PDA

Vis full versjon : Ny bensinmåler VDO



Aalsen
12/12/13, 03:05
Er lei av å telle på kilometeren.

Bytta bensinmåler (den i dashen) til en annen brukt fra høggern i sommer, og denne oppførte seg litt annerledes. De første dagene tror jeg den målte sånn nogen lunde, men etter dette viste den tom, rundt halvfull eller full. Noe den fremdeles gjør etter et halvt år. Den forrige måleren jeg hadde viste kun tom eller full.

Av og til når jeg vrir om lysbryteren, går nåla i bånn og viser tom tank hvis den viste ca halvfull, eller så går den fra tom til ca halvfull.

Er det selve måleren som er defekt, eller er det overspenning et sted i instrumentpanelet som ødelegger måleren? I og med at den reagerer når jeg vrir om lysbryteren. Lite lyst til å bytte til en ny som funker hvis denne også blir ødelagt..


Og noen som vet hvor man får tak i en ny fungerende bensinmåler til 740 VDO instrument?

dag otto
12/12/13, 16:15
Hadde problemer med mitt VDO instrument og fant han her: http://www.blocket.se/orebro/Hastighetsmatare_Till_Volvo_740_745_88b_90ars_4757 902.htm?ca=11&w=3
Han selger og reparerer instrumenter til Volvo og har mulighet til å teste de i benk. Han har peiling og yter topp service til ikke så gærne priser :)

kermitt
12/12/13, 18:26
Sikker på at det er instrumentet og ikke målern i tanken?

Aalsen
12/12/13, 18:30
Genialt! Takker så meget for linken :D Kontakter han her når jeg har funnet ut hvor feilen ligger. Fant denne linken i går http://www.ebsw.se/Tankmatare_Brakis.pdf hvor man kan måle seg frem til om det er feil med giveren i tanken, eller om selve måleren er defekt :)

Står at han fikser bensinmålere også :)

dag otto
12/12/13, 19:04
Takk skal du ha for den pdf filen. Har ikke helt stødig tankmåler selv, men vet ikke hvor feilen ligger. Så den blir nok hjelpsom.
Jada, han fikser alle instrumenter og gir også god hjelp hvis du trenger det med råd og tips.
Lykke til og gi oss beskjed hva som var feilen :)

Aalsen
12/12/13, 19:32
Skulle bare mangle :) Ja, skal ut og måle ohm i bagasjerommet nå hvis mulitmeteret er fikset :p Målingen hoppet opp og ned og ble aldri stabil. Viste seg at en sikring hadde gått i multimeteret. La inn en spiker og håper den funker greit nå :rolleyes:

kermitt
12/12/13, 19:48
ALDRI bytt ut sikringer med noe som helst annet enn ei ny sikring. Kan like gjerne bare sette fyr på bilen med engang.

Aalsen
12/12/13, 20:05
ALDRI bytt ut sikringer med noe som helst annet enn ei ny sikring. Kan like gjerne bare sette fyr på bilen med engang.

Var en liten sikring i multimetere det var snakk om. Verste som skjer er vel at multimeteret går åt skogen..

Aalsen
12/12/13, 20:24
Da målte jeg motstand i bagasjerommet (fra nivågiveren). Den viste 0. Det kan stemme da tanken egenlig burde vert tom nå og jeg kjører på bensin som ligger i forgasseren, eller at giveren i tanken er defekt, noe som får måleren i instrumentpanelet til å vise tom tank.

Så målte jeg måleren i instrumentpanelet, der fikk jeg 0 volt der den skulle målt 7,92. Noe som også kan stemme, at måleren ikke får spenning slik at den er død. Men da er det noe galt med instrumentpanelet.

Da jeg kom inn igjen målte jeg et AAA batteri. Da viste måleren 0 volt. Så målte jeg et annet, da viste den 1,6. Så tilbake til den første, da gikk den opp og ned før den etter en stund stoppet på 1,6. Kan være multimeteret som er defekt.

Mao, jeg fikk ikke en dritt ut av disse målingene. Må få meg nytt multimeter..

Aalsen
14/12/13, 00:30
Nytt multimeter som funker. Målte 002 ohm i bagasjerommet. Spenningen bak instrumentpanelet var 7,97, så dette stemmer, men resistansen var 002 der. Skal fylle tanken etterhvert og gjøre ny måling.

kermitt
14/12/13, 00:36
Det er da bare å skru opp plastmuttern neddi der og løfte litt på den føler og se om du får noe utslag. Enkelt og lettvindt.

Aalsen
14/12/13, 03:50
Det er da bare å skru opp plastmuttern neddi der og løfte litt på den føler og se om du får noe utslag. Enkelt og lettvindt.

Hehe, det er ikke bare å skru opp den gitt. Først må de fastråtnede slangene av, noe som er nærmest umulig uten å ødelegge slangene helt. Så må den store plastringen, som også sitter bom fast, skrus av. Og den sitter bom fast. Lett å ødelegge og slikt.

kermitt
14/12/13, 14:31
Den muttern kommer lett med noen slag med meisel og slangene er veldig enkle å bytte. Kan være greit om de er så råtna.

Aalsen
14/12/13, 16:16
Ok, så det er lett å komme til hver ende av slangene? Er de lange? Må vel ligge under bilen hvis de skal byttes?

kermitt
15/12/13, 01:07
Det er greit å komme til ja. Stapper dem på nede og trør dem opp. Så kobler du det på armaturet før du skrur det på. Du må legge deg ned under for å få det til. Eventuelt få bilen opp.

Aalsen
16/12/13, 04:10
Er det også en gummiring eller noe bak den store svarte mutteren som lett kan gå i stykker? Kjipt med lekasje

Marius Skau
16/12/13, 04:20
Er en gummiring bak sjelve låse "muttern" ja. Kan være et h*lvete og få denne påplass igen ved montering.

Jeg har etter mange ganger og mange timers plaging funnet ut at jeg fremover tar ned hele tanken ved pumpebytte etc

Aalsen
16/12/13, 04:31
Hvordan ser denne giveren ut egentlig? Finner ikke noe bilde ved søking. Er 88 mod VDO instrumentpanel.. F.reg. sent i 87