PDA

Vis full versjon : Dieselvarmer problem V50...



jadaneidaså
08/12/13, 17:27
Hei

Vet at disse dieselvarmerne er et evigvarende irritasjonsmoment, og når man trenger dem som mest så funker de f* ikke...

Fikk igjen V50'n (08-mod) fra 120 000 service på torsdag, etter servicen så fungerer ikke dieselvarmeren. Det gjorde den derimot før servicen... Nå blinker "PÅ" teksten i noen sekunder før den går tilbake til "AV".

Denne servicen var jo enorm og blant annet additiv og partikkelfilter osv. ble skiftet.

Dieseltanken er full, batteriet har jeg ladet (selv om det i utgangspunktet var bra), sikringen til dieselvarmeren er hel, og jeg har også koblet av minus-polen på batteriet i noen sekunder.

Er det noe mer jeg kan gjøre før jeg ringer Bilia i morgen?

V50R
08/12/13, 18:01
Hadde samme probleme på min Volvo V50 2.0D 2006 mod.
og det ble dyrt.
Jeg måtte skifte ut:
brennerenheten grunnet sprekk i brennkammer.
skifte styreenheten på varmeren siden det var periodisk feil på den.
skifte glødestift/trykkutjevner grunnet tett dyse.

aarnes
08/12/13, 21:21
Start med å lese av feilkoder (det må nok Volvo gjøre)
Jeg fikk et godt tips av en mekaniker:

Om batteriet har vært tomt, og ladet opp, eller byttet, husk å nullstille batterisensoren (som kun P1 (C30/S40/V50/C70) har) ellers vil bilen tro at batteriet er tomt, uansett hvor fult det er - og ting vil ikke fungere optimalt.
Det du kan forsøke er å ta sikringen til varmeren, da nullstiller du den helt.

Min erfaring er at disse varmerne er ganske gode produkter, men kombinert med volvo sin styreenhet er de bare dritt.
På min C70 hadde jeg problemer støtt, tok ut varmeren og dro til en forhandler. de koblet på org. styreenhet fra Eberspächer, da starta den på første forsøk, varma som bare rakkern og alt var perfekt.
Helt til den ble satt inn i bilen igjen, da satte den feilkoder på ditt og datt, som allerede var testet og funnet i 100% fungerende stand hos eber-forhandleren.

jadaneidaså
10/12/13, 19:05
Start med å lese av feilkoder (det må nok Volvo gjøre)
Jeg fikk et godt tips av en mekaniker:

Om batteriet har vært tomt, og ladet opp, eller byttet, husk å nullstille batterisensoren (som kun P1 (C30/S40/V50/C70) har) ellers vil bilen tro at batteriet er tomt, uansett hvor fult det er - og ting vil ikke fungere optimalt.
Det du kan forsøke er å ta sikringen til varmeren, da nullstiller du den helt.

Min erfaring er at disse varmerne er ganske gode produkter, men kombinert med volvo sin styreenhet er de bare dritt.
På min C70 hadde jeg problemer støtt, tok ut varmeren og dro til en forhandler. de koblet på org. styreenhet fra Eberspächer, da starta den på første forsøk, varma som bare rakkern og alt var perfekt.
Helt til den ble satt inn i bilen igjen, da satte den feilkoder på ditt og datt, som allerede var testet og funnet i 100% fungerende stand hos eber-forhandleren.

Takk for svar :)

Mulig jeg misforstod deg, men kan jeg nullstille batterisensoren ved å ta sikringen til dieselvarmeren?

Skal til Bilia og lese av feilkoder i morgen.

aarnes
10/12/13, 21:59
Du misforsto litt.
Du nullstiller varmeren ved å ta sikringa til den, ikke batterisensoren, den må nullstilles med VIDA. hvis du alikevel skal til Volvo i morgen ville jeg spurt om de kan gjøre det i samme slengen.

jadaneidaså
15/12/13, 14:06
For å fortelle hvordan det gikk: Bilia leste av feilkoder og dermed var dieselvarmeren i full gang igjen og funket utmerket siden :)


MEN, nytt problem......! Nå de siste dagene har den begynt å oppføre seg litt rart. Plutselig mister bilen akselerasjonen, dette har skjedd 4 ganger nå. Ligger i mellom 80-90 på motorveien og så mister den motorkraften i noen sekunder og det skjer ikke noe når jeg tråkker på gassen, før den kommer tilbake. Kan tenke meg det har vart i ca. 20 sekunder hver gang, og så kommer den seg igjen og funker som den skal lenge. Kjørte i halvannen time i dag, og da skjedde det en gang på denne turen.

Hva kan dette være da? Virker jo ikke helt bra :( For meg høres det ut som tett filter av noe slag, men som tidligere nevnt har den jo nettopp hatt service hvor det meste av filter var byttet slik jeg skjønte. Men kan sikkert være mye som forårsaker det. Lukter dyrt....

V90
26/12/13, 00:48
Ble diselpartikkelfilteret byttet på 120 k servicen? Høres ut som om det er tett... Svigers hadde lignende problem og da var det det som var feilen...

aarnes
27/12/13, 00:18
Ble diselpartikkelfilteret byttet på 120 k servicen? Høres ut som om det er tett... Svigers hadde lignende problem og da var det det som var feilen...

Ifg. VIDA og serviceprogram skal partikkelfilter byttes på 1.6D og 2.0D på 120k service (og 240k) - i tillegg etterfylles det adiptivvæske som er nødvendig for partikkelfilter.
På D5 er dette ikke i serviceprogrammet, da den som oftest brenner seg ren. (Kilde: Mekaniker og servicemann på Volvo)

jadaneidaså
30/12/13, 19:46
Ble diselpartikkelfilteret byttet på 120 k servicen? Høres ut som om det er tett... Svigers hadde lignende problem og da var det det som var feilen...

Ja som sagt var den nettopp inne på 120 000 km service, hvor skifte av dieselpartikkelfilter og additiv er en del av servicen. Noe som gjør denne servicen veldig dyr...! Ble tatt hos Bilia og det er nå krysset av i papirene så går nå ut ifra at det ble gjort ;-)

TruseLars
30/12/13, 19:52
Lov og spør hvor mange lapper du måtte ut med for servicen?

jadaneidaså
31/12/13, 11:40
Lov og spør hvor mange lapper du måtte ut med for servicen?


Ca. 15 000 kr....

TruseLars
31/12/13, 18:23
Oki, det var nå en dyr liten julepresang til seg selv :p

dilemma
06/01/14, 18:20
Jeg har samme problem med min dieselvarmer. Det blinker PÅ et par ganger, men går rett tilbake til AV etter det. Har fått lest av feilkode nå og det resulterte i kode P138B. Jeg har prøvd å google meg frem til hva det innebærer, men blir ikke helt klok. Noen som vet hva P138b betyr?