PDA

Vis full versjon : Sentrallås feil volvo 940 - 1995modell



Mr.Soteru
04/12/13, 08:00
Hei

Har ett problem med min sentrallås på volvo940 1995 modell
Funket helt fint til jeg gjikk tom for strømm
Den er fjernstyrt ogrinalt, når jeg trykker på knappen lyser blinklysene som de skal og du hører låsene klikker men skjer ikke noe mer,
den har også orginalt alarm.
Noen som har vert borti dette?

alt funker bortsett fra att ikke dørerene låser seg

Einar_S
04/12/13, 16:47
Sjekk batteriet! Lad det skikkelig opp, og få tatt en batteritest etter at det er gjort.

Sentrallåsene liker ikke lav spenning. Det er ikke motorer, men solenoider som får strøm i 0,8sekunder ved aktivering.
Jeg har målt litt over 10V og da virker de ikke. På min er det periodisk, så de virker ikke selv med 14,3V på batteriet.
Men er batteriet lavt på spenning så vil de rett og slett ikke. Du kan høre at de prøver, men klarer ikke.

Jeg skal gi beskjed når jeg har funnet feilen på min. Men ifb.m. at du har ladet ut batteriet er nok det mistenkt nr. 1 hos deg.

Einar_S
06/12/13, 00:42
Utvidet feilsøking i dag.
Etter å ha sjekket B+ og jord og funnet dem i orden tok jeg ut styreenheten og kjørte låsene direkte fra sokkelen. De virket helt OK.
NB! Ikke gjør dette uten å ha koblingsskjema og forstå fullt ut hva som kan gjøres uten å sende ting opp i røyk!

Konklusjon er at det er styreenheten som er syk.
Jeg er nå ute etter en slik fra 960 eller 850.

850GLTsilver
10/12/13, 23:29
Utvidet feilsøking i dag.
Etter å ha sjekket B+ og jord og funnet dem i orden tok jeg ut styreenheten og kjørte låsene direkte fra sokkelen. De virket helt OK.
NB! Ikke gjør dette uten å ha koblingsskjema og forstå fullt ut hva som kan gjøres uten å sende ting opp i røyk!

Konklusjon er at det er styreenheten som er syk.
Jeg er nå ute etter en slik fra 960 eller 850.

Finnes det vettu :D
Send meg en pm om du er interessert.

Einar_S
10/12/13, 23:56
Takker og bukker. Det er supert at det går an å få tak i spesielle deler her.

Men! Nå har jeg funnet feilen ( igjen :p ).
Og denne gangen er det ikke tvil!
Det er ledningsbunten mellom døra og bilen. Og det er ikke tvil, da ledningen kom ut delt på midten når jeg tok ut bunten.
Og den er ikke alene for å si det sånn.

Til info for andre så er dette måten å finne det ut:
Skru av dekslet på venstre sparkeplate. Den som panseråpneren sitter i.
Trekk frem kobling A32 som sitter stappet opp bak ledningsbunten bak panseråpneren.
Finn en testledning med krokodilleklemme på. Sett denne klemma på jord.
Lås alle dørene manuelt.
Bruk testpinnen til å kortslutte pinne 13 på A32. (De er nummerert på koblingen.) Da skal dørene låse opp.
Gjør så det samme på pinne 14. Da skal dørene låses.
Om det skjedde så er feilen i døra eller ledningene ut til døra, og ikke styreenhet eller solenoider.

Da tar du av dørtrekket.
Så finner du koblingsstykket til dørlåsen 3/100.
Kortslutt pinne 3 til jord. Da skal dørene låses opp.
Kortslutt pinne 2 til jord. Da skal dørene låses opp.
Skjedde det ikke, så er det ledningen(e) fra døra til A32 som er brutt.

Prøv begge ganger å låse opp og igjen flere ganger for å være sikker. Særlig om du så langt har kommet til at det ikke er ledningsbrudd. Det er nemlig ikke bare enkelt å ta ut låskassen for å sjekke bryterne i den.
Om du har hatt periodisk feil med låsene så prøv også å få en medhjelper til å vri og vrenge på ledningsbunten mellom dør og karosseri mens du prøver å låse opp og igjen.

Det som lurte meg er at når jeg låste opp og igjen så prøvde den. Jeg kunne høre at solenoidene slo, men ikke kraftig nok.
Og jeg er vant til at slike styreenheter er veldig digitale. Altså at enten har de et kontrollsignal inn, eller så har de det ikke.
Men denne dingsen har tydeligvis ikke en skikkelig schmitt trigger inngang.

Denne bilen er en 1986 modell med 210000 på klokka.

En ting til: Heng en liten sikring på et par Ampere i serie med jordingsledningen i tilfelle du skulle bomme på hvor du kortslutter. ;-)

Håper dette kommer til nytte.