PDA

Vis full versjon : Vises symbol i displayet ved automatisk start av dieselvarmer?



torsteinvh
26/11/13, 10:03
Hei,

Et kjapt spørsmål om dieselvarmer jeg ikke har funnet svar på ved søk:

Når varmeren er satt opp til å starte automatisk ved behov, vises da symbolet for varmeren i displayet når den er startet?

Når jeg starter varmeren via timer eller direktestart så ser jeg et symbol som viser at varmeren er på. Jeg har imidlertid ikke sett noe symbol der i situasjoner der jeg antar den burde startet automatisk... Bilen er en MY14 XC70.

Hilsen Torstein

SagaPer
26/11/13, 18:10
Det vises ikke noe symbol ved autostart av dieselvarmer i display. Dette er en del av bilens standardfunksjonalitet men kan slås av.

Stig-Arne
26/11/13, 20:01
Det gjør det på MY14 og nyere med det nye instrumentpanelet

torsteinvh
27/11/13, 08:47
Takk for (motstridende) svar :)
Har hatt flere kjøreturer i det siste der varmeren i teorien skulle ha startet (minusgrader ute), uten at jeg så noe symbol i displayet... Gikk imidlertid ikke ut for å høre om varmeren hadde startet...

C.Erstad
27/11/13, 08:50
Takk for (motstridende) svar :)
Har hatt flere kjøreturer i det siste der varmeren i teorien skulle ha startet (minusgrader ute), uten at jeg så noe symbol i displayet... Gikk imidlertid ikke ut for å høre om varmeren hadde startet...

Hvis du leser i instruksjonsboken så står det garantert der :)

torsteinvh
27/11/13, 09:01
Hvis du leser i instruksjonsboken så står det garantert der :)
Har lest den flere ganger, senest for ett minutt siden :)
Det som står er "Når varmeren er aktivert, lyser varmesymbolet på displayet."
Så det virker definitivt som om det skal dukke opp et symbol, men har som sagt startet bilen i temperaturer som skulle trigget autostart uten at noe symbol dukket opp.

-Tommy
30/11/13, 21:46
Hvis man aktiverer varmeren manuelt så kommer det symbol ja, ikke ellers. Har ihvertfall ikke sett noe til dette verken på vår MY13 XC70 eller MY14 V40

mstrandbo
30/11/13, 22:21
Våres MY13 V40 viser symbol når varmeren er autostarta pga. temperatur, og naturligvis - ved timerstart eller direktestart.

SagaPer
01/12/13, 15:02
Det virker jo ikke logisk at denne automatiske hjelpefunksjonen skal vise advarsel i displayet. Autostart av dieselvarmer ved lave temperaturer styres helt og holdent av bilens datasystem. Å slå på dieselvarmer manuelt eller ved hjelp av timer er noe helt annet. Da vises en advarsel som minner fører på at dieselvarmer er startet og kan slås av ved start på kjøretur. Dieselvarmer starter ikke ved lite drivstoff på tank eller ved lite strøm på batteri.

mstrandbo
01/12/13, 22:13
Kall det gjerne ulogisk og "advarsel", jeg kaller det en naturlig informasjonsmelding/ikon.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/11946890/display.jpg

Gir meg beskjed om varmeren går, uansett om jeg har starta den selv, eller om bilen har ansett nødvendigheten basert på temperatur.

Stig-Arne
02/12/13, 06:21
På vår V40 MY13 så kommer symbolet opp når du starter bilen, og forsvinner noen sekunder etterpå. Så her popper det opp bare for informere om at varmeren har startet

mstrandbo
02/12/13, 07:40
Merkelig at de oppfører seg forskjellig da.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Morgis
02/12/13, 08:35
MY08-MY12 med det gamle instrumentet, varsles det kun ved manuell start. Ikke autostart.
MY13+ med det nye instumentet, indikerer den drift i auto og manuell.

Jeg valgte å deaktivere autostart for å slippe unødvendig drift ved kortere turer.

kospaang
02/12/13, 20:28
Jeg valgte å deaktivere autostart for å slippe unødvendig drift ved kortere turer.
Samme her. Ser for meg at få minutter start/stopp bare vil dra opp drivstoff-forbruk, og at varmeren ikke har direkte godt av dette. Bruker ellers timer og remote før planlagte kjøreturer.

torsteinvh
04/12/13, 16:45
MY08-MY12 med det gamle instrumentet, varsles det kun ved manuell start. Ikke autostart.
MY13+ med det nye instumentet, indikerer den drift i auto og manuell.
Jeg har enda ikke sett symbolet ved automatisk start på min MY14 XC70, og har hatt flere turer der varmeren skulle startet automatisk.


Jeg valgte å deaktivere autostart for å slippe unødvendig drift ved kortere turer.
Jeg har stort sett autostart deaktivert da det blir en del småkjøring. Men hva er egentlig en kort tur i denne sammenheng? Hvor lenge bør varmeren minimum gå etter at den er startet?

-Torstein

Morgis
04/12/13, 17:26
Jeg har enda ikke sett symbolet ved automatisk start på min MY14 XC70, og har hatt flere turer der varmeren skulle startet automatisk.


Jeg har stort sett autostart deaktivert da det blir en del småkjøring. Men hva er egentlig en kort tur i denne sammenheng? Hvor lenge bør varmeren minimum gå etter at den er startet?

-Torstein

varmeren stopper ikke før den har vært i drift i minst 15min mener jeg.
Dette for at den ikke skal sotes igjen.

Stig-Arne
06/12/13, 06:22
Nei, det stemmer nok ikke. Varmeren stopper når motoren stopper, men den går ca 1 minutt for å brenne bort diesel rester