PDA

Vis full versjon : Plassering av ballaster til xenon



Luddemann
02/12/13, 21:35
Hei!

Fikk nettop byttet til meg noen flotte lykter med klarglass(på min 850), ferdig montert xenon i fjern og nærlys.
Dvs det er 4 bokser som må plasseres.... akkuratt nå har jeg bare stripset de fast der jeg fant et sted til de...
Men det ser så rotete ut med stips og boxer og ledninger over alt.... Ka sier de til dette på Eu-kontroll??
Xenon e jo lov i disse lyktene når d e klarglass vell? det e jo hette på nærlysa så de ikke skal blende og alt... eller e det fremdeles ikke lov på så gamle biler??

Mener jeg har hørt noe om at ballastene MÅ ligge vannrett og at de ikke skal bli ødelagt over tid, men en annen mente de var bra at de stod rett opp og ned, slik at d skulle bli bedre kontakt....Ka sier dere?

Og en ting til... noen gode tips på kor man kan kjøpe billige med gode xenon pærer? :D

Takk for alle svar!

Mvh Andreas Ludvigsen ;)

TheStig
02/12/13, 22:56
Må nok skuffe deg litt der. Xenon i nærlysene vil du ikke få godkjent på 850. Det er kun godkjent på biler som er levert med det originalt, disse har automatisk høydejustering på lyktene som hele tiden korrigerer lyskjeglen etter hvordan bilen ligger på veien for å minimere blending.
Dvs sensorer rundt omkring på bilen som sender signaler til høydejusteringen.

Men du kan få godkjent xenon i fjernlyset, vel og merke om lyktene er merket og godkjent for det.

Luddemann
03/12/13, 18:19
O noo... hm... søren da. skal på Eu i september.. :P
Men ok. Greit å vite.

Men vet du noe om kossen ballasten skal plasseres? =)

TheStig
03/12/13, 18:42
O noo... hm... søren da. skal på Eu i september.. :P
Men ok. Greit å vite.

Men vet du noe om kossen ballasten skal plasseres? =)

Tror ikke det skal ha så stor betydning om ballasten ligger vannrett eller er montert stående, jeg har iallefall montert xenonballaster både liggende og stående uten å merke noen som helst feil på mine. Det viktigste er at de er nogenlunde skjermet for sprut fra vei og andre våte elementer, og at de ikke henger og dingler men sitter godt og er skikkelig godt jordet.
Ballastene kan selvsagt stripses fast om det ikke finnes noe egnet sted å skru dem fast, bare pass på at de ikke får til å bevege seg så de evt løsner eller blir liggende å rakle mot noe.

Det eneste jeg plagdes litt med til jeg fant ut av problemet var nettopp jordingen, lyktene ville ikke tenne alltid og da viste det seg at jeg måtte til med en skikkelig grovgjenget skrue og taggete karrosseriskive rett i rammevangen for å få god nok kontakt. Da ble det endelig bra. Men jordingen er gjerne en egen kabel ut fra ballasten, har iallefall vært det på alle mine. Så selve ballasten trenger ikke å sitte rett i ramma altså.

Luddemann
04/12/13, 19:17
Aha.... Det forklarer sikkert koffor langlysene tennes så sakte.... de må liksom varmes opp... så når jeg skrur på ser jeg at det blinker, men ser ikke noe forskjell før om noen sekunder... Men kan ikke huske å ha sett en løs jordingskabel utifra mine ballaster.... er det noe som man må mekke til selv, eller kossen var det på dine? =)

Takk for svar! :D

Mvh

Agrostar
04/12/13, 19:20
Har 75w xenon i orginale langlys på 855'. Ballastane til dei ligg berre laust rett bakom lykta, har aldri gadda å gjort noko meir utav det. Men det beste er jo å få dei skrudd eller stripsa fast til noko.

TheStig
04/12/13, 20:10
Aha.... Det forklarer sikkert koffor langlysene tennes så sakte.... de må liksom varmes opp... så når jeg skrur på ser jeg at det blinker, men ser ikke noe forskjell før om noen sekunder... Men kan ikke huske å ha sett en løs jordingskabel utifra mine ballaster.... er det noe som man må mekke til selv, eller kossen var det på dine? =)

Takk for svar! :D

Mvh

Det er helt vanlig at xenon bruker litt tid på å nå full styrke, spesiellt når de har vært avslått en stund og er kalde. Gassen inni pæra når ikke optimal temperatur før det har gått noen sekunder. Men de skal ikke blinke, de bare øker i styrke gradvis.
Mine ballaster hadde egen jording rett ut fra ballasten, men om det er slik på alle kan jeg ikke uttale meg om. Det finnes nok flere varianter.

Luddemann
04/12/13, 22:50
Ja, den er grei. Men på nyere biler med orginal xenon tenner de med full styrke med en gang... :S
Kvalitet på pærene kansje...?
Ok, jeg skal sjekke opp i jordingen.

Takk for alle svar da :D
Alt godt!

Mvh Andreas :D

Bård
04/12/13, 22:55
Hadde xenon i både lang og nærlys på forrige v70( 98mod) og der fikk jeg skrudd fast begge ballastene på hver side bak blinklyslampa. Minnes at det var mer trangt på høyresida med å.feste den bakerste ballastene, men gikk til slutt etter mye om og men

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk