PDA

Vis full versjon : KUlebergs 940

Kuleberg
07/12/13, 14:58
Da har jeg endelig fått meg en volvo igjen.
Di helt ville oppgraderingene blir det nok ikke men morro med en liten worktråd fordiom.
Hentet en 95registrert 96mod 940 hos en forumbruker. Litt stell trenger den så tar litt etter hvert som jeg får tid og kommer over noen greie deler. Bilen har 960 framseter, hvite blinkers, refleksplate, orginalvinge, 3" eksos, fk wastegate.

3802

Plan/ønske:
-Bytte ratt
-midtarmlene fra 960
-rubbe og polere
-få på orginalt luftfilterboks
-tørke fukt i gulvteppe
-bytte dørlist høyre bak
-ventiljustering
-lakke panser pga steinsprut
-fjerne refleksplate bak
-montere høyttalere i hattehylla

Utført:
-Fjerne streamer i frontrute
-Fjerne vindavvisere
-montere chip for bensin og tenning
-montere 1bar wastegate
-tette lekasje i sidevindu

thune
08/12/13, 22:45
blir nok bra denna

Kuleberg
08/12/13, 23:02
Takk for tilliten ;) oppdaget at gulvet under pedalene var søkkvått i dag. Så må ut med stoler og tepper. Utrolig kjipt i kulda. Menmen ordner seg.

Morgis
09/12/13, 01:14
grattis. Holder vel å legge en 2x4" under gulvteppet og en vifteovn et døgns tid i tørr garasje ?

Kuleberg
09/12/13, 08:55
Joda men lekasjen må uansett lokaliseres. Veldig upraktisk uten varm garasje i desember

Øygard
10/12/13, 23:50
Fin bil du har kjøpt deg :)

Kuleberg
11/12/13, 09:25
Takk for det. Den har en del skjønnhetsfeil men det er jo bare kos å drive med :) Pusser opp hjemme og har ei merce som skal selges så blir nok lite stell med volvoen før våren. Men får skifta ratt og luftfilterboks nå så får resten kommme etter hvert

Kuleberg
12/12/13, 06:50
Da har den generøse Bolten91 ordna meg viking bensin og tenning chip :D
Så da klarte jeg såklart ikke å la være å bestille 1bar wastegate. Men dette blir neppe montert før vinteren nærmer seg slutten. Frykter at jeg ender opp med ny topp og kam plutselig. Og det drar fort med seg ny snurre og clutch. Ikje braaa

Tinnsoldaten
12/12/13, 17:14
Clutchen er jo nesten ny, så den bør holde et stykke. Men turboen er det bare å få bytta ut jo før jo heller. ;)

Kuleberg
17/12/13, 23:08
I dag demonterte jeg litt gulvteppe. Klissvått på førerside framme og litt vått bak. Tydelig at det er kjølevæske som er årsaken. Varmekrana ser tørr ut, fikk ikke sett så mye på det men håper for all del ikke jeg har en lekasje på varmeregisteret... Av en eller annen grunn så kjennes bilen generelt fuktig ut innvendig. Til og med bunnen av baksetet er fuktig. Men er bare å begynne i en kant. I første omgang tar jeg ut alle teppene og setter inn en vifteovn i bilen. Orker ikke pelle ut dempematta framme. Hvis ikke jeg husker feil så strekker vel den seg gjennom hele dashbordet i en hel del? Når det er tørt i bilen så får jeg fyre den opp og se om jeg kan finne noe lekasje

samaron
18/12/13, 19:12
Skal være delbart, men stikker langt under varmeapparatet, så kan være vanskelig å trekke ut. Muligens må luftekanalene plukkes av for å få det til. Under gummimatten så er det en slags pappmatte som er den faktiske dempematten. Den suger til seg fuktighet som en svamp og blir aldri tørr av å ligge i bilen. Beste er bare å kaste den om den er våt. Godgjør seg veldig under den gummimatten under teppet. Riktignok slik det var i min 740, men vil tro samme opplegget er å finne i 940.

Kuleberg
22/12/13, 21:33
Liten glad-update. Nå har varmeovnen fått tørka opp fukten i dempematta som ligger under dashbordet så da var det klart for testkjøring. Smalt i førerstolen og kjørte ute i regnet for å sjekke om det finnes andre lekasjer i samme slengen. Var også en tur i vaskehallen. Kjørte bilen hardt for å få trykk på vannet.
Resulteret er helt tørt varmeregister. Ser ut som det bare er sølt i forbindelse med bytte av varmekran og at det ikke er tørket oppetter forrige bytte av varmekran. Veldig god nyhet å få :D Eneste lekasjen jeg fant var trekantvindu høyre bak. Kjenner det er litt løst i toppen så får bare plukke det forsiktig av og lime på nytt.
Den kjipe delen er at jeg såklart skulle justere wiren på krana slik at vribryteren blir riktig da den ikke ville gå helt til til bunns på stenging. Resulterte i knelt klipsfeste :p Fikk lurt deg til, men DA klarte jeg å knekke selve stengearmen på krana. Så nå klarer den ikke stenge 100% Men får være sånn i vinter så får jeg bare bytte kran når det blir for varmt i været.
Fikk også endelig av 14is klisteret i frontruta i dag.

Kuleberg
06/01/14, 01:22
Fikk montert 1bar wastegate og viking chiper i dag. Oppdaget at orginal wg var shimsa ut. Merket både bedre og gjevnere drag. Neste blir å få høytrykksylt gulvtepper og legge di til tørk før montering. Får gjøre litt reint inni bilen først, ligger en del stein og grus og ikke minst tyggispakker der nå

Kuleberg
09/01/14, 00:21
Når man ikke har noen varm garasje å tørke nyvaskede gulvtepper så gjelder det å være kreativ ;)

3900

Tinnsoldaten
27/08/14, 17:35
Hvordan går det med denne? Noe nytt å melde?

Kuleberg
08/09/14, 08:22
Den ble solgt til en hyggelig ung kar i Vennesla. Kona savner den hver gang vi ser den. Må si ho er ikke alene om det.