PDA

Vis full versjon : Bygge eksos selv 940



Lundstrøm
28/11/13, 00:40
Noen her som kan fortelle meg hvilke rør jeg trenger? Hvilke bend osv.

Skal bygge Simons 2.5 fra Bilxtra.

ClassicTurbo
28/11/13, 08:35
Hvorfor skal du bygge selv når du får det ferdig? Kan aldri tenke meg at det blir noe billigere når alt er med. Min erfaring med simons er at det ruster raskt, ville heller gått for Jt.

Lundstrøm
28/11/13, 12:25
Bygger jeg selv kommer det på rundt 1000kr.. Skal jeg ha komplett JT/Kl Racing/Ferrita koster det 3-6000,-
Skjønner ikke hvor alle får det der i fra.. Har hatt Simons på gammle bilen siden 1998.. Ikke en rust flekk på det

s4nd3r
29/11/13, 00:16
hva rabatter har du som får anlegget i "rustfritt" for 1000kr som byggesett?
eg har god erfaring med halvsatsen fra simons. "rustfritt" kun det ikkje rustfrie røret eg bytta ut katten med som rustet..

ClassicTurbo
29/11/13, 08:49
Bygger jeg selv kommer det på rundt 1000kr.. Skal jeg ha komplett JT/Kl Racing/Ferrita koster det 3-6000,-
Skjønner ikke hvor alle får det der i fra.. Har hatt Simons på gammle bilen siden 1998.. Ikke en rust flekk på det

Får det i fra mitt egent jeg hadde på 240 som alt var rustet etter første vinter som mange andre også opplever.

1000kr? det dekker vel knapt lengden i rake rør, og 2 potter + ørten bøyer vil koste deg langt mer enn 1000kr.

turb00le
29/11/13, 12:17
Husk også på at hvis du sveiser sjøl i bondejern så vil det ruste som attan i alle skjøtene.
Anleggene fra simons og jt er stort sett belagt med noe alu klin for å beskytte mot rust.

Sist jeg sjekka så måtte jeg ut med 1500-2000kr for rørdeler i 304/316, med litt rabatt.
Det lønner seg kontra å kjøpe ferdig, hvis en ser bort fra timene som går med.
Da med lyddempere f.eks fra summit.

Lundstrøm
29/11/13, 17:08
KARDANGBØY = 504,-
SKJØTESTYKKER = 42,-
1m STÅLRØR 2.5" = 460,-
0.5m STÅLRØR 2.5"= 245,-
STIGOVERGANG=126,-
RØRBØY = 189,-

Totalt 1566,-

gl740turbo
29/11/13, 17:12
Eksosklemmer, fester til opphengsgummi, opphengsgummi, flens til eksos manifold/turbo, potter til støydemping, sveise utstyr, og masse tid er ikke gratis heller da :p

Lundstrøm
29/11/13, 17:27
eksosklemmer,fester,gummi,sveise utstyr får jeg gratis :) Skal kun ha 1 lydemper

ClassicTurbo
30/11/13, 17:05
eksosklemmer,fester,gummi,sveise utstyr får jeg gratis :) Skal kun ha 1 lydemper

Er vel ikke gratis selv om du bare skal ha 1? så blir vel ca 2000kr da om du ser bort fra resten av småplukket. Ser ikke noe deler til downpipe heller? så er jo mer som en halvsats og en simons halvsats koster jo under 3000kr med 2 potter, så sikkert mulig å fa det enda billigere om de selges med 1. Ikke mye å spare da, med tanke på at det også vil ruste langt raskere i sveisene som nevnt tidligere da du tar knekken på alubelegget.

Lundstrøm
30/11/13, 19:56
Ikke værre enn å spraye på 2-3 strøk med Zink spray og 2-3 strøk med varmlakk ;) Folk som sier ting ruster er fordi di/dere ikke behandler det... ALT ruster om du ikke behandler det.. Samma faen om det er JT eller Simons

turb00le
30/11/13, 20:32
For å si det sånn, det belegget som er på jt anlegga kommer ikke fra en sprayboks.

Jeg mener ikke å være negativ mot folk som vil lage ting selv. Men å påstå at du klarer å lage dette billigere selv og ha like grei kvalitet som jt er optimistisk.

Ikke at jt er verdens beste, men helt tragisk er det ikke.

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

kermitt
30/11/13, 20:52
Personlig så driter jeg i om JT holder i 10år osv. Bilene mine holder skjelden 2 år uansett :p Og jeg liker å smi ting sjøl. Om det da er billigere så er det en fordel.

turb00le
30/11/13, 21:08
Personlig så driter jeg i om JT holder i 10år osv. Bilene mine holder skjelden 2 år uansett :p Og jeg liker å smi ting sjøl. Om det da er billigere så er det en fordel.

That's why god gave us stainless steel...

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

Lundstrøm
30/11/13, 22:59
Er helt enig med deg turb00le for all del. Men i nerheten av samme kvalitet kan enn få om man vet hva man holder på med. Hadde alle klart å lage like bra som det JT gjør hadde di jo ikke tjent penger så sier seg selv :P
Men av eksoser jeg personlig har laga har blitt helt greie. Langt i fra samme kvalitet som det JT har.. Men så lenge enn selv er fornøyd og det henger sammen så burde det være greit nok =)
Att en får noe mer effekt med det JT lager vs det du lager selv har jeg veldig liten tro på.

turb00le
01/12/13, 00:33
Føler meg veldig seriøs, holder på med nye lyddempere om dagen...

316l valsa hus ytterdel, vannskjærte ender, valsa 321 perforert plate gjennom Og til slutt fylt med varmeisolasjon for gassturbin...

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

kermitt
01/12/13, 01:39
That's why god gave us stainless steel...

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

Men det selger de ikke på biltema :p og jeg har ikke utstyr for å sveise rustfritt. Funksjon foran form er mitt motto, så når det gjør jobben sin den lille stunda jeg ha bilen er det helt supert :p

Men jeg skulle mer en gjerne laga det i syrefast eller meieri rør, det er ikke det altså. Men det er ikke prioritert når det funker det jeg har.

jabbajohn
01/12/13, 01:58
Såvidt jeg har oppfatta holder biltema røra mye lenger enn simons eksosen..... billigere blir det også ;)

skurk
01/12/13, 05:06
Biltemarør er faktisk gode greier.
Ikke behandla noen av xosrøra mine med noen ting og dem har kun rusta i sveiseskjøtene.
Personlig ville jeg gått for JT.
Kjørte med 3"JT i 3 år og ikke annet enn positive ting å si om anlegget.
Men for trådstarter sin egen del vil jeg anbefale to lyddempere for veibruk.
Hadde to lyddempere og kat.på min og lyden var alldeles nydelig...men ikke stille på noe som helst vis.
Hørte at jeg kom og lyden ble neesten plagsom på langtur,akkurat som jeg liker det :-)
Blir 3" JT neste gang jeg skal ha 945turbo,det er sikkert...jeg skal ha 945turbo igjen når behovet for ny nr.2bil melder seg.

Martin.S
01/12/13, 11:17
Biltema røra er bra ja. Det har jeg erfart også. De ruster tregt.

Så om man skal lage noe i vanlig stål ville jeg kjøpt det derfra. Er nok den billigste plassen også om man ikke får rabatt noen annen plass.

ellingsøyern
01/12/13, 12:18
grunnen til biltemarøra holder er vel at dei er behandla med alusink vel?

eab
02/12/13, 16:13
Skal man ha 3" så er det egentlig like greit å kjøpe noen 45-gradere for å lage kardangbøy, for den kardangbøyen fra biltema passer rimelig dårlig.

Lundstrøm
03/12/13, 22:54
Skal bygge 2.5".

3" blir for mye for kjerring og jentungen :)

ClassicTurbo
05/12/13, 14:16
3" blir for mye, men en potte går greit?

Erlend Dystland
05/12/13, 17:09
Hvorfor i helvette bry seg med at han vil bygge eksos selv?!
Hvis han vil det så synes jeg han skal få lov til det uten at folk på død og liv skal begynne å diskutere.
Han spør faktisk om hva slags rør han trenger, bend, lengder osv? Bruk heller tida deres da på å hjelpe han på vei..
Det virker som han har tatt utgifter i betraktning og alt som hører med, så da synes jeg at han selv skal få erfare hvor lønnsomt det er.

Angående kardangbøyen, så er jeg enig med eab, den er dårlig, så du burde nok lage din egen :)

kermitt
05/12/13, 17:18
Om man har planer om å lage litt mer ting sjøl så vil jeg anbefale å kjøpe rørbøyern de har på biltema. Helt kurrant sak som bøyer det meste av rør til hobby bruk. Jeg lager alt av eksos og rør forøvrig med den. Slipper å få så mye skjøter og sveiser som ruster når jeg kan bruke 2 meters lengder og bare bøye dem til å passe i den.

Lundstrøm
05/12/13, 22:56
3" blir for mye, men en potte går greit?
Har katalysator som demper sikkert like myesom dine 3 lydpotter ;)

Lundstrøm
05/12/13, 22:59
Men eksosen er ferdig bygd :)

Ble 2.5" rør fra biltema , ett lass med klemmer ( totalt 8 stk ) klemte det til så mye vi kunne , sveisa kun "innkutta" i røra, Pensla sveisene med Brunox og lakka over med zink spray + varme lakk over :) 2,5 inn - 3" ut diesel stuss fra KL-Racing. Nydelig lyd. Ikke for mye og ikke for lite :)

Lundstrøm
05/12/13, 23:01
Hvorfor i helvette bry seg med at han vil bygge eksos selv?!
Hvis han vil det så synes jeg han skal få lov til det uten at folk på død og liv skal begynne å diskutere.
Han spør faktisk om hva slags rør han trenger, bend, lengder osv? Bruk heller tida deres da på å hjelpe han på vei..
Det virker som han har tatt utgifter i betraktning og alt som hører med, så da synes jeg at han selv skal få erfare hvor lønnsomt det er.

Angående kardangbøyen, så er jeg enig med eab, den er dårlig, så du burde nok lage din egen :)
Stemmer det.. Ikke mye hjelp å få fra visse folk på dette forumet.. Kun her inne for å kverulere og diskutere :P

Eksosen kom forøvrig på 1049,- Så ikke kom her å si det ikke lønner seg å bygge egen eksos :)

jabbajohn
05/12/13, 23:02
Knakk du mange av klemmene fra biltema ? Bygde eksos med biltemarør nå nylig til 240in og det gikk med en god del flere klemmer enn planlagt ^^ men røra derimot funker fjell :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lundstrøm
05/12/13, 23:10
Klemmene var fra Bilxtra. Tok ikke sjangsen på biltema klemmene :P Hørt mye drit om di , gjenger som ryker og boltene knekker så gadd ikke det :P

Øygard
05/12/13, 23:30
Klemmene på biltema er ikkje dei beste nei, men eg har god erfaring med røra :) Hadde biltemaeksos på 940en før og det fungerte fint. Merka at det ikkje var fullt so god demping i biltemapottene som i dei originale som eg har no. Dei dempa lyden akkurat passeleg, sånn at det vart stilt og fint i bilen og ei fin djup bromming.

ClassicTurbo
06/12/13, 09:42
Er vel flere måter å se på ting, noen kaller det kverulering andre kaller det gode råd. Hva er vel poenget med ett diskusjonsforum om du bare vil at alle skal mene det samme som deg?


Om det lønner seg vil jo vise seg om noen år.

Lundstrøm
06/12/13, 11:38
Er vel flere måter å se på ting, noen kaller det kverulering andre kaller det gode råd. Hva er vel poenget med ett diskusjonsforum om du bare vil at alle skal mene det samme som deg?


Om det lønner seg vil jo vise seg om noen år.

Var aldri ett spørsmål som kunne "diskuteres" Jeg spurte om hvilke rør JEG trengte for å bygge eksosen. Ikke hvilke rør som var dårlig å bra... ;)
Som sagt.. Behandler du metallet så ruster det ikke