PDA

Vis full versjon : B21A gnist problem!



tomkri2
05/12/13, 17:01
Hei.

Har en 245 79mod som ikke vil starte!

Fra før av satt det en B19 som en eller annen tidligere hadde satt en innsprøytningstopp på :p

feiler med den motoren er jo selvfølgelig klar :P når man prøvde og kime denne motoren så var den helt død!
Men så fort man slapp nøkkelen så tente den (men ikke startet)

Nå har vi altså sotte inn en B21a motor. allt av ledninger er koblet riktig. og allt av tenningsdeler er byttet.

Men fortsatt ikke noe gnist på pluggen, og ikke mellom punktene i fordeleren (stifer).

Har prøvd ekstra jording til motor. Og allt er koblet riktig da jeg har gjort akkuratt det samme som på min volvo. som er B21A og den starter og går!

Noen ideer? en ting jeg lurer på er om det skal være + eller - fra coil ned til kontakten på fordeleren? på min er det - etter som jeg har skjønnt!

Håper noen har noen løsning på problemet :)

Evt hva som gjør att det forrige motoren tente etter att man slapp nøkkelen!

Batland
05/12/13, 17:47
Når man får problemer med stiftetenning så kan man med fordel gjøre følgende.
1. Sjekk at man har en STIFTECOIL! Man kan IKKE bruke en coil som tilhører en elektronisk fordeler som bruker tenningsmodul.
2. Sjekk at + ledningen som går inn på coilen gir 9 - 12V når tenningen står på OG når startmotoren går. Test med prøvelampe og sett + ledningen tilbake på + polen på coilen. Hvis prøvelampen lyser når tenningen står på, men slukker når man kinner, finn en annen sikring å koble + ledningen til coilen inn på.
3. Sett ledningen fra stiftene og kondensatoren i fordeleren på minus polen på coilen.
4. Kontroller at rotoren peker mot den terminalen i fordelerlokket som pluggledning nr. 1 er tilkoblet når motoren står i ØD og merket på kamhjulet er øverst.
5. Start opp. ;)
6. Ta av slangen til vakumklokken, plugg den og etterjuster tenningen til ca. 36 grader på 4000 o/min med hjelp av tenningspistol.
7. Sett slangen tilbake på vakumklokken.

tomkri2
08/12/13, 14:30
Da har det ordnet seg. Fikk justert stiften. Og fant ut att stiften løsna. Fått dratt til stramme skruen nå. Så får håpe det holder :) tekker for fin "guide" :D