PDA

Vis full versjon : Kupéfilter, kull eller ikke



TommyG
11/12/13, 09:51
Jeg ser en får Kupéfilter med og uten kullfilter. Hvordan vet jeg hva jeg skal ha? Eller er det samme hva jeg velge? Fordeler/ulemper?

jeg har en 2005 xc70 diesel, men jeg går ut i fra at dette er samme enten det er S60/v70/XC70/S80?

Ser det er skrevet noe om dette før, men ikke hvordan en ser om en har IAQS eller ikke.

FroBe
11/12/13, 10:49
Uten kullfilter stopper kupefilteret støv/pollen/svevepartikler fra uteluften, dermed holder kupeen og lungene dine seg renere.

Kullfilter kan i tillegg fjerne enkelte gassforbindelser og lettflyktige emner i luft, deriblant en del lukt og skadelige gasser. Kjører man mye i bytrafikk eller tunneler kan det være verd å spandere litt ekstra på dette.

TommyG
11/12/13, 12:44
Så det er ikke snakk om enten eller, men begge deler? Men kun begge deler dersom en har IAQS?

FroBe
11/12/13, 14:39
I følge denne tråden (http://forum.vccn.no/showthread.php?43792-V70N-Hvordan-skifte-kup%C3%A9filter) om montering av nytt filter så skal man kun bruke et filter om gangen, og de har hver sin plassering (se nederste bilde).

Slik jeg ser det kan man også bruke kullfilter uten IAQS, men man får ikke automatisk avstengning (resirkulering) ved forurenset uteluft og kullfilteret mettes kanskje tidligere på grunn av dette.
Hvis jeg tar feil her håper jeg noen retter meg?

Om man har IAQS ser man lettest på klimapanelet. Knappen for resirkulering har da to lys og skriften MAN og AUT i tillegg til symbolet for resirkulering.