PDA

Vis full versjon : Kjørecomputer Volvo 850 1995



solbergens
09/12/13, 21:07
Godagen! Har lenge hatt lyst på kjørecomputer på min Volvo 850 T5 95, og har nå funnet en som selger. Dette. Spørsmålet er bare, vil dette passe rett på, og ikke minst funke? Med tanke på spesielt det som måler snittforbruk, hvor langt du kan kjøre osv..

Noen som har noe erfaring med det? :)

hammerpaal
09/12/13, 22:36
Godagen! Har lenge hatt lyst på kjørecomputer på min Volvo 850 T5 95, og har nå funnet en som selger. Dette. Spørsmålet er bare, vil dette passe rett på, og ikke minst funke? Med tanke på spesielt det som måler snittforbruk, hvor langt du kan kjøre osv..

Noen som har noe erfaring med det? :)

Skal passe den, men pass på at du får riktig kjørecomputer med kabel og bryter. Går et skille mellom to typer kjørecomputere rundt '95, har visstnok med OBD1 og 2 å gjøre.

solbergens
09/12/13, 22:57
Skal passe den, men pass på at du får riktig kjørecomputer med kabel og bryter. Går et skille mellom to typer kjørecomputere rundt '95, har visstnok med OBD1 og 2 å gjøre.

Hmm, åja, takk for svar :)

Morgis
09/12/13, 23:49
obd1 og 2 passer omhverandre.
Du må derimot har for riktig motorstyresystem.
Forskjell på Bosch motronic (20ventils motor) og Siemens Fenix (10ventils motorer)

TheStig
10/12/13, 00:24
Er det ikke noe med at den ene typen står det vdo på, og den andre typen noe annet? Syns å huske det ble nevnt noe sånt når jeg kjøpte brukt computer og ettermonterte i min. Selger sa at så lenge jeg hadde vdo instrument i bilen så skulle computeren fra han passe, og det gjorde den.

Var ferdig opplagte kontakter og ledninger bak der, bare å plugge inn så fungerte alt sammen. Største jobben var å montere selve computeren inn i instrumenthuset, da må hele instrumenthuset ut. Men ikke akkurat noen vanskelig jobb det heller bare man finner teknikken på det.

850GLTsilver
10/12/13, 10:23
Det eneste vesentlige er om man har VDO eller Yasaki instrument.
Kjørecomputer fungerer kun på VDO-instrumenter.

Volvo benyttet Yasaki på "alle" motorer, så eneste måte å identifisere om det går eller ikke er å se på selve instrumentet.

På VDO så er Triptelleren plassert over kilometertelleren. Og begge under speedometernåla.
På Yasaki er kilometertelleren over speedometernåla.

Løs kjørecomputer passer på alle VDO med mekaniske kilometertellere på 850

mrstfu
10/12/13, 10:46
Det eneste vesentlige er om man har VDO eller Yasaki instrument.
Kjørecomputer fungerer kun på VDO-instrumenter.

Volvo benyttet Yasaki på "alle" motorer, så eneste måte å identifisere om det går eller ikke er å se på selve instrumentet.

På VDO så er Triptelleren plassert over kilometertelleren. Og begge under speedometernåla.
På Yasaki er kilometertelleren over speedometernåla.

Løs kjørecomputer passer på alle VDO med mekaniske kilometertellere på 850

Ikke helt enig. På min 93 mod GLE har jeg både tripp og kilometerteller under nåla, med fast instrument som ikke lar seg bytte. Altså, klokke og utetemp.

Med mindre mekanisk kilometerteller er noe vi blander sammen.

850GLTsilver
10/12/13, 10:54
Ikke helt enig. På min 93 mod GLE har jeg både tripp og kilometerteller under nåla, med fast instrument som ikke lar seg bytte. Altså, klokke og utetemp.

Med mindre mekanisk kilometerteller er noe vi blander sammen.

Er utbyttbar klokkemodul også på Yasaki.
Om du har "fast" klokkemodul på VDO, så er du alene om den. Ja om du har fast klokkemodul uansett faktisk.
Yasaki kunne du få med klokkemodul, og klokkemodul med utetemperaturmåler.
De har begge imidlertid to forskjellige tilkoblinger til klokkemodulen. Men er likevel utskiftbare.

mrstfu
10/12/13, 11:05
Klipp og lim, eller plug and play? På min går det en serie med hvite, tynne sammenlimte ledere fra klokkemodulen og opp i instrumentet. Ikke noe støpsel, så det må i tilfelle bli en loddejobb. Har alltid blitt fortalt at disse ikke lot seg bytte.

850GLTsilver
10/12/13, 11:09
Klipp og lim, eller plug and play? På min går det en serie med hvite, tynne sammenlimte ledere fra klokkemodulen og opp i instrumentet. Ikke noe støpsel, så det må i tilfelle bli en loddejobb. Har alltid blitt fortalt at disse ikke lot seg bytte.

Sitter knotete til ja.
Men kontakta er på "baksiden" av printet på kombinasjonsinstrumentet.
Har gjort samme jobb på min kjære Dagmar jeg.
(Eller var det der kontakta satt i klokkemodulen? Må opp og sjekke "restene" oppe i verkstedet.)

Men det ER mulig å bytte. Garantert.

TheStig
10/12/13, 13:39
Hos meg var det iallefall bare å plugge fra selve instrumenthuset og ta dette helt ut fra bilen, så satt klokke/computerenheten tredd inn fra baksiden som en kassett festet med en skrue i hver ende.
På computeren jeg satte inn fulgte det med en infobryter og en kabelstump med en kontakt mener jeg å huske, og motstykket til kontakten og til infobryteren ligger ferdig lagt opp der det skal være.
Monterte på plass og slo på tenninga så sto det aller først symboler overallt og 8888888888 over hele displayet og jeg trodde jeg var blitt rundlurt. :p
Etter noen sekunder så begynte computeren å beregne og kalkulere og mer normale tall og symboler begynte å dukke opp. :)

850GLTsilver
10/12/13, 13:44
Stemmer det Stig.
På enkelte av disse så er det en kontakt bak på computeren til den ledningsstumpen som skal inn i instrumentet.
På de andre så sitter en sort kontakt i instrumentet, og fast kabel i computeren.
Det ER mulig å pare sammen computer med kontakt og instrument med denne sorte kontakta. Men da må man lodde og herje litt.

Men alle VDO har mulighet til computer, mens ingen Yasaki har det.

solbergens
10/12/13, 17:22
Det eneste vesentlige er om man har VDO eller Yasaki instrument.
Kjørecomputer fungerer kun på VDO-instrumenter.

Volvo benyttet Yasaki på "alle" motorer, så eneste måte å identifisere om det går eller ikke er å se på selve instrumentet.

På VDO så er Triptelleren plassert over kilometertelleren. Og begge under speedometernåla.
På Yasaki er kilometertelleren over speedometernåla.

Løs kjørecomputer passer på alle VDO med mekaniske kilometertellere på 850

Tusen takk for bra svar! Ja, eg har ihvertfal VDO speedometer :) Ser ut som det skal gå da, kjørecomputeren kommer fra en 20V (samme som min), og også samme årsmodell :)