PDA

Vis full versjon : beste V8eren



Gneizten
05/06/10, 22:08
Sitter å funderer på forskjellige motoroppsett jeg kunne tenkt meg til 244'en, og da er jo ikke V8'eren til å komme bort fra.
Det blir ikke noe godkjenning her, så kunne tenkte meg den beste Big Block motoren med best potensiale i orginalt.
Den må være i en slik størrelse at den kan passe i motorrommet, samt at vekten ikke er så altfor høy.
her igrunn lite peiling på V8er emnet, så hadde vært fint med utfyllende svar :)

på forhånd takk ;)

TeamBørnOut
05/06/10, 22:15
csb med turbo? "gratis" med deler på www.summitracing.com og turbor finner du nok av på blocket.se plass får den og med en "liten" turbo som en garrett gt42 eller lignende så får du ladetrykk fra du rører gasspedalen.. blir mottryksmaskin men den fungerer fra a til å.

bygger en 305 selv :-)

OHKorpan.
05/06/10, 22:58
BMW 540 motor med 6trinns manuel?
Ellers så har chevy 572BB blitt populære blant bønder oppi her:)

To typer å velge i, en med 620hk orginalt og en med 720hk. Prisene starter på ca 100000,-

depress
06/06/10, 02:46
om du googler nok finner du mange i usa som bygger dissa motorene KLISS nye. fra 2.000 dollar og oppover til 5-6.000 får de grommeste av de gromme. å det koster ikke mye å henter over:cool: var inne på ideen sjøl å fant masse info og deler som trengtes får ombygging. men mista alle linkene da pcn kræsja. så la fra meg ideen samtidig da jeg måtte godkjenne det.

Dan Bay-Johansen
06/06/10, 02:56
Vil å holde en liten krone på BMW, får også 4,4l V8...

Vil tro disse har en bedre drivstofføkonomi og samtidig oppføre seg litt mer som en 4\6`er med tanke på turtall osv...

Amerikanske v8 føler jeg er litt mer sånn typisk bunndragsmaskiner, ikke så veldig turtallsvillige...hvertfall i mer eller mindre orginal stand.

Mulig jeg er helt på jordet, men sånn ser jeg det :D

depress
06/06/10, 03:05
har dårlig erfaring med "gammle" tysker v8re :( det er liksom ikke helt dems teknologi. å om man bruker dem som man gjør med volvo motorer, så tar det ikke lang tid før man må bytte pakninger og sånne ting. bruker mye vann og olje. veldig fort. men googla en kjapp runde å fant igjen noen av de gode linkene jeg hadde. så kan du kikke gjennom her. tommel opp får proformance unlimited:cool: de har jeg bestilt fra en gang før. da jeg var med å bygge opp en malibu:D utrolig bra kundeservice. å kjapp levering. pluss de har flere merker enn bare chevy. når det gjelder motorer. så blir litt mer luksus å kunne velge

http://www.jagsthatrun.com/Pages/Parts_Volvo200-MotorMount.html
http://chevy350engines.com/
http://www.proformanceunlimited.com/
http://www.enginefactory.com/chevypro.htm
http://www.britishamericanengines.co.uk/

Sebbe
06/06/10, 03:06
chevrolet LS1/LS6 vurderer jeg veldig sterkt å handle selv, alu chevy smallblock med opptil 400 hk orginalt, pluss endel ekstra ved ny kam og litt småtrimming, eller 600hk+++ med ny innmat og turbo/kompressor:D

Morgis
06/06/10, 03:08
Såklart sikler man etter en Izusu Duramax 6,6 diesel.. ! makan til grom sak skal man lete lenge etter :) Hentes fra de fleste Chevy silveradoer : :)

depress
06/06/10, 03:12
tror du man får godkjennt noe sånnt som dette ned i en volvo?:D vært morro å prøvd å holde seg seriøs å dra ned på BT å vise bilen:rolleyes:

http://www.youtube.com/watch?v=jg0k7zDsB8w

Gneizten
06/06/10, 07:41
takk for mange gode svar :) drivstofføkonomi har ingen betydning her, her er det kun kraft som gjelder :D Det skal være bensin V8'er, diesel er uaktuelt ;)

holder en liten knapp på kompressor i forhold til turbo...

tyggern
06/06/10, 08:08
Om du klarer å klemme ned en Chevy BB på 572CI da her du gjort en god jobb.... blokka er ikke større men det er verre med det andre... topper, innsug osv...

gode alternativer er som nevnt i LS serien. ville kanskje tittet litt på LS3 og LS6 disse er hel alu og ganske lette med godt potensial. du kan også kjøpe de ferdig med både en og to kompressorer............ og da snakker vi for MYE effekt... LS motorer finner du til rundt 100 laken ferdig trimmet og "nye"

Det finnes jo også veldig gode ikke CHevy alternativer...
nye versoner av gamle 427 shelby motoren laget i hel aluminium
en del artige "HEMI" motorer også.. noen av disse kan du også få i hel alu for å holde vekten nede..

Eller så kan du jo gjøre som Noble og bygge 650Hk++++ 4,4L volvo V8.
Har sett litt på denne motoren og den er utrolig kompakt så tror nok nesten en skulle klart å klemme den ned i en "mini"

lykke til i jakten.. ville nok satset på alu om det er "performance" på bilen du er ute etter.. skal du bare brenne dekk spiller det ingen rolle..

Gneizten
06/06/10, 08:19
blir nok en kombinasjon av leke og banebil dette, men har sett litt på LS serien og Hemi ja, så kan lett bli noe slikt...
er også ute etter en motor som ikke er ALTFOR dyr, for det er jo mer enn motor som må kostes på, slik som bakaksel, mellomaksel, girkasse ++++

Morgis
06/06/10, 09:58
Du vil ha kraft, men ikke diesel? Diesel er jo ei okse i forhold til bensin.
Dreiemomentet i duramaxen knuser og vrir karosseriet på 240a di :D selv nesten i original stand. og kvaliteten er overlegen sammenliknet med de gamle big blokkene.
hehe. men klart, dine kriterier. skjønner bare ikke hvorfor ingen satser på moderne turbo diesler. er jo synnsyke maskiner rett og slett

TeamBørnOut
06/06/10, 10:07
kraft og bane = stål blokk og turbo. 305 som er en 5 liters maskin er jo "små" og fine. + at de går nedi 240n uten problemer.
http://www.summitracing.com/parts/ESP-13101030/ dyrt? nei ? :D

heng på en turbo. ikke kompressor. stjeler formye hk + at det ikke er snakk om turbolagg her. skal du ha hel alu så gå for noe LS motor ja. men de tåler ikke like mye effekt. men du spinner nok opp til 250kmt uansett :P Det er noen 240 med v8 og turbo rundt om :D var 2 stk i spydeberg før faktisk :) + at det er noen 740 og 940 rundt om.

fordelen med turbo er jo også at du finner turboer som er greie til v8 nesten gratis i sverige. ofte nye også. kompressor er dyrt i innkjøp... 50-60k for en som orker litt.

OHKorpan.
06/06/10, 10:49
chevrolet LS1/LS6 vurderer jeg veldig sterkt å handle selv, alu chevy smallblock med opptil 400 hk orginalt, pluss endel ekstra ved ny kam og litt småtrimming, eller 600hk+++ med ny innmat og turbo/kompressor:D

Dette er selvsagt det beste forslaget hittil. Man får trimoppsett for å få 625hk uten turbo;)

TeamBørnOut
06/06/10, 11:28
får jo kjøpt nascar oppsett så man får klemt ut enda mer også... men billigste å mest holdbare er litt overladning :)

Sebbe
06/06/10, 12:08
hvis pengene strekker til er planen min å sette i en LS1 og hive på to kinaturboer og satse på rundt 500 hk, siden det er det folk sier at innmaten tåler, kansje kjøre på ethanol, da vil den vel kansje tåle litt mer?

men slike 305 motorer du snakker om TBO? må man ikke ha ny innmat, nye topper, innsug, forgasser/datasprut, ny girkasse for at det skal være noe poeng i å slenge på turboer? da begynner det å koste litt penger, men jeg vurderer det også, på grunn av at da kan jeg få det godkjent

TeamBørnOut
06/06/10, 12:19
girkasse må man jo ha uansett.
Det er ikke mye komp i de fleste 305 motorene. derfor man får mye krefteter ved å bytte ut litt her å litt der på dem.
Isteden for å bruke tiden på å lage 2 grenrør og kødde med 2x wastegate så kjøp heller en hx60 eller gt 42 gt45 på blocket. kjøpte min ny for 3000kr. dama kjøpte en veldig fin utgave til 15lapper.(race sak).
en kammerat hadde en ls1 maskin før med turbor. han bytter til 350 blokk nå fordi de tåler mye mer (stål).
for 500hk kan man kjøre med orginal innmat. skal man hente ut 4sifrede tall så anbefaler de jeg har hørt med en "4bolta" bunn. 4skruer på overfallene til veiva.
Selv bygger jeg på en 2bolta. men jeg skal bare tømme en gt42 så den skal vell tåle det :)
sjekker man litt på savarturbo eller speedtalk.com så er det mange "oppskrifter" på forgasser turbo der. så sprut er ikke nødvendig.
kommer til å kjøre med orginale stål topper på min først. men det blir til jeg får sammlet inn noe penger til noen finere alu topper.
turbo + v8 = nasty shit :D

Morgis
06/06/10, 12:23
dama kjøpte en veldig fin utgave til 15lapper.(race sak).

merka jeg ble lett småforelska i dama di allerede jeg ;)

TeamBørnOut
06/06/10, 12:29
Grei hu :D
skrur selv også :D

Sebbe
06/06/10, 12:36
haha, jeg ble også litt småforelska i dama til TBO :p forgasserturbo på 1000 hk hørtes jævli dyrt å kjøre ut :p en annen grunn jeg har til å velge LS1 er at jeg har råd til å kjøre den til og fra jobb uten å måtte styre med å bygge om til sprut

TeamBørnOut
06/06/10, 12:42
er jo lov å bygge sprut på den gammle skiten også da :D
Fattern (som er med litt på v8ern (betaler ihvertfall en del :D) vil ha forgasser på motoren (fordi det aldri er noe problemer med forgasser...... ..... .....). Men jeg kommer nok til å montere på sprut på den uansett :)
Vet ikke om denne motoren skal bli brukt frem og tilbake til jobb... men muligheten er jo der hvis man bygger noe som fungerer greit å ikke trenger 2liter på mila :D
en annen grunn til at jeg valgte 305 og ikke 350 er pga slaget. vil ha noe som kan vare litt uten at det må kostes på så veldig.

asdf
06/06/10, 17:30
slaget i 305 og 350 er jo likt da... Dessuten er det somregel billigere og større utvalg av trimdeler til 350, så at du valgte 2bolta 305 skjønner jeg egentlig ikke. Størrelsesmessig er de også like.

ChrML
06/06/10, 17:43
Er vel ikke så mange følere man trenger for å bygge datasprut på den gamle sjiten. Ser for meg at det er en del mye bedre enn å slenge på noe forgasserdrit. Kommer langt med kjøletemp, triggerhjul av noe slag, MAP, MAF, lufttemp sensor og noen dyser.

TeamBørnOut
06/06/10, 17:44
Det viste jeg egentlig! aner ikke hvorfor jeg har innbilt meg selv det er annet slag :/ 88.x
2bolta valgte jeg fordi jeg skal ha egne innfestninger på de 2 boltene jeg skal legge til. skrå stilte. De på ski motorverksted gjør vist dette for å få det enda mer holdbart.

Shaiko
06/06/10, 18:20
350 med 2x garret t4 funker fint.
vet om en som har en N/A 427 i 740. 600 hest rakt på bakhjulene. det er et beist.

men en høykomp 350 er stortsett mer en nok hva man trenger i en volvo, dreimomentet er helt rått. en oljekrise motor er jo bare sorgen i forhold.

Hadde en høykomp 350 med ca 350 hk i 940`n. den spant hvilket gir jeg ville uansett fart den. og du blir ikke ruinert av og kjøre med det. man kan fint ligge på 1.2-5 ved delvis pen kjøring.
Det klarer du ikke om du setter inn en lavkomp 305/350 med respirator. da har du bensinbudgett så det holder. står ikke på og bruke 4-8 liter mila med aktiv kjøring.

Men om det er noen som har planer om overlada v8ere så har jeg en ny hx60 og en boalithe 2pumper presse med adaptarplate for 2x edelbrock forgassere på topp.

TeamBørnOut
06/06/10, 18:28
denna hxn din har jeg i bakhue enda ;)
4liter + med aktiv kjøring bruker jo en vanlig motor også. eneste bilen jeg vet om som det er billig å kjøre fort med er hondan til muttern. i 180kmt bruker den 1.6liter på mila når man har kommet opp i fart.

kompressor monstret fattern har i rod`en sin bruker 1.5 ved lang kjøring og 4-5 liter på bykjøring. men det er en tung kompressor å dra rundt..


moderne sprut får ned forbruket mye, selv på gammle motorer. men spørs jo på pedalen :) å trenger man egentlig så mye effekt? :D

volvo242
06/06/10, 21:09
jeg har v8er med twinturbo i bruksbiln jeg.. :p Audi v8 4,2.. dobble toppakninger og chip med større dyser, bremsa 368hk å 520nm på 0,5 kg uten IC.. Motorn klarer fint 600hk med standard råder og stempler! :D

TeamBørnOut
06/06/10, 21:14
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/542.jpg
deilig plasering hehe

ChrML
06/06/10, 21:18
deilig plasering hehe
Er det en motor under der et sted? :p

Edit: Haha!!! Bilen er laget for å kun kjøre rett frem :p. Hele motoren er jo foran dempertårna. Tragisk!

volvo242
06/06/10, 21:19
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/542.jpg
deilig plasering hehe

hehe, rått! Det beste er jo at 4,2n veier 15kg MINDRE en 2,2/2,3n i 100/200!

TeamBørnOut
06/06/10, 21:21
hadde den stått 1meter bakover så hadde det vært moro ja. Men dessverre koster audin med motoren på rett sted mye :P r8

jonass
06/06/10, 21:22
Bakerste del av motoren fremfor framakslen blir aldri bra i min verden hvertfall.

TeamBørnOut
06/06/10, 21:25
er helt jævlig å kjøre med også. har dessverre en og annen audi fantast som venn! greit når man tar en kebab og kan se på tv når man spiser. men til og fra er grusomt :P
"den sitter bra på veien da" 20kmt over fartsgrensa over enebakk og alt av lamper lyser :D

volvo242
06/06/10, 21:29
er helt jævlig å kjøre med også. har dessverre en og annen audi fantast som venn! greit når man tar en kebab og kan se på tv når man spiser. men til og fra er grusomt :P
"den sitter bra på veien da" 20kmt over fartsgrensa over enebakk og alt av lamper lyser :D

tro det eller ei.. min audi v8 quattro hvis du kjenne til disse, har faktisk ganske grei vektfordeling! Og jeg har det mye morsomere på vinterføre nå en jeg noen gang har hatt det i en volvo! med sperre bak (orginalt) og litt motor så kan det ikke bli stort morsomere på vinterføre! på sommern har man andre kjøretøy! :D

TeamBørnOut
06/06/10, 21:44
akselererer raskere på vintern ja. men moro er det ikke :P kjørt mye s3. men godt å komme over i ren bakhjulstrekk. da kan man ha en sladd "evig" og ligge mye breiere konstant :) har nesten kommet baklengst med s3n. men det er ikkenoe man kan "kjøre på".
Men så kommer sommrn igjen og med fin asfalt går det saktere med alt som drar forran igjen :D

volvo242
06/06/10, 21:57
akselerer mye raskere ja! Kurant å skrense med, bra til å komme seg fram, god å kjøre, skinn stoler, klima, Lett å hente effekt, Skudsikker drivlinje med manuell kasse++ lista er evig lang med fordeler.. finns bakdeler å ja, ikke til å legge skjul på.. men det gjør det med volvon å! ;) det med bakhjul vs 4hjulstrekk er bare vane, syntes det var håpløst med 4wd første vintern jeg.. men nå vill jeg ikke ha annet!

Må ikke sammeligne en s3 eller nyere audi i det hele tatt med 100/200/v8 bilene.. disse er mye bedre på vintervei! å man slipper å abonnere på foringer å skit da drivlinja er enkelt oppbygd!

på sommern slipper jeg heldigvis å dra på et svært karroseri så det er ikke noe problem! :)

å ikke minst TBO den har: DELT BAKAKSEL!!!!! :D

TeamBørnOut
06/06/10, 22:03
den s3n dro ikke på bakhjula når jeg var ferdig med den for å si det sånn :P så jeg vet kvaliteten ikke er på topp på billig audiene.
Ingen tvil om at volvo har mange baksider! men man prøver jo å ta litt her å litt der for å få en brukanes :D

Men det med 4x4 kommer vell litt med aldern. merket noen ganger jeg kunne tenkt meg det i vinter. Men under ren skjær lek å dritt kjøring på natte tid så er det kun rwd og en hjelm som er godt nok :D
er di girkassene så skuddsikkre da? mins folk sverget til s4 kassene?

volvo242
06/06/10, 22:08
girkassa tåler det meste sålenge man girer pent og bruker klutsjen sån som man skal! Jeg driver å setter inn en a6 2,5tdi kasse i min nå (6trinns) Da har jeg ei skuddsikker drivlinje! kassa passer rett inn btw.. Hadde automat men den takler ikke turbo noe særlig.. Kjenne ei (ja ei ja) som har 1050hk å 1400nm igjennom standard v8 drivlinje å a6 2,5tdi kasse.. med 4 slicks dekk så røsker det helt greit! det eneste som er bytta på drivlinja de siste 3 åra er 1 drivknute.. :)

TeamBørnOut
11/06/10, 06:49
var å tittet på en slik bil i natt hvor bremseskiva forran hadde sprekt :D
var jaggu store skiver 350 + ? Men de hadde lagt vei i vellinga :P