PDA

Vis full versjon : 855 t5 ujavn gange



thune
11/12/13, 19:49
har ein 855 t5 som ikkje går som den skal på tomgang... harka og går ujavnt.. viss du går litt gass så smeller det i eksosen og så høyres det ut som det smeller i innsuget... og så plutselig kutta den og detter ned på ca 500 omdreininger så kommer den att.. når ein får den over 3000 går den noko så det berre synger etter.. har hendt at den kommer flammer ut eksosen..

noko som har formeining og kva som kan vere gale?
håper på svar

thune
11/12/13, 22:00
virker som den får for mykje bensin når den er på lav turtal kommer med ein gang når du kommer over 3000 då reagerer den som den skal.. når du gir gass... kan det vere dysene som er problemet?

gswede
12/12/13, 00:59
Ville startet med å sjekke fordelerlokk og rotor.
Se over alt av vacumslanger inkludert den til bensintrykkdempern på fuelrailen. Ikke glem vacumbendet på enden av innsuget, mot servopumpen.
Sjekk også alle slanger til og fra turbo/ic/gasspjeld

thune
12/12/13, 16:59
får opp feilkode
A2 232 Long term fuel trim, idling
A3 312 Right front wheel sensor. open/short detta er jo abs sensor som er gåen..
A5 122 Temp. sensor interval too long

B1 135 No signal from engine coolant temperature sensor
B1 Passenger’s side damper motor position sensor open circuit or
shorted to 12 volts

men dei andre skjønner eg ikkje kva betyr...
har oversett dei til norsk men skjønner ikkje kva det er

TheStig
12/12/13, 17:06
Blir den værre etterhvert som motoren blir varm?
Tenkte på den der temperatursensoren, at den tror motoren er kald hele tida og bare kjører på med kaldstart hele tida?

thune
12/12/13, 17:09
ikkje som eg kan merke nesten så den går litt finare når den blir varm men ikkje store forskjellen

TheStig
12/12/13, 17:47
Da røk vel den teorien. Men som gswede sier, tenningsdeler er absolutt greit å sjekke. Å spesiellt om det er lenge siden det er byttet, eller om du ikke vet hvor lenge siden det er byttet. Det kan være nok med litt dårlig gnist på ene pluggen så har du alle symptomene du ramser opp, så det er absolutt greit å utelukke aller først. Godt mulig det kan gi seg utslag i noen av feilmeldingene du nevner også.

gswede
12/12/13, 18:06
A2 232 LTFT idle, betyr at ECU overkorrigerer. Du har mest vacum på tomgang..
Vill gjetting leder meg mot enten vacumlekkasje eller tomgangsmotoren som er lekk eller på annen måte ikke virker. Eksoslekkasje før O2 sensor kan også forpurre LTFT

Plugger blir nevnt, om en eller flere er slitt utenfor fabrikkspec gap vil det påvirke forbrenning og dermed LTFT.

Innsugspakning kan lekke.

Bruk kun originalplugger, samme gjelder fordeler lokk, pluggledninger etc

Hva gjelder koden for ECT, hva viser temperaturnålen i dashbordet? Alle tempsensorer har begrenset levetid. Alltid smart å bytte sensor i samme slengen som termostat.

thune
12/12/13, 19:51
tempraturen inne viser normalt... den leker eksos under bilen men den har gått fint med det.. pluggane skal ikkje vere så gamle men trur dei vart kjøpt på biltema... ikkje eg som kjøpte dei... kan vere greit og få tak i nokon på volvo eller bildeler... har hatt av insuget når eg fiksa veivhusventeliasjonen... men då var pakningen nesten ny... har skifta tomgangsregulatoren. gått over vakumslangane men kan ikkje finne noko.. har skifta meste parten og

gswede
12/12/13, 20:27
monterte du tilbake innsuget med en "nesten" ny pakning?

thune
12/12/13, 20:30
eg skifta den ikkje.. hadde ikkje ny.. men den var heil og fin. ingen skader på den

gswede
12/12/13, 21:19
skeptisk...:-)

850GLTsilver
13/12/13, 08:19
eg skifta den ikkje.. hadde ikkje ny.. men den var heil og fin. ingen skader på den

Spanderte du i det minste litt pakningssilikon på begge sider av den?
Er ikke på skader å disse pakningene du "avslører" om de vil lekke eller ikke.
De klemmes sammen ikke helt jevnt, noe som kan skape masser av plass for falskluft om de ikke kommer 100% på nøyaktig samme plass ved neste montering.

thune
13/12/13, 10:56
hadde på pakingsstoff ja... den var slik før og så vart den heilt fin att og var normal i ein månads tid så fekk den det att no... hadde på insprøtings rens og då kom den seg litt.. smeller mindre i eksosen no eller den gjorde... men har på følelse at der er ein eller fleire sensora som er gåen

850GLTsilver
13/12/13, 11:35
La den gå på tomgang, og forsøk å spraye litt startgass rundt innsuget.
Vil avsløre alle eventuelle lekkasjer. Samme med alt annet som er koblet rett på innsugs-manifolden

gswede
13/12/13, 12:55
Ville sjekket/byttet rotor og lokk lenge før jeg kastet penger etter nye sensorer

thune
13/12/13, 22:23
har fått sjekka at den ikkje lekker rundt innsugspakininge..

thune
14/12/13, 19:08
nokon andre godt forslag til kva som kan vere gale? har snart sjekka det meste... skal sveise eksosen seinare i kveld...