PDA

Vis full versjon : Skal kjøpe V70/S80 m automat. Hvilken bensinmotor?



kennethah
30/11/13, 13:49
Hei!

Da jeg skal kjøpe "ny" bil og vurderer V70 og S80 med bensinmotor og automatgir så tenkte jeg at dette forumet må være rette plassen å spørre om hint, tips og hjelp. :)

Jeg har ett budsjett på ca 100.000 kroner og vil helst ha en godt utstyrt bil som er maks 10 år gammel og som helst har mindre enn 125.000 km på telleren.

Det er to ting jeg lurer på.
Først og fremst hvilken motor jeg bør gå for?
Med mitt budsjett så ser det ut til å være tre motorer som er aktuelle: 2,4l 140hk, 2,4l 170hk og 2,0l turbo 180 hk.
Det store spørsmålet er hvordan motorene oppleves i praksis? Forskjellen i dreiemoment mellom 140- og 170-hesteren er bare 25nm. Hvor godt merkes dette i praksis?
180-hestereren frister jo mest selvsagt, men en turbomotor har jo flere feilkilder enn en sugemotor.
Hvor stort forbruk er det på de forskjellige motorene?

Det andre jeg lurer på er hva som er typiske feil og mangler på disse bilene? Hva bør jeg se etter og være ekstra obs på?

På forhånd takk for hjelpen! :)
Mvh
Kenneth

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Christian
30/11/13, 13:57
For det første så vil jeg si 125k km er meget lav kilometerstand for alderen, tror nok det blir vanskelig å finne en bil som passer dine kriterier.

For det andre så ville jeg aldri kjøpt en V70/S80 uten turbo. Har kjørt både 170hk og 140hk, sistnevnte burde aldri vært solgt, det er en forferdelig kjøreopplevelse.
170hk kan gå ann, men jeg tror du har mye mer glede av en 2.0t 180hk.
140hk og 2.0t ligger ca likt på forbruk (spørs jo veldig på kjørestilen), med min kjøring ligger de på litern begge to.
170hk har jeg ikke målt forbruk på, men det er trolig noe mindre.

FroBe
30/11/13, 15:31
Jeg tror det vil bli vanskelig å finne gamle Volvoer med så lav kilometerstand, utvid heller kilometerlengden og reserver litt av kjøpesummen din til reparasjoner.

Har ikke satt meg inn i P2 bensin uten turbo, men ser ut som 140hk kan chippes opp til 188hk for kr 4200 med BSR (http://www.bsr-tuning.no/produkter/t1562/).
Etter å ha hatt 144hk i 850 var det ikke et alternativ for meg...
Dette er min første turbobil, men ut i fra det jeg har lest er det lite problemer med selve turboen på bensinbiler.

Forbruket er avhengig av kjørestil og lengde, min XC70 2.4l turbo bruker mer enn min gamle 850, den varierer mellom 0.84 og 2l/mil. Kjører du mye kan det kanskje lønne seg med diesel.

Her er en liste med ting som kan gå galt på P2 bensinbiler av tidlig årgang (pruteliste?):

- Automatgir kan gi dyre (30-70000 kr) reparasjoner, men når de virker er de kjekke. Symptomer kan være ujevn giring eller problem å gire. Oljeflushing kan forebygge problemer.
- Alle 1999-2001 har en svakhet med gasspjeldet (ETM (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM)) som er dårlig konstruert, i USA fikk de 10 års garanti på dette etter søksmål. 2002 og nyere ble laget med en annen type gasspjeld. Diverse symptomer, men ofte ujevn tomgang.
- 2001-2004? har svakhet i speedometermodulen (DIM (http://forum.vccn.no/showthread.php?14177-Volvo-01-og-nyere-med-DIM-feil)) som kan begynne å jukse i display/lys/klokke. Ny koster fra 7000kr i Sverige, reparasjon kr 3000.
- Det er mange foringer og oppheng i en moderne forstilling, men dette regnes vel som slitasjedeler...
- Alarm(sirenen) ryker på grunn av batterisyre (http://forum.vccn.no/showthread.php?33858-Bytte-batteri-i-sirenemodul), disse koster rundt kr 2000. Sjekk om du klarer å utløse alarm ved å åpne låste dører (med åpne vinduer).
- Hengslet til tanklokket ryker ofte, vanligvis lagervare og lett å bytte.
- Bakviskeren kan ryke i mekanismen, dyrt å kjøpe ny.
- Ny nøkkel og fjernkontroll (http://forum.vccn.no/showthread.php?31951-Hvor-er-ny-n%C3%B8kkel-fjernkontroll-billigst) koster rundt kr 4000 med programmering, man kan ikke kjøpe brukt som på gamle Volvo-modeller.
- Mange anbefaler å bytte luftmassemåler (AMM) og fremre lambdasonde ved 160 000km, disse koster rundt 3000 kr hver i Norge eller en tusenlapp hver på eBay eller fra USA.
- TCM-solenoiden som overstyrer turbotrykk etter signal fra ECM kan bli dårlig og gi ujevn gassing/akselerasjon. Koster rundt kr 800.
- Originale hjullagre hadde dårlig forsegling og gir rumlelyder som er vanskelige å lokalisere. Koster noen tusenlapper for nye med bedre forsegling.
Motorene må få skikkelig olje og mye bensin...

Deler er normalt billigst å bestille på nettet, men noen ganger kan Volvo gi levelige priser.

kennethah
30/11/13, 15:42
Tusen takk for informasjonen. Nøkkelen til ett godt bruktbilkjøp er kunnskaper om bilen man vurderer! :)

Jeg er klar over at jeg er ganske optimistisk med tanke på km-lengde, men har sett aktuelle biler på finn som ikke overstiger budsjett eller km-"grensen" så alt for mye.
F.eks: www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44111594 :)

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

hgnubel
30/11/13, 17:53
Har ikke satt meg inn i P2 bensin uten turbo, men ser ut som 140hk kan chippes opp til 188hk for kr 4200 med BSR (http://www.bsr-tuning.no/produkter/t1562/).
Etter å ha hatt 144hk i 850 var det ikke et alternativ for meg...

Denne 140hk motoren er i praksis en nedtrimmet 170hk. Jeg har ikke kjørt noen av dem, men den gamle 2.5 literen med 144hk er en ti-ventilers maskin mens 140 og 170hk er 20v.

kennethah
30/11/13, 18:27
Er det noen mekaniske forskjeller mellom 140- og 170-hesteren, eller er det kurant å chippe en 140-hester opp til 170?

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Christian
30/11/13, 18:42
Er det noen mekaniske forskjeller mellom 140- og 170-hesteren, eller er det kurant å chippe en 140-hester opp til 170?

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Nei, det er i grove trekk samme motor. Begge er 2.4l 20v.

FroBe
30/11/13, 19:06
Ut i fra spesifikasjonene i instruksjonsboken ser det ut som om at 140hk reduserer bensintilførselen ved høye turtall, mens 170hk fortsetter ved høyere turtall.
Topp effekt 140hk oppnås ved 4500rpm, mens 170hk er ved 6000rpm.
Momentet er 220Nm ved 3300rpm, mens 170hk har 225Nm ved 4500rpm.
Kompresjon og motorvolum er identisk.

Turbo har 180hk ved 5300rpm, og momentet er flatt 240Nm fra 2200 til 5300rpm.
Dermed slipper man å kjøre på høyt turtall.

kennethah
30/11/13, 19:20
Turbien seiler fram som en soleklar favoritt her. :) Prisforskjellen på ca 10 år gamle biler med disse motorene virker liten, så blir nok å konsentrere jakten videre om en turbobil.

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

larsverm
30/11/13, 19:49
Som påpekt her er det mulig at du er noe optimistisk med tanke på kombinasjonen av alder, kjørelengde og pris, men du skal nok klare å komme rimelig nær. :) Selv kjøpte jeg i fjor en S80 2,0T med automat, og jeg anbefaler gjerne en slik. Ikke noe tull av betydning, flott å kjøre med.

lars otto skiftesvik
30/11/13, 20:08
En Volvo s80 med 170 hk kjenner jeg ikke til har selv en s80 2.4t som har 200 hk har også en drosje s80 2.0 t som er 180hk
Automatkassen i denne har gått 360000 km og er fortsatt ok. Selvfølgelig med litt stell.
Du kan også lete etter en s80T6 som har 272 hk hvis du jobber på bensinstasjon.
Store motorer bruker selvfølgelig mye men det er utrolig mye komfort i en kraftig motor.
S80 140hk uten turbo er nesten ubrukelig der er jeg enig med tidligere innlegg.
Jeg kan nevne att motoren i min drosje som har gått 360000 km skulle hatt en overhaling i veivhus ventilasjonen og en resing av gasspjeld men ellers virker motoren uslitelig.

immortal92
30/11/13, 20:22
Min S60 med 2.0T (manuell) som er chippet ligger på 0,7 på langkjøring, 0,85-0,9 på blandet kjøring... Det er ikkje ille i det heile tatt. Far hadde før en S80 2.4 med 170 hk, den brukte meir, med automat. Men begge bilene har vært veldig pålitelige, ingen tekniske feil eller mangler, å disse er/har vært i vårt eige i totalt 10 år, det seie sitt :)

Christian
30/11/13, 21:39
Min automat-gira V70 har gått 11år og 307000km på samme automatkasse, så det er ikke et problem hvis den er godt holdt.
Jeg har riktignok dieselmotor, men det er samme girkassa.

kennethah
30/11/13, 21:52
Det høres veldig lovende ut dette! Jeg har hatt volvo før (en 940 som passerte 350.000 km uten problemer før jeg solgte den) og har restene av en 740 nå (kjøpte den for 5000 :) ). Godt å høre at kvaliteten ikke har tapt seg på de nyere modellene. :)
Kravet til km-lengde kan jeg sikkert slappe litt av på, og kan strekke budsjettet en del (kanskje så langt som 150.000, men helst ikke så langt) om jeg finner en bil jeg vil ha. :)

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Christian
30/11/13, 21:56
Såvidt 15 sekunder på finn.no så finner jeg denne, treffer blink på alle dine kriterier..

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45474411

http://finncdn.no/mmo/2013/11/vertical-3/29/1/454/744/11_1369474649_xl.jpg

kennethah
30/11/13, 22:16
Takk for tipset Christian!
Veldig fin bil til en god pris det der.
Hadde den vært sånn nogenlunde i nærheten så hadde jeg dratt å prøvd den. :)
Akkurat for øyeblikket er jeg i Tromsø og drar snart hjem til Longyearbyen. Planen er å flytte til Oslo til våren, og da trenger jeg en ny bil. Frem til da er jeg i "research"-fasen slik at jeg er godt forberedt til jakten starter fir alvor. :)

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

FroBe
30/11/13, 23:11
Jeg hadde en kort og intensiv reaserch-fase på en uke.
Fant ut at jeg kunne bruke høstferien til å kikke på bil, og endte opp med å kjøpe en dyrere enn jeg hadde tenkt...
Da leste jeg mye på nettet, og satte opp en Excel-liste over utstyr, spesifikasjoner og kjente feil som jeg fylte ut for hver bil jeg så på.

Kikk gjerne på listen over originalt ekstrautstyr med monteringsanvisninger på Volvo sin nettside (http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/SE/V70(00-08)/2001/2.0T/Automatic/L.H.D/PartNumberSearch?query=*), og last ned instruksjonsbøker for eldre Volvoer (http://www.volvocars.com/se/sales-services/services/owners-information/v70/pages/v70-my04.aspx) for å finne litt spesifikasjoner og informasjoner.

Hvis man finner gamle salgsbrosjyrer kan man finne hva som er nytt for hver modell og hvilke utstyrsvarianter som var vanlige.

larsverm
01/12/13, 17:25
I hvert fall hvis du ser på S80, er det vanlig å vektlegge et visst skille mellom 03 og 04. Jeg kjøpte min i fjor sommer - den var da ni år gammel (tidlig 04-modell registrert godt ned i 2003), 146.000 km, pris 129.000 + reg. Dette var markert lavere pris enn andre sammenlignbare som jeg klarte å finne da.

kennethah
02/12/13, 16:20
Hei igjen, og nok en gang tusen takk for alle tilbakemeldingene! Mye god informasjon og gode hint som garantert kommer godt med når jeg skal velge meg en ny Volvo. :)

Jeg har endelig innsett at både krav til km og budsjett nok må revurderes litt for å få den rette bilen. :rolleyes:

Som tidligere nevnt, så kan jeg kanskje klare å strekke budsjettet helt til 150.000 kroner (selv om jeg håper på å ende nærmere 100.000 enn 150.000). Litt videre forskning på finn.no viser at en S80 med 163-hesters diesel og automatgir er innenfor rekkevidde og dermed melder seg inn i "konkuransen".

Motoren virker jo veldig interesang med kun noen få hester færre enn bensinalternativene og ett voldsomt mye høyere dreiemoment. :)
Men en av grunnene til at jeg så langt har konsentrert meg om bensin (og opprinnelig vurderte sugemotorene) er at jeg ønsker å ha bilen lenge og vil ha så lite motorkrøll som over hodet mulig. (Basert på min antagelse om at en enklere motor har mindre ting som kan gå galt :) )
Hva kan forumets guruer fortelle meg om denne motoren? Hvor pålitelig er den og er den dyr å skru på om noe går galt?
Hvordan er drivstofforbruket og hvordan er den å kjøre med? Mange litt eldre dieseler har kreftene sine i ekstremt smale "turtallsbånd" som gjør at det må gires veldig hyppig.

Absolutt all info dere har er av interesse, og nok en gang takk for all hjelpen :)

Christian
02/12/13, 16:34
Jeg har en 2002 V70 med 2.4d (130hk "D5") og femtrinns automat. Denne har nå gått 307k km uten et feilslag.
Hyppige (60k km) oljeskift på automatkassa sikrer lang levetid, og godt vedlikehold av motor sikrer problemfri hverdag.

Min bruker i snitt 0.55l/10km på blanda kjøring, dieselvarmer sikrer varm bil allerede før jeg står opp om morgenen, og god støyisolasjon gjør at jeg slipper å høre på den (selvom denne commonrailmotoren ikke er bråkete).

Alfs80
02/12/13, 19:22
Jeg har en s80 o4 mod D5 163 som har 220000 på telleren og kan anbefalle deg d5.Billig og kjøre med og lett og skru på om du er litt dreven hehe

kennethah
06/12/13, 11:05
Jeg har ikke skrudd bil på mange år, men har normalt antall tommeltotter og er over middels interesert i både bil og båt så skal nok klare å få gjort mye selv om behovet melder seg. :)
Valget mellom bensin og diesel tror jeg får vente til jeg har fått ny jobb og kommer i gang med flyttingen så jeg vet litt mer om hvordan bilbruken blir.
Blir det lang pendling til jobb så er det jo ingen tvil om at det er penger å spare på å kjøre diesel i stedet for bensin, men bensin har jo helt klart sine fordeler det og.

kennethah
06/12/13, 20:28
Det er en ting jeg lurer på med tanke på ekstrautstyr:
STC og DSTC, hvor vanlig er antispinn og antiskrens på norske biler ca 2004/2005-modell.
Jeg ser på bildene at enkelte biler med automatgir mangler W-vintermodus-knappen.
Er dette en indikasjon på om bilen har STC eller DTSC?

larsverm
08/12/13, 03:25
Har aldri sett noen grunn til at det skulle være noen slik sammenheng, men får høre hva andre mener også. Umiddelbart tenker jeg at de som ikke har W-knappen, har en annen kasse (firetrinns?). Eller...?

Jeg har STC-knapp (til å skru av med?) i min 04-modell. Ut fra mange annonser jeg har sett på, har jeg inntrykk av at STC og DSTC er svært vanlig.

Jakke
10/12/13, 05:55
Får vel bare femtrinns automat i disse, vet ikke om de uten tiptronic har Winter-knappen? Iallefall er jo tiptronic bare å bytte spake og software, vil tro Winter-mode kommer da også.

Ang. forbruk så klarer jeg fint 0.75 på langkjøring på min S60 2.5T AWD, så alt over det på 2.0T er nesten overraskende i mine øyne?

larsverm
10/12/13, 10:40
Femtrinns forutsatt at det er femsylindret bensinmotor, ja.

W-knappen finnes i hvert fall på min, uten tiptronic. Finnes det mange eksempler på at denne mangler?

Når det gjelder forbruket, høres det ofte ut til at 2,4T/2,5T kan være så vidt mer økonomisk enn 2,0T. Skulle tro AWD kunne gjøre det litt dyrere igjen, men en S60 kan kanskje ha fordelen av å være litt mer kompakt enn både S80 og V70? Forresten, har du automatgir? Hvis ikke, utgjør det også en viss forskjell i forbruk.

kennethah
10/12/13, 11:39
Jeg har bare sett W-knappen mangle på en to-tre finn-annonser så langt, så det virker som om den er mer eller mindre standard. Kan hende den mangler på importbiler fra enkelte markeder?

Forhåpentligvis så blir jeg ikke avhengig av bil til å pendle langt med når jeg får meg ny jobb så jeg slipper å kjøpe diesel.
Jeep Commander'en jeg hadde før brukte 0,9-1,0 liter på mila på landeveien (diesel) og den sliiiiiiitne 740'en jeg kjører nå har jeg ikke turt å måle forbruket på, men bensinen forsvinner faretruende fort, så 0,75-0,8 på mila med 2,0 turbo og automat lever jeg fint med. ;)

hgnubel
10/12/13, 11:52
Den W-knappen er såvidt jeg vet bare for å slite ut girkassen raskere, for folk som ikke får i gang bilene når det er glatt (typisk andre land enn her hvor vi bruker vinterdekk). Det den gjør er at girkassen starter rett i 2. gir (har til og med hørt folk snakke om 3. gir!) og slurer nødvendigvis mer for å få det til. Er i hvert fall ikke noe å trakte etter å ha den knappen.

kennethah
10/12/13, 11:59
3. giret ifølge instruksjonsboken jeg lastet ned fra Volvo sine hjemmesider... Stakkars gir... :eek:

Nei, tviler sterkt på at den knappen kommer til å bli brukt... Kombinasjonen av gode vinterdekk, DSTC/STC og 13 års erfaring med nordnorske vinterveier (en god del av dem uten noen form for elektroniske støttehjul) tror jeg vil sørge for mer en god nok fremkommelighet uten å ta livet av girkassa :)

Jeg spurte om knappen først og fremst fordi jeg helst vil ha DSTC i stedet for bare STC (bare sånn for sikkerhets skyld :) ).
Flere av annonsene jeg har sett på finn oppgir antiskrens som ekstrautstyr selv om det på bildene tydelig står STC, ikke DSTC på knappen (hvis jeg har forstått Volvo-forkortelsene rett, så er STC kun er antispinn, mens DSTC er antispinn og antiskrens).

Per Turbo
10/12/13, 12:39
På 05 kom det slik at du skrur av DSTC via menyen og ikke med knapp.

Forøvrig er jeg veldig glad i 2.0T, har hatt noen av de og det er fine motorer med passe godt drag. Chippet fikk jeg V70 med automat ned i 0,78 på forbruk. Akseptabelt.

kennethah
10/12/13, 12:46
Takk for informasjonen! :)
Så vidt jeg skjønner det av 05-instruksjonsboken så skrur knappen på biler med DSTC bare av antispinn, ikke antiskrens?
Er det da antiskrens som man kan skru av i menyen?

0,78 er slettes ikke skremmende for en såpass stor og tung bil med automatgir og relativt sterk motor. :)

Per Turbo
10/12/13, 12:59
Nei bare antispinn.

Har hatt 2,4T/2,5T også med og uten AWD, og er ikke veldig mye mer forbruk på de men at man forventer ett forbruk på ca. literen er nok lurt men med pen kjøring og cruise koblet inn er det mulig å få lavere tall.

Generelt er disse bilene og motorene veldig greie med tanke på lite feil, og å vedlikeholde. Kan man skru litt er det mulig å gjøre det meste mekaniske selv. Veldig lettskrudde biler.

Og ikke minst, veldig rustbestandige. Bakluka på V70 er faktisk av glassfiber.

kennethah
10/12/13, 13:07
En veldig viktig grunn til at jeg vurderer Volvo med bensinturbo i stedet for f.eks en Ford Mondeo eller lignende med trubodiesel er at jeg tror (innenfor min prisklasse) at til syvende og sist så vil fordelen med det lave forbruket på en diesel bli spist opp av vedlikeholdskostnadene.

Klart, jeg kunne jo siktet på en Toyota Avensis og muligens få enda lavere totalkostnader, men så har jeg en sterk og irrasjonell aversjon mot SÅ kjedelige biler... :rolleyes:

V70 med 163-hesters dieselen er ikke helt utenfor rekkevidde av mitt budsjett (særlig om "km-kravet" justeres til ca 200.000 km), men da blir det til gjengjeld mindre utstyr. Og jeg må innrømme at jeg er ganske glad i "dingser" både når jeg skal ha bil og båt...

V70 (kanskje S80) med 2,0 bensinturbo er så langt soleklar favoritt! Håper bare jobbjakten kommer i mål snart så jeg for alvor kan begynne på biljakten! :D

Per Turbo
10/12/13, 13:13
Jeg ville ikke kjøpt diesel brukt, nytt med garanti er greit men... Er så mye ræl som EGR, glødeplugger og sånn tull som må byttes som koster en del.

Ellers støtter jeg tankene dine ja :)

kennethah
10/12/13, 13:19
For å ikke snakke om hvis/når dysene takker for seg...
Det skjer ikke så alt for ofte på moderne biler, men utgiftene blir astronomiske når det skjer..

I tillegg så kommer jo problematikken med kaldstart på de kjøligste vinterdagene. Jeg har ikke tilgang til strøm der jeg må parkere, så motorvarmer hjelper ikke stort.
Diselmotorer trenger mye mer strøm for å starte enn en bensin, med tilhørende større slitasje på batteriet... (Jeep'en jeg hadde hadde strøm nok til to forsøk på kaldstart i -25 med ett 4 år gammelt batteri..)
Bensinmotoren blir også fortere varm, og slipper ut myyye mindre svineri i form av partikler og kreftfremkallende NOX.. (prisen er høyere CO2-utslipp, men der er verdens bilpark en ganske så beskjeden bidragsyter uansett)

Alt i alt så mener jeg at diesel er noe man kjøper fordi man MÅ... :P


Beklager den lille avsporingen :cool:

Per Turbo
10/12/13, 13:21
Er så enig jeg så :)

Har jo en TDi Golf nå med Webasto, hjelpevarmer og alt, så tipp topp når det er nytt og med garanti. Men når ting oppi der begynner å gi feilkoder.... Snakkas :)

Jakke
10/12/13, 13:23
Femtrinns forutsatt at det er femsylindret bensinmotor, ja.

W-knappen finnes i hvert fall på min, uten tiptronic. Finnes det mange eksempler på at denne mangler?

Når det gjelder forbruket, høres det ofte ut til at 2,4T/2,5T kan være så vidt mer økonomisk enn 2,0T. Skulle tro AWD kunne gjøre det litt dyrere igjen, men en S60 kan kanskje ha fordelen av å være litt mer kompakt enn både S80 og V70? Forresten, har du automatgir? Hvis ikke, utgjør det også en viss forskjell i forbruk.
Dessverre automat. Hadde jeg vært rik hadde jeg stappa i manuellkasse, men det hører framtiden til.

Ang S60 vs V70 så er S60 tyngre enn V70, 2.0T så er S60 rundt 50 kilo mer. Kjøre fint i 90 langs E10 (svingete ræl), cruise der man kan holde farta helt jevnt, så går 0,69 fint ;) 0,75 om jeg er mer aktiv.

Per Turbo
10/12/13, 13:26
Men S60 har ett annet tyngdepunkt og en annen stabilitet som er til dens fordel.

Å kjøre S60 T5 med manuell kasse på svingete veier var helt greit, samme med V70R AWD 2004 med automat på bane i Advance mode. Ikke feil :)

kennethah
10/12/13, 13:47
I første omgang så tror jeg at komfort-cruising på biltur og tur til båthavna blir hovedbruken, ikke "rally-østlandet" eller banebruk, så da blir jeg nok å holde meg til komfortable, men høyst usportslige automatkasser. Og med planer om å øke familiestørrelsen fra 2 til 3 om ett par år, så må nok kjøreegenskaper nedprioriteres mot størst mulig bagasjerom. :)
Har jo selvsagt mest lyst på sedan. Ser jo mye bedre ut enn ei stasjonsvogn. :) S60'n blir nok litt i trangeste laget, så har ett lite håp om at madammen godkjenner S80 når vi har fått prøvekjørt. Hvis ikke blir det nok V70. :)

hgnubel
10/12/13, 14:03
Pass på å prøve eventuelle barnevogner i bagasjerommet på S80en før du eventuelt bytter til stasjonsvogn om et par år, om du ikke egentlig liker sistnevnte. Alle seriøse barneutstyrsbutikker jeg har vært borti ser på det som en selvfølge å hjelpe kunder med å prøve om barnevogner de selger passer i bagasjerommet :)

Du får plass til mer enn du tror i bagasjerommet på en S80, bakseteplassen er bedre enn i V70 (og det er jo å prioritere barnets velvære også), og til ferieturene kan du eventuelt hive på en skiboks... Så sedan er absolutt ikke uegnet som familiebil.

kennethah
10/12/13, 14:07
Akkurat de betrakningene jeg gjør selv! :)

Nå er det ett par år til det blir arvinger (hvis alt går etter planen :P ), men det er jo helt klart lurt å se om man får på plass en barnevogn når vi prøvekjører!
Den ekstra plassen i baksetene er ett godt argument for S80. Barnestoler som står med ryggen i fartsretningen krever MYE plass! Selv har jeg 740 og har hatt 940, så jeg vet det er fullt mulig å lage sedaner med enorme bagasjerom! :)

Og klart, å bytte fra S80 til V70 når behovet melder seg er jo ett høyst aktuellt alternativ!

Jakke
10/12/13, 16:29
Synd at Volvo valgte den enooormt lange bakruta i stedet for bedre beinplass bak. Men kan trøste seg med at Audi A4 er enda verre!

volvoRsport
10/12/13, 17:05
Ang S60 vs V70 så er S60 tyngre enn V70, 2.0T så er S60 rundt 50 kilo mer

V70N er såklart tyngre enn S60, omtrent 50kg hvis man sammenligner biler med samme utstyrsnivå og drivverk.

larsverm
10/12/13, 17:19
Må si jeg lurte litt der - men at en S60 med mer motor/utstyr kan veie mer enn en V70, er selvfølgelig ikke rart.

larsverm
13/12/13, 17:16
Den W-knappen er såvidt jeg vet bare for å slite ut girkassen raskere, for folk som ikke får i gang bilene når det er glatt (typisk andre land enn her hvor vi bruker vinterdekk). Det den gjør er at girkassen starter rett i 2. gir (har til og med hørt folk snakke om 3. gir!) og slurer nødvendigvis mer for å få det til. Er i hvert fall ikke noe å trakte etter å ha den knappen.

Min drar i gang i 3. med W-knappen på, og det er vel det som står i instruksjonsboka også. Å dra i gang i 3. gir kjennes påfallende høyt og drøyt ut, og det forundrer meg ikke at det fører til ekstra slitasje. Er man normalt kompetent på vinterføre, klarer man seg vanligvis fint med å være varsom med høyrefoten, og det er best slik. Likevel tror jeg W-funksjonen kan være grei en sjelden gang i blant med særdeles vanskelige kjøreforhold.

Hadde den dratt i gang i 2. gir, tror jeg ikke det ville ha kjentes så spesielt, for det er da vel ikke stort høyere enn 1. gir på 240 og annet med firetrinns automat.

FroBe
13/12/13, 17:46
Det er mulig jeg har misforstått noe, men jeg trodde det var oljen i converteren/momentomformeren som får gjennomgå når man starter i W-modus. Det er vel liten mekanisk slitasje, men oljen blir fort varm og man bør vel ikke kjøre for lenge slik?

larsverm
13/12/13, 18:05
Det er strengt tatt mitt første hovedinntrykk også, men her får vi høre hva andre har å si.

kennethah
14/12/13, 00:23
Jeg regner uansett med at den knappen kommer til å bli lite brukt :) Men spørsmålet er jo hvor mye forrige eieren har brukt den...

Jeg innså nettopp at jeg hittil har gjort mer research så langt i jakten på neste bil enn det jeg gjorde på de forrige fem... hehe :P

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

larsverm
14/12/13, 00:38
Gjorde en del "hjemmelekser" før jeg kjøpte S80 jeg også. :p Jeg har en klar oppfatning om enkelte ting (240) som gammeldags og pålitelig. Da tok det litt tid og research før jeg kunne våge å tro at noe langt mer moderne og avansert med forhjulstrekk kunne være til å stole på. Og så langt får jeg si at S80 holder mål.

Torsen67
14/12/13, 01:05
Bakluken er som Per Turbo sier i glassfiber. I tillegg så er panseret i aluminium. Sånn til info.

Torsen67
14/12/13, 01:11
Jeg er ikke helt enig i det som blir sagt om diesel her. Klart ting kan skje, men har man diesel så leser man om den på nett og lærer seg mye etterhvert på samme måte som en bensiner. Er enig det med dyser. Blir de slitt så må de byttes. Men disse skal tåle 200k før de ryker. En brukt dyse i god stand kan man få for en tusing.

Det er uansett mange her inne som sliter med både bensin og diesel. De vi ikke hører noe ifra kjører vel bare glade rundt uten problemer og tror livet kanskje bare er sånn? ;)

Christian
14/12/13, 01:16
Vedlikehold er alt. Jeg har byttet injektor på 50k km, og jeg har byttet injektor på 380k km. Ingen av disse var Volvo naturligvis. :p

kennethah
19/12/13, 12:20
Riktig vedlikehold er jo selvsagt alfa og omega. :)
Jeg har på ingen måte avskrevet diesel ennå. Dukker den "rette" bilen opp, men rette utstyret, grei km-stand og innenfor budsjettet, så kjøper jeg den uansett om den har turbodiesel eller turbobensin. :)
Det ser ut som om jobbjakten kommer i mål nå. Isåfall så blir det flytting til Oslo i månedsskiftet mars/april neste år. Første prioritet etter jeg har kommet meg sørover og i hus blir Volvokjøp! :D

larsverm
19/12/13, 14:49
Da har du fortsatt ganske god tid til å se deg rundt og danne deg et bilde av det aktuelle markedet, og det er lurt.

kennethah
19/12/13, 15:11
Ja, jeg har sånn smått begynt å få ett bilde av hvilken bil jeg vil ha.

De fleste bilene er rimelig godt utstyrt, men det er en del variasjoner. Jeg har sånn smått begynt å danne meg en liten liste over hva jeg anser som ett "must". (både med tanke på hva jeg vil ha, og med tanke på at bilen skal være lettsolgt når det blir på tide å bytte):
Enten 180 hk turbo bensin, eller 163 hk turbodiesel - Jeg misliker å kjøre undermotoriserte biler...
Automatgir - Krav fra madammen, og etter å ha kjørt automat de siste fem årene så er jeg rimelig omvendt jeg og..
Xenonlys - Da jeg ikke har det beste synet her i verden så er kraftige kjørelys ganske viktig for meg. Xenonlys bidrar nok også til å gjøre bilen mer lettsolgt når den tid kommer.
Automatisk klimakontroll - Volvo handler om komfort, og dette synes jeg er ganske viktig for komforten ombord :) Bidrar nok og til å gjøre bilen mer lettsolgt.
Cruise control - Synes jeg nesten er ett must når man er på bilferie :)
Elektriske skinnseter (helst med minne) - Skinnseter har som regel flere instillingsmuligheter enn stoffseter og jeg liker å sitte godt :) Siden vi er to som skal kjøre bilen, er jo seter med minne veldig kjekt.
DSTC - Mange biler i min prisklasse er levert kun med STC. Dette er ikke en "deal-breaker" for meg, men hvis det står mellom to ellers like biler, så går jeg nok for den med DSTC.

Er det noe mer utstyr som MÅ eller BØR være med? Eventuellt utstyr som er "kjekt å ha" men ikke direkte nødvendig?

larsverm
19/12/13, 15:35
Jeg tror i hvert fall at det du nevner av utstyr her, er ganske vanlig, så ønskene bør være fullt mulig å oppnå.

FroBe
19/12/13, 16:08
Elektriske seter er ikke så vanlige. Jeg har det i bilen, men siden kona har like lange bein pleier vi ikke å justere setene. Dermed ville jeg klart meg med manuelle seter.

Over 90% har klimaanlegg, men jeg har sett et par biler med kun AC. Sjekk om rattene på CCM er merket med °C.

Sportsseter kan være kjekt. Gjenkjennelig på at sømmen midt på fremste del av sitteputen går i vinkler fremfor i en bue.

Hvis det er High Performance eller Premium lydanlegg finner du en PA200-forsterker under passasjersetet.

larsverm
19/12/13, 17:40
En mulighet er også at førersetet har elektrisk justering, men ikke det andre - slik er det på min S80.