PDA

Vis full versjon : Småtrimming av 850 med B5254T.



Jimmen
10/12/13, 11:49
Hei!

Skal hente meg arbeidsbil på fredag var planen.
En Volvo 850, ombygd til S70 med B5254T, 193hk.

Chip, eksos og filter var planen.. Noen andre modifikasjoner jeg bør vurdere i tillegg som man tjener godt på? S60r dyser, verdt det?
Turbotrykk, mye kan man kjøre på her? 1 bar? ønsker en holdbar bil, og ikke tygge råder til frokost.

Og når vi kommer til dump, må denne stå på innsugssiden, resirk eller åpen?

christoffera
10/12/13, 14:28
Er i grunn nyskjærrig på å vite det samme som du spørr om. Har selv en 2.3. Har hørt at 2.5 litern ikke er like bra å trimme, tynnere sylindervegger!?

1 bar blir vel kanskje litt mye, 2.5en er jo tross alt lavtrykksturbo.

locked
10/12/13, 20:55
Du seie ikkje eit ord om årsmodell, men å kjøpe åpent filter, eksos og diverse anna til ein arbeidsbil vert rimeleg bortkasta.

Rica Tuning gjer deg 235hk og 380Nm til denne bilen :) Og då treng du ikkje kjøpe noko meir, 450EUR BSR har mykje det samme for 2800SEK

Per Turbo
10/12/13, 20:59
Kan evt. justere wastegaten litt så du får mer turbotrykk, men her skal man vite hvor grensen går!

R-manifold, mer luft inn og mer ut er jo som regel en vinner sammen med det Mr. Locked nevner her. :)

850GLTsilver
10/12/13, 23:24
Gjør som locked sier: Chip og intet annet.

Holder så det griner.

Skal du ha noe mer hester ut av den motoren må du nesten ha ny chip uansett.
"Sportsfilter" og sånt er bortkastede penger.
Originalfilteret i disse har bedre luftgjennomstrømming enn slike uansett.

Jimmen
11/12/13, 01:04
Joda, arbeidsbil\bruksbil\konebil\lekebil, litt av hvert kan man si. :)
Takk for respons ivertfall!

Rica sier dere, det skal jeg sjekke ut..

Men som de fleste vet, mye vil ha mer! ;)
Grunn til at jeg nevnte Chip, eksos og filter er vell det første folk gjør uansett bil om man skal "trimme"!

Ikke drevet stort med trimming før, tenkte jeg kanskje skulle prøve meg litt nå..

Bilen er 92mod, med 97 mod motor. Rullet like over 200.000, fremstår dønn orginal i dag.

Morgis
11/12/13, 03:10
193hesteren har liten turbo originalt. 13C river ikke skinnet av pølsa.
Åpent luftfilter vil hovedsaklig stjele 10 da dette trekker varm luft inn i motoren, om det ikke skjermes skikkelig.

bortstun
11/12/13, 07:55
De fleste som tuner bil, anbefaler innsatsfilter for bedre flow. Altså filter som passer i den originale luftfilterboksen.

LOB
11/12/13, 08:58
Har også en slik motor i min 850 (familiebil)... Hva er ulempene med å chipe til 235 hk? Forbruk forutsatt samme kjørestil? Slitasje på motor og turbo? Kan det oppdages på EU-kontroll?
193 hk holder for det meste men noen ganger hadde 235 hk vært fint :) da raksträckorna för omkörning är så korta i Norge...

Ikke noe spesielle ulemper, klart turbo får litt mer påkjenning.
Disse 235hestene blir over kortere intervaller. Den lille turboen vil produsere veldig mye varme, og har liten flow kontra større.

Jimmen
11/12/13, 12:47
193hesteren har liten turbo originalt. 13C river ikke skinnet av pølsa.
Åpent luftfilter vil hovedsaklig stjele 10 da dette trekker varm luft inn i motoren, om det ikke skjermes skikkelig.

vil du si det er verdt en slik 19T oppgradering sak fra Ebay?
http://www.ebay.com/itm/Turbo-CHRA-Upgrade-Kit-VOLVO-S70-850-TD04HL-19T-300HP-/281224067012?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item417a42b7c4&vxp=mtr

Altså, mange har forskjellige meninger om slike kina turboer, men min opplevelse med 3 kina turboer har faktisk vært veldig bra mtp prisen.

locked
11/12/13, 13:33
De fleste som tuner bil, anbefaler innsatsfilter for bedre flow. Altså filter som passer i den originale luftfilterboksen.
Men, det er fortsatt berre tull.

Det orginale filteret er vedlikeholdsfritt, rensar lufta bedre enn eit "sportsluftfilter" og luftgjennomstrømming er overhodet ikkje noko problem på dette effektuttaket.

Morgis
11/12/13, 15:01
vil du si det er verdt en slik 19T oppgradering sak fra Ebay?
http://www.ebay.com/itm/Turbo-CHRA-Upgrade-Kit-VOLVO-S70-850-TD04HL-19T-300HP-/281224067012?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item417a42b7c4&vxp=mtr

Altså, mange har forskjellige meninger om slike kina turboer, men min opplevelse med 3 kina turboer har faktisk vært veldig bra mtp prisen.

19T blir overkill på den motoren.
16T er nok ideellt ved vanlig chiptuning.

mrstfu
12/12/13, 09:36
19T blir overkill på den motoren.
16T er nok ideellt ved vanlig chiptuning.

I statene og i Sverige er det nesten å regne som standard å oppgradere denne motoren med en 16T og et 3" DP, men du MÅ chippe den rett i etterkant. Å kjøre over lengre tid med en høytrykksturbo på et map for lavtrykksturbo er ikke gunstig.

christoffera
12/12/13, 12:23
Et lite off topic spørsmål:
Jeg har en 2.3 turbo, vil den bruke mindre bensin hvis jeg chipper den?
Kjører uten chip nå med en 18T som lader 0.9. Syns den bruker grusomt mye i grunn. ca 1.4 når jeg kjører pent, og ja jeg klarer faktisk å kjøre veldig pent.
Jeg vet de bruker mye bensin men er litt i meste laget. Vil jeg merke forskjell med chip?

Brukte forsåvind mye med 15g og 0.7 i trykk også...

mrstfu
12/12/13, 13:03
Et lite off topic spørsmål:
Jeg har en 2.3 turbo, vil den bruke mindre bensin hvis jeg chipper den?
Kjører uten chip nå med en 18T som lader 0.9. Syns den bruker grusomt mye i grunn. ca 1.4 når jeg kjører pent, og ja jeg klarer faktisk å kjøre veldig pent.
Jeg vet de bruker mye bensin men er litt i meste laget. Vil jeg merke forskjell med chip?

Brukte forsåvind mye med 15g og 0.7 i trykk også...

Det blir jo litt spekulasjon her, men en større turbo uten tilpasset chip er ikke optimalt. Eksoshuset er det samme, dvs eksosen dytter turbinen rundt med samme kraft. Større kompressor vil si mer luft, og ettersom motor jobber for å opprettholde et blandingsforhold mellom luft og bensin, er det ikke utenkelig at den pøser på med mer bensin for å kompensere for luftmengden. Men, avhengig av hvor ny bilen er, kan det godt hende at ECU ikke lar turbo bygge opp noe mer trykk før den løser ut wastegate, delvis ihvertfall. Det som er grunnprinsippet, hvertfall.

Jeg ville sagt at en chip i ditt tilfelle senker forbruket, hvertfall om alt annet er på stell. En V70R med 18T kan jo i god stand kjøres på rundt literen på blanda. Men, ikke ta mitt ord på det, jeg er langt i fra noen turboekspert.

christoffera
12/12/13, 13:15
Din teori gir jo god mening så...
Hva er ECU? Er det stryringa av turbotrykket? altså den føleren/giveren vakumet mellom wg og turbo går inn på?

Jeg føler at bilen klarer å holde på trykket. Koblet til en turbotrykksmåler etter turbobyttet for å se trykket, men husker ikke om den holdt seg stabilt på 0.9, men virker i hvertfall sånn.
Bilen går en god del bedre nå. Eksosen er orginal og kommer ikke til å gjøre noe med den før etter vinteren. kan jo nevne at det lukter litt svidd katt når jeg kjører hardt, og den var ganske varm da jeg hadde den på bukken. Men tror ikke den er veldig tett for føler ikke at bilen er dau for å si det sånn :P
Eid av en litt eldre kar siden den var ny.

mrstfu
12/12/13, 13:57
Engine Control Unit. ECM er samme.

Hvis bilen går en del bedre etter å kun ha byttet turbo,, skulle jeg tro originalmappet som ikke er tilpasset nye turboen er årsaken til forbruket. Turboen dytter mer luft, motor kompenserer, du får samme blandingforhold, men jevnt over mer forbruk. Er ikke slik på ME7systemet som er i siste årganger X70, men på eldre 850 veit jeg ikke om motoren alltid jobber for å opprettholde et visst ladetrykk. Om du forteller hva slags 2.3 Turbo du har, årsmodell osv, blir det nok noe lettere.

Få deg en chip, så er nok kostnaden innspart på kort tid.

christoffera
12/12/13, 16:20
Er en 94 mod 855 Turbo. B5234 Litt usikker på betegnelsen som skal være på slutten. Det er vel T, eller F, eller FT!?

Ja sattser på å skaffe en chip. Men hadde vært greit å fått tak i en hjerne som er chippet slik at jeg kan ha orginalen liggende, tilfelle jeg vil tilbakechippe den.

Morgis
12/12/13, 17:43
før du begynner å chippe å ballere, sjekk nå at motor og styring er i bra stand.
Med det forbruket ditt, antar jeg du har noen dårlige vakuumslanger og kanskje noen dårlige sensorer en eller anna plass.
Begynner du å lade opp trykket på det der, vil den bruke enda mer bensin, og enda mer bensin går opp i sot.