PDA

Vis full versjon : Tårnstag til volvo 850 t5 ?



Jonaspettersen
28/11/13, 09:54
sitter her å tenker på å kjøpe meg tårnstag, hva er fordelen ? er dette en bra oppdatering ?, vil den ligge bedre i svinger osv ?
Takker for svar ! :cool:

850GLTsilver
28/11/13, 11:44
Den generelle fordelen med tårnstag er jo nettopp å øke stivheten mellom fjærtårnene, og dermed bedre sporingen på bilen.
At det er en bra oppdatering hviler det lite tvil om.
Om man egentlig vil merke det i særlig grad under normal kjøring er ikke helt sikkert, da vi tross alt snakker om marginale saker her.
Et godt oppgradert understell blir et "must", da avstivede fjærtårn ikke vil kunne kompensere for eventuelle svakheter andre steder i opphenget.
Personlig ville jeg kjørt et fullt system, der foringene ble oppgradert til polyforinger, stivere krengningshemmere, med nye foringer også der, samt et sett gode dempere/nye fjærer.
Svingegenskapene bedres vel så mye gjennom dekk med stivere sider/lavere profil.
Her møter man ofte et krysningspunkt med minket komfort kontra stivere understell.
Kjører selv på 50 profil, og syns at jeg der har et bra kompromiss mellom bra komfort og gode svingegenskaper.

Tenk i alle tilfelle helhet.

mrstfu
28/11/13, 18:42
Tårnstaget tatt for seg, ja, det gjør bilen stivere og at den ligger bedre i svinger. Det reduserer bevegelse og fleksibilitet i chassiet, som gjør at bilen føles mer kontant, litt som om den lyder ordre litt lettere. Imidlertid, som GLTsilver sier, den gjør deg også mer oppmerksom på andre ting, andre svakheter som da vil måtte ta av bevegelsene som tidligere ble dekvis opptatt av chassiets fleksing.

oar83
29/11/13, 23:29
Får enn kjøpt avstiving til bagasjerommet nokon plass ? Har sett dette på nokon herregårdsvogner tidlegare, lurer på om dette var produsert tidlegare av nokon inne her på Vccn.
Visst nokon har dette liggande, kan de eventuellt ta mål og bilete - ser for meg at dette kan produserast sjølv.