Logg inn

Vis full versjon : Speedometersignal fra LH 2.4 til MS3.57

TomX95
01/12/13, 12:02
Hei! Har veldig lyst til å få speedometer inn på Megasquirten. LH 2.4 får speedometersignal inn, men kan dette på en eller annen måte brukes?

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1452195_583328558404409_1555494082_n.jpg

Ser ut som signalet gåt fra 0 til 12 volt.. Ms`en ska ha / Klarer bare 5 volt på maks. Sette inn en 1kohms resitor og se da eller?

Truckdriver
01/12/13, 21:23
Har lest veldig lite om emnet, så har ikke veldig gode råd angående dette.
Men du har gjerne en induktiv giver som gir signal om fart? Eneste kretsene du har i MS som er laget spesifikk for signal fra en VR giver er tenningsinngangene til veivgiver og kamgiver.
Den mest rette løsningen er nok en ekstra krets beregnet for ett slikt signal. For å gjøre det kan du f.eks bruke en enhet som kommuniserer med MS3en din via CAN.
Det kan være f.eks en IOextender eller en MS2 eller MS3.
Det fins muligens andre og billigere løsninger på dette. Jeg vil anbefale deg å høre på MSextra forumet.

eab
02/12/13, 16:35
Speedometersignalet i en lh2.4 bil går gjennom speedometeret før det går til lh-boksen. Regner med speedometeret gjør om ac-signalet til dc ellernoe. Det går iallefall ikke rett fra giveren i bakakslingen og til lh boksen. Så hvis du fortsatt har det orginale speedometeret i bilen er det kansje verdt å sjekke ut hvordan signalet derifra er.

Berg Performance
26/12/13, 05:20
Speedometersignalet i en lh2.4 bil går gjennom speedometeret før det går til lh-boksen. Regner med speedometeret gjør om ac-signalet til dc ellernoe. Det går iallefall ikke rett fra giveren i bakakslingen og til lh boksen. Så hvis du fortsatt har det orginale speedometeret i bilen er det kansje verdt å sjekke ut hvordan signalet derifra er.

Tror dette blir litt misforstått ..? Slik jeg leser førstepost sender speedo ut ett 6-7 volt signal når farten er under 10km/t ? Dette vil ikke være like nyttig som å "tappe" signalet fra 12 eller 48 tenners vr signal for så å dekode dette via MS.. Da vil du få opp farten på MS og kan gjøre flere ting ut fra dette..

TomX95
26/12/13, 12:53
Tror dette blir litt misforstått ..? Slik jeg leser førstepost sender speedo ut ett 6-7 volt signal når farten er under 10km/t ? Dette vil ikke være like nyttig som å "tappe" signalet fra 12 eller 48 tenners vr signal for så å dekode dette via MS.. Da vil du få opp farten på MS og kan gjøre flere ting ut fra dette..

Ja, er som du sier :) Men er så dumt, ms`en klarer vell ikke å bruke det signalet til no

Truckdriver
26/12/13, 21:37
Jeg er rimelig overbevist om at om du prøver å koble til scoop på speedometersignalet når du kjører, så vil du finne ut at det lar seg bruke.
Det er igrunn eneste rette måten å finne ut nøyaktig hvilket signal du har, når du ikke kan kopiere noe noen andre har gjort før deg.

TomX95
26/12/13, 23:49
Jeg er rimelig overbevist om at om du prøver å koble til scoop på speedometersignalet når du kjører, så vil du finne ut at det lar seg bruke.
Det er igrunn eneste rette måten å finne ut nøyaktig hvilket signal du har, når du ikke kan kopiere noe noen andre har gjort før deg.

På det ut av bakakselen er jo det greit nokk, men er ferdig "modifisert" ut av dashbordet. Man kan prøve det å se :) Vill vell bare se att volten øker linjært med farta

Berg Performance
27/12/13, 00:47
På det ut av bakakselen er jo det greit nokk, men er ferdig "modifisert" ut av dashbordet. Man kan prøve det å se :) Vill vell bare se att volten øker linjært med farta

Slik jeg skjønner teksten i førstepost gir speedosignalet kun ett 6-7v signal under ti km/t og over ti km\t er det sikkert 0v.. Ikke linjært med farten ?
Dette tror jeg er ett signal til LH2.4 om at nå står bilen i ro, eller at du clutcher ut.. Dette kan også forklare at noen har trøbbel med at bilen dør ut i fart men aldri på tomgang?

TomX95
27/12/13, 19:47
Slik jeg skjønner teksten i førstepost gir speedosignalet kun ett 6-7v signal under ti km/t og over ti km\t er det sikkert 0v.. Ikke linjært med farten ?
Dette tror jeg er ett signal til LH2.4 om at nå står bilen i ro, eller at du clutcher ut.. Dette kan også forklare at noen har trøbbel med at bilen dør ut i fart men aldri på tomgang?

Aha, kan hende :)

Riff
05/01/14, 12:20
Om du vil ha ut fart, er det nok bedre å skaffe ett abs fjærbein og ta ut signalet derifra.
Dette er sikkert noen som har gjort før på MS og ;)