PDA

Vis full versjon : Problemer med LMM



ChrML
05/06/10, 12:57
Har flyttet 3" LMM over på trykksiden på min B230FK. Men den gir ujevnt signal, noe jeg synes er veldig rart. Bilen lugger ganske mye ved minimalt pådrag og går opp og ned på tomgang. Noen som har opplevd lignende?

LMM-en sitter etter 10cm med rett rør etter en slak 90 grader. 3" rør hele veien.

Det er brukt skjermet kabel hele veien og alle tilkoblingene vet jeg har god kontakt. Skal måle over for sikkerhetsskyld at ikke to ledninger er byttet om, men det skal nesten garantert være riktig.

TeamBørnOut
05/06/10, 13:02
alltid vært sånn? blitt sånn?

lmm kan jo være defekt / fått en skade. var det ikke den som stod oppned en stund?

Glien
05/06/10, 13:02
blir det samme problemet vis du har LMM på sugesiden?

ChrML
05/06/10, 13:02
alltid vært sånn? blitt sånn?

lmm kan jo være defekt / fått en skade. var det ikke den som stod oppned en stund?
Ble sånn like etter jeg flyttet den. Har ikke vært sånn før. Har stått opp ned en stund, ja, men står riktig vei nå :p.

Skal ta opp og se i dag.

TeamBørnOut
05/06/10, 13:06
hvis den pluttselig ble sånn så kan du jo sjekke etter lekasjer i den. mulig de renoverte 3" lmmene er litt svakere en de orginale. burde ihvertfall ha litt lim rundt først så man er helt sikkert.

lmm som har stått opp ned kan ta skade av det.. hvorfor aner jeg ikke :P men tror det er vann / fukt som gjør ugang...

ChrML
05/06/10, 13:08
hvis den pluttselig ble sånn så kan du jo sjekke etter lekasjer i den. mulig de renoverte 3" lmmene er litt svakere en de orginale. burde ihvertfall ha litt lim rundt først så man er helt sikkert.

lmm som har stått opp ned kan ta skade av det.. hvorfor aner jeg ikke :P men tror det er vann / fukt som gjør ugang...
Har ikke kjørt ladetrykk på LMM-en siden jeg har flyttet den pga har ikke limt rundt enda. Skal feilsøke litt etterpå og se.

TeamBørnOut
05/06/10, 13:08
om man flytter lmm til sugesiden igjen så er det ikke sikkert man meker problemet fordi lmm da vil "suge seg sammen" og holde tett..

asdf
05/06/10, 13:09
Hva mener du med ujevnt signal, og hva måler du mellom pin 1 og 3 når dette skjer?

Høres mer ut som falskluft spør du meg

ChrML
05/06/10, 13:12
Hva mener du med ujevnt signal, og hva måler du mellom pin 1 og 3 når dette skjer?

Høres mer ut som falskluft spør du meg
Har ikke målt signalet, det bare virker som det er ujevnt (eller falskluft) fordi motoren gir mer og mindre gass av seg selv. Og de gangene den gir mindre gass av seg selv så hører jeg på motoren at den får feil blanding. Hører på låta at den får for lite bensin når det skjer. Og dette svinger opp og ned hele tiden når jeg kjører på lite gass.

Gir jeg mye gass så skjer ikke det samme, men da merker man ikke om den får litt for lite bensin eller fordi blandinga feites opp og en liten feilmåling blir ikke så utslagsgivende.

ChrML
05/06/10, 15:01
Nå har jeg fått undersøkt litt. Det er ingenting galt med kabelen som skjøter lmm over på andre siden. Testet å montere lmm der den var med skjøten og da fungerte det fint. Så feilen må ha noe med plassering eller lekkasje..

Hmm...

boman
05/06/10, 15:23
Har du prøvd å spraye vilt med startgass rundt slangene?

ChrML
05/06/10, 15:41
Nop. Har ikke prøvd det enda. Skal prøve å tenke litt til og kjøpe det hvis jeg ikke finner ut av det.

depress
05/06/10, 17:33
hjelper start gass på trykksiden da? trodde det bare var på sugemotor jeg. vanskelig å få start gass til å trekke INN da det allrede er noe som går UT om det er lekasje du skulle lete etter.? nå er det jo også kjennt at LMM er dritt når det gjelder bruk på trykkside og i sammenheng med turbo. da alle annbefaler å bruke map sensor til det.

Jobbe88
06/06/10, 03:07
hjelper start gass på trykksiden da? trodde det bare var på sugemotor jeg. vanskelig å få start gass til å trekke INN da det allrede er noe som går UT om det er lekasje du skulle lete etter.? nå er det jo også kjennt at LMM er dritt når det gjelder bruk på trykkside og i sammenheng med turbo. da alle annbefaler å bruke map sensor til det.

man har uansett vakuum på trykksiden på tomgang , så startgass funker fint. I elektronikk verden'en så jorder man jo skjermen på skjermakabel i begge ender , det kan du jo prøve for å utelokke signalstøy , hvis du vet at alt er koblet riktig å har 0(!) støy å 0 lekasjer så er lmm fucka.. hvertfall i mitt hode. Riktignok hvis du ikke har noen feilkoder , noe jeg regner med at du hadde opplyst om i tråden din :)

ChrML
06/06/10, 08:59
Problemet var plasseringen av LMM. Prøvde LMM på trykkside med luftfilteret rett på på tomgang og litt rusing og da var problemet borte.

Sånn så det ut første gang jeg prøvde:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/447.jpg

Til slutt fikk jeg flytta det sånn at det ble ca 12 cm rett strekke før LMM. Men de to 90 graderene før lagde så mye turbulens at det fortsatt gikk dårlig... Like store problemer.


Så etter en liten tur i tenkeboksen så tok jeg de andre silikondelene jeg hadde og fant på en ny løsning på trykkrøra:

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/448.jpg

Her med totalt 135 grader mindre sving totalt på røret og 25 cm rett strekke før LMM. Dette fungerte bra, omtrent ingen merkbar lugging under kjøring. Men varierer fortsatt med ca 70-80 rpm hvis jeg holder gassen helt stille til for eksempel 2000 rpm. Så vet ikke om det er helt optimalt enda, mistenker at det kan øke forbruket en del når den er sånn selv om man ikke merker lugginga...

Isåfall, skulle jeg montert en form for luftretter rett etter svingen? Et rør med et par rør som blir mindre og mindre innihverandre inni. Hvor kan man få tak i sånnt?

ChrML
06/06/10, 09:23
I elektronikk verden'en så jorder man jo skjermen på skjermakabel i begge ender , det kan du jo prøve for å utelokke signalstøy ,
Skjermen skal kun jordes i en ende ;). Er for at skjermen i kabelen ikke skal fungere som en jordforbindelse og føre strøm for å utjevne potensialforskjeller som oppstår mellom de to endene. Som igjen kan lage forstyrrelser.

Er nok ikke så veldig relevant her, men er hvis det skal gjøres helt riktig :).

TeamBørnOut
06/06/10, 09:48
merklig at den skulle være så følsom for det der? Men har sett lmm med dårlige bling bling filtre oppføre seg likt på suge siden.

husk at 90graders bend ødelegger mye effekt :) merkes veldig godt på eksosanlegg av mindre størrelse

TeamBørnOut
06/06/10, 09:55
sikker på at det ikke var noe "støy" fra noe rele / kabler da? som ble litt annerledes når du gjorde om nå? er ikke mye som skal til (merket vi på damas bil).
er alle kablene skjærmet fra hverandre også? ikke bare lagt i en "strømpe" som er skjærmet?

ChrML
06/06/10, 10:01
sikker på at det ikke var noe "støy" fra noe rele / kabler da? som ble litt annerledes når du gjorde om nå? er ikke mye som skal til (merket vi på damas bil).
er alle kablene skjærmet fra hverandre også? ikke bare lagt i en "strømpe" som er skjærmet?
Kablene er ikke skjermet fra hverandre, nei. Ølfleks er en ferdig kabel med en skjermende strømpe rundt alle lederene. Men pluss spenningen ligger uskjermet fra de andre.

Så det skal ikke være støy der. Det er 3 signal ledere og en minus som ligger i samme strømpe pluss en jeg ikke vet hva er. Tviler igrunn på at de lager noe særlig støy for hverandre.

Kabelen ligger akkurat likt nå som den gjorde før jeg bygde trykkrørene. Og det fungerte strøkent når jeg dro kabelen over motor til sugesiden og monterte LMM der igjen for å teste. Fungerte også strøkent når jeg røska av røra fra intercooler og satt filteret rett på LMM på trykksiden før jeg bygde om røra.

Synes det er merkelig selv at den skal være så følsom...

boman
06/06/10, 10:13
mulig jeg bare ikke har klart å skjønne det, men hva er årsaken til at du har lagt pluss ledningen uskjermet? Og hvorfor 2,5?

men hvis jeg har skjønt deg riktig så funker det fint med LMM plassert på original plass og med den lange kabelen som du har nå?
men det funker ikke fint med LMM og helt lik kabel plassert på trykksiden?

ChrML
06/06/10, 10:16
mulig jeg bare ikke har klart å skjønne det, men hva er årsaken til at du har lagt pluss ledningen uskjermet? Og hvorfor 2,5?

men hvis jeg har skjønt deg riktig så funker det fint med LMM plassert på original plass og med den lange kabelen som du har nå?
men det funker ikke fint med LMM og helt lik kabel plassert på trykksiden?
Plussen var 2.5 originalt så regnet med at dette var for å hindre spenningsfall så synes det ble litt drøyt å gå ned til 0.75 og legge 3.5 meter ekstra med det. Minusen var ikke så stor original da.. så igrunn litt rart det.

Stemmer det du sier. Det fungerer også greit sånn som den står nå på det nederste bildet. Uten de svingene foran.

boman
06/06/10, 10:34
Plussen var 2.5 originalt så regnet med at dette var for å hindre spenningsfall så synes det ble litt drøyt å gå ned til 0.75 og legge 3.5 meter ekstra med det. Minusen var ikke så stor original da.. så igrunn litt rart det.

Stemmer det du sier. Det fungerer også greit sånn som den står nå på det nederste bildet. Uten de svingene foran.

Da burde du jo kanskje ha økt tverrsnittet på jorda også, siden lengden er økt?
Men hvorfor ikke legge 2,5 på alle? eller får man ikke ølfleks i 2,5?
Men siden det funker fint med den kabelen når LMM er montert på original plass så er det vel heller at lufta må gå i så mange svinger før den kommer til LMM som er det egentlig problemet.

ChrML
06/06/10, 10:38
Da burde du jo kanskje ha økt tverrsnittet på jorda også, siden lengden er økt?
Men hvorfor ikke legge 2,5 på alle? eller får man ikke ølfleks i 2,5?
Men siden det funker fint med den kabelen når LMM er montert på original plass så er det vel heller at lufta må gå i så mange svinger før den kommer til LMM som er det egentlig problemet.
Problemet er nok turbulensen intercooleren lager i tilegg til 45 graderen ut fra intercooler, ja. Før var jo problemet veldig stort når det var to 90 gradere ut fra intercooler.

Ja, igrunn så burde jorda også vært 2.5. Men det ble ikke det. Får Ølfleks i 6x2.5 og, får den i alle tenkelige tverrsnitt og lederantall. Men da blir kabelen veldig tykk (og ikke minst dyyyr). Den er jo over 1cm i diameter bare med 6x0.75. Ikke sikkert det hadde vært bra å legge signal lederene i 2.5 eller pga kapasitansgrenser.

Men tviler på at det er noe problem med det elektriske. Hvis det skal bli helt perfekt skulle jeg hatt en luftretter etter intercooler. Vet ikke om det er helt bra å flytte LMM litt lenger mot innsuget eller pga mulig turbulens rundt tomgangsregulator uttaket eller bølger fra spjeld.

volvo242
06/06/10, 11:58
turbulens er et typisk audi-problem.. hjelper mye å sveise inn plater i innsugsrøret rett før LMM, i kryssform hvis du skjønner!

ChrML
06/06/10, 14:32
turbulens er et typisk audi-problem.. hjelper mye å sveise inn plater i innsugsrøret rett før LMM, i kryssform hvis du skjønner!
Yup, var noe sånnt jeg tenkte. Får gjøre det etterhvert :). Er vel best å sveise dem inn rett etter intercooleren regner jeg med sånn at lufta får mest mulig tid til å rette seg opp rett etter platene har grovrettet lufta.

depress
06/06/10, 14:48
hva er forskjellen på å ha den før eller etter turbo egentlig? lmm altso

TeamBørnOut
06/06/10, 14:50
Man kan kjøre med / uten dumpventil.

Min erfaring er at bilen bruker mindre suppe(får jo bedre målinger av luften som går inn i motoren når man måler etter turbon(varme)).

depress
06/06/10, 15:31
åpen dump altso 100% eller må man kjøre 50/50? om jeg forsto deg rett?

TeamBørnOut
06/06/10, 15:35
kan kjøre med åpen dump ja. 50/50 greia er bare piss som noen fant ut at fungerte halvveis på orginale lh2.4 biler.
flytt lmm og alle problem blir borte.

ChrML
06/06/10, 17:12
Virker som bilen går ganske rent nå. Den suger jo litt falskluft gjennom Y koblingen til veivhusventilasjon som den ikke gjorde før (fordi da gikk den tilbake før turbo etter LMM via slangen), men tror ikke den gjør så mye utslag.

Går nok ikke noe mer ujevnt enn den gjorde før jeg flyttet den, varierte opp og ned med ca 50 rpm når jeg testet i sta på 2000 rpm og ingen merkbar lugging under kjøring.

Tok litt tid før motorstyringen vente seg til at den sto på trykksiden. I starten lugget den litt hvis jeg brått gav ganske mye gass, det gjør den ikke nå lenger :).

Fjellvang
18/12/10, 19:51
Kjøpte du ny silikon slange til Innsuget eller klarer man å presse 3" inn i den orginale som sitter der?

ChrML
19/12/10, 19:27
Man klarer å presse 3" LMM inn i den originale. Hvis du tar av slangen helt, en står å presser på, mens en annen står med en skrutrekker for å lirke den innpå + smøring. Etter den har sitti der noen mnd så er det ikke noe stress å få den på lenger.