Vis full versjon : volvo 240 med 2.5/3.0/t6 motor mulig og få godkjent?
et kjapt spørsmål her
lurer på om noen vet av volvo 240 med godkjent 6er motor på biltilsynet
fikk litt lyst til og bytte ut b230 motoren med en annen volvo motor.
sikler da mest på 6er motor, egentlig turbo også. da dette er en bil med skilter så vil gjærne beholde dem.
noen vet om dette om dette går?
både med og uten turbo?
Så lenge du har ventilerte skiver forran. så er vel 240'n godkjennt opp til 220hk og 274nm. kan vel bare glemme 3.0 fra 960 med turbo da disse har 204hk orginalt.
2.5 6'ern med turbo skal vel være mulig å få godkjennt.
Dokumenter alt så godt du kan, send søknad før du begynner. sier de JA der er det bare å begynne byggingen.
Lykketil!
For øvrig finnes det jo også 240er med sekssylindret motor originalt, så det er ikke noe fullstendig fremmed. :)
Enklest om bilen er eldre enn 89 så du slipper avgasskrav. Burde da være mulig å få godkjent med 2,5l Og turbo. Bilen må bremses for å dokumentere effekt.
Ville sendt en søknad og se hva de sier. Ikke nødvendig å skrive tykkelsen på stabstag og fargen på hjulboltene, en kort og god søknad er det beste.
Sent from my LT25i using Tapatalk 2
Jeg vet du får godkjent 960 motoren hvertfall. Med turbo tror jeg det er vanskeligere.
Beste måten å finne ut av slikt på er å ringe eller sende en mail til BT. Ville tatt det på mail for da har du dokumentasjon på det som blir sagt.
Uten turbo får du godkjent både 2,5 og 3,0, begge er godt innenfor det som godkjennes i 240 :) Det er minst et medlem på forumet som har fått godkjent 3-literen med datasprut også, fortsatt uten turbo da.
240 med rekkeseks og turbo har blitt gjort før, men som kjent blir jo alt strengere og strengere med årene så det er ingen garanti for at det går gjennom i dag. Men du kan sende inn en godt skrevet søknad (jeg ville gjort det i stedet for å "bare" spørre, for da må de behandle saken din i stedet for å kanskje avvise deg uten å sette seg skikkelig inn i saken) og forklare at du vil sikte mot å legge deg rett under Volvo sitt makskrav på 220 hk og 275 Nm ved lage en lavtrykksturbo av B6254, og gjerne vise til at Volvo har laget lavtrykksturboer selv osv hvis de avviser søknaden uten spesielt god grunn. 2,5-literen uten turbo har 170 hk og 230 Nm, mot maksgrensene i 240 som er hhv 220 og 275, så du har litt å gå på, men du havner fort over grensene med lavt ladetrykk likevel. Sitat fra R.G., som satt en 2,5 liter med turbo i sin 760: "jeg sjøl bremset min på 0,3-0,4 i ladetrykk 234hk og 313nm" <- det lover dårlig for godkjenning i 240, men som nevnt liker jo Volvo lave ladetrykk, så hvis vi velger å tro at dette er med 0,4 så kan du jo ha flaks og havne innenfor med 0,2, selv om det kanskje er så lavt at det blir stilt spørsmålstegn ved. Se tråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?38622-960-med-T6-motor
Marius Nilssen
11/12/13, 23:14
Har planer om 240 med 2.5 6er med turbo selv om ikke så lenge håper jeg. Er mange som har fått det godkjent, til og med dobbelturbo. Det enkleste er nok å ta dobbelturboene fra en t6, snu den ene slik at begge står samme vei og bygge i vei. Det er en stor fordel om bilen er eldre en 89 modell ettersom at du nesten må ha datasprut, funker nok ikke bra med det orginale og turbo. Hvis du får spesiallaget et grenrør MÅ du ha uttak til ekstern wastegate hvis ikke turboen har det innebygd ettersom at du må ned på rundt 0,3 bar eller mindre for å få lite nok effekt og moment. Så kan du stille opp litt etter godkjenningen :cool: Setter du i veiv fra 3litern i 2.5litern får du en motor som er 2.8liter med 81mm borr (B6304 har 83mm, altså tynnere vegger) slik som T6, men du trenger da nye råder og stempler. Hvis du vil gjøre det enkelt kan du bare beholde orginal innmat og slipe ned stemplene for å få lavere komp.
Her har du litt info om hvordan man kan sette en slik motor i en 240:
http://240sidan.com/b6304.html
tusen takk for litt info.
jeg er bare i tenke boksen enda da dette har vært en drøm i mange år men ikke blitt noe videre med det.
jeg har en 88 240 i dag men den har fått litt rust,dårlig lakk osv.så vil kjøpe 242karros og flytte over litt deler
planen jeg har for meg er og kjøpe et 242 karros og bygge videre på det, jeg ser for meg og bruke datasprut(autronic sm4)
det jeg tenker er og bare få tak i en motor som jeg kan sette turbo på(singelturbo jeg helst ønsker) og få dette til og bli bra så bilen blir godkjent.
så tenker og ta ut motor og fått godt over hele og byttet ut veiv,råder og stempler og kanskje få portet toppen litt. da tenker jeg og gå for den varianten med veiv,råder og stempler som skrevet over her for det var jo ganske smart også var det jo bolt on :-)
så eneste problemet jeg ser nå er jo det med ladetrykk for ikke og havne over 220hk 275nm men dette må vel gå og løse på en måte.
noen som vet om noe turbo grenrør som passer rett på? allså(singenturbo grenrør)?
Går ann å ta utgangspunkt i turbogrenrør fra noe bmw greier. Men det sveist shaaait så sprekker før eller siden...
Har sett at folk har sveist på ett ekstra løp på t5 grenrør også. Fungerer greit nok, på ingen måte ideelt eller vakkert men det holder i allefall så lenge den ekstra saken blir
sveist ordentlig.
Vedr stempel så skal det gå ann å kjøre med t5 stempel hvis du bruker 3L veiva i 2,5L blokk. Men skal du kjøpe de nye så koster de fort nesten det samme som je/cp stempel på mål.
242'n min er godkjent med 3.0 og datasprut. datasprut er greit så lenge det ikke turbo..
med sekser var framaksevekt et tema nå jeg bygde,visste ikke helt vha den havna på..
jeg kjører uten kamakselsensor, så toppen er vel 2 cm fra torpedo'n..
på 240 godkjenning(ikke 260) må framakselvekt være under 830(om jeg husker riktig)
min veier nå, med framflytta bårekuler, korta momentstag og meg i bilen 740 foran 690 bak.
Marius Nilssen
12/12/13, 16:08
Det greieste er vel å få noen her på forumet for eksempel til å sveise et grenrør tilpassa denne motoren i en 240. Har selv sett flere som har tatt utgangspunkt i grenrør til BMW men det ender oftest med at det tar borti forskjellige steder i motorrommet og at de får laget et custom grenrør.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.