt mer.
Hvilken motorelektronikk har du? Vil tro det er MSA, men letter for deg å finne det.

I henhold til VIN, så er det klart en 1999-modell, noe som peker på at du slett ikke skal ha denne IAT-sensoren.
Dens oppgave skal være ivaretatt av utetemperaturføleren. (Samme som gir signal til utetempmåleren i bilen)
Dessverre ingen ting i VADIS sine feilsøkingsrutiner om akkurat denne IAT. Naturlig nok i og med at den faktisk ikke skal være der. :D

mrstfu
13/12/13, 11:17
Se der ja.
Her er det ikke helt enkelt å nøste ut det hele.
Bilen din er bruktimportert, og dermed av "ukjent opprinnelse".
Det vil si, jeg mangler litt mer info for å kunne finne ut litt mer.
Hvilken motorelektronikk har du? Vil tro det er MSA, men letter for deg å finne det.

I henhold til VIN, så er det klart en 1999-modell, noe som peker på at du slett ikke skal ha denne IAT-sensoren.
Dens oppgave skal være ivaretatt av utetemperaturføleren. (Samme som gir signal til utetempmåleren i bilen)
Dessverre ingen ting i VADIS sine feilsøkingsrutiner om akkurat denne IAT. Naturlig nok i og med at den faktisk ikke skal være der. :D

Jeg har alltid vært av intrykket at Vera har ME7, MSA har jeg ikke hørt om. Om jeg har en IAT i det hele tatt, vet jeg ikke... jeg bare leser av det som står i displayet på OBDII-leseren, og ja... den viser i celsius:-)

Har hørt rykter om at LMM kan brukes til å beregne inntakslufttemperatur... kaa det være løsningen her?

850GLTsilver
13/12/13, 11:29
ME7 ja.

Tja, skal se hva jeg finner.

Og her sies: Ingen egen temperatursensor. Ikke engang i LMM.
MEN: Manifold Absolute Pressure sensor (7/77), sammen med (Javisst:) Manifold Absolute Pressure sensor (7/81) benyttes for å beregne IA-temperaturen.

Ser i teksten at 7/81 egentlig er Intake Air Pressure.

Med andre ord: Du må velge mellom to trykksensorer i manifolkretsen din for å finne ut hvorfor IAT er feil.
Tror du må ha hjelp av VIDA her.

Fungerer som Fenix denne her :D
Trykksensorer for å beregne temperaturen på lufta.

mrstfu
13/12/13, 12:11
ME7 ja.

Tja, skal se hva jeg finner.

Og her sies: Ingen egen temperatursensor. Ikke engang i LMM.
MEN: Manifold Absolute Pressure sensor (7/77), sammen med (Javisst:) Manifold Absolute Pressure sensor (7/81) benyttes for å beregne IA-temperaturen.

Ser i teksten at 7/81 egentlig er Intake Air Pressure.

Med andre ord: Du må velge mellom to trykksensorer i manifolkretsen din for å finne ut hvorfor IAT er feil.
Tror du må ha hjelp av VIDA her.

Fungerer som Fenix denne her :D
Trykksensorer for å beregne temperaturen på lufta.

Men om trykksensorer i manifolden benyttes til temperaturberegning, må det trekkes fra trykket som turbo leverer da... med andre ord, hvor sitter turbotrykkssensor? Er dette noe et elektrisk turbotrykkssignal kan hentes ut fra?

C.Erstad
13/12/13, 12:18
Se der ja.
Vil tro det er MSA

MSA er innsprøytningsystemet som blir brukt på VAG 2.5TDI motoren :)

850GLTsilver
13/12/13, 14:38
Men om trykksensorer i manifolden benyttes til temperaturberegning, må det trekkes fra trykket som turbo leverer da... med andre ord, hvor sitter turbotrykkssensor? Er dette noe et elektrisk turbotrykkssignal kan hentes ut fra?

Trykksensoren i innsugsmanifolden er den som benyttes til turbotrykket også.
Hvordan disse beregningene skjer aner jeg virkelig ikke.
Men i "forklaringen" i VADIS, så er det nevnt at løsningen er valgt for å fange opp at ladeluften kjøles og at disse to følerne sammen beregner temperatur og trykk i innsuget.

Miss den med MSA ja. Blanda nok med ME7, som er det aktuelle motorstyringssystemet her.

mrstfu
13/12/13, 14:45
Så en innluftstemperatur på 13 grader varmere enn omgivelsene er ikke utenkelig, da temp/trykksensorene sitter i manifold?

Hørte med en annen kar, han mente tempgiver kunne sitte i gasspjeld. ETM, mind you.

850GLTsilver
14/12/13, 09:16
Så en innluftstemperatur på 13 grader varmere enn omgivelsene er ikke utenkelig, da temp/trykksensorene sitter i manifold?

Hørte med en annen kar, han mente tempgiver kunne sitte i gasspjeld. ETM, mind you.

Jeg må innrømme at jeg blir nokså usikker her.
Temperaturen er ment beregnet på et punkt der innsugslufta har gått gjennom både turbo og ladeluftkjøler, noe som nok uansett vil bety at temperaturen er høyere enn utetemperaturen. Men hvor mye? .... Ingen tempgiver i ETM. Ei heller i LMM. Der er VADIS klar.
Temperaturen beregnes ut fra trykkgiverne 7/77 i luftinntak, samt 7/81 som sitter i innsugsmanifold.