PDA

Vis full versjon : Orginal bensin-pumpe størelse?



TomX95
07/12/13, 10:05
Hei! Lurer litt på hvor mange liter i timen orginalpumpa i tanken på 940`ene pumper orginalt?
Må ha 200 L Timen for 300 hk, så lurer på om jeg må bytte..

Berg Performance
12/12/13, 08:09
Hvor har du fått dette tallet fra ? Om man regner fra BSFC på 0.5 vil 200 lph tilsvare ca 400 hester. Til 300 hester vil 150 lph være nok, mener at jeg leste en plass at Volvos K-jet pumper er 180 lph.. Dvs B230E,B21E,B21ET,B23E osv vil være nok til deg. Gjerne sjekk opp tallet først, google is your friend.. En ekstern forgasserbensinpumpe kan også brukes som forsyningspumpe!

TomX95
12/12/13, 20:41
Var batland som ga meg tallet, var for å holde trykket på railen litt oppe og slikt :)

Berg Performance
13/12/13, 07:52
Var batland som ga meg tallet, var for å holde trykket på railen litt oppe og slikt :)

Fint med litt klaring er det alltids, du kan selvfølgelig smekke inn en Walbro 255, holder fint til 500 gamp.. Leverer av navnet 225lph..
Men som tidligere nevnt er det ikke absolutt nødvendig med 200lph for 300 hk..

Batland
13/12/13, 08:34
Var Batland som ga meg tallet, var for å holde trykket på railen litt oppe og slikt :)
Og det fastholder jeg. :)

Batland
13/12/13, 08:41
Hvor har du fått dette tallet fra ? Om man regner fra BSFC på 0.5 vil 200 lph tilsvare ca 400 hester. Til 300 hester vil 150 lph være nok, mener at jeg leste en plass at Volvos K-jet pumper er 180 lph.. Dvs B230E,B21E,B21ET,B23E osv vil være nok til deg. Gjerne sjekk opp tallet først, google is your friend.. En ekstern forgasserbensinpumpe kan også brukes som forsyningspumpe!
BSFC handler om fuel levert inn i sylindrene og man skal ikke la seg forvirre til å anta at dette har noe med bensinpumpens kapasitet å gjøre.

Videre er det meningsløst å montere større dyser enn originalt og så ikke ha bensinpumpekapasitet til å kunne utnytte dem, spesielt på en rødmotor som ikke er i nærheten av 0,5 BSFC når man begynner å ta i.

Med forskjellige biler i Dynapacken har vi gjentatte ganger dratt en tykk og god ledning rett fra batteriet og til bensinpumpen, og selv på helt orginale biler har vi målt en klar effektøkning. Dette er "småting" som vi velger å vektlegge. :)

Her kan vi se hvor store ulemper det er med dårlig strømforsyning til bensinpumpen og da kan man spørre: "Hvor mange her inne er det som har målt Volt på pumpen ved fullt effektuttak??
De som har gjort det har oppgradert strømforsyningen. Til orientering kjører jeg selv inn 18 - 24V på min egen 12V bensinpumpe ved fullt ladetrykk. ;)
K-jet går med 5,5 - 7,0 BAR (81 - 103 psi) bensintrykk - kontinuerlig.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/496.jpg

TomX95
13/12/13, 17:28
http://www.ebay.com/itm/NEW-WALBRO-GSS342-FUEL-PUMP-PLUS-UNIVERSAL-KIT-255LPH-FUEL-PUMP-/380623765385?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item589ef1bf89&vxp=mtr

Hviss jeg kjøper eks. det kittet, er det mye modifisering for å få det til??

Riff
15/12/13, 20:01
På tide folk slutter å kjøpe desse søppel kina pumpene. Bcb og pedersen har walbro pumper til ~1100,- som faktisk gjør det de skal.
Forstår ikke hvorfor du skal spare penger på en av de tingene som ødelegger motoren din raskest?

Cosse kjøpte en søppel pumpe og den leverte bra med bensin slik det så ut når vi testet pumpen uten noe restriksjoner, men når btr og dyser var på plass klarte den ikke å bygge mer enn 0,3 bar trykk.

TomX95
15/12/13, 20:08
Tja, sier noe dær, men gir seg ut for å være en ekte walbro da... :confused:

Riff
15/12/13, 20:43
Ja, om det er ekte walbro, så er jo saken enkel :) Gikk litt fort i svingene med meg, så om det er ekte så er det bare å satse :D

Batland
15/12/13, 21:32
Cosse kjøpte en søppel pumpe og den leverte bra med bensin slik det så ut når vi testet pumpen uten noe restriksjoner, men når btr og dyser var på plass klarte den ikke å bygge mer enn 0,3 bar trykk.
Presis! og det er akkurat detfor jeg anbefaler at folk måler flødet som tidligere beskrevet fra sin egen pumpe i sin egen bil.
Hvor bra saker ting egentlig skal være er helt uinteressant i forhold til praktisk funksjon i egen redskap.

turb00le
15/12/13, 21:37
Ser den, men samtidig er oppgradert bensinpumpe en billig investering mot havari så hvorfor kjøre med gammal halvslitt pumpe?

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

Batland
15/12/13, 23:25
Orginale deler er ikke sjelden SVÆRT mye bedre enn dette billige, ofte kinaskrotet, som selges som opgraderingsdeler.

Hvis orginalkapasiteten måles til å være tilstrekkelig så er det ingen grunn til å begynne å rote med det. "If it ain`t broken, don`t fix it.", vet du. ;)