PDA

Vis full versjon : Bha!! Kjølevæskeprobs... D5 04



Lasse B
26/11/13, 18:09
Minker kjølevæske på min V70. Forsvinner ganske så fort. Får opp varsel i displayet.
Går å fyller på,alt.. ok.. Kjører en stund til ,ny mld. Tom tank,åpner korka. Det buldrer og kjølevæskenivået stiger i tanken.
Er trykk i systemet om bilen har stått seg kald.. 12-24 timer.

snakker vi topp-pakning?

MadAss
26/11/13, 20:29
Ser du ingen antydning til utvendig lekasje? Er er rør i bakkant på motor som går til oppvarming av veivhusventilasjon. Dette bruker å bli gnag hull i etterhvert, men da burde du også se vann under bilen. Ellers kan jo også varmeapparatet lekke. Da vil ved være vått i gulvet.

Toppakning er ikke veldig typisk på disse motorene, men det forekommer av og til. Mer vanlig vil være sprekk i kammer til dieselbrenner. Da vil også dieselbrenneren brenne dårlig, med en del smelling og røyk.
Oljekjøleren som er montert på bunnpanna kan også ha innvendig lekasje, men da kommer det helst olje i ekspansjonstanken.

Det finnes CO tester for å sjekke om det forekommer eksos i kjølevannet (ved defekt toppakning). Dette er noe de fleste verksteder har.

Senna
27/11/13, 15:51
Har du byttet reg.reim i det siste?

Alfs80
29/11/13, 17:30
Har samme problemet med min s80 d5 men fyller ikke på så ofte da så jeg lurte påom det kunne være varmeren?Så nå har tatt sikringen til den for og se hva som skjer.Skal sjekke hva det kan være når vinduet i fordøra er kommet på plass igjen

Daniel V
29/11/13, 20:14
Det der kan være mye rart. Har toppakningen gått vil du enten få mye hvit røyk bak bilen, eller så vil du få masse trykk i kjølesystemet ditt. Ved gåen toppakning kan du stort sett både lukte og måle CO i kjølevannet ditt.

aarnes
29/11/13, 20:28
jeg hadde samme problem med min S60 - der var det slangen inn til varmeregisteret i torpedoveggen som var lekk. byttet den og problemet forsvant.
Så tydelig at det var lekkasje der og forsåvidt

Børge Vikebø
29/11/13, 21:04
Min svetter litt i underkant av radiator, fyller periodisk en liten skvett..

skurk
02/12/13, 16:53
Toppakningsproblemer kan være vriene greier å lokalisere.
Trykk i kjølesystemet er forsåvidt en relativt grei indikasjon på gåen toppakning,men trenger ikke nødvendigvis merke noen ting på eksosen.
Kan ta ei lykte å lyse i ekspansjonstanken og se om du ser oljefilm på toppen av kjølevannet.
Min 2.5TDI hadde hvertfall disse symptomene:
-tidvis trykk i kjølesystem
-oppnådde driftsvarm motor kjappere enn normalt.
-dårlig eller varierende effekt av varmeapparat.(hadde god effekt på varmeapparat kun ved harde pådrag pga.sirkulasjonssvikt som følge av mottrykk)
-oljefilm som lukta dieselolje i ekspansjonstanken

Mine råd for å unngå toppakningstrøbbel på turbodiesel generellt:
-ikke dra motor over 2000RPM.før motoren er driftsvarm.
-ikke stopp motoren før den er driftsvarm.
-etter langvarig kjøring med driftsvarm motor,så la den gjerne gå noen minutter før man stopper.
-er det kaldt i været og man ikke skal forlate bilen noe mer enn 5min.så lar jeg bilen stå å gå

Daniel V
02/12/13, 17:02
Toppakningsproblemer kan være vriene greier å lokalisere.
Trykk i kjølesystemet er forsåvidt en relativt grei indikasjon på gåen toppakning,men trenger ikke nødvendigvis merke noen ting på eksosen.
Kan ta ei lykte å lyse i ekspansjonstanken og se om du ser oljefilm på toppen av kjølevannet.
Min 2.5TDI hadde hvertfall disse symptomene:
-tidvis trykk i kjølesystem
-oppnådde driftsvarm motor kjappere enn normalt.
-dårlig eller varierende effekt av varmeapparat.(hadde god effekt på varmeapparat kun ved harde pådrag pga.sirkulasjonssvikt som følge av mottrykk)
-oljefilm som lukta dieselolje i ekspansjonstanken

Mine råd for å unngå toppakningstrøbbel på turbodiesel generellt:
-ikke dra motor over 2000RPM.før motoren er driftsvarm.
-ikke stopp motoren før den er driftsvarm.
-etter langvarig kjøring med driftsvarm motor,så la den gjerne gå noen minutter før man stopper.
-er det kaldt i været og man ikke skal forlate bilen noe mer enn 5min.så lar jeg bilen stå å gå

Mange av de kriteriene du kommer med der er jo umulige å gjennomføre i praksis i store deler av Norge. Har du en trafikkertvei med 80sone, så skaper du bra mange farlige situasjoner ved å ikke gi mer gass enn 2000rpm. I Oslo blandt annet er det ulovlig å gå fra bilen på tomgang. Det er en klekkelig bot hvis man er så uheldig å bli tatt. Det er også et ganske omfattende prosjekt å ikke stoppe bilen før den er driftsvarm i større byer med mye kø.

Jeg har ikke sjans til å klare det på vei til skolen osv.

Noe som er enda enklere er jo å montere motorvarmer :)

Morgis
02/12/13, 17:32
Kjølesystemet på hvitblokkene skal stå under trykk.
Har du lekkasje en plass, bygges ikke trykket opp og vannet vil koke.
Er ikke toppakningshavari ganske unormalt på dieselene?

Alfs80
02/12/13, 19:15
Hvordan er det skifte toppakning på d5 motoren?

Morgis
03/12/13, 01:06
ikke noe spesielt vanskeligeere enn en T5.
Blokka er ganske lik.

skurk
03/12/13, 03:23
Mange av de kriteriene du kommer med der er jo umulige å gjennomføre i praksis i store deler av Norge. Har du en trafikkertvei med 80sone, så skaper du bra mange farlige situasjoner ved å ikke gi mer gass enn 2000rpm. I Oslo blandt annet er det ulovlig å gå fra bilen på tomgang. Det er en klekkelig bot hvis man er så uheldig å bli tatt. Det er også et ganske omfattende prosjekt å ikke stoppe bilen før den er driftsvarm i større byer med mye kø.

Jeg har ikke sjans til å klare det på vei til skolen osv.

Noe som er enda enklere er jo å montere motorvarmer :)

Jeg veit det,men optimalt sett ville dette vært det beste.
Går ikke fra bilen på tomgang selv heller hvis det ikke sitter noen i den,spesiellt ikke i Oslo :-)
Min gamle 2.5TDI røyk toppakninga på meget kort tid etter at den ble brukt til småkjøring i kuldeperiode og jeg er ganske skråsikker på at det ikke var tilfeldig.
Så til bybruk ville jeg gått for bensinmotor selv om jeg egentlig er mest glad i litt større dieselmotorer.

skurk
03/12/13, 03:35
Kjølesystemet på hvitblokkene skal stå under trykk.
Har du lekkasje en plass, bygges ikke trykket opp og vannet vil koke.
Er ikke toppakningshavari ganske unormalt på dieselene?

Alt er vel relativt her.
Hvis systemet et som det skal være,vil jo selvfølgelig vann tett på 90grader utvide seg og det vil dannes en form for trykk.
Men når pakninga lekker på kompresjonssiden av toppen så vil det jo ganske automatisk bli veldig mye trykk i systemet som igjen fører til store mengder luft og etterhvert sirkulasjonssvikt.
Vil på dette tidspunktet være mulig å lukte glykol ved ekspansjonstanken.
Toppa på ekspansjonstanken er designet på en sånn måte at den er tett opp til et visst trykk og når dette overskrides vil det overflødige trykket komme ut derfra.
Helt til lekkasjen på pakninga blir så stor at overtrykket ikke greier å forsvinne ut den veien.

Jakke
03/12/13, 05:56
Jeg har en lekkasje i radiatoren på min RX7 FC, den er i ribbene så langt oppe at vannet fordamper før det treffer bakken, så du ser aldri at de lekker. Trykktest radiatoren og se.

Morgis
03/12/13, 08:50
Alt er vel relativt her.
Hvis systemet et som det skal være,vil jo selvfølgelig vann tett på 90grader utvide seg og det vil dannes en form for trykk.
Men når pakninga lekker på kompresjonssiden av toppen så vil det jo ganske automatisk bli veldig mye trykk i systemet som igjen fører til store mengder luft og etterhvert sirkulasjonssvikt.
Vil på dette tidspunktet være mulig å lukte glykol ved ekspansjonstanken.
Toppa på ekspansjonstanken er designet på en sånn måte at den er tett opp til et visst trykk og når dette overskrides vil det overflødige trykket komme ut derfra.
Helt til lekkasjen på pakninga blir så stor at overtrykket ikke greier å forsvinne ut den veien.

mener normaltemp er 105grader, altså over kokepunkt på hvitblokkene.

skurk
03/12/13, 12:17
Dieselmotor på 105grader høres jo litt hasardiøst ut,men alt er jo mulig.
Da er man hvertfall avhengig av at "trykket" i kjølesystemet ikke forsvinner...da blir det melt down temmelig kjapt.
Som du sa tidligere,vann koker ikke under trykk.

MadAss
03/12/13, 13:23
80-90 grader er regnet som normal arbeidstemp for en dieselmotor. Men temperaturer opp til 110 grader er ikke unormalt under tyngre belastning.
I DIM står tempmåleren rett opp fra ca 75-105 grader mener jeg.

Sent from my GT-I9100

Alfs80
04/12/13, 09:54
Da har jeg sett over motor for lekkasje og finner ikkke noe.Noen i Bergen som evt kan være behjelpelig ?

Robert H.
04/12/13, 13:45
Da har jeg sett over motor for lekkasje og finner ikkke noe.Noen i Bergen som evt kan være behjelpelig ?

Har du sjekket om det er eksos i ekspansjonstanken?
Biltema har et greitt sett for å sjekke dette http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Sylinderlekkasjetester-191299/.
Det er så rimelig at istedenfor å lure på om man har toppakningshavari så er det greitt å få det bekreftet/avkreftet på en enkel måte.
På min C70 var jeg plaget med at det forsvant litt kjølevæske, lurte på toppakning, men fikk ikke utslag på lekkasjetesteren (heldigvis).
Der var det hårfine sprekker rundt røret i bunn av ekspansjonstanken.
Skiftet tanken og har ikke hatt noe trøbbel senere.

Alfs80
04/12/13, 17:01
Hadde det vært toppakning så hadde vel hatt hvit eksos når bilen står og går på tomgang?

skurk
05/12/13, 01:15
Hadde det vært toppakning så hadde vel hatt hvit eksos når bilen står og går på tomgang?

Nope.
Ikke nødvendigvis det nei.

gobiljen
08/12/13, 13:42
Har same problem med min S80 D5, første indikasjon var for 2 veker sida, og no fylte eg på igjen idag.

Straydog
08/12/13, 15:15
På drosja (12' XC70 D3) var det sprekk i radiatoren da bilen begynte å varsle om lavt kjølevæskenivå ca en gang i uka.

Morgis
11/12/13, 03:13
skiftet radiator på min D5 etter påkjørsel. Den lakk såvidt, men nok til å måtte etterfylles hver 10ende dag.
Kunne forsåvidt ikke se lekkasjer, men den var skakk.

Et lite steinsprang kan være nok til å slå radiatoren lekk.
lys med lykt rundt radioatoren

Alfs80
21/12/13, 17:39
Da fikk jeg opp igjen stanna kontroler kjøleveske skrudde opp lokk ekspansjons tank og kjøle veska kom i taken igjen mld borte hva kan dette være?

Shaiko
21/12/13, 21:56
Luft i systemet.

Alfs80
24/12/13, 11:57
Og da hadde jeg kjøleveske på begge mattene foran i bilen.noen gode forslag evt tegninger på hva som må gjørest? God jul til alle

Shaiko
24/12/13, 15:18
Varmeregisteret får ut på venstere side uten og ta ut dasjbordet. Demonter dekslene på førersiden under dasjbordet såmser du det:)

Torsen67
25/12/13, 14:19
Er det ikke her det er to o-ringer som begynner å lekke? Er det de jeg tenker på så er de enkle å bytte. Bare fjern dekslet over pedalene og stikk hodet inn ved gasspedalen. Der vi du se to rør gå inn i varmeregisteret. Der er det to o-ringer i overgangen som råtner. Du vil se om det renner der også.

Aleks_
25/12/13, 15:00
Er ihvertfall slik på de eldre 850/V70 modellene med bensin. Der råtner pakninga.

Dan78
31/12/13, 00:18
Hei

Dette hadde jeg på min å , men det var varmeveksleren til parkeringsvarmeren som det var et lite hull I. kjøpte ny og problemet med kjølevæsken var borte. Ta ut varmeren og sjekk.

Lasse B
22/02/14, 19:18
Nå har jeg kjørt i 3 uker UTEN å bruke varmeren,og har ikke hatt problemer på den tiden.
Varmeren bybte å ryke veldig før jeg slo av strømmen på den.

Noen sa att det var vannlekkasje i varemern...

Ola Hagen
22/02/14, 21:36
Nå har jeg kjørt i 3 uker UTEN å bruke varmeren,og har ikke hatt problemer på den tiden.
Varmeren bybte å ryke veldig før jeg slo av strømmen på den.

Noen sa att det var vannlekkasje i varemern...

Så du må ha ny kammer ja? Lurer på om frobe her inne drev og solgte deler eller brennere.

FroBe
23/02/14, 13:09
Så du må ha ny kammer ja? Lurer på om frobe her inne drev og solgte deler eller brennere.

Jeg selger ingen ting, har faktisk aldri sett en dieselvarmer utenom på bilder her på forumet.

Lasse B
23/02/14, 16:33
Skal ikke ett kammer ha lengre levetid enn en vinter liksom? HATER DISSE BRENNERNE!!!!

locked
23/02/14, 23:05
Skal ikke ett kammer ha lengre levetid enn en vinter liksom? HATER DISSE BRENNERNE!!!!
Min har virka knirkefritt i 4år no.. (like lenge som eg har hatt den)

locked
23/02/14, 23:07
80-90 grader er regnet som normal arbeidstemp for en dieselmotor. Men temperaturer opp til 110 grader er ikke unormalt under tyngre belastning.
I DIM står tempmåleren rett opp fra ca 75-105 grader mener jeg.

Sent from my GT-I9100
Står på normal fra rundt 75-115grader eller sånn ca i alle fall. Huskar ikkje eksakt, men den går høgt før nåla vandra vidare.

Min ligg innanfor 88-92grader ved vanlig køyring, uten tilleggsvarmaren.

MadAss
23/02/14, 23:26
Står på normal fra rundt 75-115grader eller sånn ca i alle fall. Huskar ikkje eksakt, men den går høgt før nåla vandra vidare.

Min ligg innanfor 88-92grader ved vanlig køyring, uten tilleggsvarmaren.

Ja, det er godt mulig. Eg har aldri målt temperaturen ved tyngre belastning slik som du :p

Sent from my Galaxy Note 3

Morgis
24/02/14, 11:13
2% 2-takts olje i dieseltanken ved hver fylling.
Holder systemet rent og pent :)
Gjorde dette på landroveren jeg hadde, gjør dette på V70a og gjør dette på firmabilen.

Da jeg overtok firmabilen på jobb, måtte dieselvarmeren skiftes (10000kr).
Denne var totalt igjensotet.
Etter 2års bruk med dieselvarmer i nesten daglig bruk, var det nesten ikke tegn til sot i denne etter å ha blitt konsekvent på 2-taktsolja ved hver fylling.

Torsen67
24/02/14, 14:22
Vel, hvis man googler dette med to-takts olje og diesel så frarådes dette. Før i tiden gikk denne oljen og diesel godt i sammen. Men nå har oljen problemer med å blande seg da begge produktene har endret seg over tid. To-takts olja kan legge seg som ett lokk oppe på dieselen. Jeg for min del bruker dyserens på hver 4 tank for å holde brenneren ren. Men vi har alle våre forskjellige løsninger :-)

Morgis
24/02/14, 17:07
i norge er det fint da dieselen i nordiske land er veldig "tørr".
kun mineralolje må benyttes.

dyserens hver 4.tank vil vel gnage fælt på pakninger og o-ringer... ?

Torsen67
24/02/14, 19:39
I følge Relekta så skal de nye renseproduktene være mye snillere enn før i tiden. Dette pga forskning og miljøhensyn. Sistnevnte gjør at man ikke bare kan kjøre på med sterkt etsende midler som før.