PDA

Vis full versjon : Lurer på om bensinpumpa akkurat tok kvelden..



TheStig
06/12/13, 16:10
Skulle starte bilen her nå nettopp og den høres ut som den starter med det samme men den dør momentant igjen, har prøvd med gasspådrag og uten og det virker som det er minimalt med livstegn om jeg rører gasspedalen men uten så harker den igang såvidt det er et lite halvsekund.
Nå er motoren fremdeles varm etter siste kjøretur med bilen, jeg skulle egentlig bare hjemmom en snartur for å hente noe og så kjøre igjen. Men jeg stoppet motoren, og den sto avslått i kanskje 10minutter før jeg skulle starte den igjen. Var god driftstemperatur på motoren før dette.
Men når jeg tenker tilbake så minnes jeg at den liksom holdt igjen litt i draget opp en bakke like før jeg kom hjem, det var liksom ikke noe sprut over effekten opp bakken enda jeg holdt pedalen i gulvet. Tenkte ikke noe spesiellt mer over det der og da, for bakken var ikke spesiellt lang og bilen virket som den dro normalt på flatene igjen etterpå.. Vel og merke med minimalt gasspådrag og rolig fart i smågater bare.

Men når dette skjer like etterpå så funderer jeg jaggu på om det kanskje kan ha vært et forvarsel på at bensinpumpa holdt på å ta kvelden?
Den skal vel høres når tenninga står på fullt? Hvor er det best å lytte for å høre om den surrer i tilfelle?

Og bilen min har OBDII kontakt framme i midtkonsollen under myntholderen, er det mulig å lese av feilkode på defekt bensinpumpe evt med en sånn Biltema OBDII kodeleser? Jeg har ikke en sånn kodeleser, men funderer på om jeg skal anskaffe meg en nå..

Andre forslag til hva som kan være feil mottas med stor takk, skal liksom til Gardermoen og hente noen grytidlig på mandagsmorran så dette må jeg prøve å få fikset iløpet av helga på ett eller annet vis. :(
Selv om jeg ikke hadde tenkt til å stå å mekke bil i helga akkurat, nå har jeg ikke noe annet valg.

Christian
06/12/13, 16:12
Jeg ser egentlig på film og gidder ikke lese hele innlegget, men å feilsøke bensinpumpe er veldig fort gjort, sitter under et lokk i bagasjerommet, mål om det er 12v der når tenninga er på, evnt kjør 12v rett i pumpa og se om den går.

TheStig
06/12/13, 16:16
Flott forslag Christian, da har jeg et sted å begynne. :)
Det var ikke et hint mellom linjene at jeg skriver for langdrøyde innlegg vel? :p hehe
Takk uansett, kos deg med filmen. :)

gswede
06/12/13, 17:17
Ville sjekket bensinreleet også. Byttet nettopp bensinpumpe selv, gjort på 20 min.
Kjøp for all del originalpumpe. Mye styr med disse universalpumpene..

Marius Skau
06/12/13, 17:21
Prøv det billigste først :) Bytta bensinpumperele på gamle 850n vårres når vi hadde samme problem som deg :) Og etter det gikk den smertefritt :)

TheStig
06/12/13, 17:53
Takker for gode tips og forslag her. Jeg skal ut å feilsøke i morgen, ble jo bekmørkt ute mens jeg hjalp til med middagen her nå så jeg tror ikke jeg orker å stå å fomle i mørket med dette nå i kveld.
Jeg får se da om det er liv i bensinpumpa eller om det kan være noe helt annet som feiler, men sånn som dette fortoner seg på meg så holder jeg en knapp på bensinpumpa i første omgang. Men jeg finner ut om det kan være bensinpumpereleet i morgen hvis jeg følger Christians råd om å sett 12V rett på pumpa, hvis den snurrer da men ikke på tenninga så har jeg en viss peiling ja.. :)

bullxo
06/12/13, 19:42
På min røyk releet først... merka det på at den stoppa under kjøring, men var mulig å starte igjen etter et 5 minutt ca.. kunne kjøre en halv time- tre kvarter mellom hver gang den stoppa... når pumpa røyk starta den IKKE etter 5 minutter.. :P Men er vel ingen garanti for at alle oppfører seg likt når ting ryker....

Rogne88
07/12/13, 01:18
Har same problem på min Volvo v70 2.0 Lt. Etter det eg har forstått, kan det vere problem med tendingslåsen. Min bil startar nesten alltid, men enkelte ganger dør den med ein gång den startar. Tek då ut å snur nøkkelen. Men ikkje alltid det heller fungerer. Såg på ein anna link at det var ein kar som hadde bytta bakre del av tendingslåsen. Tenkte å prøve det samme, men veit ikkje heilt kor eg får fatt i, eller om det er vanskelig å gjere.

Agrostar
07/12/13, 10:03
Om bilen har gått rundt 300 so har pumpa gått, opplevde det sjøl. Kunne kjinne og kjinne, utan reaksjon, av og til kom det eit puff eller to.

TheStig
07/12/13, 11:44
Gikk ut for å se på dette, prøvde allerførst å sjekke om det hadde fikset seg sjøl over natta.. (Man vet jo aldri.) Men nei, dødt som i grava. Fant ut at jeg skulle sjekke releet først, for å prøve å tvangskjøre dette rett fra batteriet, rett og slett fordi det er lettest tilgjengelig. Når jeg hadde fått av lokket rundt sikringsboksen kunne jeg se bensinpumpereleet (rødt rele #103)
Prøvde å dra det ut med fingrene men det var for trangt nedi der for mine fingre, så istedenfor kakket jeg på toppen av releet med fingeren sånn at jeg hørte resonnans fra det og tenkte jeg får prøve starteren en gang til. (Igjen man vet jo aldri) :p

Og jaggu tror dere ikke Snøfrid våkna til liv igjen! :D

Lar henne stå å gå seg varm nå i skrivende stund, og få litt strøm på batteriet sitt igjen.

Mulig dette blir en gjentakende problem og at releet egentlig er kast, men nå har jeg iallefall fått lokalisert feilkilden. Så får vel kjøpe inn nytt rele først som sist for å være sikker.

Men tusen takk til alle som kom med tips innspill og erfaringer. :)
Det er alltid kjekt å vite at det finns kloke hoder på forumet, spesiellt når man står der lettere panikkslagen for at bilen er død. Da er det ikke alltid man greier å tenke like rasjonelt selv. :)


Sent from my ☆GT-I9100☆ using Tapatalk

TheStig
07/12/13, 14:09
Jaja, det er ikke noe å dra på langtur med dette her tydeligvis. Nå er problemet tilbake igjen etter gjentatte start/stopp forsøk, litt random om bilen starter eller ikke. Og om den starter så er den kraftløs til tider og har lett for å stoppe igjen når den får litt belastning. Så jeg tenkte å prøve å laske opp en ledning med 12V rett i kontakten til releet, for det skal vel være mulig å tvangskjøre pumpa utenom releet om man bare kobler seg på rette kontaktene nedi der? Noen som har gjort dette før og vet hvilke kontakter evt?

Jeg har fått bestillt nytt rele, men får det ikke før mandag etter kl 14. Så jeg tenkte bare å prøve å få til en midlertidig løsning sånn at jeg har bil fram til da.. Skulle vært til Gardermoen på mandagsmårran som sagt.

TheStig
07/12/13, 14:13
Får prøve å Google litt kanskje.. :p

Agrostar
07/12/13, 14:14
Er fleire som berre har laska når relet har gått ja ;)

TheStig
07/12/13, 14:24
Er fleire som berre har laska når relet har gått ja ;)

Ja det er visst det, fant ut at mrstfu har gjort det iallefall. En lask mellom øverste og nederste kontakt, eller kl12 og kl06 som det sto forklart. Spørs om jeg får prøve ut dette midlertidig da. :)

Jeg har gjort det samme før, bare på Mercedes w124. Litt større rele med flere pinner men samme prinsippet. :)

TheStig
07/12/13, 16:03
Da er en ledning med kabelsko koblet på kontakt 15 og 87 til bensinpumpereleet, testet og fungerer helt utmerket. Så da har jeg bil over helga til jeg får nytt rele. :D

Vet ikke om dette eventuellt kan dra strøm når bilen står parkert? Målte ikke noe spenning på noen av laskene når bilen sto med tenningen av. Men tok for sikkerhets skyld å koblet en hurtigkobling med kabelsko utenfor sikringsboksen som jeg fysisk må koble til før jeg skal ut å kjøre noe sted.

TheStig
09/12/13, 14:12
Dette var da jaggu det rareste..
Nå skulle jeg ta bilen for å hente det nye bensinpumpereleet mitt, og så nekter den plent å starte? Er ikke antydning til et lite host engang, batteriet er toppladet så starteren snurrer villig nok..
Og jeg har koblet ledningen som tvangskjører bensinpumpa, og det fungerte jo prikkfritt gang etter gang.

Nå spørs det om jeg må se nærmere på pumpa likevel.. Dritt!

TheStig
09/12/13, 14:44
Noen som har en link til ei kurant bensinpumpe til min bil? Google er ikke min venn i dag virker det som..
Bilen er en 2.0 126hk 96mod eller 97 registrert i 96.
Finner ei pumpe produsert av Delphi til 12-1300kr, men vet ikke om dette er noe å satse på? Og skal jeg ha den på 3.0bar eller den litt dyrere på 3.8bar?
Hva er bilen levert med originalt? Er jo som å lete etter nåla i høystakken å finne ut hvilken pumpe som er original til bilen virker det som.

Jeg tenker ikke å bestille før jeg vet 100% om pumpa er def, men litt greit å vite sånn omtrent hva prisen lander på og sånn. Og ha ei nettside klar som jeg bare kan klikke på og bestille om det viser seg at det er pumpa som er død.

Robert H.
09/12/13, 14:59
Har same problem på min Volvo v70 2.0 Lt. Etter det eg har forstått, kan det vere problem med tendingslåsen. Min bil startar nesten alltid, men enkelte ganger dør den med ein gång den startar. Tek då ut å snur nøkkelen. Men ikkje alltid det heller fungerer. Såg på ein anna link at det var ein kar som hadde bytta bakre del av tendingslåsen. Tenkte å prøve det samme, men veit ikkje heilt kor eg får fatt i, eller om det er vanskelig å gjere.

Sikkert min.
Byttet antennedelen av tenningslåsen og etter det er problemet med at den plutselig stopper etter start borte.
Kjøpte den på Volvo men husker ikke prisen i farten.

Agrostar
09/12/13, 17:10
Meca har ei heilt grei pumpe å montere, eg har brukt den sjøl på 850.

TheStig
09/12/13, 17:55
Meca har ei heilt grei pumpe å montere, eg har brukt den sjøl på 850.

Bare så synd at det ikke er mulig å søke opp bensinpumpe eller drivstoffpumpe på nettsiden deres.. Det virker som drivstoffsystemet ikke er et tema i det hele tatt der.

TheStig
09/12/13, 18:00
Mekonomen har pumpe til 2309,- av merke Bosch. Er det kurant nok tro?

kermitt
09/12/13, 18:09
Bosch er det som sitter der originalt om jeg ikke tar helt feil. Veldig bra kvalitet. Om du tåler å vente så finnes det over dammen til små kroner.

TheStig
09/12/13, 18:43
Bosch er det som sitter der originalt om jeg ikke tar helt feil. Veldig bra kvalitet. Om du tåler å vente så finnes det over dammen til små kroner.

Det var det jeg også tenkte, Bosch burde være et sikkert merke. Å vente på deler fra over there er ikke noe alternativ når man helst skulle hatt bil i går.. :p

kermitt
09/12/13, 18:50
Kjøp ei biltema "bosch 044" så lenge da. er den som blir brukt mye godt til trimming. Og den holder mer enn godt nok fram til du får pumpe fra statene.

Agrostar
09/12/13, 18:57
Bare så synd at det ikke er mulig å søke opp bensinpumpe eller drivstoffpumpe på nettsiden deres.. Det virker som drivstoffsystemet ikke er et tema i det hele tatt der.

Tosk :p

http://catalog.meca.no/Catalog.aspx?BrandID=136&ModelID=951&CarReference_ID=6608&CategoryID=89&CategoryType_ID=1

TheStig
09/12/13, 19:52
Tosk :p

http://catalog.meca.no/Catalog.aspx?BrandID=136&ModelID=951&CarReference_ID=6608&CategoryID=89&CategoryType_ID=1

Ja tydeligvis er jeg det.. :p
Hva var det jeg gjorde feil da tro? Jeg søkte på reg nr og da kom det ikke opp noe sånt, eneste forskjellen måtte være motorstørrelsen.. 2.0 er så liten at den kanskje ikke behøver bensinpumpe? :p haha

Agrostar
09/12/13, 19:54
Du har sikkert sett på feil område, fort å gå seg vill på sidene dei har.

TheStig
09/12/13, 20:16
Du har sikkert sett på feil område, fort å gå seg vill på sidene dei har.

Ja må ha gjort det, hjelper sikkert ikke på at jeg er så trøtt i dag at jeg bare går å svimer heller.. :p
Men ser iallefall at den pumpa der er kompatibel til 2.0 også, pluss at ifølge bildet er det akkurat samme pumpa som Mekonomen selger til etpar hundrelapper mindre. Pluss at nærmeste Mekonomen ligger mye nærmere enn nærmeste Meca så da tror jeg det må bli pumpe fra Mekonomen på meg. :)

Men allerførst skal jeg ut å kjøre 12V rett på pumpa mi i morgen for å være sikker på at den virkelig er død. For allt jeg vet så kan det hende det er tenningslåsen min som krangler som nevnt lengre opp her..

Fikk ikke pumpereleet mitt i dag heller, det viste seg at Bilextra ikke kunne skaffe sånt. Selv om han jeg prata med der på Lørdag la inn bestillingen på den mens jeg sto der, ha sa tilogmed prisen. 419,- inkl moms. Snåle greier..

Men Mekonomen har til 490,- da, så da får det evt bli rele derfra også.

hammerpaal
09/12/13, 20:17
Hiver meg inn tråden. Hadde samme problemer med drivstoffsystemet her i vår.
Min midlertidige løsning som varte en god stund var å ruske litt i kablingen over bensinpumpe. Kom seg faktisk og fungerte et kvart år.

TheStig
09/12/13, 20:20
Hiver meg inn tråden. Hadde samme problemer med drivstoffsystemet her i vår.
Min midlertidige løsning som varte en god stund var å ruske litt i kablingen over bensinpumpe. Kom seg faktisk og fungerte et kvart år.

Det sier du ja..
Kan det være at jeg har vært å rota borti noen råttne ledninger mens jeg drev å bytta baksete i bilen her nylig tro? Det skulle ikke forbause meg.. Får bli en sjekkerunde med multimeteret mens jeg knar litt på ledningene baki der også da kanskje. Takk for tipset! :)

mrstfu
10/12/13, 08:56
Pumpa trenger ikke være helt død for å ikke fungere, min første paja og ville ikke reagere på direkte 12V, før jeg etter å ha latt den stå et par dager vrei om nøkkelen, hvorpå den startet umiddelbart lg fungerte i et par uker til. Mitt råd til deg: om du har stabile 12V ut i kontakta til pumpa, bytt driten. Hvertfall om du vil ha en driftssikker bil. Samme gjelder releet, disse to er å regne som slitedeler, spesielt på den alder og kilometer du er på. Og Volvo skal ha rundt 430,- for releet.

TheStig
10/12/13, 09:06
Pumpa trenger ikke være helt død for å ikke fungere, min første paja og ville ikke reagere på direkte 12V, før jeg etter å ha latt den stå et par dager vrei om nøkkelen, hvorpå den startet umiddelbart lg fungerte i et par uker til. Mitt råd til deg: om du har stabile 12V ut i kontakta til pumpa, bytt driten. Hvertfall om du vil ha en driftssikker bil. Samme gjelder releet, disse to er å regne som slitedeler, spesielt på den alder og kilometer du er på. Og Volvo skal ha rundt 430,- for releet.

Ja du sier noe der, angående driftsikkerheten. For å ha det sånn er ikke brukbart, å ikke vite om pumpe og rele er til å stole på eller ikke. Så jeg blir nok å handle nytt. Vet du prisen på pumpa også hos Volvo? Mekonomen skal ha 2309kr for pumpe og 490kr for releet, men er usikker på om det er originalvarer da..?
Det beste hadde vel vært å fått tak i originalt, jeg får prøve å finne ut hvor de selger Volvodeler heromkring..

Edit: Nå ringte de forresten fra BilXtra som ikke kunne skaffe rele, nå kunne de skaffe rele likevel og har releet i morgen tidlig. Så da er iallefall det i havn, igjen. :p

mrstfu
10/12/13, 10:11
Volvopumpa holder vel antageligvis i 300k til, men jeg mener å huske den ligger på rundt 4.5k.... må nesten sjekke for å bekrefte. På bilen til Lightyear brukte jeg en Mekonomen innsatspumpe, som bygges inn i det eksisterende pumpearmaturet. Fungert fint, kostet vel 1500 eller deromkring.

Og for ordens skyld, alle 850 har samme pumpe. 3 bar holder mer enn nok på din motor.

TheStig
10/12/13, 11:42
Volvopumpa holder vel antageligvis i 300k til, men jeg mener å huske den ligger på rundt 4.5k.... må nesten sjekke for å bekrefte. På bilen til Lightyear brukte jeg en Mekonomen innsatspumpe, som bygges inn i det eksisterende pumpearmaturet. Fungert fint, kostet vel 1500 eller deromkring.

Og for ordens skyld, alle 850 har samme pumpe. 3 bar holder mer enn nok på din motor.

Mye pirkejobb å demontere pumpa da? Har hatt pumpa ut av tanken en tur og sett på den, men fant ikke kontakten til strømledningen noe sted så måtte bare senke den nedi igjen foreløpig til jeg finner ut av det. Prøvde også å kjøre 12V rett på pumpa, null livstegn så den er nok helt død nå.

Ledningen til pumpa forsvinner innunder den fremste gulvplata som sitter bom fast, og videre inn i ei kabelgate som ligger på tvers innunder der. Når den liksom ikke hverken via bagasjen eller baksetet. Enda værre fra baksetet faktisk.
Så ser for meg at den gulvplatebiten må bort sammen med den fremste luka så jeg får plass til å se på ledningen, hvis ikke må jeg vel nesten bare klippe og skjøte den. Og det er jo ikke akkurat særlig optimalt..
Det skal vel finnes en kontakt på den ledningen, ikke så langt fra pumpa? Hadde egentlig sett for meg at kontaktstykket skulle ligge rett bak høyre bakdør et sted uti sida der, men det ser liksom ikke sånn ut hos meg. Om jeg ikke har sett helt feil da, er rimelig trangt å komme til med den gulvplata i veien.

mrstfu
10/12/13, 12:06
Kontakta ligger rett bak baksetet der, ja, ved demperinnfestningen. Maks 20cm fra selve pumpa. Er null stress å skru ut den innerste plata, holder med ei skralle.

TheStig
10/12/13, 12:09
Kontakta ligger rett bak baksetet der, ja, ved demperinnfestningen. Maks 20cm fra selve pumpa. Er null stress å skru ut den innerste plata, holder med ei skralle.

Akkurat, må ut en tur til å studere litt nøyere. Er ikke akkurat perfekt arbeidsstilling for en med defekt rygg og knær å drive å krype rundt i et lite bagasjerom, men dette må jeg da for svarte svingende få til! Ellers er det faen ikke mye håp. :p

TheStig
10/12/13, 12:51
Sånn, da var kontakten lokalisert og koblet ut.
Kablene var lagt inn mot midten av bilen før ledningene gikk i en U sving tilbake og ned mot pumpa. Midt under denne plata selvsagt! Så originalt ut, for ledningene var stripset sammen i en kabelgate av plast innunder der.

Sett forfra med bakseteryggen nede på høyre side og mot bagasjerom:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/416.jpg (http://s181.photobucket.com/user/FearFactor_photos/media/20131210_123410_zps7c5fab96.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/417.jpg (http://s181.photobucket.com/user/FearFactor_photos/media/20131210_123425_zps6bd17ea6.jpg.html)

Greide å bryte opp plata akkurat nok til at jeg fikk av kontakten til pumpa under der, så nå bærer det avsted for å få kjøpt ny pumpe. Har koblet på plass slangene på pumpa og skrudd igjen den store mutteren over pumpa imens i et håp om at ikke hele bilen stinker av bensin innen jeg er tilbake. :p

mrstfu
10/12/13, 12:59
Sånn, da var kontakten lokalisert og koblet ut.
Kablene var lagt inn mot midten av bilen før ledningene gikk i en U sving tilbake og ned mot pumpa. Midt under denne plata selvsagt! Så originalt ut, for ledningene var stripset sammen i en kabelgate av plast innunder der.

Sett forfra med bakseteryggen nede på høyre side og mot bagasjerom:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/416.jpg (http://s181.photobucket.com/user/FearFactor_photos/media/20131210_123410_zps7c5fab96.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/417.jpg (http://s181.photobucket.com/user/FearFactor_photos/media/20131210_123425_zps6bd17ea6.jpg.html)

Greide å bryte opp plata akkurat nok til at jeg fikk av kontakten til pumpa under der, så nå bærer det avsted for å få kjøpt ny pumpe. Har koblet på plass slangene på pumpa og skrudd igjen den store mutteren over pumpa imens i et håp om at ikke hele bilen stinker av bensin innen jeg er tilbake. :p

Få enten med ny pakning til lokket der, eller smør inn den gamle med litt olje eller lignende. Du vil IKKE at den skal lekke.

TheStig
10/12/13, 13:12
Få enten med ny pakning til lokket der, eller smør inn den gamle med litt olje eller lignende. Du vil IKKE at den skal lekke.

Ja det kan være lurt. Tenkte å smøre inn pakninger og o-ringer med vazeline. Men jeg kan høre om de har pakninger på lager med det samme jeg er innom Mekonomen, for jeg vil absolutt IKKE at det skal begynne å lekke her! :)

TheStig
10/12/13, 16:36
Sånn, da var ny pumpe på plass og Snøfrid våknet på første stempelslag og malte som en katt etterpå. :)
Fikk ikke tak i nye pakninger men smurte opp alle koblinger og pakninger med vazeline, inkludert innsiden av den store plastmutteren så jeg fikk stramma den skikkelig. Kunne ikke se noen lekkasjer, og tror pakningen til lokket ble tett også så må vel betegne denne jobben som en suksess. :)

Tusen takk til alle som kom med tips og råd underveis.

Håper for min del at jeg slipper å dra denne tråden videre nå med mer startvansker. :p

Releet er forresten foreløpig friskmeldt, satte det på plass og bilen startet like fint med det også. Men skal uansett bytte til et nytt i morgen, så har jeg det gamle i reserve. :)



Sent from my ☆GT-I9100☆ using Tapatalk

mrstfu
10/12/13, 20:17
Grattis:-) Hold deg til P80 noen år til, så skal du nok få anseelig erfaring i pumpebytte!

TheStig
10/12/13, 22:17
Grattis:-) Hold deg til P80 noen år til, så skal du nok få anseelig erfaring i pumpebytte!

Jotakk, er ikke meg imot. Når man først har gjort jobben en gang og ser hvor latterlig enkel den egentlig er, bare man overvinner den mørke veggen av motløshet og pessimisme for å begynne å skru så er over halve jobben gjort allerede der. :p

Jeg syns fortsatt det er mer kos å skru bil når man har lyst og ikke når man må, men når jeg satt ute i bagasjeromsåpningen her i dag og dullet med bensinpumpa, åpnet den og flyttet over div deler og koblet på nytt innvendig kontaktstykke og sånn for å få den nye pumpa til å passe så må jeg si jeg koste meg mer enn jeg har gjort på lenge. :)

Og før jeg visste ordet av det så var pumpa på plass i tanken, bilen var startet, verktøyet ryddet og hele åstedet bar igjen preg av å ikke være noe annet enn en parkert bil i en gårdsplass. :p

Men må legges til at det var ganske fint og mildt i været i dag da, når man er omtrent midtvinters snart så spiller været en vesentlig rolle om man skal kunne kose seg med utendørs bilskruing. Selv om skruingen foregår inne i bilen.
Jeg blir fort kald på fingrene og når man ikke kan føle ting man tar i lengre så er kosen borte for min del.. :p

850GLTsilver
10/12/13, 23:26
Grattis:-) Hold deg til P80 noen år til, så skal du nok få anseelig erfaring i pumpebytte!

Å ofte er det du skifter pumper da gutt?
Dagmar og Emil har kun fått ett pumpeskift så langt.
Men klart, jeg kjøpte ekte bosch-innsatser jeg. Kosta meg tusingen for to pumper. :p

850GLTsilver
10/12/13, 23:27
Jotakk, er ikke meg imot. Når man først har gjort jobben en gang og ser hvor latterlig enkel den egentlig er, bare man overvinner den mørke veggen av motløshet og pessimisme for å begynne å skru så er over halve jobben gjort allerede der. :p

Jeg syns fortsatt det er mer kos å skru bil når man har lyst og ikke når man må, men når jeg satt ute i bagasjeromsåpningen her i dag og dullet med bensinpumpa, åpnet den og flyttet over div deler og koblet på nytt innvendig kontaktstykke og sånn for å få den nye pumpa til å passe så må jeg si jeg koste meg mer enn jeg har gjort på lenge. :)

Og før jeg visste ordet av det så var pumpa på plass i tanken, bilen var startet, verktøyet ryddet og hele åstedet bar igjen preg av å ikke være noe annet enn en parkert bil i en gårdsplass. :p

Men må legges til at det var ganske fint og mildt i været i dag da, når man er omtrent midtvinters snart så spiller været en vesentlig rolle om man skal kunne kose seg med utendørs bilskruing. Selv om skruingen foregår inne i bilen.
Jeg blir fort kald på fingrene og når man ikke kan føle ting man tar i lengre så er kosen borte for min del.. :p


Er så moro å skru på disse atte.
Nesten så jeg velger å skru et eller annet bare for moros skyld i grunn :p

TheStig
10/12/13, 23:32
Var forøvrig Bosch innsats jeg monterte også, så det er grunn til å håpe at denne kanskje holder noen år?
Kosta 2309,- og det syns jeg igrunn var nok for en bitteliten el-pumpe.. :p

850GLTsilver
10/12/13, 23:40
Nok ja.
$163,- for pumpe hos IPDUSA (ikkeBosch) (Ca Kr. 1000,- + frakt og moms)
$212,- for Bosch-innsats.
$400,- for komplett pummpe med armatur og alt.

Sånn for ordens skyld mener jeg.
MEn det kommer jo fraqkt og moms i tillegg, så kanskje ikke så gæernt med 2309,- likevel?

mrstfu
11/12/13, 00:27
Å ofte er det du skifter pumper da gutt?
Dagmar og Emil har kun fått ett pumpeskift så langt.

My point exactly.

Skifter pumpe relativt ofte, har vel blitt et snitt på tre i året nå. Turid har bare fått et pumpebytte, men jeg sa ikke at man må holde seg til en bil, men en platform. At disse har en tendens til å feile rett i overkant av 300k er ingen hemmelighet, og guess what? De aller fleste 850er er gått nettopp rett i overkant av 300k.

Rogne88
11/12/13, 01:38
Takk for hjelp:)

Rogne88
16/12/13, 14:16
Sikkert min.
Byttet antennedelen av tenningslåsen og etter det er problemet med at den plutselig stopper etter start borte.
Kjøpte den på Volvo men husker ikke prisen i farten.

Tusen takk for hjelp. Bestilte ny antennedel i tendingslåsen. Kosta 538,- No startar bilen alltid